Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3224823
Mijn 14 maanden oude stabij reu heeft altijd kvv gekregen, maar omdat we op vakantie gingen naar Portugal, en daar geen kvv te koop is, wilde ik hem overzetten op barf. Portugal is namelijk een walhalla voor barfers, want je kan gewoon kip- en kalkoenmaag en -hart in de supermarkt krijgen, maar ook hele konijnen en kwartels. En dat alles voor weinig (een heel konijn kost ongeveer 5 euro en een kwartel 80 cent, om maar een voorbeeld te noemen).

Ik ben net terug van die vakantie en de hond heeft heerlijk gegeten :-) Ik vond het zo'n succes, en het viel me zo mee om hem te laten barfen, dat ik eigenlijk wel gewoon 'om' ben en nu volledig barf wil geven. Voordat ik dat doe, wil ik toch graag even mijn menu van de afgelopen twee weken met jullie delen en vragen of ik het zo wat begrepen heb en of dit zo goed gaat. Hier komt ie:

Volgens de rekenhulp heeft hij 400 gram pd nodig, verdeeld in 180 gram vleesbot, 80 gram orgaan, 100 gram spier en 40 gram groenten. Omdat meneer rauwe groenten niet blieft, heb ik die net gaar gestoomd. Dan eet hij ze namelijk met smaak. De groenten voor deze twee weken was een gemengde puree van wortel/bloemkool en broccoli.

Als vleesbot heb ik heel konijn, kwartel en kipkarkas gekocht en alles als vleesbot gerekend (het kipkarkas was weinig bevleesd en het konijn volledig, dus dat middelde wel dacht ik). Als orgaanvlees heb ik kiphart, kalkoenhart en kalkoenmaag gekocht. Pens was helaas niet vuil te krijgen, dus dat heeft hij de afgelopen twee weken niet gehad, maar ben ik wel van plan om hem thuis te gaan voeren als orgaan. Daarnaast heeft hij spiervlees van lam en kalf gehad.

Hij heeft dus op deze manier de afgelopen twee weken van 6 verschillende diersoorten spiervlees, vleesbot en organen gehad. Helaas geen pens, maar dat zou ik hem thuis wel geven. Een voorbeeld van een dagmenu:

-180 gram konijnbot, 100 gram kalfsvlees, 80 gram mengsel kalkoenhart/kalkoenmaag, 40 gram gestoomde groenten
- 180 gram kipkarkas, 100 gram lamsvlees, 80 gram kiphart, 40 gram gestoomde groenten
- 180 gram kwartel, 100 gram kalfsvlees, 80 gram mengsel kalkoenhart/kalkoenmaag, 40 gram gestoomde groenten
enz.

Heb ik zo wat voldoende diersoorten? Gaat dit zo goed? Ik geef ook weleens een rauw eitje extra, of een lepeltje kokosolie. Meneer eet geen vis helaas. Tenminste niet rauw. Ik heb het verschillende keren geprobeerd, maar hij trekt zijn neus ervoor op. Gerookte zalm en makreel wil hij heel graag eten, maar het rauwe spul laat hij fijn liggen (en voor de duidelijkheid...hij krijgt dan een hapje gerookte vis, en natuurlijk geen bak vol, maar ik was benieuwd of hij het bereid wél wilde hebben en dat wil hij wel degelijk. Net als groenten, die eet hij dus ook alleen maar bereid).

Overigens wil ik nog even vertellen dat ik het erg leuk vond om te doen. Bevredigend. Ik was al tevreden over kvv, maar het is erg leuk om te zien hoe de hond heerlijk zit te knagen aan zijn eten. Ik krijg ook doorlopend complimenten van mensen over hoe mooi ze hem vinden: slank en schitterend in zijn glanzende vacht. Hij lijkt het dus prima te doen op zijn rauwe voer!

Maar goed, ik hoor dus heel graag de mening van ervaren barfers over mijn menu van de afgelopen weken, voor ik de vriezer vol ga bestellen ;-)
#3224836
Hoi!

Leuk dat je barf gaat voeren! Het is ook gewoon inderdaad heel leuk en bevredigend. En dan zo'n tevreden hond te zien uitbuiken... Ik vind het elke dag nog steeds genieten.

