Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door 3Laska
#3228787
Hallo allemaal,

Ik ben Laska . en ik heb 3 katten. een ragdoll, een mix Ragdoll /brits korthaar en een brits korthaar.
om de laatste gaat het ,ik heb al wel twee jaar wat met hem af getobt omdat hij allergisch is voor van alles.
Dus ben ik hem nu aan het kvv voeren. Je weet niet wat je meemaakt!!! hij vind het erg lekker en is nu 6 week bezig met lammix van Carnibest.
Hij heeft een hele zachte vacht gekregen en het groeit ook aan ,hij is lang zo bang niet meer als vroeger en hij komt zeker 4 keer per dag op schoot!! :)
Maar hij is nog aan het ontgiften met de ontlasting. dat is nog niet helemaal goed en hij likt zich al wel een stuk minder maar het is niet over.
Zal ik nu overgaan op konijn mix? Want ik denk dat er rijst en kip in Lam zit. misschien is hij daar ook allergisch voor. of zal ik nog even doorgaan met de lam mix.dan kan ik zien of hij wel rijst en kip mag, of is het van de ontgifting dat hij nog jeuk heeft .

De anderen zijn nog niet aan kvv. de ragdoll vind een klein hapje genoeg en animonda en applaws toch wel lekkerder . de andere moet er nog helemaal niks van weten. maar ik ga na mijn vakantie er meer bezig

Ik heb vanmorgen een nieuwe vriezer gekregen. want de oude begaf het gisteren. >:( En vandaag komt een partij vlees aan!
Door hannabelgje
#3228797
Welkom hier! Mijn Brit is enorm aan het ruien en likt zich ook een ongeluk op het moment. Kan dat niet meespelen momenteel? Ik geef de voorkeur aan een kvv zonder graan voor katten. Ik vind dat koolhydraten niet thuishoren in een kattenvoeding.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3228801
Ik zou ook eens zonder graan en kip proberen. Carnibest heeft wat varianten zonder graan ( diabetesversie) maar ik weet niet in hoeverre daar kip in zit. Dat zou je moeten nagaan. Hou wel eentje achter de hand. Vb konijn of eend. Want als het toch niet voldoende blijkt zal je moeten elimineren en dan moet je een diersoort hebben die hij nog niet gegeten heeft. Konijn en eend zijn daar goed geschikt voor.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3228848
Wellicht dat je kan kijken naar ander merk in de smaak lam waar geen kip of rijst in zit? In alroda puur zitten gemalen lamsribben en moet je even kijken naar de verhouding hart wat het niet de makkelijkste maakt. Weet niet of andere merken ook enkelvoudig lam hebben..

Overigens wordt hier op moment ook weer erg verhard.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3228911
Welkom!
Overmatig likken kan ook komen door allergie voor vlooien of (nieuw) wasmiddel ofzo, of stress ( niet altijd duidelijk verder detecteerbaar) of uit gewoonte.
Hier zijn ze btw ook erg in de rui; ik mag iedere dag stofzuigen.
Gebruikersavatar
Door 3Laska
#3228979
Ik denk niet dat het door ruien komt. Hij is al een half jaar aan het likken. en ik heb al vanalles geprobeerd.
Vlooien heeft hij niet . ik heb zoveel gekamd (alle drie katten! ) en nog nooit een vlo of poepjes gevonden, waspoeder is het ook niet. huis schoongemaakt ,mandjes gewassen of vernieuwd. ze steeds stronghold gegeven (maar daar ben ik mee gestopt . Roosje de ragdoll kreeg daar een hotspot van.)
ik denk echt dat het huismijt of voedselallergie is.

dus jullie denken ook dat ik beter op een enkelsoort over moet gaan . ik heb konijn gekocht . dat zal ik eens proberen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3228988
Voedselallergie uit zich bij katten wel bijna altijd door hotspots, korstjes en typisch natte kale plekken rond de hals en hoofd. Ze gaan dan ook eerder krabben ipv likken.

Waar likt hij zich voornamelijk? Zie je ook korstjes?

Je zegt dat het al beter is door ander voer? Wat heb je dan specifiek gemerkt?

