Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3227273
Kan een hond van 9 jaar opeens vooral 's-avonds en 's-nachts verlatingsangst hebben ?
Diesel heeft tegenwoordig een soort verlatingsangst denk ik.
Dit merk ik het meest in de avond en 's-nachts.
's-avonds ligt ie vaak tegen mij aangeplakt en 's-nachts blijft hij net zolang aan de bench krabben tot ik beneden gaat liggen op de bank.
Hij ligt wel graag in de bench en gaat er ook vanzelf in liggen, ook als we naar bed gaan.
Totdat we een half uurtje ongeveer in bed liggen en dan begint het.
Het is niet iedere avond maar wel bijna 4 keer in de week of soms meer. :-\


Kan dit verlatingsangst zijn en wat kan ik er aan doen ?
Laatst gewijzigd door dribbeldiesel op za 16 jul 2016, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#3227308
Bij de mijne was het de bouw aan de overkant van de straat waar ze een herrie aggregaat met waterpomp hadden lopen. Dat vond ze duidelijk eng. Was ook nog in een periode waarin ik na lang thuis geweest te zijn weer ineens fulltime ging werken en ze in een compleet ander patroon ging.


Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3227312
Border Bandit schreef:Er is verder niks gebeurd waardoor hij opeens onzeker is geworden?
Niet dat ik weet.
Als ik dat wist wist ik in welke hoek ik de oplossing moet gaan zoeken.
Nu kan het van alles zijn.
Het enige wat ik kan bedenken is dat hij een half jaar terug een (vermoed de da) hersenbloeding of tia gehad heb.
Dit zagen we pas overdag toen we thuis kwamen van werk.
Dit zou 's-nachts gebeurt kunnen zijn.
Maar ook dit is gissen.
#3227422
Die tia kan er heel goed mee te maken hebben, hier zie ik dat de veroudering daarna toch wel veel duidelijker is geworden en sneller gaat. Mogelijk is hij daardoor meer onzeker geworden. Verder merk je niets aan de gezondheid? Of ander gedrag? Vaak is het goed om even een paar weken/maanden terug te denken en een vergelijking te maken met nu omdat sommige dingen erin sluipen en het dan niet zo opvalt.
#3227423
Met gissen kom je niet verder inderdaad. Is het voor jullie een probleem om bench naast bed te zetten? Als dat goed gaat dan bench steeds stukje verder weg zetten totdat weer op de huidige plek staat net als bij een pup.


Waarschuwing: hier heeft dat ertoe geleid dat men altijd in een mand naast bed ligt te maffen. Buiten gezelschap totaal geen reden toe :P :biggrin2:
#3227433
Ja, vaak zie je dit ook bij honden die (beginnende) dementie klachten krijgen...
Mijn oude Mickey kreeg dat ook steeds erger. Dus snachts ging ze mee naar bed en op het laatst kon ze zowat niet meer alleen blijven. Ze stond op ging wandelen en liep "vast" in de hoek van de kamer, dat soort dingen....
#3227454
DJ_Doerak_Tucker schreef:Die tia kan er heel goed mee te maken hebben, hier zie ik dat de veroudering daarna toch wel veel duidelijker is geworden en sneller gaat. Mogelijk is hij daardoor meer onzeker geworden. Verder merk je niets aan de gezondheid? Of ander gedrag? Vaak is het goed om even een paar weken/maanden terug te denken en een vergelijking te maken met nu omdat sommige dingen erin sluipen en het dan niet zo opvalt.
Qua gedrag en gezondheid is er natuurlijk wel iets veranderd na die tia.
Hij heeft lichte verlammingsverschijnselen in zijn gezicht en eet langzamer dan voorheen.
Hier heeft hij verder geen last van ( of ik merk het niet)
Hij is nu ik er een paar dagen echt op ben gaan letten, angstiger en blafferiger dan voorheen.
En durft af en toe niet door het hondenluik naar buiten.
Op de slaapkamer nemen is echt geen optie, wij slapen op zolder zonder deur (die is er ook niet in te plaatsen).
En dan moeten ze 2 open trappen af en op.
En voor de bench is geen ruimte, het moeten er dan twee zijn of een grote.
Ik kan er geen 1 mee naar boven nemen en 1 beneden laten liggen. (krijgen we ruzie >:( want ze slapen al 8 jaar samen)
Op de andere kamer slaapt mijn dochter en de tweede kamer is de logeerkamer voor de kleinkids.

Ik kreeg het advies van de da om een dapverstuiver te kopen, maar ik twijfel of die wel helpt.
Iemand hier ervaring mee?
Of iets van Puur ?
Laatst gewijzigd door dribbeldiesel op di 21 jun 2016, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#3227455
dribbeldiesel schreef:Kan een hond van 9 jaar opeens vooral 's-avonds en 's-nachts verlatingsangst hebben ?
Diesel heeft tegenwoordig een soort verlatingsangst denk ik.
Dit merk ik het meest in de avond en 's-nachts.
's-avonds ligt ie vaak tegen mij aangeplakt en 's-nachts blijft hij net zolang aan de bench krabben tot ik beneden gaat liggen op de bank.
Hij ligt wel graag in de bench en gaat er ook vanzelf in liggen, ook als we naar bed gaan.
Totdat we een half uurtje ongeveer in bed liggen en dan begint het.
Het is niet iedere avond maar wel bijna 4 keer in de week of soms meer. :-\


Kan dit verlatingsangst zijn en wat kan ik er aan doen ?
In de instructeursopleiding kwam dit aan de orde. Het ging dan over oudere honden die bijv. slechthorend of slecht ziend worden, om die reden onzeker. Onzekerheid kan ook voort komen uit andere lichamelijke klachten (hartritmestoornis, toenemende stramheid..). En vanuit die onzekerheid zijn ze gedurende de nacht liever in het 'hol' van de 'roedelleider'. Dit zou bij wolven ook gebruikelijk zijn: een zwak roedellid wordt toegelaten.
Ik zou je maatje lekker mee naar boven nemen (al dan niet in een bench, net wat je prettig vindt) zodat je allebei een goede nachtrust hebt.
#3227456
dribbeldiesel schreef:(...) Op de slaapkamer nemen is echt geen optie (...)
Oeps, dat had ik nog niet gelezen..
DAP verstuiver is te proberen. Op wat voor plekje slaapt ze nu? Als ze een bench gewend is, is 't te proberen of dat een gevoel van veiligheid/rust kan geven.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door