Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3229131
Een kennis heeft een corgi pupje en heeft problemen om hem zindelijk te krijgen. Ze gaan er regelmatig mee naar buiten. Daar doet hij dan niks, maar als hij dan binnen komt dan wel.
Hoe lossen ze dat op?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door eelke
#3229133
Hoe oud is het pupje nu? En wat is regelmatig?

Ik zou denken meer en langer buiten zijn, tot ie het bijna 'per ongeluk' buiten doet, en dan de hemel in prijzen. Hier kregen ze er een snoepje voor. Bij Joep werkte dat. Gijs pieste dan 3 druppels, snoepje, en dan de rest toch gewoon nog veilig binnen...
Verder oppakken als er binnen geplast wordt en naar buiten tillen. Niet straffen voor binnen plassen (dat maakt plassen alleen maar spannender en plassen moet juist leuk zijn met de baas erbij).
Door hannabelgje
#3229136
Hij is nu 9 wkn. Het nest is van 27 april. Ze houden nu de regel aan, na het slapen, eten en spelen naar buiten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door eelke
#3229137
Dan lijkt het me echt een kwestie van nog geduld hebben. Dat is echt nog geen vreemde leeftijd om er niks van te snappen. Dan is de pup pas net een week in het nieuwe huis, alles spannend, dat komt dan nog wel joh.
Door Parelridder
#3229145
hannabelgje schreef:Hij is nu 9 wkn. Het nest is van 27 april. Ze houden nu de regel aan, na het slapen, eten en spelen naar buiten.
De sluitspier en blaas zijn nog niet goed ontwikkeld, dat kán ook niet op 9 wkn, dat komt vanaf ca. 16 wkn. Het is dus zaak dat pup op tijd wordt buiten gebracht, anders kan pup niet anders dan het binnen laten lopen.
Na eten, slapen, spelen en (andere) opwinding moet pup meteen naar buiten. Maar daarnaast goed observeren hoe je aan deze pup zien kunt dat hij moet: rondjes draaien, een bepaalde plek opzoeken (soms worden ze 'zindelijk' op een bepaalde plek in huis, haasten ze zich daarheen als ze moeten), beetje piepen.. Goed kijken dus. En wanneer die mogelijkheid er niet is, in de bench, want de kans dat pup het daar zonder een kik te geven laat lopen is heel klein, een hond bevuilt niet graag z'n eigen nest.
Buiten plassen is soms lastig, door alle prikkels daar. Het kan in dat geval helpen de achtertuin als toilet te gebruiken, maar als ze die niet hebben of dat perse niet willen, is het van waarde vooral niet te gaan wandelen tot pup wat doet, maar een zo rustig mogelijk plekje op te zoeken, zonder verkeer, passanten en andere aandachteisende afleiding/ Liefst bij gras/plantsoen en daar rustig te wachten tot pup denkt "even plassen..". En dan prijzen (niet meteen, want van blije verrassing kan hij weer afknijpen!, dus even wachten tot de laatste druppels!). Gaat ze aan de wandel tot er een plasje gedaan is, dan heft pup 'geen tijd' om te plassen, komt voldaan thuis en laat het in die ontspannen situatie lopen.. Ze moet die situatie dus buiten creeeren: niks aan z'n hoofdje, gewoon even tijd om tot een plasje te kunnen komen.
En boven alles: vol houden, niet wanhopen als pup op 9 wkn nog niet zindelijk is, want dat is heel normaal. 't Is een babyhondje, dat is nog van álles afgeleid, álles is nieuw. En het heeft nog geen benul van wat de bedoeling is.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3229150
Oooooh ik lees Nelson. Man wat was het een drama om hem buiten te laten plassen.
We waren dan buiten, meneer deed niks, gingen naar binnen en binnen vijf seconde was de vloer nat.

Wij hebben het geleerd door hem aangelijn op 1 plek te laten. Want buiten lopen was veel te leuk om tijd te verdoen aan plassen ::)
Soms stond ik er wel 20 minuten. Niet leuk maar wel de einige manier om te voorkomen dat pupsel het binnen deed. Na een plasje natuurlijk de hemel in prijzen!