Anderhalf jaar geleden begon Kleintje zich ook plots kaal te likken achteraan. Dacht eerst vlooien of wasproduct. We hadden net nieuw wasmiddel. Maar dat hielp niet tot weinig. Had ook schrik dat het misschien pijn in haar gewrichten was door artrose of zo. Ze werd toch ook 11 jaar...
Bleek uiteindelijk de nieuwe kattenbakvulling te zijn... Dat was wel meteen duidelijk bij het veranderen maar dat kan je dan ook meteen helemaal wegnemen. Met wasmiddel vb is dat lastiger en dan duurt het dat langer voor je kan uitmaken of het werkt.

Ik heb bij Kleintje nooit voedselallergie vermoed want dat kende ik van Cuzco en dat is dus helemaal anders.
Bij voedselallergie geldt trouwens ook dat als je de trigger echt grondig wegneemt hij na 2 weken tijd geen nieuwe plekjes zou mogen bij krijgen.
Gebruikersavatar
Door 3Laska
#3229004
Hij heeft korstjes op zijn rug, niet dicht bij zijn staart. alleen maar aan de bovenkant.
hij heeft soms ook jeuk aan zijn kop. hij heeft vooral `s n achts jeuk (slaapt bij me op bed) maar waspoeder heb ik al steeds gewisseld)
hij is nu ongeveer de helft minder aan het likken en krabben. maar nu na 6 weken kvv zou het toch wel op moeten houden. of misschien ben ik te ongeduldig.
ik heb Xie tang. een tijd gebruikt. dat hielp wel iets. . oja, kattenbakspul heb ik ook uitgeprobeerd.

Zijn vacht is inmiddels heel mooi geworden. de korstjes zijn zo`n beetje weg. En hij is veel liever geworden, komt in de kamer als er mensen zijn , dat deed hij nooit.
Gebruikersavatar
Door 3Laska
#3229032
nou, ik heb hem zijn lammix gegeven met konijn er door. dat vond hij errug lekker. :eat: Hij heet trouwens Laska.([img][img][/img][/img]ikke niet) Roosje kwam er trouwens ook bijstaan, het leek haar ook wel wat! :eat:
Dus van nu aan af alleen konijn. Ik denk dat het wel een tijdje duurt voor je kunt zien of dat helpt? ::)
Gebruikersavatar
Door 3Laska
#3229033
nou, ik heb hem zijn lammix gegeven met konijn er door. dat vond hij errug lekker. :eat: Hij heet trouwens Laska(ikke niet) Roosje kwam er trouwens ook bijstaan, het leek haar ook wel wat! :eat:
Dus van nu aan af alleen konijn. Ik denk dat het wel een tijdje duurt voor je kunt zien of dat helpt? ::)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3229081
3Laska schreef:Hij heeft korstjes op zijn rug, niet dicht bij zijn staart. alleen maar aan de bovenkant.
hij heeft soms ook jeuk aan zijn kop. hij heeft vooral `s n achts jeuk (slaapt bij me op bed) maar waspoeder heb ik al steeds gewisseld)
hij is nu ongeveer de helft minder aan het likken en krabben. maar nu na 6 weken kvv zou het toch wel op moeten houden. of misschien ben ik te ongeduldig.
ik heb Xie tang. een tijd gebruikt. dat hielp wel iets. . oja, kattenbakspul heb ik ook uitgeprobeerd.

Zijn vacht is inmiddels heel mooi geworden. de korstjes zijn zo`n beetje weg. En hij is veel liever geworden, komt in de kamer als er mensen zijn , dat deed hij nooit.
Klinkt wel als voedselallergie. Bovenop de rug, echt de ruglijn kan inderdaad ook voorkomen en de korstjes kloppen ook.

Ziet er naar uit dat er toch nog iets in het eten zit waar hij niet tegen kan. Ik zou inderdaad de rijst en kip al eens bannen. En dan kijken of de jeuk over gaat. Na 6 weken zou dat inderdaad wel het geval moeten zijn. De korstjes kunnen natuurlijk er iets langer over doen om te genezen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3229385
Zalmolie zou ik even mee wachten.
Als je wat verder met provocatie bent, kan je eens vette vis proberen. Eerst de ene soort en dan langzaam soorten uitbreiden.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door