Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3228472
Vraag aan de kattenliefhebbers onder ons.
Manlief en ik hebben nu dus twee katsels. Volgens manlief kunnen die prima 24/7 buiten blijven, ze kunnen in het stro liggen en hebben een mand in het tuinhuis.

Ik wil ze 's nachts binnen. Ik ben bang dat ze in de nacht verder van huis gaan en verdwalen of aangereden worden (al moeten ze voor dat laatste dan wel echt ver lopen). Ik vind het prettig om de katten op vaste tijden te roepen, checken, knuffelen, voeren en dan allemaal veilig de nacht doorbrengen.
Ik vind het ook fijner voor de buren. Ze hebben geen last van onze katten en dat wil ik graag zo houden.
Gisternacht zouden we ze buiten laten maar ik heb ze midden in de nacht binnen gedaan. Noem mij gekke henkie maar ik deed geen oog dicht :-[

Wat vinden jullie? En wat doen jullie met jullie katsels?
Door Martine-Tom
#3228473
Ik riep ze binnen voor de nacht en dan bleven ze uit zichzelf binnen. Maar ze hadden wel de vrijheid om naar buiten te gaan, deden ze soms ook. Maar ik vond het het gezelligst als ze binnen waren, het luik stond open omdat ik geen zin had in katten die om 6 uur kwamen verkondigen dat ze naar buiten wilden :biggrin2:
#3228482
Ik wen ze van jongs af aan dat ze binnen komen voor de nacht en nu 11 jaar later komen ze meestal rond elven binnen.
Als ze willen kunnen ze via het luik naar buiten, maar meestal is dat pas ver in de ochtend.
Behalve in de zomer, dan zijn ze het liefst buiten 's nachts.
#3228483
Ze mogen hier buiten wanneer ze willen. Vaak liggen ze onder het afdak of gewoon binnen. In warme nachten zijn ze nog wel eens wat verder weg. Ik slaap er eerlijk gezegd niet minder om. Ze kunnen overdag ook wel verongelukken. En als ik ze binnen zou houden zou ik gegarandeerd minder slapen want dan doen ze een moord om buiten te komen. Gewoon, omdat ik wil dat ze binnen zijn en ze altijd willen wat ik niet wil en andersom. Omdat ze heel eigenwijs zijn en zelfs in regen en onweer lekker buiten willen kijken. Dus nee dat beslissen ze lekker zelf. ;D
#3228498
Misschien een nog gekkere henkie hier... maar wij hebben een afgezette tuin/kattenren, en toch gaan ze s'avonds naar binnen... Ik roep ze binnen, ze krijgen hun avond eten, en ze gaan slapen... Gaat hier zonder problemen.
Van de week is er een inbraak poging geweest en is er een gat van ruim een meter in de ren gemaakt om in onze tuin te komen. Gelukkig waren de poezen binnen, anders waren die er zeker vandoor gegaan. De honden gingen keihard blaffen, dus gelukkig zijn ze niet verder gekomen en is er niets gestolen !
#3228499
Het is een feit dat de meeste aanrijdingen met katten 's nachts gebeuren.
Hier ook een kattenren en ook ik houd ze 's nachts binnen. Dat zijn ze gewend en er wordt ook niet gezeurd dat ze naar buiten mogen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3228503
In Nederland wilde pugsley 's nachts juist zelf naar buiten. Maar toen we in Berlijn woonden, moest hij naar binnen zodra we naar bed gingen. Hij was namelijk nogal bang voor de drukte die overdag op de straat heerste 's avonds werd het altijd rustig en was(is) er nauwelijks verkeer. Dan mocht hij van ons dus naar buiten zodra we naar bed gingen.
Mowgli komt helemaal niet buiten, omdat het een bangeschijterd is.
#3228524
Hier gaan ze niet vrij naar buiten. Ze mogen op het afgezet terras als ik thuis ben en niet slaap. Bij famillie waar de katten wel vrij naar buiten gaan gaan die 's nachts niet naar buiten en tot ze bijna een jaar zijn moeten ze binnen blijven. Dat maakt toch echt wel verschil qua ongelukken.
#3228525
Ik zou kijken wat je katten willen. Vele katten gaan inderdaad graag op jacht 's nachts. Maar niet allemaal hoor.
Toen mijn katten nog buiten kwamen, haalde ik ze ook binnen 's avonds. Tenzij ze niet wilden luisteren.... ::) Maar doorgaans kwamen ze mooi. Ook omdat met twee waren en dan samen op elkaar gingen slapen.
Mijn eerste kater Dito wilde toen hij een maand of 3-4 was eens niet luisteren toen ik hem binnen riep. Om 2u 's nachts stond hij dan onder mijn raam te roepen. Nooit een katje zo luid weten ronken als toen ik hem terug binnen liet. ;D

Als het ging onweren of hard regenen wilde ik ze ook binnen hebben, maar daar hadden ze ook niet altijd oren naar...

