Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door MillyMol
#3226105
Wat vragen voor de ervaringsdeskundigen:
Ik heb mezelf verwend met een droger van Sedona. Negen lades om te vullen met allerlei lekkers.
Ik wil nu graag KVV drogen. Ik ben van plan om enkele worsten iets te laten ontdooien, dan in plakken van 1 cm dik te snijden en die op de roosters te leggen. Mijn vragen:
1. Op welke temperatuur kan ik het beste drogen?
2. Hoe lang moet ik drogen?
3. Hoe kan ik dit het beste bewaren? Kan het bijvoorbeeld in een weckpot met onderin rijst?
4. Kan ik i.p.v. die plastic roostertjes ook (herbruikbaar) bakpapier in de lades leggen. De Lidl heeft regelmatig van die zwarte bakvellen in de aanbieding die herbruikbaar zijn. Daar heb ik er een aantal van liggen.

Wie kan er wat roepen? Mijn dank is groot!!
Gebruikersavatar
Door pluk
#3226117
Gefeliciteerd!

1. Kvv of andere zaken met bot (bijv nekken) niet hoger dan op 50 graden drogen.
2. Ik hou nooit de tijd bij als ik wat droog, maar reken minstens 24 uur
3. Een weckpot met rijst kan als je het door en door droogt. Persoonlijk gooi ik alles na het drogen weer in de diepvries. Helaas al te vaak schimmel gehad. Ik ontdooi telkens voor een paar dagen.
4. Die bakvellen kan wel maar dan kan er geen lucht door. Het drogen zal dan langer duren. Daarnaast heb je kans dat er een vetplasje ontstaat waardoor het aan de onderkant niet droogt en dan moet je ze vaker omdraaien. Ik zou t rechtstreeks op de rooster leggen. Of op bakpapier de eerste uren en daarna op de roosters.

Wil je de kvv gaan drogen voor beloningssnoepjes of zo? Want plakken van 1 cm dik gaan behoorlijk inkrimpen als het vocht eruit is en dan kun je er weinig meer mee. Dan moet je t echt in stukken gaan hakken denk ik. Ik heb ooit kvv gedroogd en er een soort langwerpige worstjes van gemaakt, deze kon je vrij eenvoudig breken.
Door miik
#3226122
De temperatuur vind ik lastig zeggen, dat hangt ook af van waar de droger staat- de wind- de luchtvochtigheid etc. Ik vind het vooral een kwestie van proberen. Als de temperatuur te laag is dan gaat het enorm stinken.
Hoe lang hangt af van de KVV die je gebruikt en hoe vet die is... en ook dan verschilt het nogal. Zelfs bij 2 dezelfde soorten verpakkingen (van bv smuldier) is soms de ene anders dan de andere. Ik droog meestal 10-12 uur en dan kijk ik even hoe ver het is. Als je het laat afkoelen en het knispert bij het breken is het goed. Eerder kan ook wel, maar dan heb je eerder schimmel.
Ik doe het gewoon in een trommeltje bewaren, maar hier is het vrij snel op. Puur spiervlees enzo, zonder vet kun je als het echt goed droog is maanden/jaren bewaren ! Maar met KVv lukt dat vaak niet goed omdat er altijd wel wat vet inzit.
Als je bakpapier oid gebruikt dan vervalt officieel de garantie van je apparaat. Ik zou het ook niet doen denk ik. Er gaat volgens mij geen lucht doorheen waardoor t niet goed droogt/het de circulatie belemmert.....
Als tip, je hebt van die fruit netjes die je over een fruitschaal zet zodat er geen vliegen bij kunnen.... Nou wordt er bij de droogmachines vaak zo'n soortgelijk iets overheen gezet, maar dan een wasmand, dan heb je minder last van vliegen.
Succes !
Door MillyMol
#3226130
Ik ga de rollen halveren en dan in de lengte in plakken snijden. Het is inderdaad bedoeld als beloningssnoepje. Ik denk dan dat ik het daarna nog een keer in lange stroken snij en dan in de droger doe. Dan hoef ik daarna alleen nog maar in blokjes te snijden.
Dus, als ik het goed begrijp:.dikkere plakken omdat het krimpt vanwege het drogen. Geen bakpapier. Temp 50 graden, droogtijd 12-24 uur. Fruitnet: goed idee. Ga ik even naar op zoek.

Thanx! :-*
Door Lil
#3226183
Officiele inlegvellen voor in je droger kopen! Heb ik voor de stockli ook en ze zijn super! Ik heb eens "brand" gehad met bakpapier in de Bomann (ja slechte droger, maar durf in de dure ook niet meer) dus pas daarmee op.

KVV balletjes of zo van kneden anders valt het uit elkaar na het drogen. Ik droog alleen magere KVV; konijn, haas etc.

Ik droog door en door en spiervlees, long en hart en zo kan ik maanden bewaren gewoon zo. Maar dan moet het door en door droog zijn en moet er lucht in je trommel kunnen. Zo niet; kleinere hoeveelheiden en of invriezen (maar dan is het na ontdooien niet meer zo droog als daarvoor).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door