Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Ivonne
#3228746
tjonge jonge.... wat een enorme hoeveelheid vlooien.... zo langzaamaan weet ik niet meer wat ik er tegen kan doen met twee katten die buiten komen.... diverse middeltjes gebruikt, ook het zelf kammen van de vachtjes maar dan nog.... ikzelf zie er ondertussen ook aardig bultig uit met al die beten....

Dus.. anyone? Tips?
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3228757
Behandelen met Advantage of Stronghold en dan je huis aanpakken. Alles van de kant, elk hoekje en gaatje stofzuigen (ook de plintjes), kleedjes wassen, overal waar je kunt de hoezen er vanaf halen en wassen of anders heel goed stofzuigen. Ook kussens waar je zelf op zit. Liefst meerdere keren per dag en goed spuiten met omgevingsspray (bijvoorbeeld die van Ecostyle, die ruik je bijna niet en kun je ook op de bekleding doen). Katten regelmatig kammen en desnoods over een maand weer ontvlooien. Ik heb één keer een 'plaag' gehad en door deze aanpak was ik er vrij snel vanaf. Met name drie keer per dag stofzuigen en blijven wassen helpt goed. Ik stofzuig nog steeds regelmatig en de kleedjes gaan vaak in de was, ook als ze er niet op liggen. Ik spuit ook nog wel eens gewoon met die omgevingsspray. Ik ben niet zo van het preventieve maar wat helpt, helpt het en daar hebben de katten geen last van.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#3228772
Ik heb al meerdere merken van dat gif geprobeerd. Nu ook een van Advantage die drie á vier weken zou moeten werken. Twee dagen komt eerder.... het huis bespuit ik ook al en stofzuigen deed ik ook al.... het grote probleem lijkt vooral te zijn dat de katten hoe dan ook vlooien mee nemen. :-X :o
Gebruikersavatar
Door koekje
#3228784
Er staat me iets van bij dat iemand van hier een keer rendac (?) heeft laten komen om de vlooienplaag te saneren.
Volgens mij was dat bloemetje en stond dat bericht in de bar, dus ik weet niet of het nog te achterhalen valt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3228785
Als je katten nog steeds vlooien op zich hebben meer dan 24u na dat je ze behandeld hebt, dan werkt het middel niet afdoende. Dan.moet je een ander middel gebruiken.
Bij zo'n plaag kan je enkel iets aanvangen met pipetjes voor in de nek. Spuitbussen voor op de katten werken niet langdurig genoeg en bandjes niet sterk genoeg. Je kan wel een pipetje combineren met natuurlijke afweermiddeltjes of bandjes zonder gif maar afweergeuren. Echter nooit een tweede gifproduct op je kat gebruiken als een eerder ( niet werkend vb) nog niet is uitgewerkt!!
Welke merken heb je al geprobeerd? En zitten je katten altijd nog onder? Check je dat met een vlooienkam of gewoon even visueel op hun rug of buik. Oksel, lies zijn favoriete plaatsen...
Want nog een enkele je kan er altijd wel afkomen bij zo'n plaag, ook als het middel wel werkt.
Als je een middel hebt dat werkt, moet je het ook minstens 3 maanden aan een stuk stipt toedienen. Want anders komen ze meteen terug onder te zitten. Minstens, hangt een beetje van je omgeving af. Als die ook onder zit, ben je langer bezig natuurlijk.
Vanaf je een heropflakkering hebt, weer opnieuw drie maanden tellen.

Stoomreiniger kunnen helpen, stofzuigen met een vlooienbandje in de zak ook. Maar wat ik deed was een paar grote spuitbussen omgevingsspray halen. Ik sloot de katten in de ochtend beneden op en deed heel de bovenverdieping grondig. Na een uurtje alle ramen open en 's avonds deed ik beneden hetzelfde terwijl de katten boven waren. Jij kan je katten ook buiten stoppen natuurlijk, maar dan moet je zelf ook uit de walm blijven he.
En grondig alles spuiten. Alle matrassen, dekens, donsdekens, tapijten, gordijnen enz... Maar ook in hoekjes, achter plinten en kasten is een favoriet plekje waar ze zich schuilhouden. Alle wasbare mandjes en kleedjes op minstens 60° wassen, al de rest ook met de spray.
Overal waar je katten ook maar soms komen en in risicozaken ook als ze er niet komen.

