Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yada
#3227998
Goedendag, hoop dat jullie me verder kunnen helpen met het samenstellen van een degelijk low budget menu. Ik zie dat sommige hier peperdure menu's hebben samengesteld met tig verschillende diersoorten en allerhande. Dit is natuurlijk super enkel onbetaalbaar met meerdere honden. Ik heb 7 honden die nu op een brok staan. Dit kost me 150 euro per maand. Doel is om alles op vlees te zetten voor hetzelfde geld! Honden wegen tussen de 18 en 23 kg.

Ik heb het volgende in gedachte.
-Kippenbouten. +-400 gr Deze zijn in doos te koop voor 15 euro per 10 kg.
-Kippenlever +-50 gr Deze zijn in doos te koop voor 20 euro voor 10 kg.
-Rijst een kopje Kan heel goedkoop 30 kg zakken rijst kopen bij de toko
-Diepgevroren groentemix. Deze koken, en vervolgens mixxen. Porties maken ( een flinke eetlepel) en invriezen.
-Yoghurt. Een scheut
-Een goedkope olie


Wat denken jullie hiervan? Misschien wat basic, maar alleszins beter dan brok!!

Welke olie zouden jullie adviseren? Ik wil nog niets van omega vetzuren in mn menu. Zou 2x per week sardientjes kunnen geven, die zijn 25 euro per 10 kg. Rijk in omega 3, maar laag in 6. Zou omega 3/6 capsules kunnen toevoegen. Of als olie, dagelijks zalmolie gebruiken en geen vis voeren.

Heeft het nut om lever af te wisselen met hartjes of maagjes? maagjes zijn dezelfde prijs, hart iets duurder.
Runderpens is ook goedkoop. Evenals eendenkarkas.

Alvast bedankt iedereen !
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3228002
Ik zou je aanraden je eerst eens in te lezen in een barfmenu. Zodat je weet wat,en in welke verhouding je moet voeren. Je moet inderdaad hart lever en nier voeren. En ook nog pens.
Je moet echt wel meer diersoorten voeren dan enkel kip. Toch wel 4 plus vis, maar dat wil niet zeggen dat het duur hoeft te zijn. Vele soorten vleesbot zijn voor 15 euro per kg te krijgen of minder.
Spiervlees en orgaan is echter duurder. Pens is goedkoper, zeker als je ze in het geheel aankoopt.

Je kan ook eitjes (goedkoop) en wat vis toevoegen. Andere toevoegingen zijn in principe niet nodig.

Kan je zeggen hoeveel brok je honden samen eten? Dan kunnen we inschatten hoeveel barf je honden zullen gaan eten. Dan kunnen we kijken hoeveel dat dan per kg mag kosten om aan 150 euro per maand uit te komen en of dat haalbaar is. Je moet er wel rekening mee houden dat barf voeren je besparingen op dierenartskosten kan opleveren, zeker op termijn is die kans reëel, en een beetje extra kosten op voer je dus toch besparing kan opleveren. Maar dan moet je het wel goed doen en niet zomaar wat.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3228004
Voor een goed menu zou je minstens 5 diersoorten moeten geven en een goede verhouding van vleesbot, spiervlees en orgaan.
Dit kun je nalezen in de beginnersinfo.

Als je uitgaat van gemiddeld 750 gr per hond per dag dan heb je bijna 160 kilo per maand nodig. Met een budget van 150 gaat je dit niet lukken vrees ik.
Door hannabelgje
#3228010
Ik vind dit geen barfmenu. Alleen kip, geen spiervlees en alleen lever is geen menu. Rijst hoort ook niet thuis in een barfmenu. Ik zou me inderdaad eens goed in gaan lezen.
Je kunt wel een goedkoop menu maken hoor. Ik had dat vorig jaar ook gedaan. Ik hab besteld bij SW en dat scheelde veel.
Bij SW:
Kippenkarkas 0,50 per kilo
Geit/lam orgaan gemiddeld 3 euro
Kalf en kipdij snippers 2,50 per kilo
Eendenekken 2 euro per kilo

Bij lupa koop ik konijnkarkas voor 10 kilo voor 17 euro ofzo

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Yada
#3228026
Bedankt voor de reacties.

Ik ben me bewust van verhoudingen. Ben niet helemaal nieuw met vlees voeren.

Waarom zou kippenbout niet onder spiervlees vallen? lol
Hart/lever/pens afwisselen lijkt me geen probleem. Deze zijn allemaal goed te betalen.
Konijnkarkas 17 euro per 10 kilo, lijkt me ook prima ter afwisseling, eendenkarkas zit ook onder de 20 euro per 10 kg. Dan zitten we al op 3, met sardientjes op 4 ;)

Ik wil wel carbs voeren, dus een kopje rijst blijft erin.