Je menu is op zich goed, al moet je wel echt rekening houden dat je geen 80 gram orgaan gaat voeren per dag, zonder pens. In feite zou je (als je elke dag orgaan wil voeren) 40 gram orgaan (hart, lever, nier) voeren en 40 gram pens. Geef je geen pens, dan moet je dat wat aanpassen, anders geef je echt teveel orgaan.

Ik zou lekker afwisselen met diersoorten als je dat kan. In spiervlees, maar ook zeker in vleesbot en orgaan. Beginnersbot is bijvoorbeeld konijn, kip en kwartel maar ook eend en parelhoen zijn prima om te voeren. Later kan je dan ook gaan denken aan ribben van bijvoorbeeld lam, geit en ree. Of een keer een (stuk van) een geitje. Hoe meer afwisseling, hoe beter!

Als je hond echt geen vis eet zou ik wel een visolie gaan toevoegen. Ik voer zelf Solgar (mijn hond eet vis maar heeft een allergie dus heeft meer behoefte aan visolie) maar ik hoor ook goede verhalen over Grizzly zalmolie.

Je mag inderdaad een eitje geven, zelfs wel twee. Rauw is het fijnste.
Groenten zijn ook zeker heel goed, net zoals kokosolie. En heb je eens wat rauwe, ongezouten noten in huis, kan je die ook gerust een handje geven!
#3224851
Bedankt voor je reactie Hope! Dat te veel aan orgaan zonder pens had ik niet zo heel erg door, dus dat zal ik meteen corrigeren. Ik was ook in de veronderstelling dat ik iedere dag vleesbot/spier/orgaan moet voeren, maar dat is ook niet zo begrijp ik? Ik kan in principe iedere dag vleesbot/spier voeren en bijvoorbeeld 2 of 3 keer per week dat spiervlees vervangen door de juiste hoeveelheid orgaan/pens? Sorry voor alle vragen, maar ik wil het graag goed doen.
#3224853
Ja,je kan 4 dagen spier en 3 dagen orgaan voeren. Maar reken het met de rekenhulp dan uit per week en verdeel het weektotaal over 3 of 4 dagen.
Ik mis nog lever en nier in je menu. Erg belangrijk! En probeer ook echt aan pens te geraken he.

Ietsje meer afwisseling zou ik toch wel doen. Zeker in spiervlees maar ook de andere zaken. Vb in orgaan kan dat ook door de ene keer iets anders te kopen dan de andere, je hoeft niet permanent 2 of 3 soorten hart te hebben liggen maar koop dan de ene keer wel vb kippenhart en de volgende dan eens runds of lams.
Spiervlees zou ik toch altijd meer dan 2 soorten hebben. Dat is wel heel krap. In principe kan het wel.
Kalfsvlees is wel niet zo waardevol,runds is dan beter.

Voor twee weken op vakantie was dit prima hoor. Maar voor permanent is er wel wat meer nodig. ;)

Succes
#3224858
Dit was inderdaad voor 2 weken vakantie. Ik heb zojuist bij versvoer het een en ander besteld: als orgaanbron geiten- en runderpens, konijnennier en lamshart. Kiplever lust ie niet, maar het konijnenlevertje dat bij het konijn op vakantie zat, at hij wel. dus ik zal nog even naar andere leversoorten kijken in de toekomst.

Als spiervlees heb ik rund en paard besteld en als vleesbot fazant-, kip- en eendkarkas. Al dit eten zou dan voor de komende vier weken zijn (meer past er niet in mijn vriezer vrees ik). Als ik weer opnieuw bestel, zal ik ongetwijfeld weer 1 of 2 andere diersoorten kiezen/vervangen, bijvoorbeeld parelhoen ipv fazant of kalkoennek ipv kipkarkas of eens een duifje ofzo. 6 á 7 verschillende diersoorten per vier weken en 8 á 9 verschillende soorten per 8 weken, moet toch wel voldoende afwisseling zijn lijkt me?

Voor wat betreft de vis blijf ik proberen. Sardientjes uit blik lust hij wel, dus misschien moet ik hem heel af en toe daar eens een beetje van geven en zo werken naar een rauwe sardien. Ik kan ook nog eens proberen om een sardien te malen en dan door vlees te doen, misschien lust hij het dan. Ik zal in ieder geval in eerste instantie wat visolie kopen, zodat hij tenminste wat binnen krijgt.

