Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Ziggarot
#3228812
Hej iedereen,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb besloten om mijn hond op verse voeding te zetten, allesinds toch proberen. Het is een (old) engelse bulldog, teefje van 7j oud en woog een maand geleden 29.6kg, ze is ondertussen al wat vermagerd, ik schat een 28kg, maar zal het straks met zekerheid kunnen zeggen als ik haar op de weegschaal heb gesplaatst bij de dierenarts.
Als jullie enige tips of opmerking hebben bij het menu...

Maandag
Kwartel

Dinsdag
Eendenkarkas
Lamspens
Konijnvlees

Woensdag
Kalkoennekken
kiplever
Kipvlees

Donderdag
Zalmlijf
kipmaag
Konijnvlees

Vrijdag
Kippennekken
eendlever
Kipvlees

Zaterdag
Kipkarkas
eenlever
Kipvlees
+eitje

Zondag
Eendennekken
kiphart
Konijnvlees

+elke dag portie groentemix (proberen zoveel mogelijk variatie)

Hoeveelheid: 2% van 28 kilo = 560 gram per dag / 3920 gram per week
Rauw vleesbot 45% : 252gr p/dag
Groentes 10% : 56gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 112gr p/dag
Spiervlees 25% : 140gr p/dag
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3228834
Ik vind je afwisseling iets te krap. Je geeft vooral kip en dan konijn en eend. De rest is bijkomstig.
Kan je het iets meer verdelen over de diersoorten? Je zou moeten proberen niet meer dan een kwart aan kip te voeren.
Minstens 1 keertje kipvlees vervangen voor kalkoenvlees zou al helpen. Of kippennekken vervangen door kalkoennekken.
Ik merk ook dat je van kip en eend zowel karkas als nekken hebt staan. Dat mag natuurlijk, maar het is wellicht eenvoudiger om van de ene diersoort de nekken en van de andere het karkas te voeren. Zolang niet alles nek is,is dat goed.
Verder zou ik eens kijken of je niet aan lam, rund of zo'n andere grazer kan komen. Das voor een hond eigenlijk een natuurlijker prooi dan al dat gevogelte.

Je orgaan zit ook een beetje verkeerd verdeeld denk ik. De helft moet pens zijn. De rest kan je gelijk verdelen over hart, lever en nier. Nier mis ik nog in jouw menu en je geeft echt te veel lever.
Een eitje meer zou ook mogen.

Verder is het een prima eerste menu. ;)
Door Ziggarot
#3228835
De reden dat ik niet lam rund of dergelijke heb genomen omdat er in de artikels stond dat kip, eend, kalkoen en konijn goede beginners waren en ik niet aan parelhoen kon geraken bij de lokale slager.
Dit misschien een beetje beter?

Maandag
Kippennekken
Nier/hart/lever/maag
Kipvlees

Dinsdag
Eendenkarkas
Pens
Konijnvlees
+eitje

Woensdag
Kalkoennekken
Nier/hart/lever/maag
kalkoenvlees

Donderdag
Zalmlijf
Pens

Vrijdag
Kwartel
Nier/hart/lever/maag
Konijnvlees

Zaterdag
Kipkarkas
Pens
Kipvlees
+eitje

Zondag
Eendennekken
Nier/hart/lever/maag
Konijnvlees
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3228844
Het gaat bij grotere diersoorten met name om het vleesbot. Kalkoennekken zijn erg hard (en worden ook niet door iedereen gevoerd), een kwartelkarkasje is zacht. Er zijn mensen die liever geen runderlever voeren of lever van andere grote, oudere dieren omdat het een afvalverwerkingsorgaan is en dat bij jonge dieren dus wat minder vervuild is. Zelfde geldt voor nier. Dat heeft dus niet te maken met het feit dat je hond geen barf gewend is.


Bedoel je met kwartel een hele kwartel?
Door Ziggarot
#3228847
Ik heb inderdaad nog nooit barf gedaan, ik ben een leek hierin, heb wel al wat gelezen. Ze heeft nog nooit een niertje of dergelijke gegeten, altijd brokjes.
Ik bedoel idd een hele kwartel.

Alvast bedankt om me wat te helpen.
Door frodo quin
#3228850
Kalkoen is geen beginnersbot, dus dat zou ik er uit laten. Als spiervlees en orgaan mag het natuurlijk wel hé. Als je kip als vleesbot voert, wat een goed beginnersbot is, dus ik zou dat zeker doen, dan voer je best niet meer als spiervlees, anders heb je er nogal veel van. Je zou bijvoorbeeld rund, kalkoen, paard, gans,... als spier kunnen voeren.

Zijn de kwartels hele kwartels of karkas? Als het hele kwartels zijn zou ik ze niet samen met spier en orgaan voeren, dat zou voor zachte ontlasting kunnen zorgen.

Hoeveel weegt je hond eigenlijk?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3228864
Die beginnerszaken geldt inderdaad voor het bot. Voor spier en orgaan kan je gewoon meteen het juiste voeren.
Helemaal in het begin voer je bot van kip, kwartel kan ook van in het begin. Maar dat is maar 1,max twee weken en dat is dan niet zo erg. Daarna kan je eerst konijn en parelhoen voeren en als dat goed gaat ook eend. Kalkoennekken is inderdaad nog wat meer gevorderd, maar ik dacht dat dat na een aantal weken ook wel zou kunnen. Hangt inderdaad nogal van je hond af. Hoe groot hij is en of hij vlot verteerd.
Als je geen parelhoen vind is dat niet erg hoor.

