Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door faya
#3227750
.....hopelijk nog niet ipv definitief niet.... 18 juni pups echt van alles gegeven, eendennek wilde ze wel die 1e dag daarna niets meer dus aan de brok en aanvankelijk geitenmelk - wil ze nu ook niet meer, ene keer wil ze de vette griekse yoghurt en nu dat ook niet meer favoriet is komt de karnemelk en huettekaese was ook top, dus nog maar paar bakjes geven. Eergisteren had ze in de nacht veel gekotst - waren de brokken dus die moest ze ook niet meer - nog ander merk staan ( winnen die zakken bij wedstrijden, zijn we nu blij mee ) en dat was even top. Wil toch weer over maar gisteren trok ze ook haar neus op voor keuzemenu's had kalkoennek, kalkoendijbeen en KVV aangeboden - noppes, vanochtend kipkarkasjes en stuk geitenhart ( tenminste kan ook lamshart zijn want het islamcentrum kijkt bij die twee niet zo nauw ) geitenhart ging er in een keer in ( altijd al favoriet dat spul ) maar kipkarkas werd niet gegeten....ik kan haar toch niet alleen geitenhart geven, dan zijn brokken completer, ze moet toch ook aan de botten..... Nog even als info normaal moet de dame ook geen vis, konijn, haas, fazant - rood vlees van rund, paard of gans vind ze normaal lekker en de kalkoennekken, eendennekken, kipkarkas of kipkarbonades worden ook met plezier opgegeven, is meestal niet vies van KVV ( lotgering of natuur en dier afgewisseld ) en vind de enkelvoudige gemalen rundmix van Dogmeat meestal het einde, maar die is ook niet compleet en zonder bot volgens mij.....pff toch maar weer brokken dan?
Door Lizzy
#3227757
Het is wel van groot belang dat je hond nu alle voedingsstoffen binnen krijgt. En zeker calcium (want als ze via de voeding niet genoeg binnen krijgt gaat ze het aan haar eigen lichaam onttrekken). Dus hoe je dat naar binnen krijgt is van secundair belang.
Door Hanny
#3227789
Als ze wel hart, of iets anders wil eten, dan kun je dat toch aanvullen met calcium poeder, of tabletten, of gemalen eierschil.
Per maaltje dat ze eet, zo goed mogelijk compleet, desnoods een half vitamine tabletje er bij en een extra drupje vit. d. Ik weet, dat zoiets niet geadviseerd wordt, maar een mens moet wat.
Karkasjes kun je prima malen met hart, of roodvlees er door. Machientje lenen of vandaag bestellen, heb je het morgen.
Geef haar iets, zodat ze tussen de oren weer een beetje normaal wordt, rescue of zoiets. Hier werkt passiflora ook goed.
Onze Juul had 7 puppen en dat is veel voor een kleine hond, ze kon de hoeveelheid voer niet goed verdragen en ze lustte de kvv, die ik voor deze tijd er bij had gekocht niet en het was ook te vet voor haar. Wij hebben voor haar gemalen dat voer, waarvan we wisten dat ze het goed kan verdragen. Het was misschien wat eenzijdig, maar een andere keuze was er niet.
Zoiets geldt nu ook voor jou, maak iets voor haar wat ze lust en zorg, dat het zo zorgvuldig mogelijk is samengesteld
Lekkere bouillon voor haar maken, verwen haar, wandel een eindje met haar, als ze dat wil.
Ze eet nu al dagen slecht, ik zou daar bezorgd over worden en dat ben ik niet zo snel.

Succes, ga er voor,
Hanny
#3227804
Mijn teefje at de eerste 10 dagen echt slecht: alleen gekookte kipfilet. Na een week zei de da "Ze moet nu wel weer normaal gaan eten hoor!" Ja,, vertel het háár.. Een zeer ervaren fokker wist me te vertellen dat het vaker voor kwam, idem voor de kipfilet-voorliefde in die tijd. En dat het vanzelf na 7-10 dgn. over ging. Mijn hond nam er 10 dagen voor.
Mijn hond had aardig last van het eten van de placenta's in de vorm van diarree die even aan hield. Jouw hond is misselijk. Dit soort klachten komen de eetlust natuurlijk ook niet ten goede!
Vanuit mijn eigen ervaring en wat ik daar toen op hoorde, ging ik sowieso gekookte kipfilet proberen. Daar zit relatief veel calcium in trouwens.
Mocht je nog geen art bezocht hebben, dan deed ik dat wel even voor het weekend. geen koorts en geen 'enge' dingen zo te horen, maar even checken vind ik zo langzamerhand desondanks geen luxe.
