Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Nicky en Pip
#3227792
Ik ben bijna op de helft, en nu moeten we toch echt langzamerhand wat dingen gaan uitzoeken en aanschaffen. :biggrin2:

Wat is handig? Wat moet ik echt in huis hebben?

Ik zie door de bomen het bos niet meer, er is zoveel verkrijgbaar. :o
Wat zijn dingen waar jullie veel aan hebben gehad?
Door jasmijn
#3227795
Ha ik lees even mee, zit nu over de helft :biggrin2:

Ik heb denk ik bijna al alles meden dankzei mijn schoonmoeder :biggrin2: maar misschien mis ik nog wat dingen ;)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3227821
Vriendin van mij had het erover dat er mooie checklists waren dus ik ben even naar google wezen kijken en kom bijvoorbeeld deze lijst tegen:
http://www.24baby.nl/zwanger/baby-uitzetlijst/

Daar staat met hartjes bij aangegeven hoe nodig het is ;)
3 hartjes is een must have
2 hartjes is erg handig om te hebben
1 hartje is een luxe product
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3227824
Heb je niet een lijst met wat je al wel hebt? :biggrin2:
Zo'n fleswarmding waar je een losse fles in kunt zetten is wel heel handig. Die van mn schoonzus kun je dan op de juiste temperatuur zetten.. is het ook nooit te heet.
Door dribbeldiesel
#3227826
Hylos schreef:Heb je niet een lijst met wat je al wel hebt? :biggrin2:
Zo'n fleswarmding waar je een losse fles in kunt zetten is wel heel handig. Die van mn schoonzus kun je dan op de juiste temperatuur zetten.. is het ook nooit te heet.
Tegenwoordig kun je ook gelijk water uit de kraan in het flesje laten lopen.
Heb je geen flessenwarmer meer nodig ::)
Door jasmijn
#3227827
dinky89 schreef:Vriendin van mij had het erover dat er mooie checklists waren dus ik ben even naar google wezen kijken en kom bijvoorbeeld deze lijst tegen:
http://www.24baby.nl/zwanger/baby-uitzetlijst/

Daar staat met hartjes bij aangegeven hoe nodig het is ;)
3 hartjes is een must have
2 hartjes is erg handig om te hebben
1 hartje is een luxe product
Ha super handig deze lijst vooral de info over het kraampaket, wist niet dat je dat bij je verzekering kon aan vragen.
Heb juist omdat ik zwanger wilde worden een helen uitgebreiden genomen dus ik krijg dadelijk gratis een kraampaket opgestuurd, ik blij :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door koekje
#3227838
-veel kraamverband
- 2 thermometers
- flesje alcohol
- celstof onderleggers (1 pak is genoeg)
- grote stapel hydrofielen
-stapeltje hydrofiele washandjes
- babynagelset
- kruik en hoes om kleertjes etc voor te verwarmen
- babybad
- badthermometer
- 2 voedingskussens van de Hema en minimaal 4 hoezen
- voedingsbh's ( 2 cupmaten groter dan normaal)
- grote voorraad niet-doorlatende voedingspads
- stapeltje rompers, jumpsuits en sokken in maat 50, 56 en 62
- paar mutsjes met lintjes onder de kin
- slaapzak
- maxicosi
- dekentje voor in de auto etc
- in het geval van najaarsbaby: zo'n soort skipak van wol (cosilana)
- 2 pakken pampers
- paar pakken billendoekjes
- ossengalzeep
- stapeltje kwijldoekjes
- geweven draagdoek (bv little frog 100% katoen)

Meer heb ik in het begin niet nodig gehad. Ik ben in het ziekenhuis bevallen, dus geen bedzeiltje en navelklem gebruikt.

Box met boxkleed en boxmatras vond ik handig, maar is niet noodzakelijk.
Flessen en tutten heb ik nooit gebruikt. Kinderwagen (ik heb er 1 waar zowel bak of zitje op kan) hoogstens 5x in Vera haar hele leven en ze is nu 2.
Voedingsshirts zijn ook niet nodig; gewoon shirt omhoog.

Doe jezelf een abbo op het tijdschrift van Kiind cadeau.

Ledikant etc is niet nodig; baby lag gewoon bij ons in bed.
Door smulpaap
#3227848
Ik zou ook wat oude t-shirts bewaren . Ik was op dag drie net een wandelend waterpistool
En misschien een grotere maat onderbroeken i.vm het kraamverband
Makkelijk zittende broeken als je dat fijn vind om te dragen , i.v.m mogelijke hechtingen of aambeien (wat ik niet hoop voor je )
Door Jantina
#3227851
Onze jongste is 11 weken vandaag, gebruik bij hem weer heel andere dingen dan de oudste. Maar hydrofiel doeken en badcapes/omslagdoeken: daar kan je niet genoeg van hebben! Verder de lijstjes aanhouden inderdaad.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3227982
Goh, waar moet ik beginnen.... :o

