Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Meneer M Hond
#3229005
Het menuutje van mijn podencootje Marlo voor 2 weken!
Tips zijn van harte welkom! Mijn hond lust echt álles (heerlijk is dat, zeker als je zelf bijna niks lust ;D ), dus iets wijzigen/toevoegen is niet zo’n probleem.

Hart is van eend, lam, kip of rund, nier van lam (biologisch) en lever van kip of hert (scharrel) => De organen liggen in mini-porties in de diepvries door elkaar (wel gesorteerd per orgaan natuurlijk), ik kan niet altijd met zekerheid zeggen welke diersoort ik heb (dit ga ik in de toekomst anders doen.. ::) ).
Pens is van rund, maar binnenkort krijg ik ook lams- en geitenpens.
De groentemix is zelf gemaakt, rauw gepureerd (behalve de bonen), uit 5+ soorten groenten.
Ik voer qua percentages:
50% vleesbot
20% orgaan waarvan 10% pens en 10% hart-lever-nier in gelijke delen
20% spiervlees
10% groente
Op de dagen dat ik complete karkassen of hele prooidieren voer krijgt hij meestal 100% daarvan.
Ik heb het idee dat 50% vleesbot eigenlijk nog wat aan de lage kant is voor mijn hondje? Hij produceert namelijk meestal nog steeds niet echt van die mooie stevige drollen, maar ik weet niet of hij dan geen tekorten krijgt omdat er dan ergens anders wat af moet..
Ik snij overtollig vet & vel er sowieso zo veel mogelijk af, want daar is hij wel redelijk gevoelig voor.

Maandag:
Fazantkarkas incl. orgaan

Dinsdag:
Duifkarkas incl. orgaan
Runderpens
Groentemix

Woensdag:
Hele haring 3 stuks
Runderpens
Kuikentje

Donderdag:
Kipkarkas
Rundvlees
Runderpens
Hart-lever-nier
Groentemix
Rauw eitje

Vrijdag:
Parelhoen delen
Paardenvlees
Hart-lever-nier
Runderpens
Groentemix

Zaterdag:
Hele kwartel incl. veren

Zondag:
Lamsnek
Kalkoen- & hertenvlees
Hart-lever-nier
Runderpens
Groentemix

Maandag:
Konijnkarkas incl. orgaan

Dinsdag:
Eendvleugels
Rund- & reevlees
Hart-lever-nier
Runderpens
Groentemix
Rauw eitje

Woensdag:
Zalmlijf
Kuikentje
Groentemix
Klein beetje KVV als het in gewicht niet uitkomt

Donderdag:
Hele duif incl. veren (portie voor 2 dagen qua gewicht)

Vrijdag:
Rauw eitje & beetje groente

Zaterdag:
Fazantkarkas incl. orgaan
Groentemix

Zondag:
Kipkarkas
Paard- & reevlees
Hart-lever-nier
Runderpens
Groentemix

Diersoorten: eend, lam, kip, rund, hert, ree, fazant, parelhoen, kwartel, duif, vis (zalm & haring), konijn, kalkoen, paard
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3229009
Mooi gevarieerd menu. Qua ontlasting is het inderdaad kijken waar jouw hond het het beste op doet. Al moet ik zeggen dat ik 50% Vleesbot meer dan genoeg zou vinden. Zou persoonlijk dan iets minder orgaan en wat meer spiervlees geven.

Verder kan haring en pens op 1 dag wellicht dunne ontlasting geven als je hond daar gevoelig voor is. Idem met alleen het eitje en groentemix op 1 dag. Niet erg als de ontlasting eens dun is natuurlijk maar bij gevoelige honden kan je hier op letten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3229113
Is zijn ontlasting ook dun na de dagen met enkel karkas?

En reken je de hele prooidieren buiten je menu, dus als compleet?
Gebruikersavatar
Door Meneer M Hond
#3229149
pearlsofpassion schreef:Is zijn ontlasting ook dun na de dagen met enkel karkas?

En reken je de hele prooidieren buiten je menu, dus als compleet?
Ja, het lijkt niet zoveel uit te maken of het echt zelf samengesteld is, of een enkel karkas of een prooidier. Bij de fazant- en konijnkarkas moet ik er wel op letten hoeveel lever erin zit, hij krijgt namelijk niet het complete karkas in 1 keer ivm het gewicht en als hij de hele lever wel in 1 maaltijd heeft is dat een beetje teveel van het goede :P
En de prooidieren reken ik inderdaad als compleet.

Nog suggesties wat ik beter kan geven op de semi-vastendag/compensatiedag na de complete duif? Als ik helemaal niets geef is mijn hondje niet zijn vrolijke zelf, maar iets kleins volstaat al.
Een beetje groente en een rauw eitje was niet zo'n geschikte combi begreep ik.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3229157
Ik heb hier ook duifjes waar Cuzco twee dagen van eet. De rest eet geen duif...
Ik knip de duif in dat geval in 2 en hij krijgt dus elke dag een halve. Dat zou je kunnen overwegen en dan de ene dag wat groenten en de andere het eitje erbij?


