Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Mikaatje
#3224035
Helaas kan ik door een financiele tegenslag even niet fulltime barfmenu voeren. Dat was eigenlijk wel de planning dit jaar en eigenlijk ook uitbouwen naar barf.
Maar het liep even anders.
Mijn hond krijgt al een half jaar of bijna een jaar (ben het even kwijt) smuldier en doet het hier goed op (atopische dermatitis). Hij heeft veel minder jeuk, soms wel een periode, maar niet zo langdurig als op brok. Ook veel minder last van open plekken. Had alleen gehoopt dat het met betere kwaliteit kvv nog beter zou worden. Maar voor het komende jaar moet ik hier maar tevreden mee zijn. Volgens mij is hij wel tevreden ;)

De kat eet ook smuldier en dat vul ik aan met lamshart of runderhart en soms een blikje vis. Met het oog op 'voor de korte termijn'. Korte termijn wordt nu dus wat langer :-\
Er is inmiddels ook een kitten van ruim 8 weken in het gezin (wat ie ie leuk en wat is ie DOL op vers!!! Joepie!).
De komst van dit beestje gaat samen met de financiele tegenslag (mijn badkamertegels hebben besloten om eraf te gaan vallen :o en dat vind ik erg onveilig voor mijn twee kleine jongens, dus we moeten echt even een badkamerrenovatie gaan plannen en snijden in ons budget voor voeding, helaas. Maar gelukkig tijdelijk, we will survive).

Nou ja....laten de achtergrond info verder maar laten voor wat het is....ik wil dus het liefst mijn dieren op hetzelfde menu zetten. Maar KAN dit wel?

Ik heb het volgende bedacht voor 1) hond, net 7 jaar, golden retriever x berner sennen, makkelijke eter, prima spijsvertering, atopische dermatitis - 2) Kat, 10 jaar, geen gezondheidsproblemen, houdt niet van rodi, wel van smuldier en heel erg van pens en van kip - 3) Kitten, 8 weken, DOL op vers.

Basis: smuldier compleet
1 x per week hart, bij voorkeur lam van Rodi en indien niet verkrijgbaar runder of kippenhart
1 x per week voor hond pens en ei
1 x per week voor katten kip en ei (hond gaat aan de diarree van kip)
1 x per week barfmenu (eend, kalkoen, hert, konijn of paard)
1 x per maand koolvis
1 x per maand vette vis

In een week zijn dat dan 3 a 4 diersoorten. Zal dit zo lukken, of moet ik toch voor hond en katten verschillende menuutjes maken? (ik vind dit wel makkelijk en goedkoop, maar het moet ook goed zijn natuurlijk, zo goed mogelijk als het kan momenteel, volgend jaar weer meer barfmenu voeren zodra het weer kan.)
#3224078
Katten hebben toch andere voedingseisen dan honden en ze luisteren ook nauwer. Je kan een hond wel op een kattenmenu zetten zonder erg grote problemen ,maar niet andersom. Maar een kattenmenu is duurder dan een hondenmenu dus dat helpt niet en ideaal is het natuurlijk niet. Hetzelfde menu geven is dus geen goede optie om de prijs te drukken.

Het beste kan je in hoofdzaak kattenkvv voeren. 1 of 2 keer per week kan je een hondensmaak voeren,op voorwaarde dat je katten er niet van verstoppen. Maar meer is echt af te raden. Voor je opgroeiend katje vind ik het zowiezo onverstandig om hem een hondenkvv te geven,zelfs maar een paar keer in de week. En dan zeker van een iets minder goed merk zoals smuldier. Een kat en zeker een kitten heeft nood aan goede kwaliteit spiervlees.