We hebben er na een kleine week een woord aan gekoppeld (plassen!) en dat ging buitengewoon goed. Zo goed dat meneer nu "op commando" plast. Het gaf hem heel veel duidelijkheid. O, we zijn nu buiten om te plassen, niet om te ravotten. Wat hij dan wel altijd even mocht als hij een plas had gedaan.
Door Jantina
#3229153
Als een pup op 9 wkn nog niet zindelijk is noem je dat toch geen 'probleem'? Buiten zijn zo veel indrukken, beestje is waarschijnlijk zelfs in z'n huis nog hartstikke nieuw!!! Daarbij is het rotweer, gras is vaak nat en vochtig dat kan pup ook niet prettig vinden.zeker bij een laag bij de grond ras zie je dat veel vind ik. teckels hebben daar ook de pest aan. Als hij het nog liever binnen doet, begin dan met puppy pads. Buiten is dan een stap te ver. Moet zeggen dat ik er als fokker de kriebels van krijg, mensen die na een week al miepen dat beestje niet goed zindelijk is... Hebben ze wel het besef dat ze een baby in huis hebben? Het zijn geen robots!
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3229159
Toen ik een pup had, hadden de fokkers hem zindelijk gemaakt op lakens en dweilen. :o
Gevolg dat hij bij mij gewoon het vloerkleed op zocht.
Ik heb toen een stapel oude handdoeken binnen handbereik gelegd. Zodra ik zag dat hij wilde gaan plassen, heb ik er een handdoek onder gegooid.
Die 'vieze' handdoek heb ik naast het kleed gelegd. Binnen een paar dagen ging hij zelf naar die (of een schone) handdoek om te plassen (1 of 2 meter lopen).
Daarna heeel langzaam de handdoek richting deur verplaatst.

Uiteraard wel veel blijven uitlaten. Deze truc werkte goed voor de ongelukjes de eerste weekjes.

Uiteindelijk lag de handdoek helemaal bij de deur.

Dit was de laatste keer dat hij binnen plastte, ik zal het nooit vergeten: :-*
Ik wilde hem uitlaten en trok mijn jas aan. Hij keek mij aan en dacht: ja maar, ik moet plassen!
Hij gaat keurig boven de handdoek staan en plast. >:(
Niks gezegd en hem toch uitgelaten (ook al was dat niet meer nodig).
Toen we thuis kwamen rende hij naar de handdoek en plastte weer: kijk eens baas, dat heb ik buiten goed opgehouden he!? :D
Uiteraard niks gezegd.

Daarna plastte hij netjes buiten. :)


Voor de handdoek kun je natuurlijk ook een krant of zo pakken.
Door smulpaap
#3229163
Parelridder schreef:De sluitspier en blaas zijn nog niet goed ontwikkeld, dat kán ook niet op 9 wkn, dat komt vanaf ca. 16 wkn. Het is dus zaak dat pup op tijd wordt buiten gebracht, anders kan pup niet anders dan het binnen laten lopen.
Na eten, slapen, spelen en (andere) opwinding moet pup meteen naar buiten. Maar daarnaast goed observeren hoe je aan deze pup zien kunt dat hij moet: rondjes draaien, een bepaalde plek opzoeken (soms worden ze 'zindelijk' op een bepaalde plek in huis, haasten ze zich daarheen als ze moeten), beetje piepen.. Goed kijken dus. En wanneer die mogelijkheid er niet is, in de bench, want de kans dat pup het daar zonder een kik te geven laat lopen is heel klein, een hond bevuilt niet graag z'n eigen nest.
Buiten plassen is soms lastig, door alle prikkels daar. Het kan in dat geval helpen de achtertuin als toilet te gebruiken, maar als ze die niet hebben of dat perse niet willen, is het van waarde vooral niet te gaan wandelen tot pup wat doet, maar een zo rustig mogelijk plekje op te zoeken, zonder verkeer, passanten en andere aandachteisende afleiding/ Liefst bij gras/plantsoen en daar rustig te wachten tot pup denkt "even plassen..". En dan prijzen (niet meteen, want van blije verrassing kan hij weer afknijpen!, dus even wachten tot de laatste druppels!). Gaat ze aan de wandel tot er een plasje gedaan is, dan heft pup 'geen tijd' om te plassen, komt voldaan thuis en laat het in die ontspannen situatie lopen.. Ze moet die situatie dus buiten creeeren: niks aan z'n hoofdje, gewoon even tijd om tot een plasje te kunnen komen.
En boven alles: vol houden, niet wanhopen als pup op 9 wkn nog niet zindelijk is, want dat is heel normaal. 't Is een babyhondje, dat is nog van álles afgeleid, álles is nieuw. En het heeft nog geen benul van wat de bedoeling is.
Ik ben het hier helemaal mee eens .
Gebruikersavatar
Door kira
#3229167
Wij hebben een teefje gehad dat niet zindelijk leek te worden. Uiteindelijk een logboek bijgehouden, zij plaste dus juist niet na eten en spelen maar plaste een half uurtje later. Dus na eten eerst even lekker knuffelen en dan na twintig minuten lekker naar buiten. En spelen deden we gewoon buiten en ging ze dan plassen deden we stevig belonen. Net als onze Dame die ook niet rap zindelijk werd waren deze twee volwassen de grootophouders met plas. Dame plast rustig enkel in de morgen, dan rond half drie in de middag omdat de rest dat doet en dan pas weer in de morgen. Niet iedere hond plast direct na het eten als pup blijkbaar.

