Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door MDO
#3224505
Goedemorgen,

Vraagje: Er is wat onduidelijkheid over of je een probiotica wel naast een antibiotica kunt geven of dat het beter is om met de probiotica te starten na een antibiotica.

Ik wist niet beter dat de goede bacteriën gedood worden door de antibiotica en je juist daarom pas begint met de probiotica na de kuur....

Wat is het beste?
Alvast bedankt.
Door MillyMol
#3224543
Ik ga er even van uit dat je het over antibioticum (AB)-gebruik bij mensen hebt. Er is een verschil tussen een breedspectrum en een smalspectrum AB. De eerste is zoiets als met een kogel op een mug schieten, het laatste kun je vergelijken met het schieten op een bepaald doel door een scherpschutter.

Vijf tot dertig procent van de volwassenen en elf tot veertig procent van de kinderen die een breedspectrum antibioticum gebruiken, krijgt last van diarree. Breedspectrum antibiotica hebben door hun brede werking als nadeel dat ze ook een deel van de goede bacteriën in de darmflora doden. Bepaalde slechte bacteriën kunnen zich dan vermeerderen en voor problemen zorgen. Een bekend voorbeeld is de bacterie clostridium difficile.

Uit een redelijk recente (mei 2013) analyse van alle studies naar het effect van probiotica op clostridium geassocieerde diarree door antibioticagebruik* blijkt dat gebruik van probiotica tijdens een antibioticumkuur het risico op clostridium geassocieerde diarree met 64 procent verminderde. Ook andere bijwerkingen zoals buikkrampen, misselijkheid, zachte ontlasting, winderigheid en smaakstoornissen kwamen minder voor.


Wel is het belangrijk om een aantal tips op te volgen voor het nemen van probiotica bij antibiotica:
[*]Dagdosering ineens innemen.
[*]Neem het probioticum niet tegelijkertijd met het antibioticum in, dan neemt de werking van het probioticum namelijk af (er is dus geen nadelige invloed op het antibioticum).
[*]Zorg dat er ten minste twee uur tussen de innames van het antibioticum en het probioticum zit.
[*]Het probioticum kan het beste voor het slapen ingenomen worden, tenzij er ’s avonds nog antibiotica moet worden geslikt. Dan kan de probiotica beter om 10.00 uur s’ morgens ingenomen (twee uur na het antibioticum en de maaltijd).

*Literatuur:
http://summaries.cochrane.org/CD006095/ ... biotic-use
Door MDO
#3224548
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, maar ik doelde eigenlijk bij honden. Heb je daar ook zo'n mooie uitleg voor? :)
Door MillyMol
#3224552
Helaas niet: er is nog nauwelijks onderzoek gedaan naar de werking van probiotica bij honden en de gegevens van de onderzoeken die wel gedaan zijn, zijn nog niet te gebruiken. Er zijn dus ook nog geen probiotica in de handel die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek bij honden.

Er zijn wel middelen als voederadditief geregistreerd voor gebruik bij honden:
Canikur Pro®, Pro-Enteric Triplex®, Entero-Chronic®, FortiFlora® (Purina), PUUR® probiotica.

Het zijn geen geneesmiddelen en het is ook nog niet duidelijk of ze werken bij bijvoorbeeld diarree.
Door MDO
#3224557
Ik vind resultaten uit de praktijk net zo belangrijk als wetenschappelijke onderzoeken. En er zijn zeker positieve ervaringen bij honden met diaree klachten en het gebruik van probiotica.

Maar het is dus niet duidelijk of je nu wel of niet probiotica kan inzetten naast antibiotica bij honden?
Door rosmin
#3224580
Roxy heeft net 2 maanden doxycycline gehad. Dit kreeg ze 's morgens .
Ik gaf dan 's avonds 1 capsule probiotica van Solgar om de darmflora te beschermen.
Ze heeft geen darmklachten gekregen van de kuur AB.
Nu krijgt ze nog 1 maand probiotica, zodat haar darmflora weer topfit wordt.

Sam heeft 2x een week lang flinke diarree gehad, ontlastingsonderzoek gedaan, was allemaal goed.
Dus had hij waarschijnlijk virus opgelopen. Ook omdat hij narcose in die tijd heeft gehad, ben ik bij hem begonnen met probiotica, zodat zijn darmflora kon herstellen. Dit heb ik hem 2 maanden gegeven. Zijn ontlasting blijft tot nu toe weer goed!
Door MillyMol
#3224588
MDO schreef:Ik vind resultaten uit de praktijk net zo belangrijk als wetenschappelijke onderzoeken. En er zijn zeker positieve ervaringen bij honden met diaree klachten en het gebruik van probiotica.

Maar het is dus niet duidelijk of je nu wel of niet probiotica kan inzetten naast antibiotica bij honden?
Niet dat ik weet, maar wellicht zijn er BP’ers die dat wel weten. Tannetje misschien? Verder komt het inderdaad neer op de ervaringen van anderen. Ben daar ook wel benieuwd naar, en dan vooral ook naar welk probioticum, in welke dosering, doseringsschema en hoe lang gebruikt.
Door Lizzy
#3224732
MDO schreef:Goedemorgen,

Vraagje: Er is wat onduidelijkheid over of je een probiotica wel naast een antibiotica kunt geven of dat het beter is om met de probiotica te starten na een antibiotica.

Ik wist niet beter dat de goede bacteriën gedood worden door de antibiotica en je juist daarom pas begint met de probiotica na de kuur....

Wat is het beste?
Alvast bedankt.
Ja, je kunt het (weet ik uit ervaring) tijdens de AB kuur geven. En ik weet zeker dat je hond minder last van bijwerkingen heeft dan zonder probiotica. Uit onderzoek bij mensen is gebleken dat mensen minder last hebben van bijwerkingen (en met name problemen met de spijsvertering zoals diarree) maar waarom zou dat voor honden niet gelden? Als een van mijn honden AB krijgt, dan altijd samen met probiotica. De toevoer van goede bacterieen met een goed probiotica product is kennelijk hoger dan dat AB stuk kan maken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door