Het zou eventueel,misschien, een mogelijkheid zijn wat te knutselen en met wat toevoegingen aan een hondenkvv tot een goed kattenmenu te komen,maar dat is niet evident. Gewoon wat hart toevoegen is zeker niet voldoende. Om te beginnen moet je ook al met zekerheid weten welke percentages er precies in de kvv zitten en dat kan je eigenlijk nooit helemaal. Vaak staat ook orgaan als 1 geheel aangegeven en heb je geen idee hoeveel hart,lever en niet erin zit en dat kan natuurlijk niet zijn....
Alleszins is dat ook een vraag waarmee je in de kattenhoek moet zijn. ;)

Is zelf samenstellen in jouw geval geen optie? Dan kan je wel heel veel zaken voor hond en kat samen inkopen en zo besparen. Bovendien is een zelf samengesteld menu gemakkelijker goedkoop te houden en toch een redelijke kwaliteit te voeren dan met kvv. Zelfs als je wat meer kip en konijn moet voeren om de prijs te drukken is dat stukken beter dan mindere kwaliteit kvv. Als je hond dan wat harder vleesbot krijgt dat katten niet eten,kan je hen wat kippennekken geven.
Volgens mij is dat de beste optie voor jou om je kitten het voer te geven dat hij nodig heeft. Ik zou het minstens eens grondig in overweging nemen. ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3224095
Ik zou ook naar barf gaan kijken, al denk ik niet dat je daarmee goedkoper uit zal zijn als met smuldier. De kwaliteit zal wel zomaar vele malen beter zijn.

Je zegt dat het tijdelijk is, dat begrijp ik enigszins als je een tegenvaller hebt zoals met de badkamer. Maar je voert al langer dan je wilde een menu wat je zelf ook niet aan je kwaliteitseisen vindt voldoen. Het is niet mijn bedoeling dat je de antwoorden op de volgende vragen breed uit hoeft te meten op dit openbare forum, maar toch een kritische noot van mijn kant. Hoe tijdelijk is tijdelijk? Als je nu met 2 monden te voeden al krap zit, waarom dan een derde erbij? Wat doe je als de dieren ziek worden, is daar wel voldoende budget voor?

Edit: wij voeren hier ook smuldier aan de hond, wegens door medicatie niet meer tegen gemalen vleesbot kunnen. Dat wisselen we af met zelf samengesteld aangevuld met een supplement. Ik wil dus niet direct beweren dat smuldier vreselijk is om aan honden te voeren. Al heeft het mijn voorkeur gezien de kwaliteit niet. Voor katten vind ik het wel echt minder goed en voor kittens helemaal. Dus daar komen mijn kanttekeningen vooral vandaan.
#3224103
Mijn.idee is dat als je een normaal menu kan samenstellen op barf dat wat duurder is dan smuldier,je daarin nog heel wat in prijs en misschien kwaliteit kan zakken voor je aan de kwaliteit van smuldier zit.
Je kan ook gewoon wat goedkopere diersoorten voeren en de duurdere links laten liggen. Dat is veel beter voor je dieren dan duurdere diersoorten maar geen kwaliteitsvlees.
Je kan bij barf ook gewoon zelf kiezen hoeveel je erazn wil uitgeven.
Het helpt wel als je een beetje vriesruimte hebt,anders is het een stuk lastiger.
Door Mikaatje
#3224258
Zelf samenstellen is zeker een optie voor mij. Zouden de hond en kat dat nog kunnen leren met die botten?
Die kleine gaat het vast prima doen. En hoeveel vriezerruimte heb ik dan nodig, voor een week? Want daar schort het nogal aan en is tot dusverre een van de redenen geweest dat we nog niet zijn gaan barfen.

Alle huisdieren zijn verzekerd. En ik heb ook zeker een 'potje' voor noodgevallen. Vorig jaar onze lieve poes nog behandeld a 500 euro en daarna helaas toch afscheid moeten nemen. Daar ook gelijk de verklaring voor 'waarom dan een derde'.

Wij kunnen prima leven en eten met onze kinderen en dieren. Eten zelf deels biologisch, vooral e-nummer en zoveel mogelijk suikervrij.
Het eten van de dieren is nu eenmaal het gemakkelijkste om op te besparen wanneer en zo'n grote klapper als een badkamer verbouwing zich onverwacht voordoet.
We zijn namelijk ook al de gevels aan het vervangen, schilderen e.d.. De badkamer erbij is even wat te veel voor in 1 jaar. Tijdelijk zal zijn een half jaar.