Ik heb vrienden die het menu in de openingspost al jaren voeren en de honden staan tip top in conditie. Komt bij dat dit werkhonden zijn. Ik doe mn best om er een beter menu samen te stellen alvorens ik ga inkopen. Dus ik doe niet "zomaar iets".
Door hannabelgje
#3228030
Het probleem met zoveel kip is dat je een allergie gigantisch in de hand zit te werken. Daarom is afwisselen zo belangrijk. Ik denk dat de verhouding bot/spiervlees met alleen een kippenbout niet goed zit. Veel bot tov spiervlees. Normaal voer je 40% vleesbot wat dan weer neerkomt op 20 % spiervlees en 20% bot. Met je 30 %gewoon spiervlees kom je dan op 50% spiervlees in totaal. Ik denk niet dat er zoveel vlees aan een kippenbout zit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door kira
#3228035
Ik voer zes grote honden Barf maar dat lukt niet voor 150 euro. Wel koop ik groot in en dan vallen prijzen weer wat mee.
Kies hele pens en snijd zelf. Kies heel runderhart en snij zelf. Vlees voer ik dat wat in bulk in de aanbieding is, maar kost altijd 2,50 de kilo, daaronder is niet te krijgen. Konijn en eenden bot is in bulk vaak goedkoop en vaak in de aanbieding. Sluit een deal met de kippenboer op de markt en met een visboer. Scheelt geld en omdat je groot afneemt willen ze dit wel.

Overigens als ik alle zes brok zou voeren lukt dat echt niet voor 150 euro. Ben dus heel benieuwd naar welke brok ze krijgen.

En verder lees je in, het menu dat jij schrijft is niet compleet en zeer eenzijdig. Een tekort merk je op termijn, en er zijn ook mensen die jarenlang op beperkte voeding goed functioneren, maar dat zegt niet dat die mensen gezond zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3228036
Het is ook omdat elk dier andere bouwstoffen heeft dat je gaat afwisselen. Geen enkel dier doet het goed op altijd hetzelfde eten. Das gewoon te eenzijdig.
Ik heb mooi bevleesd parelhoenkarkas en konijnkarkas aan 1,20 euro pr kilo geloof ik. En fazant aan 1,70.
Maar dat is wel karkas. Daar moet nog spier bij.
En orgaan uiteraard.
Vergeet de nier niet. Vb lamsnier is perfect betaalbaar vb bij SW. Daar kan je ook lamshart kopen aan 2 euro per kg, geitenhart hetzelfde.
Soms is het spiervlees daar erg vet maar de kalkoen viel mij vorige keer echt enorm mee.

Kippenbouten zijn wel erg bevleesd, maar ik weet ook niet of dat wel voldoende is om als vleesbot en spier in 1 te voeren.

Hoeveel eten je honden nu eigenlijk? Want dan pas kan je juist rekenen.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3228041
150 euro aan brok voor 7 honden? benieuwd welke brokken dat dan zijn want daar kun je nooit een kwalitatief goede brok van voeren.
Eerlijke mening? Ik snap werkelijk niet dat je aan 7 honden begint als je maar een budget hebt van 150 euro!!
Door Lizzy
#3228045
Lazy Garfield schreef:150 euro aan brok voor 7 honden? benieuwd welke brokken dat dan zijn want daar kun je nooit een kwalitatief goede brok van voeren.
Eerlijke mening? Ik snap werkelijk niet dat je aan 7 honden begint als je maar een budget hebt van 150 euro!!
Gut, misschien heb je 7 honden en een leuke baan en ben je ineens je baan kwijt....? Ofzo?

Ik kom hier later op terug. Moet naar de acupunctuur.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3228046
Lizzy schreef:Gut, misschien heb je 7 honden en een leuke baan en ben je ineens je baan kwijt....? Ofzo?

Ik kom hier later op terug. Moet naar de acupunctuur.
Dat zou idd kunnen en dan heb ik niks gezegd!
Door Yada
#3228070
Thanks voor de reacties weer. Zitten erg nuttige tussen. Ga mn best doen. Kan best 1 diersoort nemen dat ietsje duurder staat. 4 dagen kippenbouten. En resterende 3 dagen 3 andere diersoorten Sardientjes of markeel zou ik 2 per week mee kunnen geven. Zelfde wil ik dan doen met orgaanvlees, 4 dagen lever, die kan ik dan inkopen. in dozen van 10 kg, en resterende dagen, nieren, pens en hart. Die kan ik dan per kilo inkopen. 4/5 dozen a 10 KG orgaanvlees gaat je vriezer een beetje te vol van zitten.