Ik ga een beetje mijn ervaring aanvullen op Koek.
De draagmand die wij hebben en op de kinderwagen past was compleet nutteloos. Toen hij klein was droeg ik hem vrijwel altijd in de draagdoek en hij lag ook niet graag in die mand. Hij wou de wereld zien en niet enkel de lucht. Hij heeft er misschien twee keer in gelegen en dan was het gewoon omdat we dat eens wilden uitproberen. Als je de baby dan toch wil duwen, kan de maxicosi ook van in het begin. Dus draagmand kan je schrappen. Draagdoek is wel een enorme aanrader. Je baby dragen is echt super fijn, zowel voor jou als voor de baby, handig in de winkel of op de markt vb,want je hebt je handen vrij en helemaal niet zwaar. De meeste mensen vinden een doek een stuk aangenamer dan een draagzak met vaste vorm. Ook voor papa's is eens baby dragen super fijn.
Voor in de auto hebben wij een isofix-systeem. Het is eentje waar hij nu in zijn eerste echte autostoel nog steeds achteruit kan rijden. Tis een investering, maar ik vind dat toch belangrijk want veel veiliger. Je kan ook een bevestiging voor de maxicosi op de fiets kopen, ben je toch een stuk vrijer.

Als je borstvoeding wil gaan geven, ga dan minstens naar een inleidingssessie van la leche league. Zodat je weet waar je aan begint en wat je voor problemen tegen kan komen en waar je terecht kan als je moeilijkheden hebt.
Veel moeders stoppen vroegtijdig omdat ze ergens tegenaanlopen en meteen opgeven, vaak op aanraden van omgeving dat ook niet beter weet, of omdat ze niet meteen op de juiste manier beginnen. Na zo'n bijeenkomst kan je echt al veel meer met vertrouwen beginnen en zal het doorgaans wel loslopen. Daar kan je doorgaans ook raad vragen over draagdoeken omdat borstvoeding geven en dragen vaak hand in hand gaat.

Ik ben mijn borstvoedingsbh's pas na 3 weken voeding gaan kopen. Voorheen had ik er ook een paar goedkopere die ik de eerste weken gebruikte, maar dan pas na een paar weken echt mooi passende van Mammae gekocht.
Ik heb uitwasbare katoenen borstpads. Dat vind ik aangenamer dan de wegwerp.

Bij ons was Laurens na 2,5 maand wel klaar om alleen in een bed te gaan slapen. Anders wilde hij zoveel ruimte in bed dat hij letterlijk de helft innam. Het bedje stond, staat nog steeds, wel gewoon naast ons bed. Ervoor lag hij bij ons in bed. Een bedje dat je aan je eigen bed kan bevestigen kan ook, handig voor als je je onzeker voelt over bij je in bed. Maar geloof me, je gaat daar echt niet bovenop liggen. Enkel met de dekens is het wat zoeken.

Verder denk ik nog aan speelgoed uiteraard.
Bijtspeelgoed kan je ook beter van in het begin vragen want de kans bestaat dat je kindje, zoals de onze, al reeds van in het begin tandjes krijgt.
Verder kan je best van in het begin voorzien zijn op vb verkoudheid of koorts. Dat je neusspoeling en koortswerend middel voor babies in huis hebt.

Verder natuurlijk goede babyshampoo, wasgel, badolie, ... luierzalf, talkpoeder enz.. Ik vind Galenco een heel aangenaam merk.
Gewone kleenex doekjes. Overal nuttig. En verder heb ik vochtige doekjes maar ook lotion die ik gewoon met droge doekjes gebruik. Dat is een stuk verzorgender voor de billetjes en neemt meer vuil mee, dus als die wat roder zijn of hij een hele vieze broek heeft gehad, gebruik ik dat.

Wat ik verder nog super vind zijn zo kous-schoentjes. Die komen vaak samen met geboortemutsjes. Ik had er van de Hema. Anders dan gewone sokken blijven die wel zitten en in koud weer kan je ze over gewone sokken heen trekken voor warme voeten. Kleed je baby zoals je zelf aangekleed zou willen zijn. Sommige mensen wikkelen ze zelfs bij warm weer enorm in, en das niet aangenaam voor je kindje. Laurens genoot toen hij 6 weken was enorm van de warme dagen tussen 25-30°. Dan kon hij met enkel zijn pamper aan op mijn blote buik liggen. Daar leefde hij echt van op. Dat zal bij jou niet kunnen in het najaar, maar goed, kleed hem ook niet té warm. De eerste weken vinden babies het trouwens wel zalig om huid op huidcontact te hebben. Ze groeien dan ook beter op en zijn tevredener. Gewoon naakt op je ontbloot bovenlijf samen onder een dekentje op de bank liggen kan al heel fijn zijn.