Het enige wat me tegenstaat aan barf op dit moment is dat ik het idee heb dat er veel tijd in gaat zitten? En dat alles vies wordt?
Ik heb twee kinderen van 4,5 jaar en net 1 jaar. Ben ik dan heel veel tijd kwijt aan het barf samenstellen en extra schoonmaken?
Of blijft het behapbaar tijdens schooltijd/slaaptijd? ;)
Door Mikaatje
#3224272
Ik heb net even zitten rekenen en ik denk dat Lotgering wel heel haalbaar is. Dat was mijn plan vorig jaar ook al, maar het kwam er niet van. Te druk met de baby en kind dat net naar de basisschool ging.
Alleen waar ga ik het laten ::) Ik heb niet zo'n grote vriezer. En waar ga ik eventueel een andere vriezer laten? ::)
Als de prijzen van Lotgering niet al te veel gestegen zijn ten opzichte van vorig jaar dan zou ik met Lotgering voor 3 dieren maar 9 euro duurder per maand uit zijn dan met Smuldier/rodi/barfmenu.
Ik weet dat de meningen over Lotgering verdeeld zijn, maar volgens mij is het beter dan Smuldier en er is een speciale kattenmix.

Ik denk dat ik het voor de katten wel kwijt kan in de vriezer, maar voor de hond niet.
Dus ik zit er nu aan te denken om voor de katten dan Lotgering te bestellen en de hond Rodi te blijven geven voorlopig. Is Rodi beter dan Smuldier?
Misschien dat ik nog half Lotgering en half Rodi kan doen, maar dan moet ik na de eerste bestelling voor de katten even kijken hoeveel ruimte ik overhoud.

Barfen wordt nog steeds overwogen, maar ik weet dat mijn man er geen voorstander van is :???:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3224371
Zoals ik al zei, je hoeft hier niets persoonlijks neer te schrijven wat je niet wilt, maar fijn om te lezen dat je verder hebt nagedacht dan alleen voerkosten!

Lotgering, smuldier en rodi zijn alledrie merken uit het onderste segment. Een gezamenlijk kenmerk is dat ze vrij vet zijn en (gezien de prijs kán dat gewoon niet anders) een niet al te bijster hoge kwaliteit ingredienten, vooral spiervlees, gebruiken.
Ik zou zeggen: wissel ze af, vooral voor de hond. Is vast ook handig met het oog op verkrijgbaarheid. En heb je ruimte in je budget, vul het dan (vooral voor de katten) eens aan met een kwalitatief mooi barfhapje, bij voorkeur met goed spiervlees. Voor de katten kan een paar keer per week een stukje goed spiervlees al veel betekenen in de kwaliteit van het totale menu. Lotgering heeft ook barf in zijn assortiment, maar ik vind niet alles even geschikt om te voeren.

Denk ook aan een eitje, een vet visje (kun je bij lotgering meebestellen, zalmkoppen kun je soms gratis krijgen op de markt, mag 5%, max 10% van je menu beslaan) en voor de hond wat groente van wat je overhoudt van de avondmaaltijd (worteltjes, broccoli, bloemkool, sperciboontjes, dat soort groentes). Allemaal goedkope maar goede aanvullingen. Dan moet je toch een heel eind komen.

Echt barfen kost tijd. En je moet voldoende kunnen afwisselen, dus een voorraad voor 1 week kopen zal lastig zijn. Dan zit je toch al sneller aan een grotere vriezer vast. Bij Barf is het zo dat het werk hem in portioneren zit. Koop je kiloverpakkingen, dan gaat dat makkelijker, maar die zijn naar verhouding duurder. Koop je groot in, ben je goedkoper uit, maar ook meer tijd kwijt aan portioneren. Het duurt vaak even voor je handigheid hebt, dus in het begin ben je er meer tijd aan kwijt dan later. En ja, met portioneren wordt het wel wat vies. Wij doen dat in onze schuur, waar ik het werkblad en een stukje muur heb bekleed met tafelzeil. Dat is goed schoon te maken.

Als je kvv voert kun je makkelijk 2 keer per week iets van Barf bijvoeren zonder op de % te hoeven letten. Dus bijvoorbeeld wat kippenvleugeltjes met wat rundvlees, misschien is er eens wat in de aanbieding in de supermarkt ofzo. Voor de katten een keer een extra hartje. Ga je (op het totale weekmenu gezien) meer dan 2/7de deel bijvoeren, wordt het slim om op de % te gaan letten. Dan kunnen jij, je man en de dieren ook al wat aan barfhapjes wennen.
#3224388
Persoonlijk ben ik ongeveer elke 3 maanden.een.dag kwijt. En ik maal dan nog een groot deel. Je kan het natuurlijk ook in kleinere delen opdelen.
Op dat moment moet je wel wat afwassen. Maar dagelijks is dat niet veel meer dan bij kvv. Dat moet je trouwens toch ook portioneren voor katten?


