Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3228947
hallo,
Ik heb een sheltie van 14,5 jaar. En hij heeft helaas nu voor de tweede keer last van GVS.
Heb contact met de dierenarts gehad en er kon goed een verband zijn met zijn slechte nierfunctie waardoor hij meer moeite heeft om calcium op te nemen. Nu geef ik heb extra calcium tabletten. Of het echt werkt moet ik nog even afwachten, daar is het te vroeg voor.
Nu las ik een stukje over eierschalen. Zijn deze ook geschikt voor mijn sheltie? En welke dosering zou ik hem mogen geven?
Hij is ongeveer 10 kg zwaar.
Ik zag ook bij het nierdieet de tip om solidago te geven. Welke dosering mag ik aanhouden? En hebben jullie ook een voorkeur voor een bepaald merk?

Alvast heel erg bedankt voor de tips!!!!
Door Lizzy
#3228948
viperenoscar schreef:hallo,
Ik heb een sheltie van 14,5 jaar. En hij heeft helaas nu voor de tweede keer last van GVS.
Heb contact met de dierenarts gehad en er kon goed een verband zijn met zijn slechte nierfunctie waardoor hij meer moeite heeft om calcium op te nemen. Nu geef ik heb extra calcium tabletten. Of het echt werkt moet ik nog even afwachten, daar is het te vroeg voor.
Ik vind dit een beetje lastig te begrijpen. Waarom zou hij moeite hebben met de opname van calcium? Ik denk trouwens dat vleesbot (desnoods gemalen) het best opneembaar is.
Nu las ik een stukje over eierschalen. Zijn deze ook geschikt voor mijn sheltie? En welke dosering zou ik hem mogen geven?
Eierschaalpoeder kan ook. Je gebruikt 1 theelepel gemalen eierschaalpoeder op 500 gram vlees.
Hij is ongeveer 10 kg zwaar.
Ik zag ook bij het nierdieet de tip om solidago te geven. Welke dosering mag ik aanhouden? En hebben jullie ook een voorkeur voor een bepaald merk?

Alvast heel erg bedankt voor de tips!!!!
Solidago is zeer goed voor de nieren ja. Aangezien je veel Solidago preparaten hebt, is het lastig om de dosering te geven. Als je een mensenpreparaat koopt kun je de helft van de volwassen mensen dosering geven.
#3229014
Lizzy schreef:Ik vind dit een beetje lastig te begrijpen. Waarom zou hij moeite hebben met de opname van calcium? Ik denk trouwens dat vleesbot (desnoods gemalen) het best opneembaar is.


Eierschaalpoeder kan ook. Je gebruikt 1 theelepel gemalen eierschaalpoeder op 500 gram vlees.


Solidago is zeer goed voor de nieren ja. Aangezien je veel Solidago preparaten hebt, is het lastig om de dosering te geven. Als je een mensenpreparaat koopt kun je de helft van de volwassen mensen dosering geven.

Is dit niet de dosering voor wanneer je helemaal geen bot voert? Zou dat niet veel te veel zijn, als de hond daarnaast ook al vleesbot krijgt?
Door Lizzy
#3229027
Anne in Duitsland schreef:Is dit niet de dosering voor wanneer je helemaal geen bot voert? Zou dat niet veel te veel zijn, als de hond daarnaast ook al vleesbot krijgt?
Dit is de normale dosering ja. Ik weet niet of TS daarnaast nog vleesbot voert.... Gelukkig kan dat wel uitgescheiden worden. En daarnaast zou de hond dus een opname probleem hebben...?
Door Diego
#3229042
Wat naar voor je hond en jezelf
Ik heb ook een hond met (ernstig)nierfalen gehad ( helaas onlangs overleden) die gaf ik Bandit nierdieet en ging perfect. Mooi fijn gemalen bot erin, goed verteerbaar. Bij hem zag ik dat grove kvv met stukjes bot niet meer goed verteerde en karkasjes werd helemaal niets meer. Of hij moest later op de dag ervan spugen en zag je allemaal kleine stukjes bot. Bedoel je dat wellicht met minder calcium op nemen?
Salidago zou ik bij zware nierpatienten niet geven, volgens onze homeopatische d.a moeten de nieren daar teveel bij 'werken'. Ik heb het zelf ook nooit gegeven. Ik had een stukje gelezen destijds ook op internet daarover, maar kan het zo snel niet meer vinden.
#3229082
dankjewel voor de waardevolle reacties!

Ik wou de eierschalen geven naast het nierdieet wat hier op dit forum beschreven is. Dan kan ik beter een lagere dosering aanhouden want ik geef hem nl wel vleesbot in de vorm van gemalen kippennekken. Kipkarkassen geef ik liever ook niet meer. Liever gemalen vlees/bot omdat dat beter bij hem verteerd.
De dierenarts dacht dat er een minder goede calcium opname kon zijn vanwege nierfalen. Jammer dat hier verder niks over bekend is bij jullie.
Maar ik wil wel graag proberen of hij hier goed op reageert. Wil hem graag helpen.
Lees ook dat zalmolie essentieel is? Maar van de andere kant lees ik dat te veel vis ook niet goed is? Ik gaf ze nu soms wel twee dagen in de week vis. Dat kan ik dan beter ook niet meer doen. Ik heb ook nog visolie capsules voor mensen liggen. Is het goed als ik deze ook aan mijn sheltie geef?
En eieren? Mag hij wel nog eiwit en eigeel hebben, of is het beter om dit geheel uit zijn dieet te schrappen?
Vind het wel fijn om zelf barf samen te stellen omdat ik dan zeker weet wat hij binnenkrijgt, maar ik ga ook eens kijken of ik aan die bandit kan komen.