Vreemd dat hij dan op de karkassen ook geen stevige ontlasting heeft. Hoeveel vlees hangt daar nog aan? Is dat zoals vleesbot? Of meer bevleesd? En reken je het als vleesbot in je percentages? Maw is je vleesbot gemiddeld wel 50/50?
De organen die hier nog in zitten, breng je ook in rekening in je menu als orgaan? Of negeer je die?
Gebruikersavatar
Door Meneer M Hond
#3229244
pearlsofpassion schreef: Vreemd dat hij dan op de karkassen ook geen stevige ontlasting heeft. Hoeveel vlees hangt daar nog aan? Is dat zoals vleesbot? Of meer bevleesd? En reken je het als vleesbot in je percentages? Maw is je vleesbot gemiddeld wel 50/50?
De organen die hier nog in zitten, breng je ook in rekening in je menu als orgaan? Of negeer je die?
Een aantal karkassen die ik koop zijn inclusief orgaan en mogen (volgens de verkoper) als compleet worden gezien. Dit zijn onder andere de fazantkarkas, duifkarkas, konijnkarkas, kwartelkarkas en parelhoenkarkas. Ik vind ze mooi bevleesd maar ik heb absoluut geen gevoel voor de verhoudingen.. Ik denk dat ze wel bevleesder zijn als het gemiddelde vleesbot van de 'samengestelde dagen'. Maar ik houd dus wel rekening met de aanwezigheid van de organen in t beestje :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3229268
Dan zijn waarschijnlijk de filets eraf? En voor de rest al het vlees er nog aan?
Zijn de bouten er wel af? Is de ondrrug dan nog aanwezig en zit daar nog vlees op of is dat toch weinig?

Het zou kunnen dat je vleesbot gewoon meer bevleesd is dan 50/ 50 en je daardoor als je zo'n karkas voert, eigenlijk een deel vleesbot en een deel extra spier voert. Kan je volgen?
In dat geval kan je percentage vleesbot wat omlaag en je spier dat omhoog. Want je voert ze als vleesbot toch? Of als compleet?


Maar voor je tot conclusies overgaat zou ik eens zoeken naar foto's van 'normaal' vleesbot eruitziet. Dan kan je vast wel zien of het jouwe ook zo is of dikker bevleesd.
Ik denk om te beginnen aan de foto's van de onderdelen bij de 'inleiding tot barf' op de site en de barffototopics in de bar of de barfsectie. Als je ze niet goed vind zou ik even een topic openen met de vraag naar foto's van normaal vleesbot en eventueel meer bevleesd bot. Heel wat barfers willen maar dat graag helpen met foto's. ;)
Gebruikersavatar
Door Meneer M Hond
#3229399
pearlsofpassion schreef: Ik denk om te beginnen aan de foto's van de onderdelen bij de 'inleiding tot barf' op de site en de barffototopics in de bar of de barfsectie. Als je ze niet goed vind zou ik even een topic openen met de vraag naar foto's van normaal vleesbot en eventueel meer bevleesd bot. Heel wat barfers willen maar dat graag helpen met foto's. ;)
Ik zal eens lekker gaan speuren naar foto's! Heerlijk vermaak tijdens 'n regenbui ;)
Door smulpaap
#3229405
pearlsofpassion schreef:
Ik denk om te beginnen aan de foto's van de onderdelen bij de 'inleiding tot barf' op de site en de barffototopics in de bar of de barfsectie. Als je ze niet goed vind zou ik even een topic openen met de vraag naar foto's van normaal vleesbot en eventueel meer bevleesd bot. Heel wat barfers willen maar dat graag helpen met foto's. ;)

Ik heb daar ooit een topic over gemaakt . De barfhap in beeld . Met begeleidende tekst erbij .... bevleesd - geschikt voor beginner etc
Maar sinds het forum nieuwe stijl is het board er niet meer
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3229406
smulpaap schreef: Ik heb daar ooit een topic over gemaakt . De barfhap in beeld . Met begeleidende tekst erbij .... bevleesd - geschikt voor beginner etc
Maar sinds het forum nieuwe stijl is het board er niet meer
Ik weet het. En ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet precies weet waar het naartoe is...
In de bar vermoed ik. De bib zou ook kunnen...
Door smulpaap
#3229502
pearlsofpassion schreef:In dit topic zijn de meeste vleesbotten wel heel mooi bevleesd. Dus het is nog niet zo nuttig om een beeld te krijgen van normale vleesbotjes.
Wel leuk om te bekijken natuurlijk... ;)


Maar misschien zijn er andere leden die wat minder bevleesd bot kunnen laten zien ?
Lijkt me voor de mensen die beeldmateriaal willen zien prima om hier een beter beeld van te krijgen
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3229509
smulpaap schreef:

Maar misschien zijn er andere leden die wat minder bevleesd bot kunnen laten zien ?
Lijkt me voor de mensen die beeldmateriaal willen zien prima om hier een beter beeld van te krijgen
Ik heb er voor morgen haaskarkas uitliggen. Als ik het niet vergeet maak ik wel ff foto. Zijn nog steeds hele mooie karkassen, maar lang niet zo bevleesd als op jouw foto
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door