En dat zou je wel 2 keer kunnen moeten doen. Je kan moeilijk je eigen kleding allemaal nog op 60° wassen, maar ook daar kunnen ze zich in schuilhouden.

Het belangrijkste is echter dat je een middel vind dat je katten vlovrij kan houden. Want dat is de haard. Als ze daar niet meer aan kunnen, kunnen ze zich al.niet meer vermeerderen. Daarom moet je ze echt een aantal maanden vrij houden.
Vlooien ook in een soort winterslaap en de larven geloof ik, kunnen heel.lang overleven.
Mijn ouders hebben een huis gekocht waar ze blijkbaar voorheen een kat met vlooien hadden. Ze hadden toen zelf geen huisdieren maar er kwamen nog maandenlang vlooien tevoorschijn...


Edit, ik heb de ondierverdelger eens laten komen voor een vlooienplaag en die kwamen af met zo'n gifbom voor in je huis. Mag je er zelf ook een tijd niet in...
Koste bijna 400 euro en toen heb ik bedankt. Ben dus een aantal spuitbussen gaan halen en was er voor 60 euro vanaf.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#3228806
Ik heb spul gebruikt van de DA (pipetjes) en gezien de niet echt effectieve werking toen maar weer zelf aan het zoeken en als recentste middel iets van Advantage. Het is wel minder nu maar de vlooien zijn er nog wel. Ik kam de katten iedere dag om wat er nog op hen loopt er af te kunnen halen. Ik ben nu wel consequenter met het sprayen van de omgeving. Stofzuigen deed ik al veel maar nu gaat er gelijk spray achteraan.

Denk dat ik het nog ff tijd moet geven.... de cyclus moet doorbroken worden. Wat een nare dingen zijn dit zeg... bah.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3228831
Je moet eigenlijk zo grondig mogelijk zijn op 1 moment. Als je eerst 1 plek doet en pas dagen later een andere is de eerste weeral besmet en zo blijf je bezig...
En je moet dus een middel hebben dat de katten vrijwel vrij houdt.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#3228859
het is een hele klus... stofzuigen, sprayen, katten kammen en dat meerdere keren per dag.
vandaag de omgevingsspray opgemaakt, morgen gelijk nieuwe kopen... het gaat me nu niet gebeuren dat ik te vroeg stop.
de pipetjes krijgen nog een kans omdat de katten duidelijk minder besmet zijn met vlooien en ik vermoed dat het gewoon niet meer mogelijk is dat er nul vlooien zullen gaan zijn...
Door zurca
#3231572
Als je wilt weten of er (nog) vlooien in huis zitten; 's nachts een schaal water met zeepsop en een waxinelichtje in het midden er in, waxinelichtje laten branden ;)

Wat een narigheid he die vlooien als ze zo hardnekkig zijn :-X Succes hoop voor je dat al je maatregelen snel gaan helpen!
Door inni
#3232252
IK dacht 3 jaar geleden vlooien in huis te hebben maar ze zaten in een verlaten vogelnest in het klimop bij de achterdeur. ik zag er dus regelmatig op de witte hond. De eerste dagen mezelf gek gepoetst want het was weekend, op maandag langs de da om raad te vragen en zij gaf mij een soort bom, Bolfo fogger, als ik 't me goed herinner. De bus op enkele krantenbladen of stuk karton (omwille van de druppels die kunnen gevormd worden) in je kamer, afdrukken en weggaan. Ik denk een uur of vier, alles goed luchten en de vlooien zouden moeten dood zijn. Ik heb dat toen 's nachts gezet (de avond voordien alles wat eetbaar was weggehaald en 's morgens de wandelpaden, deurknukken, kastdeuren....alles wat bereikbaar was voor de hond afgenomen met een vochtige doek om toch een beetje van dat gif weg te halen. Ik weet niet of het ook voor katten mag maar misschien 's googlen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door