In ieder geval alvast heel erg bedankt voor de reacties! Hier kan ik wat mee :-)
#3224868
Klinkt goed. Wel opletten bij sardien uit blik dat het niet zout is.
Beetje mengen onder vlees of beetje bakken en dan steeds minder,kan helpen. Geef ook geen volledige maaltijd vis. Dat kan zwaar op de maag vallen en dan eet hij het de volgende keer ook moeilijker.

Als afwisseling is dat zo zeker goed. Wel lever zoeken he. ;)
#3224869
Ik voer 7 dagen per week, dus geen vastendag.
Nelson krijgt:
Dag 1: vleesbot, spiervlees, lever
Dag 2: vleesbot, spiervlees, visje
Dag 3: vleesbot, spiervlees, nier
Dag 4: vleesbot, spiervlees, pens
Dag 5: vleesbot, spiervlees, hart
Dag 6: vleesbot, spiervlees, visje
Dag 7: vleesbot, spiervlees, pens

Hope, die bij mijn ouders woont, krijgt elke dag spiervlees, orgaan en vleesbot. De orgaan wordt dan in een mix gedaan (1/3 hart, 1/3 lever, 1/3 nier) en mijn ouders pakken elke dag zo'n zakje uit de vriezer. Doen ze dat niet, dan vergeten ze vaak één van de organen te voeren en dat willen we niet. Voor hen werkt dit het gemakkelijkst, hoeven ze het minst na te denken. Ik vind dat zelf dus echt onhandig, ik vind dat met portioneren echt een gedoe. Maar goed, dat is persoonlijk. Ik heb gewoon een week-menu op de vriezer hangen en ik kijk elke avond wat ik moet ontdooien. Je zal merken dat je vanzelf je eigen systeem ontwikkeld. Je leest eens wat en denkt: dat is handig! En dan na twee weken kom je erachter dat je het vreselijk ingewikkeld vind, of juist niet. Dat komt wel.

Wat belangrijk is, is dat je veel afwisselt. Zeker met een hond zonder allergieën staat niets je in de weg om lekker te variëren. Met orgaan varieer ik wat minder. Grote dieren die opgroeien in de bio-industrie hebben vaak vervuilde organen (lever en niet) en die voer ik dus liever van kleine dieren en dan ook liefst biologisch. Runderlever bijvoorbeeld, dat voer ik niet. Daar zit vaak antibiotica etc in en dat kan mijn hond prima missen. Ik voer dan liever lam, of konijn.
Spiervlees voer ik van tenminste 3 diersoorten. Je hebt nu rund en paard dus je kan de volgende keer bijvoorbeeld lam en paard doen. Of geit, konijn, noem maar op. Soorten genoeg. Kijk wel ook naar kwaliteit. Het spiervlees is tegenwoordig gewoon erg prijzig. Is het goedkoop, dan is het ook echt mindere kwaliteit en dus minder voedzaam.

Pens geven is heel goed. 20% van je menu bestaat uit orgaan, inclusief pens. En de helft van het orgaan bestaat uit pens. Dus geef je nog 10% orgaan, wat je dan weer verdeeld in 1/3 hart, 1/3 lever en 1/3 niet. Ik voer ook wel eens long, of testen, of hersenen. Maar dat is allemaal echt minder belangrijk dan die andere drie. Je hond kan prima zonder hersenen te eten, maar niet zonder lever. Dan ga je tekorten krijgen.
#3224873
Hope,ik moet je teleurstellen. Ook konijnen worden grootgebracht op antibiotica... Enkel de laatste dagen voor de slacht niet meer. Net als bij kippen.
Runderen zijn wel een stuk ouder, maar krijgen het niet hun hele leven geloof ik? Ik weet niet waarmee het meeste achterblijft, een paar weken dagelijks of jaren af en toe dat, maar ik ben geneigd om te denken: het eerste...
#3224877
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Hope. Inderdaad...een systeem zoeken dat goed bij je past is dus experimenteren. Ik denk nu dat ik liever net als je ouders doe, ook met het oog op niks vergeten en makkelijk een willekeurig zakje mee kunnen geven wanneer hij naar een oppas gaat. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat het geportioneer te veel gezeur is en dat ik het toch anders ga doen. Naja, dat zal zich wel uitwijzen. Ik ben blij om te weten dat verschillende mogelijkheden zijn en dat ik dus iets kan kiezen wat werkt voor mij.

