Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3228658
Ik kreeg het weekend de schrik van mijn leven met Frumpie. Frumpie is een poesje van bijna 10 maanden nu. Ligt ze lekker bij me op schoot te kroelen en ineens voel ik allemaal bulten op d'r buik !
Meteen vandaag naar DA geweest natuurlijk. Blijkt ze schijnzwanger te zijn en heeft enorme melkklieren . Geen koorts , geen gedragsveranderingen , goede eetlust en niet sloom dus moest het in de gaten houden en zolang ze geen last van de genoemde zaken geen antibiotica.
Mijn vraag is eigenlijk zijn er dingen of manieren om dit vlot achter de rug te krijgen of als ondersteuning of do's niet dont's. De planning was om haar in juli of augustus te laten steriliseren

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3228667
Nee onmogelijk dat ze zwanger is , ze is echt nog nooit buiten geweest maar heb wel 3 gecastreerde katers ( waarvan 1 van 15 jaar die niet verder komt dan dat dat ding om te plassen is)
de da zei dat ze dan waarschijnlijk door een castraat is gedekt waardoor haar lichaam nu denkt dat ze zwanger is ( ze was 2/ 3 weken terug inderdaad krols)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3228671
Ik had er ook nooit van gehoord bij katten. Lees op internet inderdaad wel dat het kan na een onbevruchte dekking.

Het is nu kwestie om haar goed in de gaten te houden want een baarmoederontsteking ligt nu op de loer.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... atten.html
https://www.agradi.nl/kattengezondheids ... ngerschap/

Qua behandeling lees ik eigenlijk alleen preventief AB ivm ontsteking.
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3228674
Het is mij ook geheel vreemd hoor na al 20 jaar minimaal 1 poes in huis te hebben , kende het ook alleen van honden .
Ik had al veel ernstiger scenario in mijn hoofd van melkkliertumoren maar ook dat komt vrijwel nooit zo jong voor .
Mijn andere poesje van nu ruim een jaar had wel baarmoederonteking . Afspraak sterilisatie stond toen ik zag dat ze afscheiding had , meteen gebeld en kreeg zelfs de arts aan de telefoon maar kon geen baarmoeder ontsteking zijn op leeftijd van nog geen jaar oud zonder koorts ed zal vaginitis zijn . Ik heb toen ik haar bracht toch gevraagd er naar te kijken en wat bleek toch echt baarmoeder ontsteking en alles is eruit gehaald .


Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3228704
Hoe lang zou dat dan moeten duren?
Jammer dat je haar niet eerder hebt laten steriliseren. Nu ze al onder de hormonen zit is de impact op haar lichaam veel groter... Het kan zijn dat je wel wat merkt na sterilisatie, dus weet dan dat ze er niet aan kan doen.
Om die reden zou ik wachten tot het over is om haar te steriliseren, maar op dat moment wel niet meer wachten want dan wordt er vast snel weer krols en is het ook geen goed moment.
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3228745
Goede vraag hoelang het kan duren , ik heb geen idee . Ik wil inderdaad wachten tot het over om haar te laten steriliseren , tenzij ze baarmoeder ontsteking krijgt dan wacht ik niet uiteraard. Zolang gewacht ? Ze is nog geen 10 maanden oud en nu net 1e x krols geweest . Ik laat de poezen het liefst rond een jaar helpen en kater eerder rond half jaar ( afhankelijk van de kater ook , mango was al 9 maanden en werd gecastreerd omdat ik toen chiqui als jong poesje bij kreeg , en ongelukje voor wilde zijn. Niet omdat hij bv ging sproeien ofzo want dat deed hij helemaal niet)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3228782
Ik ben ervoor de eerste krolsheid voor te zijn. Dus ook rond een half jaar.
Uit ervaringen blijkt dat nogal wat poesjes emotionele zaken ondervinden van het wegvallen van de hormonen bij castratie. Logischerwijze is dat veel minder als ze nog niet krols zijn geweest en de hormonen een stuk lager liggen. Krols zijn is toch een heel ingrijpende gebeurtenis voor zo'n poesje, heel.verwarrend vaak, en niet erg aangenaam te noemen.
Als de poes het er lastig mee heeft, gaat vaak snel over, maar is toch eigenlijk onnodig.
De relatie tussen je katten kan er ook door veranderen. Zeker als je katers hebt die effectief nog dekken ookal zijn ze gecastreerd. Blijkbaar gaat het bij jou wel goed? Maar ik weet ook meerdere gevallen waar de katers blijven lastigvallen of de poes na een dekking de katers echt uit haar buurt wil.
Een dekking bij katten is ook zeer pijnlijk voor de poes en daardoor de eerste keer vrijwel altijd licht traumatiserend. Het helpt natuurlijk dat het geen vreemde katers zijn die om haar vechten, maar het blijft erg pijnlijk. Haar lijf schreeuwt erom als ze krols is, maar echt willen of ervan genieten doet ze niet. Integendeel. Ze weet eigenlijk niet waar ze om schreeuwt...
Ik doe dat mijn poezen liever niet aan. Dan gewoon maar laten opgroeien zonder die zorgen. Gewoon op tijd van de hormonen vanaf zodat er ook geen verwarrende gevoelens en gebeurtenissen optreden en ze gewoon dezelfde zorgeloze blije katjes blijven. Net als bij katertjes trouwens.