Mag best uitlopen tot 200 euro maar meer wil ik niet uitgeven. en dat lijkt me prima te doen!

Om even terug te komen op de vragen over 150 euro voor brokken. Mijn honden eten tussen de 200 en 300 gram per dag. Laten we het op 2 kg per dag houden. Bij de cranenbroek verkopen ze smulti premium. Deze zakken kosten 15 euro per 10 kg. Voor 90 euro per maand ben je klaar voor 7 honden. We hebben dit getest en de honden doen en werken er goed op, zien er tip top uit en hebben prima ontlasting. De laatste tijd voer ik royal canin medium adult. Deze kosten 58 euro per 18 kg. Kom ik tegen de 180 uit. Maar dan heb je over duur voer. Ik weet dat op de lange termijn vers vlees een betere keus is voor de honden, vandaar dat ik ik wil switchen. Ik denk dat zelfs het "eenzijdig"menu wat ik in eerste instantie heb beschreven beter is dan elke brok. Hetgeen ook erg eenzijdig is.
Door hannabelgje
#3228072
Hier niet gecharmeerd van de smulti van Cranenbroek. Ik vind dat echt troep. Ik zou zeker niet zoveel lever gaan voeren. Ik zou dan eerder wat meer pens voeren en de andere organen gelijk verdelen. Je voert 10% pens en 10% overige organen. De ene week 4 dgn pens, een dag hart, een dag nier en een dag lever (samen met je vleesbot en spiervlees uiteraard) en de andere week zou ik dan 3 dagen pens voeren, twee dagen hart, een dag nier en een dag lever. Er is vaak ook wel goedkoop aan runderhart te komen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pluk
#3228074
Ik denk dat je er goed aan doet eerst een menu te maken zodat je weet wat je per maand nodig hebt en dan te kijken wat dit gaat kosten. Als je goede adresjes weet, bij de visboer wat weet te ritselen en voldoende vries ruimte hebt om groot in te kopen dan zou je voor 200 euro al een eind op weg moeten zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3228102
2kg per dag is 60 kg per maand.
60 kg per maand voor 150 euro is, ongeveer 2,5 euro per kg.
Dat is perfect te doen volgens mij. Ik zit op zoiets en ik heb katten en kattenmenu's zijn duurder.
En ik kijk echt niet op een diersoort meer of minder, ik heb er minstens 10 altijd. Dus als je wat oplet kan je zeker lager.

Je voert vleesbot aan gemiddeld 1,5 of zelfs 1,7 euro per kg. Kip kan rond de euro, eend is 2 euro, konijn en parelhoen daartussen. Daar kan dan orgaan aan gemiddeld 2 euro per kg bij. Pens is de helft van je orgaandeel en het goedkoopst, 2 euro gemiddeld is echt te doen als je een beetje rondkijkt. Groenten is ook 2 euro per kg of goedkoper.
Als ik een beetje kan schatten mag daar spier van gemiddeld zo'n 4-4,5 euro bij om op een menu van zo'n 2,5 euro per kg te komen.
Dat is ook perfect te doen. Rund, paard, hert, vind je vaak goedkoper al mooi vlees. Dus dan kan er ook al eens iets duurder bij.

Ook kan je eitjes bij voeren, die kosten toch ook niet zoveel. Of je voert kuikens, dat is 1 euro per kg.
Vis kan je gratis vragen bij het viskraam of voor max 2 euro wel vinden.

Dit lijkt me nog niet eens zo moeilijk. Ik zou dus dat besparen wat loslaten en gewoon een goed menu opstellen voor je honden. Niet 4 dagen kip want dat is te veel van het goede. Een kwart van je menu uit 1 diersoort laten bestaan en niet meer is een goed idee. Dat is dus minder dan 2 volle dagen.
En voer een normale hoeveelheid lever. Een normale verhouding orgaan. Meer dan 5% lever kan gevaarlijk worden, want dat kan je overdoseren.

Als je te weinig vriesruimte hebt om veel diersoorten op te slaan, wissel dan af bij het inkopen. De ene keer kippenhart, de volgende lamshart enz...
Kijk eens waar je vleesjes kan vinden in je buurt en kijk eens rond bij de vraag en aanbod zou ik zeggen.
Als je moeite hebt met betaalbare diersoorten te vinden, en je ziet dat wij hier andere prijzen noemen, vraag dan even waar ze vandaan komen. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door