Alleszins, je kan die kalkoennekken wel in je achterhoofd houden en al inwerken in je menu ookal kan hij dat de eerste weken nog niet eten.

Het orgaan ziet er zo inderdaad beter uit en je hebt wat kip vervangen, dat is goed. Maar het is nog steeds het minimum van afwisseling.
Je kan dus gerust wat spier of orgaan van grazers voeren. Zeker goed voor je hond en voor de afwisseling.
Verder zou ik dus niet een doos eendenkarkas en een doos eendennekken kopen maar maar 1 van beide. Hetzelfde geldt voor het kippenbot. Als je toch 4 dozen nodig hebt kan je dan beter een andere diersoort kopen dan dezelfde diersoort in andere vorm.
Je kan natuurlijk wel de ene keer karkas en de andere keer nekken kopen van een diersoort. Of vleugels, of boutjes van zachte diersoorten als hij dat gevorderder is. Zolang je maar niet te veel nekken voert, dat is niet zo gezond.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3228930
Ziggarot schreef:De reden dat ik niet lam rund of dergelijke heb genomen omdat er in de artikels stond dat kip, eend, kalkoen en konijn goede beginners waren en ik niet aan parelhoen kon geraken bij de lokale slager.
Dit misschien een beetje beter?

Maandag
Kippennekken
Nier/hart/lever/maag
Kipvlees

Dinsdag
Eendenkarkas
Pens
Konijnvlees
+eitje

Woensdag
Kalkoennekken
Nier/hart/lever/maag
kalkoenvlees

Donderdag
Zalmlijf
Pens

Vrijdag
Kwartel
Nier/hart/lever/maag
Konijnvlees

Zaterdag
Kipkarkas
Pens
Kipvlees
+eitje

Zondag
Eendennekken
Nier/hart/lever/maag
Konijnvlees
Kalkoen nekken zou ik voorlopig niet geven (en misschien wel nooit).
Tav nekken zou ik het beperken tot max 2x per week, de rest kun je vervangen door karkas of vleugels. Een hond van 28 kilo zal ook wel wat eten dus dan kan een karkas ook makkelijk. Kippennekjes zou ik sowieso niet geven omdat deze heel klein zijn en veel grotere honden ze in een keer doorslikken.
Kun je aan Konijnkarkas komen? Dat zou een goede aanvulling zijn op je vleesbot. Het konijnenvlees kun je dan vervangen door een andere diersoort, misschien wild als hert of ree?
Door Ziggarot
#3229029
Aha, ik dacht dat het eerder slaagde op alles.
Mijn hond weegt 27,5kg.
Als ik thuis ben zal ik een ander menu maken
Door frodo quin
#3229068
Voor een grote hond is één kwartel inderdaad wat weinig. Je zou er meerdere kunnen geven of als je aanvult dan vleesbot met orgaan of met spiervlees. De reden is dat spiervlees eerder laxerend is orgaan laxeert en vleesbot stopt, dus als je spier met orgaan bij voert, dan heb je een grote kans dat het wat te vlotjes zal gaan op de weg naar buiten. Als de kwartel karkas is heb ik niets gezegd.

Je hoeft trouwens voor een hond niet perse elke dag spier, vleesbot en orgaan te voeren, het mag natuurlijk wel, maar als je het handiger vindt qua portioneren kan je ook de ene dag spier met vleesbot geven en de andere dag orgaan met vleesbot. Zolang het op een week maar klopt qua verhoudingen.
Door Ziggarot
#3229664
Ik heb een plek gevonden waar ik tussen een iets uitgebreider assortiment kan kiezen en heb op basis hiervan een ander menu opgesteld.
Graag jullie mening en tips aub :)

Maandag
KipKarkas
Lever/Hart/Nier
Paardenvlees

Dinsdag
Eendenvleugels
Pens
Rundsvlees
Eitje

Woensdag
Kippepoten
Zalm

Donderdag
Konijnkarkas
Pens
Kalkoenvlees

Vrijdag
Kiprug
Lever/Hart/Nier
Duif Borstvlees
Eitje

Zaterdag
Kwartel (2?, hangt van het gewicht af)

Zondag
Kalfsbot
Pens
Eendvlees
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3229677
Ziggarot schreef:Ik heb een plek gevonden waar ik tussen een iets uitgebreider assortiment kan kiezen en heb op basis hiervan een ander menu opgesteld.
Graag jullie mening en tips aub :)

Maandag
KipKarkas
Lever/Hart/Nier
Paardenvlees

Dinsdag
Eendenvleugels
Pens
Rundsvlees
Eitje

Woensdag
Kippepoten
Zalm

Donderdag
Konijnkarkas
Pens
Kalkoenvlees

Vrijdag
Kiprug
Lever/Hart/Nier
Duif Borstvlees
Eitje

Zaterdag
Kwartel (2?, hangt van het gewicht af)

Zondag
Kalfsbot
Pens
Eendvlees
Ik zie drie keer in de week vleesbot van kip. Dat lijkt me wat veel. Ik zou één van die dagen vervangen door bv parelhoenkarkas.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3229679
Ziggarot schreef:Daar geraak ik niet aan, ik heb al aan het zoeken geweest maar vindt het niet


Vreemd, dat is bij bijna iedere barfleverancier te koop.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door