Haha, ja ik zal lever zoeken Pearlsofpassion. Beloofd! ;D De vis een beetje bakken en dan steeds rauwer laten, klinkt ook als een hele goede tip! Bedankt. De sardien is absoluut niet zout en ik zoek ze ook alleen op water of olijfolie. In Portugal heb je ook fantastische kwaliteit, dus ik heb er een hele zooi van meegenomen. Ontzettend bedankt voor de hulp. Ik geloof dat ik een aardig idee heb nu hoe ik het aan moet pakken (Nog even off topic, en vooral om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen Pearlsofpassion...ben je een Roxette fan?)
#3224888
:biggrin2: Yep!
Jij bent nu de eerste die dat kent ( of toch ernaar vraagt... ) En ik heb die Nickname toch al heel lang en overal...
Hier zeggen de meesten Pop. Dus als je dat ziet, dat gaat over mij. ;)

Ik heb geen vast menu. Ik haal gewoon dagelijks vrijwel willekeurig vleesbot en spier uit. Ik wissel gewoon af. En daar dan orgaan,vis of kuikentjes bij. Daar heb ik wel een vast patroon in, zodat die verhoudingen kloppen. Soms geef ik complete kwartels of een dagje vis en kuiken. Maar de meeste mensen vinden het handig in het begin een weekmenu op te schrijven en zich daaraan te houden.
Ik combineer ook wat kaler of harder vleesbot zoals vb fazant vaak met lever of vis omdat die wat laxeren. Zachter bot als kip of konijn gaan dan bij hart. Maar honden zijn minder gevoelig voor verschillen in hardheid van ontlasting dan katten dus misschien is dat voor jou niet nodig.
#3224915
"Pop", dat is inderdaad wat vlotter. Ik vind het zelf een leuke band en PoP is wel heel specifiek een combinatie die ik alleen van hen ken. Daarnaast heb ik een goede kennis die een enorm fan is en me door de jaren heen heeft bestookt met allerlei info. Vandaar dat ik aardig op de hoogte ben en zodoende ook weet dat er een nieuw album is, dus veel plezier daarmee ;-)

En natuurlijk ook bedankt voor je antwoorden. Ik denk dat de manier zoals jij het aanpakt meer voor de gevorderde barfer is, haha. Ik hou het eerst wel gewoon netjes bij (wil er ook beslist niet verantwoordelijk voor zijn dat mijn hond straks met tekorten bij een dierenarts zit, die dan weer overal kan verkondigen dat rauw eten slecht is voor honden en katten). Als je meer ervaring krijgt ga je dingen vaak toch automatisch wat anders of wat makkelijker aanpakken heb ik gemerkt.
#3224932
Ja,als je bezig bent pas je het vanzelf wel aan hoe je het het liefst hebt. Je koopt in het begin ook maar voor 1 maand in,dus als je toch zou portioneren op een manier die niet handig blijkt wanneer je bezig bent,dan doe je het de volgende maand gewoon anders.

Off-topic:
Ik was vooral erg fan toen ik in mn tienerjaren zat. 10 tot 15 jaar geleden. Ik heb ook wel wat cd's verzameld achteraf al laat ik de meeste hitverzamelcd's achterwege.
Maar ik volg ze niet meer op de voet. Ze hebben een tijdje stilgelegen en toen is dat weggezakt. Vorig jaar waren ze in België maar ik was 6 maand zwanger en ben dan toch niet geweest. Zag het niet zitten om dan tussen het volk te gaan staan voor een paar uur en luide muziek wordt ook erg afgeraden voor de baby. Dat vind ik wel een gemiste kans. Maar goed. ;) Als je me vraagt die mn favoriete band is dan staan er nog wel op 1,gevolgd door wat klassiekers als Queen ed... ::)
#3224957
pearlsofpassion schreef:Hope,ik moet je teleurstellen. Ook konijnen worden grootgebracht op antibiotica... Enkel de laatste dagen voor de slacht niet meer. Net als bij kippen.
Runderen zijn wel een stuk ouder, maar krijgen het niet hun hele leven geloof ik? Ik weet niet waarmee het meeste achterblijft, een paar weken dagelijks of jaren af en toe dat, maar ik ben geneigd om te denken: het eerste...
Klopt. En daar baal ik van. Maar 6 weken ab is toch weer anders dan zes jaar ab.
Overigens geef ik zelf alleen nog bio orgaan, of wild.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door