Overigens tig puppen verder zijn wij gestopt met zindelijk maken in de zin van steeds naar buiten gaan. Wij lopen veel de tuin in, daar een plas is belonen en alles wat binnen viel stond een dweil en rollenkeuken papier voor. Die puppen waren eigenlijk heel rap zindelijk en voor ons geheel stress loos.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3229169
Oh, even een aanvulling op mijn eerdere reactie.
Ik ben pas begonnen met aanlijnen en buiten blijven tot hij plaste met een week of 12, 13. Niet eerder. En pas toen ik het idee kreeg dat hij dacht dat binnen plassen gewoon de bedoeling was (alsof hij zindelijk was maar dan omgekeerd, buiten droog, binnen nat). Maar met 9 weken ga je dat natuurlijk niet doen.

Ik had even over de leeftijd heen gelezen :-[
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3229190
Oh met 9 weken maakte ik me echt nog geen zorgen!
Het verhaal van Parelridder kan ik wel inkomen. Harry is volgende week 5 maand en ik doe nu dus heel voorzichtig een vreugde dansje omdat hij al een hele week niet binnen heeft geplast...
Hier was het exact zo; alles was/is mooi buiten, dus hij deed braaf aan het begin een plasje en daarna niet meer. Als we thuis kwamen plaste meneer rustig in de kamer...
We hebben gewoon dom vol gehouden, elke keer naar buiten, binnen plassen was het de boel rustig op ruimen. Op een gegeven moment plaste hij alleen nog op de mat bij de deur (die moet dus vervangen worden )
Gelukkig was het hier best aardig weer en kon de schuifpui open staan overdag en in de avond, kon hij zelf naar buiten als hij moest plassen, nu piept hij en dan moet hij meteen...
Vorige week zou manlief ze mee naar buiten nemen; die staat eerst vreselijk te hannesen met Lola's tuig, vervolgens met zijn eigen jas, hij stond al 3 minuten in de hal te prutsen, tja toen plaste Harry dus ook op de mat... Manlief kijkt een keer naar mij en zegt; dit is mijn schuld he? Ik ben niet snel genoeg...
Met volhouden komt het heus wel goed hoor, 9 weken is nog zo'n klein baby'tje eigenlijk.
Door Parelridder
#3229194
constance.blokzijl schreef:(...) Vorige week zou manlief ze mee naar buiten nemen; die staat eerst vreselijk te hannesen met Lola's tuig, vervolgens met zijn eigen jas, hij stond al 3 minuten in de hal te prutsen, tja toen plaste Harry dus ook op de mat... Manlief kijkt een keer naar mij en zegt; dit is mijn schuld he? Ik ben niet snel genoeg... (...)
Och wat een ontroerend lieve reactie van je man, gelijk dat besef te hebben!
En je geeft meteen ook een goede tip: als pup uit moet, éérst je schoenen/jas aan, dán pup uit de bench halen (als je daarvan gebruik maakt). Een pup die 'op springen' staat kan het anders laten lopen, in de bench (door de plek én de het daar wat rustiger zijn dan popelend voor de deur) redt 'ie het waarschijnlijk net wel. Idem voor het naar buiten tillen of naar buiten lopen; bij twijfel, dragen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3229203
Parelridder schreef: Och wat een ontroerend lieve reactie van je man, gelijk dat besef te hebben!
En je geeft meteen ook een goede tip: als pup uit moet, éérst je schoenen/jas aan, dán pup uit de bench halen (als je daarvan gebruik maakt). Een pup die 'op springen' staat kan het anders laten lopen, in de bench (door de plek én de het daar wat rustiger zijn dan popelend voor de deur) redt 'ie het waarschijnlijk net wel. Idem voor het naar buiten tillen of naar buiten lopen; bij twijfel, dragen.
+1

Ik stond in het begin dus in mijn badjas en op mijn slippers buiten. De nachten waren voor Nelson heel moeilijk, hij kon het gewoon niet ophouden. Hij wilde het echt wel hoor, maar hij kon het niet. Hij sliep in een bench en raakte echt in paniek als hij die nat maakte, daar had hij echt een hekel aan. Dan hing hij aan vier poten in het draadgaas, arm ding. Zijn blaas was gewoon nog niet groot er sterk genoeg.
Maar ook 's ochtends, als hij hoorde dat wij uit ons bed stapte, dan moest hij meteen. En echt meteen.
Als ik zelf eerst even naar de wc ging was ik te laat. Dus: klompen bij de deur, de riem al vastgemaakt aan het halsbandje. Klompen aan, jas aan, band om, naar buiten. Anders ging het gewoon niet voor het mannetje.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door