Als jullie nog meer tips hebben heel graag!!!!
Door Diego
#3229250
Ik heb ei helemaal geschrapt van het menu toen omdat eidooier veel fosfor bevat en dat is voor honden met nier problemen niet goed. Let dus op het fosfor.
Ik gaf geen vis meer ook weer ivm te hoog fosfor, wel kun je goede visolie capsules geven ( minder fosfor dan in een vis zelf). Omega 3 is wel belangrijk. En lekker veel groente erbij.
Door Lizzy
#3229263
Diego schreef:Ik heb ei helemaal geschrapt van het menu toen omdat eidooier veel fosfor bevat en dat is voor honden met nier problemen niet goed. Let dus op het fosfor.
Ik gaf geen vis meer ook weer ivm te hoog fosfor, wel kun je goede visolie capsules geven ( minder fosfor dan in een vis zelf). Omega 3 is wel belangrijk. En lekker veel groente erbij.
Ik sluit me hier bij aan.
Pens is ook heel goed. Visolie is ook heel goed maar zalmolie van gekweekte zalm zou ik achterwege laten (de meeste zalmolie is van gekweekte zalm, de enige uitzondering daarop is Grizzly maar het is de vraag of dat krachtig genoeg is bij nierproblemen).

Wij stellen zelf altijd een verlaagd vleesbot voor dus dat staat haaks op de bewerking van jouw dierenarts. Wat is zijn idee erachter eigenlijk?
#3229300
Wij stellen zelf altijd een verlaagd vleesbot voor dus dat staat haaks op de bewerking van jouw dierenarts. Wat is zijn idee erachter eigenlijk?[/quote]

Nu begrijp ik de beredenatie dan ook minder goed van mijn dierenarts. Ik gaf aan dat mijn hondje een speciaal nierdieet kreeg en of dat misschien ook een verband kon hebben de nystagmus. Ze gaf toen aan dat dieren met nierproblemen ook vaker moeite hadden met calcium opname en adviseerde daarom calcium tabletten in combinatie met vitamine D zodat de calcium beter opgenomen wordt. En dan kon ik de dosering van een volwassen persoon aanhouden 500-1000 mg per dag.
Ik heb calciumtabletten met vitamine D gekocht maar de dosering voor een volwassenen 200 mg per dag. dus deze dosering hou ik maar aan.
Als alternatief wou ik de eierschalen poeder proberen omdat ik op een andere site gelezen had dat natuurlijke mineralen veel beter zijn dan pillen.
Maar ik heb geen idee hoeveel gemalen eierschaal ik zou moeten geven. En nu begin ik al helemaal te twijfelen of ik wel goed bezig ben met die calcium toe te voegen. Het is niet de bedoeling dat hij nu meer schade aan zijn nieren krijgt door die extra calcium.

Is bij jullie iets bekend wat ik met voeding of supplementen kan doen om hem te helpen tegen die nystagmus?
#3229301
Bedankt voor de tips over de eieren, ik wou hem net meer eieren geven omdat ik dacht dat dat goed voor hem was. Gelukkig heb ik er nog niet veel gegeven!!!!

Dan nog een vraagje over de viscapsules welke dosering kan ik daarbij aanhouden? van een volwassen persoon of daar de helft van ? Of moet ik naar de voedingswaarden kijken op de verpakking? Mijn sheltie weegt ongeveer 10 kg
#3229305
Ik geloof dat er minder vleesbot wordt gegeven omdat het bot zelf ( naast calcium) rijk is aan fosfor. En daardoor schadelijk.
Dus dan zou eischaalpoeder geen probleem mogen zijn.
Het lijkt me wel sterk dat zijn problemen dan door de nieren zouden komen want dan zou men toch allang aanraden om een hond met nierproblemen calcium in een andere vorm dan bot toe te voegen? Anderen met nierfalen moeten dan toch dezelfde problemen ervaren?
#3229330
pearlsofpassion schreef:Ik geloof dat er minder vleesbot wordt gegeven omdat het bot zelf ( naast calcium) rijk is aan fosfor. En daardoor schadelijk.
Dus dan zou eischaalpoeder geen probleem mogen zijn.
Het lijkt me wel sterk dat zijn problemen dan door de nieren zouden komen want dan zou men toch allang aanraden om een hond met nierproblemen calcium in een andere vorm dan bot toe te voegen? Anderen met nierfalen moeten dan toch dezelfde problemen ervaren?
Heb zojuist nog even op internet gegoogled maar daar zie ik ook nergens de combinatie van GVS met nierfalen.
In het nierdieet wat ik volgens deze site volg zit minder botvlees. Zal ik dit dieet maar gewoon aanhouden, of eventueel nog aanvullen met eierschaal?
Door Lizzy
#3229345
viperenoscar schreef:Heb zojuist nog even op internet gegoogled maar daar zie ik ook nergens de combinatie van GVS met nierfalen.
In het nierdieet wat ik volgens deze site volg zit minder botvlees. Zal ik dit dieet maar gewoon aanhouden, of eventueel nog aanvullen met eierschaal?
Ik zou dat inderdaad doen. En ik zou niet eens eierschaalpoeder erbij geven. Want een lage hoeveelheid vleesbot is voor een hond van deze leeftijd echt meer dan genoeg hoor. En ik kan nergens vinden dat honden met nierproblemen meer calcium zouden moeten krijgen. Dus je kunt of aan je dierenarts vragen waarom hij dat denkt of het gewoon negeren.

En ik denk dat GDV echt geen specifieke dieet aanpassingen vereist, hooguit meer visolie.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door