Je zal nu wel zeggen: bij mij is er niets aan de hand, en dat geloof ik ook wel. Maar je wil niet weten hoeveel mensen er op een kattenforum aankomen omdat ze hun poes plots niet meer herkennen, ze bang en daardoor onhandelbaar wordt tot zelfs aggressief. Zeker als ze buiten kunnen en daar gedekt worden.
Of hoeveel poesjes die binnen horen te blijven ontsnappen en zwanger terugkomen. Maar ze zijn nog zo jong! Ja zal wel, maar wel zwanger....
Ik weet wel, niet op jou van toepassing, maar allemaal redenen om het gewoon op 6 maand te houden. En er zijn eigenlijk geen nadelen bekend.
Katers laat je ook op 6 maand helpen om het sproeien te voorkomen maar die gaan ook niet allemaal sproeien. Dat is maar een deel. En het deel waarbij het na castratie niet meer verdwijnt is nog kleiner. Maar toch zijn we daar voorstander van en daar zitten nog andere redenen achter.

Wat mogelijks nog de belangrijkste reden is, is gezondheid. Zoals je zelf al aangeeft heb je baarmoederontstekingen en melkkliertumoren en de kans op 1 van beide wordt eigenlijk nihil door de eerste krolsheid voor te zijn. Reeds vanaf ze 1 keer krols worden wordt de kans op het ooit ontwikkelen van melkkliertumoren groter. Bij 1 krolsheid valt dat uiteraard wel mee, maar er is plots wel een kans...
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3228783
Het vreemde is dat ik dus ik nog nooit een kater een poging heb zien doen ( liepen juist weg van een opdringerige krolse poes en heb dan ook geen idee welke het zou moeten zijn ) geen enkele kater heeft ooit gedekt ook , dus dat er blijkbaar gedekt is verbaasd me eigenlijk

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3228786
Ja, dat zou je ook verwachten als de katers op.tijd gecastreerd zijn...
Je hebt het dus niet gezien?
En hoe lang was ze krols? Was het heel duidelijk? Of was ze vrij stil krols?
Zou het geen idee zijn een tweede opinie te halen? Ik vind het toch een vreemd verhaal...
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3228792
De ene kater is nu 15 en dus al hoeveel lang gecastreerd , de andere is nu 4 en 3,5 jaar geleden toen hij hier kwam met een half jaar direct gecastreerd.
Mango is begin oktober vorig jaar op net geen 9 maanden gecastreerd. Ik heb dus nooit een dekking gezien ( en ook niet gehoord , als ik uit moet gaan van dat poezen schijnbaar kunnen schreeuwen tijdens dekking).
Ze was niet zo lang krols , denk dag of 10 en ook niet heel erg schreeuwerig , wel kont omhoog staart opzij zodra ze langs een kater liep op hun langs liepen.
Ze is verder ook gewoon als normaal , de enige symptomen van zwanger/schijnzwanger zijn haar opgezwollen melkklieren verder niks .

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3228798
Hmmm.... dag of 10. Is dat niet al vrij lang? Ale, er vanuitgaande dat er een dekking zou geweest zijn die een ovulatie gaf. Dan zou je toch verwachten dat het na een dag of 3, 4 al over zou zijn. Tenzij de kater in kwestie er een dikke week over gedaan heeft om zijn moed bijeen te rapen.
Mijn ervaring is dat katers niet zomaar weten hoe ze moeten dekken. Om tot een succesvolle te komen ( wil zeggen effectief stevig penetreren) moeten ze al even oefenen.
En dat zou je mijn inziens inderdaad moeten gehoord hebben, tenzij je natuurlijk van huis was. Maar het zou wel vrij toevallig zijn dat ze het alleen dan zouden doen. Het blijft ook nooit bij 1 maal...

Heeft de DA de diagnose gewoon op zicht gesteld? Anders ging ik toch eens bij een andere langs. Of ken je deze al heel lang en heb je veel vertrouwen? Want in dat geval zou ik je bezorgdheden met hem delen.
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3228802
Deze da was voor mij vreemd , ik kom wel in die kliniek maar normaal andere locatie en dus andere artsen . Ze heeft alleen gekeken en gevoeld en temperatuur genomen meer niet.
Eerste wat ze zei toen ze haar tepels zag was die is drachtig , maar toen ik zei dat dat echt onmogelijk was omdat ze nog nooit 1 stap buiten is geweest en de katers gecastreerd begon ze over dan is ze toch gedekt door een castraat en is ze schijnzwanger. Melkklieren zijn opgezet en ze noemde melkklierontsteking maar omdat ze geen koorts heeft en levendig als altijd geen AB , mocht dat veranderen kreeg ze dat alsnog


Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3228825
koekje schreef:Ik zou toch een echo laten doen. Al is het maar voor de zekerheid.
Omdat ? Zoals al gezegd is ze nog nooit 1 stap buiten geweest en mijn katers zijn gecastreerd dus een echo laten maken om bevestiging te krijgen dat ze niet zwanger kan zijn .
En nee er kan ook geen kater ingebroken hebben , want dan had ik die wel gevonden omdat de 3 honden echt geen vreemde kat binnen laten of weer buiten na zijn daad

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door