Qua voeding zou ik Hills AD blikjes overwegen, verkrijgbaar bij dierenartsen en http://www.medpets.nl/hills+caninefeline+ad/1624/ . Nadeel is dat het geen lichte voeding is en in die zin misschien niet prettig bij misselijkheid. Maar dat is een kwestie van uitproberen, we weten immers niet waarom ze die ene nacht gebraakt heeft. Je ziet verder gen signalen die duiden op misselijkheid begreep ik. Voordeel van deze blikjes is dat het specifiek gericht is op dieren die moeten aansterken, het dus extra rijk is en ze er relatief weinig van nodig hebben om voldoende binnen te krijgen. Ook zou het extra graag gegeten worden, gericht op dieren met minder eetlust. Dus om te stimuleren om te eten voor nu misschien een uitkomst. Bovendien krijgt ze dan iets compleets binnen, waarvan een relatief kleine portie al veel brengt.
Het is een heel zacht soort blikvoer (zachter dan het gemiddeld is). Het glijdt dus zo naar binnen. Je kunt dus desnoods kijken of ze het wenst in te slikken als je met je hand wat achter op haar tong doet. Dus geen 'dwang', gen worstelpartij, maar aktief voeren.
Als de eetlust weer hersteld is, komt de verse voeding wel weer. Het zij zo, voor nu is het belangrijker dat ze eet en liefst compleet.
Succes!!!!
Door faya
#3227815
als er geen koorts is en ze is verder actief zie ik het niet zo zitten om naar dierenarts te gaan ook weer stress, pups mee, lijkt me niet handig. Ik denk dat wat parelridder zegt en zelf ervaren heeft - het bij sommige honden langer duurt. Als ik nu die brokken en dat wat ze aan vlees, orgaan, botwerk zou willen door elkaar geef, met huetenkase, karnemelk, dan zit ik toch ook aardig compleet. Dat van die potje Hills is ook een idee.
Door faya
#3227816
is nu ook niet meer misselijk, was toen met farmfood brok - had ze aardig wat van op en had toen nog flinke verhoging, dat is nu allemaal niet meer - 't is het eten en misschien daar haar vreemde gedrag in de tuin wanneer ze alleen maar wil graven, tenminste als ik haar niet dummies laat zoeken, want dat doet ze vol overgave ;) wil haar niet hier in de wijk gaan uitlaten want is echt vieze troep, zou dan eerder voor bos kiezen, maar lijkt me nog te vroeg om haar zo af te leiden of gaan jullie al zo snel met moeders naar bos?
#3227841
faya schreef:is nu ook niet meer misselijk, was toen met farmfood brok - had ze aardig wat van op en had toen nog flinke verhoging, dat is nu allemaal niet meer - 't is het eten en misschien daar haar vreemde gedrag in de tuin wanneer ze alleen maar wil graven, tenminste als ik haar niet dummies laat zoeken, want dat doet ze vol overgave ;) wil haar niet hier in de wijk gaan uitlaten want is echt vieze troep, zou dan eerder voor bos kiezen, maar lijkt me nog te vroeg om haar zo af te leiden of gaan jullie al zo snel met moeders naar bos?
Het bos is hier tenminste 20 minuten rijden vandaan, dus voor alleen al de rit zou de teef 3 kwartier weg zijn. dat vind ik dan incl. wandeling best een tijd. Maar de teef met wie ik fokte genoot gigantisch van haar pups, wilde zelf liever niet van huis, dus dan is de gedwongen wandeling door de wijk al heel wat. Als het teefje zelf niet (meer) zo lang bij de pups wil liggen én weer echt zin heeft om er op uit te gaan, dan zou ik een boswandeling prima vinden: is ze thuis dan ligt ze in die tijd net zo min bij de pups.
Ik zou wel erg maat houden, voor zover je teefje geen nóód heeft aan een boswandeling. Als ze stomweg gestressed wordt van het moederschap, veel en vel liever iets anders doet, dan zal het goed voor haar zijn daar in mee te gaan lijkt me. Maar als ze zelf niet aan geeft dat ze echt iets voor zichzelf doen moet, dan zou ik dat niet enorm opzoeken. Het moederschap, het zorgen, vergt ontzettend veel energie. Je ziet zelfs de melkproductie terug lopen n.a.v. dagen met veel bezoek, heb ik van fokkers gehoord die aanvankelijk al vroeg in de nestperiode de pupkopers ontvingen. Ik heb liever dat ze haar energie steekt in de goede zorgen (incl. melkproductie, eigen herstel) dan dat ze die steekt in spel, training, etc.
Door faya
#3227972
goede tip dat eierschaal zo kopen .... verder weer erg bedankt voor meedenken. Gisterenavond heeft Ruby ook 2 eendennekken gegeten en uiteindelijk hele bakje huettekase op, verder enkelvoudig gemalen van Dogmeat denk so 400 gram rundmix, maar...... niet kotsen dit keer, wel behoorlijke diarree kan natuurlijk zijn door overstap, ben benieuwd of ze vandaag weer over te halen is. Helaas nu ontstekinkje in poot gezien, ga zo in biotex weken, komt denk ik van doorn in pootje - bij uitlaten in tuin staat een klimroos en daar moest ze perse ook om en langs - doet het niet graag in de tuin en liefst in begroeiing ipv op stukje gras of aarde...verder is ze rustig en ligt graag bij de pups, die zijn allemaal weer prima aangekomen - gaat erg hard met gewichten van de pups
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door