Edit: wat ik ook heel handig vind zijn kleine doekjes in badstof. Bij de Hema hebben ze die. Gewoon wit of met tekening. Ik gebruikte die vb om op mn schouder te leggen bij het boertje laten voor als de baby wat zou teruggeven. Of mondje afvegen of wat gemorst opnemen. Laurens heeft erg veel last van teruggeven, nog steeds na het drinken van melk, dus heb echt wel wat gebruikt.. Ik vind die stukken handiger dan vb een hydrofieldoek omdat ze kleiner en handelbaarder zijn maar ook beter in de handtas passen vb. Zo heb je altijd eentje bij. En wassen en strijken gaat ook stukken vlotter.
Nu gebruik ik ze ook voor zijn handjes en gezicht te wassen na het eten. Het is zoals een washandje maar dan zonder dat je je hand erin moet stoppen.

Een goede verzorgingstas is ook een must. Voor als je op stap gaat om luiers, reservekleding, speelgoed en evt flesjes mee te nemen. Koop eentje waar zo'n verschoondeel in zit. Een apart compartiment met een waterdicht deken dat je onder de baby kan leggen - wij leggen er nog een hydrofieldoek bovenop- en je de luiers en luierszalf gemakkelijk kan wegstoppen. Als je dan niet veel nodig hebt kan je enkel dit deel meenemen, er evt nog iets extra wegsteken en de grote tas thuislaten. Heb je wel veel nodig, bevestig je dit gewoon terug aan de tas. Als je vb op restaurant gaat en je moet de baby verschonen hoef je ook niet de hele tas mee te sleuren naar het toilet maar heb je in dat kleine tasje zijn verschoningsgerief gemakkelijk bij de hand.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#3228111
In een maxi cosi zou ik niet lang doen, hooguit een kwartier is helemaal niet goed voor de rug.

Hier hebben ze altijd allemaal incl. kleinkids in een kinderwagen gelegen..

Ik ben misschien ouderwets maar ze gingen gewoon in eigen bedje en in eigen kamer.. echt maar sporadisch in de box laten slapen.

Nu 7 jaar verder met mijn kleinzoon iets anders maar gewoon voor de leuk mag hij in mijn bed slapen maar ik leg hem wel over als wij naar bed gaan.

Inderdaad las ik ergens hydrofiel doeken, haha die gebruik ik nu voor de glazen af te drogen maar zo vaak gebruikt voor de baby's ideaal..
Wij hadden vroeger nog geen auto maar als ik er nu een zou hebben en een kleintje zou ik zeker voor een auto stoeltje gaan waarbij je de maxi cosi er zo op kan klikken en weg.. en later een kinderzitje waarbij je het kind er recht in zet en dan een slag draait..
Gebruikersavatar
Door koekje
#3228115
Marga, dat heet isofix ;)

Rooming-in wordt zelfs aanbevolen, ter preventie van wiegendood.
Kind de eerste periode dichtbij je hebben, dus ook 's nachts, is overigens ook beter voor je borstvoeding. Je kan sneller, beter en adequater reageren op hongersignalen. Een baby die al huilt etc van de honger kan niet meer goed aanhappen en drinkt minder efficiënt.
In de eerste drie maanden wordt de basis gelegd voor de verdere borstvoeding. Als je dan niet goed op verzoek voedt of andere in wezen borstvoedingsondermijnende praktijken toepast, is de kans heel groot dat je melk voortijdig gaat teruglopen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3228140
koekje schreef:Marga, dat heet isofix ;)

Rooming-in wordt zelfs aanbevolen, ter preventie van wiegendood.
Kind de eerste periode dichtbij je hebben, dus ook 's nachts, is overigens ook beter voor je borstvoeding. Je kan sneller, beter en adequater reageren op hongersignalen. Een baby die al huilt etc van de honger kan niet meer goed aanhappen en drinkt minder efficiënt.
In de eerste drie maanden wordt de basis gelegd voor de verdere borstvoeding. Als je dan niet goed op verzoek voedt of andere in wezen borstvoedingsondermijnende praktijken toepast, is de kans heel groot dat je melk voortijdig gaat teruglopen.
Altijd zo interessant wat jij weet over lactatie! Hoe kom je aan die kennis?
Hier geen kids maar mocht het ooit gebeuren zullen we vaak aan je denken :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#3228143
Veel lezen en dan wel goede informatie, van oa borstvoeding.com, la leche leage, vereniging borstvoeding natuurlijk, eurolac. Ervaring van anderen en natuurlijk voed ik zelf al ruim 2 jaar.
Ik heb zelf wat opstartproblemen gehad en ben me toen eens gaan inlezen.
Door Jantina
#3228147
Slapen op de kamer vd ouders wordt inmiddels wetenschappelijk aanbevolen tot 6 maanden. Het zou wiegendood voorkomen. Wij hebben mee gedaan aan een onderzoek van de UvA en daarin kwam dit naar voren. We gebruiken zelf een Co sleeper bij de tweede nu, de eerste sliep tussenin en nog steeds staat er een 1 persoons bed aan ons bed aangeschoven zodat peuter daar kan slapen wanneer hij ons nodig heeft. Ons bed is nu aan beiden kanten verlengt dus, haha. Wij vinden het heerlijk, ze worden zo snel groot!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door