Als je je er niet goed bij voelt, kan je ze binnen halen, maar waarschijnlijk geven je katten er niets om om buiten te slapen. Ik zou er waarschijnlijk wel geen ruzie over maken met mijn man. Als hij het echt niet ziet zitten...
Wat je wel niet kan doen is af en toe buiten en af en toe kunnen, of toch niet in de winter. Het verschil in wintervacht die ze ontwikkelen is wel groot en dat hebben ze ook echt nodig als ze buiten zouden slapen.
Of je ze enkel in de winter kan.binnenhalen weet ik niet, hangt ervanaf of ze dat accepteren.
#3228528
Hier ook een kattenren en 's nachts gaat het luik naar de ren dicht en is hij binnen.
Dit zijn ze van kitten af gewend en is nooit een probleem geweest.
En zodra wij opstaan gaat het luik weer los.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
#3228542
Hier ook een kattenren waar alleen gebruik van gemaakt mag worden als ik thuis ben of niet lang van huis ben. (even snel een klein rondje met Ziggy of net een snel boodschapje op dorp) Verder is Tobias (en voorheen Noa) 's nachts binnen.
#3228581
pearlsofpassion schreef:Ik zou kijken wat je katten willen. Vele katten gaan inderdaad graag op jacht 's nachts. Maar niet allemaal hoor.
Toen mijn katten nog buiten kwamen, haalde ik ze ook binnen 's avonds. Tenzij ze niet wilden luisteren.... ::) Maar doorgaans kwamen ze mooi. Ook omdat met twee waren en dan samen op elkaar gingen slapen.
Mijn eerste kater Dito wilde toen hij een maand of 3-4 was eens niet luisteren toen ik hem binnen riep. Om 2u 's nachts stond hij dan onder mijn raam te roepen. Nooit een katje zo luid weten ronken als toen ik hem terug binnen liet. ;D

Als het ging onweren of hard regenen wilde ik ze ook binnen hebben, maar daar hadden ze ook niet altijd oren naar...

Als je je er niet goed bij voelt, kan je ze binnen halen, maar waarschijnlijk geven je katten er niets om om buiten te slapen. Ik zou er waarschijnlijk wel geen ruzie over maken met mijn man. Als hij het echt niet ziet zitten...
Wat je wel niet kan doen is af en toe buiten en af en toe kunnen, of toch niet in de winter. Het verschil in wintervacht die ze ontwikkelen is wel groot en dat hebben ze ook echt nodig als ze buiten zouden slapen.
Of je ze enkel in de winter kan.binnenhalen weet ik niet, hangt ervanaf of ze dat accepteren.
Neehj, ruzie maken we er niet om.

Maar gaan katten verder van huis als ze 24/7 buiten zijn? Komen ze sneller niet meer thuis, raken ze vermist?
#3228588
Hier woont een bijzonder eigenwijs exemplaar, die komt in de winter altijd lekker warm binnen, in de zomer is ze veel meer buiten en ook vaak s' nachts. Ze bepaalt het eigenlijk zelf en ze weet heel goed dat als ze de nacht binnen wil zijn ze voor 23.00 uur moet 'aankloppen' (ze slaat met haar pootjes op het raam ) na 23.00 uur weet ze dat ze niet altijd meer binnen gelaten wordt omdat manlief dan ook op bed kan liggen. Ze weet ook dat we er echt niet meer uitkomen voor haar. Nooit een probleem.
#3228595
Ik riep ze elke avond binnen en sloot het kattenluik voor de nacht. Ik vind het fijn als ze alle dagen even 'inchecken' en niet toevallig net komen eten als ik van huis ben, we elkaar daardoor zo maar een dag mis lopen. Gewoon zodat ik weet dat het ze goed gaat.
Mijn ouders zijn een stuk makkelijker: 24/7 vrijheid, zie maar wanneer je komt. Wat mij bij alle katten die wij deelden op viel, was dat ze onder mijn beleid overdag aan de wandel gingen en 's nachts grotendeels sliepen, terwijl ze onder het beleid van mijn ouders graag 's nachts op stap gingen en overdag voor pampus lagen. Wel natuurlijk, maar gezien mijn eigen dag-/nachtritme vind ik het fijner als we 's avonds samen op de bank hangen en 's morgens samen de deur uit, dat voelt meer als samenleven :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door