Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ronneke
#3227276
Ik heb een vraag over KVV, bot en de vertering hiervan. Vandaag vond ik in de ontlasting van onze hond (10 maanden) een stukje bot. Dit was dus niet verteerd. De KVV is een grovere maling en er zitten hier dus ook stukjes bot en kraakbeen in. Onze hond krijgt dit nu al een drie maanden. De rest van de stukjes bot worden dus wel verteerd, want die vind ik niet terug in de ontlasting. Is het normaal dat een hond niet al het bot verteerd?

Alvast bedankt voor de info!
Door Lizzy
#3227713
Zit je echt de peuteren in de ontlasting dat je die stukjes bot vindt of zie je de stukjes bot zo zitten? Wat voor grof gemalen bot is het? Is het kip of lam of rund? Want dat maakt ook nogal uit.
Door Ronneke
#3227746
Ik moet het eruit peuteren. Het zit in haar ontlasting niet aan de buitenkant. De KVV maling die ze krijgt is een zuiver maling. Ze malen het bot van hetzelfde dier als waar de organen en spiervlees van zijn. Deze keer had ze lam. Moet wel zeggen dat het me nu opviel. Kan zijn dat ze het al vaker had maar het nooit eerder is opgevallen. Heb de fabrikant wel gemaild met de vraag of er harde/dragende botten gebruikt zijn voor de maling. Wacht nog op antwoord. De nieuwe KVV die ik nu heb besteld gebruikt kipkarkas. Zag gisteren dat de botjes wel afgerond waren op 1 na, die was vrij scherp.
Door Lizzy
#3227753
Ronneke schreef:Ik moet het eruit peuteren. Het zit in haar ontlasting niet aan de buitenkant. De KVV maling die ze krijgt is een zuiver maling. Ze malen het bot van hetzelfde dier als waar de organen en spiervlees van zijn. Deze keer had ze lam. Moet wel zeggen dat het me nu opviel. Kan zijn dat ze het al vaker had maar het nooit eerder is opgevallen. Heb de fabrikant wel gemaild met de vraag of er harde/dragende botten gebruikt zijn voor de maling. Wacht nog op antwoord. De nieuwe KVV die ik nu heb besteld gebruikt kipkarkas. Zag gisteren dat de botjes wel afgerond waren op 1 na, die was vrij scherp.


Alle botten van lam zijn vrij hard hoor. En dan is het vrij normaal dat er af en toe een hard stukje in de ontlasting zit. Ik zou mij daar dus zelf niet echt (echt niet) zorgen om maken.
Door Anne in Zweden
#3227770
Dat het bot aan de binnenkant zit, is ook een goed teken. Het lichaam heeft de onverteerbare deeltjes dus keurig ingepakt, zodat ze moeiteloos met de ontlasting naar buiten glijden.

Een van mijn boxer heeft weleens stukjes bot in de ontlasting zitten als ze wat gestresst is, bijvoorbeeld wanneer we op reis zijn. Dan zie ik ook (soms best flinke) stukjes aan de buitenkant van de keutel zitten, maar ook die gaan mooi met de lengte van de keutel mee, zeg maar, ze liggen niet dwars in de keutel. Ook dan zorgt de natuur er blijkbaar voor dat het allemaal zo goed mogelijk wordt ingepakt. (Overigens geef ik haar dus, wanneer we op reis zijn, zachtere vleesbotjes, die makkelijker helemaal verteren.)
Door Ronneke
#3227778
Heel erg bedankt voor de info en de tip voor reizen! Maakte me wat zorgen om de calcium opname als ze niet alle botjes verteert. Ben ik weer gerustgesteld en houd het sowieso in de gaten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door