Vriesruimte heb je wel nodig. Minstens voor een paar maand als je het een beetje goedkoop wil houden.

Ik zou het toch echt afraden om een kitten groot te brengen op een merk als lotgering. Een kitten heeft eiwitten nodig, geen overdreven hoeveelheid vet.
Door Mikaatje
#3224551
Bedankt voor het meedenken en voor de tips.
Ik kan om de hoek aan Barfmenu KVV komen, die hebben ook vrij veel diersoorten. Dit is wel een goede kwaliteit toch?
Dus voor de poezen kan ik dat kopen als aanvulling en idd wat barf erbij. Denk dat kitten dat echt goed gaat doen.
Mijn kat van 10 heeft bijna geen tanden en kiezen meer, alleen voortanden nog eigenlijk. Gaat hem dat lukken?
De hond is een schrokkerd, dus ik vind dat eng, maar een kippennekje en zalmkop durf ik vast wel aan ::) Ik zal me ook eens verder gaan inlezen in welke dieren ik voor de beginnende barf hond het beste kan kopen.

Eitje, groente en vis krijgen ze al met regelmaat.

Volledig barfen gaat voorlopig niet lukken. Ik zie dat niet zitten in mijn keuken en heb geen schuurruimte over om dit te doen. En geen vriezer (ruimte voor extra vriezer). Dus ik ga nu voor half lotgering, aangevuld met barfhapjes, ei, groente, vette vis en barfmenu. Dit laatste vooral voor de katten, die eten gelukkig niet zoveel :) En de hond Rodi en Smuldier. Hij doet het daar prima op, dus waarom zou ik het veranderen op dit moment ;)
#3224567
Zonder kiezen is barfen wel lastig. stukjes spier en orgaan gaat wel. En een kuikentje zou ook moeten lukken. Alles groter en harder dan dat wordt lastig.

Tinlo barfmenu is een goed merk ja. Wel een hoog botgehalte dus kan je als barfhapjes best vleesbot extra vermijden. Compleet visje of kuiken kan wel,botgehalte daarin is verwaarloosbaar. Maar dus best geen kippennekken of dergelijk nog bijgeven.
En in het oog houden of ze niet te harde ontlasting krijgen.
Door Mikaatje
#3224599
pearlsofpassion schreef:Zonder kiezen is barfen wel lastig. stukjes spier en orgaan gaat wel. En een kuikentje zou ook moeten lukken. Alles groter en harder dan dat wordt lastig.

Tinlo barfmenu is een goed merk ja. Wel een hoog botgehalte dus kan je als barfhapjes best vleesbot extra vermijden. Compleet visje of kuiken kan wel,botgehalte daarin is verwaarloosbaar. Maar dus best geen kippennekken of dergelijk nog bijgeven.
En in het oog houden of ze niet te harde ontlasting krijgen.
Dankjewel voor je advies.
Ik heb net 2 kilo katten kvv van Barfmenu gehaald :)
Zitten veel diersoorten in zeg. Ik ontdekte een hele vrieskist in onze vaste dierenwinkel, helemaal achterin de winkel waar ik nooit kom ::)
Ze hadden ook Duck en Farmfood en volgens mij ook Bibi. Dus ik kan lekker wat gaan afwisselen met deze merken en de mindere merken uit de supermarkt. Ook voor de hond.
Volgens mij moeten de kosten dan wel binnen de perken blijven. Ik vond sowieso de kosten voor de katten KVV wel meevallen, ik denk uit gewoonte snel in hoeveelheden voor een hond van 25 kg, maar een kat eet natuurlijk veeeeeeeeel minder op een dag.
Als beide katten uiteindelijk 140 gr per dag eten ben ik maar 1,60 euro per dag kwijt aan Barfmenu. Er vanuit gaande dat kitten ook 4 kg wordt en dat ze beiden genoeg hebben aan 35 gr per kg lichaamsgewicht. Valt me echt reuze mee. De hond wordt een ander verhaal als ik hem op een van bovenstaande merken wil overzetten, dus dat is nog even toekomstmuziek.
#3224602
De andere merken die je noemt zijn wel minder. Bibi en farmfood weet ik niet geheel.zeker welke kwaliteit die zijn,maar ik denk wel.minder dan Tinlo.
En Duck is zeker minder,eerder vergelijkbaar met Smuldier. Hebben ze wel een kattenversie van Duck? Die heb ik nog nooit gezien... :???:

Katten eten inderdaad niet zoveel. Het is nog afhankelijk van hun activiteit. Kitten zal de eerste jaren wel meer eten,maar eens twee jaar eten de meeste katten van.4 kg geloof ik.wel minder dan 140gr. Eerder 100-110 denk ik... Maar iedere kat is anders,dus even testen.wat jouw kat nodig heeft. Kitten voer je in eerste instantie gewoon op vraag,zeker tot de castratie.

Ik wil mijn vorig bericht even wat nuanceren. Als je in de toekomst toch graag zou gaan barfen kan dat wel.met je oudste kat. Alleen zal het vleesbot wel.gemalen moeten zijn.... De rest kan zoals gezegd wel in stukjes, maar dat kost natuurlijk ietsje meer tijd dan...
En of je nog wat vleesbot kan toevoegen of enkel complete hapjes, spier en orgaan, is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid barfhapjes je voert. Als dat een groot deel van het menu wordt ben je wel best wat bot bij te geven ook hè. Zeker als je echt volledige barfdagen zou invoeren, ipv verspreid over de week, moet je wel iets van.vleesbot voeren. ;)
Door Mikaatje
#3224610
pearlsofpassion schreef:De andere merken die je noemt zijn wel minder. Bibi en farmfood weet ik niet geheel.zeker welke kwaliteit die zijn,maar ik denk wel.minder dan Tinlo.
En Duck is zeker minder,eerder vergelijkbaar met Smuldier. Hebben ze wel een kattenversie van Duck? Die heb ik nog nooit gezien... :???:

Katten eten inderdaad niet zoveel. Het is nog afhankelijk van hun activiteit. Kitten zal de eerste jaren wel meer eten,maar eens twee jaar eten de meeste katten van.4 kg geloof ik.wel minder dan 140gr. Eerder 100-110 denk ik... Maar iedere kat is anders,dus even testen.wat jouw kat nodig heeft. Kitten voer je in eerste instantie gewoon op vraag,zeker tot de castratie.

Ik wil mijn vorig bericht even wat nuanceren. Als je in de toekomst toch graag zou gaan barfen kan dat wel.met je oudste kat. Alleen zal het vleesbot wel.gemalen moeten zijn.... De rest kan zoals gezegd wel in stukjes, maar dat kost natuurlijk ietsje meer tijd dan...
En of je nog wat vleesbot kan toevoegen of enkel complete hapjes, spier en orgaan, is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid barfhapjes je voert. Als dat een groot deel van het menu wordt ben je wel best wat bot bij te geven ook hè. Zeker als je echt volledige barfdagen zou invoeren, ipv verspreid over de week, moet je wel iets van.vleesbot voeren. ;)
Ik weet ook niet of ze een kattenversie van Duck hadden. Zag alleen doosjes met het merk erop. Ik dacht dat Duck en Bibi ook goed waren. Maar blijkbaar heb ik met Barfmenu van Tinlo de beste keuze gemaakt.
Ik ga wel zien hoe de kat het doet met kleine barfhapjes t.z.t.. Kitten zie ik nog wel een kip verorberen ;D Hij lustte na 2 x een vers hapje al zijn brokjes niet meer :)
Door Mikaatje
#3225074
Barfmenu wordt enorm gewaardeerd hier. Al eet kitten ALLES. Die duikt steeds onder de neus van de hond zijn voerbak in en steelt hapjes. Ook deze poezel vindt pens lekker.
Maar ze eten barfmenu wel met meer smaak dan de smuldier en rodi heb ik het idee. Gewoon hoe ze ervoor gaan zitten en hoe ze er op kauwen :) Leuk om te zien!

Dit is mijn laatste berichtje in dit topic, want het is erg 'katterig' geworden en deze vraag staat in het honden forum. Omdat ik niet kon kiezen waar ik hem zou plaatsen ;)

NOgmaals bedankt voor de tips! Ik doe er zeker wat mee :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door