Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door jimbo_bear
#3220340
Hallo allemaal,

Vorige week heb ik een gevarieerd menu voor Tyson gemaakt. Hopelijk krijgt hij op deze manier alle stoffen binnen die hij nodig heeft.
Ik zag dat sommige mensen hun honden ook yoghurt geeft. Kan iemand mij vertellen wat is de toegevoegde waarde hiervan? Verder geef ik Tyson geen extra vitamines zoals zalmolie omdat ik niet zo goed weet welke en hoeveel ik hem moet geven.

Tyson is een Amerikaanse Bulldog (heel erg lief), wordt volgende week 1 jaar en weegt 38 Kg. Wij lopen elke dag minimaal 3 keer waarvan 1x minimaal 30 minuten en 2x minimaal 45 minuten. De menu is gebaseerd op 5% van zijn gewicht.

In totaal eet hij dus per dag 1900 gram, de helft krijgt hij 's ochtends en de ander helft 's avonds. Ik heb besloten om hem tijdelijk geen Rund meer te geven, want ik merk dat hij veel meer last heeft van jeuken en oogtraantje wanneer hij rundproducten eet.
45% (855 gr) Vlees bot
10% (190 gr) Groenten mix
25% (475 gr) Spiervlees
10% (190 gr) Organen
10% (190 gr) Pens

Maandag
Kipkarkas
Groenten mix
Hertenvlees
Eenden hart
Lamspens
Extra: kokosolie

Dinsdag
Konijnendelen
Groenten mix
Paardenvlees
Geitenlong
Lamspens
Extra: 3 sardientje

Woensdag
Eenden-nek
Groenten mix
Kangaroevlees
Kippenmaag
Lamspens
Extra: 1 ei

Donderdag
Parelhoenlijf
Groenten mix
Konijnenvlees
Geitenhart
Lamspens
Extra: kokosolie

Vrijdag
Kippenrug
Groenten mix
Geitenvlees
Konijnenniertjes
Lamspens
Extra: zalmsnippers

Zaterdag
Eenden nek
Groenten mix
Hazenvlees
Geitenlever
Lamspens
Extra: 1 ei

Zondag
Parelhoenlijf
Groenten mix
Reevlees
Kippenhart
Lamspens
Extra: duif/lamstrimming

Groentemix : komkommer, wortel, broccoli en selderij

Ik hoor graag feedback over de menu en wat ik misscien kan toevoegen en/of verwijderen.

Mvg,
Jimbo
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3220352
Op zich met je menu is niet zo veel mis volgens mij, ziet er afwisselend uit dacht ik. Maar ik ben daar nog niet zo'n held in, het beoordelen van iemand's menu.

Ik heb wel een vraag waarom je 5% van zijn gewicht wil voeren? Met 1 jaar groeit een Amerikaanse bulldog niet zo heel veel meer, dat wat hij nog groeit gaat heel langzaam, ik zou dus die 5 naar beneden schroeven. Zeker vanaf een jaar mag je zo langzaam wel naar een volwassen gewichtspercentage en dus naar ongeveer 2 %.

Wordt hij nou erg mager kun je naar 2,5 a 3% gaan, maar mijn ervaring is dat 2% wel genoeg is. Mijn volwassen teef krijgt ook 2% en daar sport ik ook nog mee, dus die krijgt ook veel beweging.
Ik zie namelijk dat de meeste Amerikaanse bulldoggen veel te dik zijn, eigenaren vinden dan zelf 'dat tie zo lekker breed is'
Ik vind dat zo zonde, en overgewicht voor de hond is ook heel slecht! Ambulls staan er al om bekend dat ze slechte gewrichten hebben, heupen zijn gevoelig maar ook knieën zijn vaak slecht. Dan is overgewicht juist extra schadelijk....
Gebruikersavatar
Door jimbo_bear
#3220355
constance.blokzijl schreef:Op zich met je menu is niet zo veel mis volgens mij, ziet er afwisselend uit dacht ik. Maar ik ben daar nog niet zo'n held in, het beoordelen van iemand's menu. Afbeelding

Ik heb wel een vraag waarom je 5% van zijn gewicht wil voeren? Met 1 jaar groeit een Amerikaanse bulldog niet zo heel veel meer, dat wat hij nog groeit gaat heel langzaam, ik zou dus die 5 naar beneden schroeven. Zeker vanaf een jaar mag je zo langzaam wel naar een volwassen gewichtspercentage en dus naar ongeveer 2 %.

Wordt hij nou erg mager kun je naar 2,5 a 3% gaan, maar mijn ervaring is dat 2% wel genoeg is. Mijn volwassen teef krijgt ook 2% en daar sport ik ook nog mee, dus die krijgt ook veel beweging.
Ik zie namelijk dat de meeste Amerikaanse bulldoggen veel te dik zijn, eigenaren vinden dan zelf 'dat tie zo lekker breed is'
Ik vind dat zo zonde, en overgewicht voor de hond is ook heel slecht! Ambulls staan er al om bekend dat ze slechte gewrichten hebben, heupen zijn gevoelig maar ook knieën zijn vaak slecht. Dan is overgewicht juist extra schadelijk....
Ik ben nu ongeveer 6-8 weken bezig met barf en ik was begonnen met 3,5 % van zijn lichaamsgewicht. Hij ging toen afvallen en merkte dat de hond voor zijn reguliere etenstijd al honger had. Ook was het mij niet duidelijk wanneer hij nou als volwassen hond wordt gezien. Ik las dat grote honden van pas rond de 18 maanden volwassen zijn, dus om te voorkomen dat ik zijn groei beperk heb ik het toen opgevoerd naar 5%. Ik was wel van plan om vanaf volgende week het langzaam naar beneden te brengen (eerst 4%).
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3220361
Ik bedoel dit niet zo lullig als het er komt te staan; mijn oude reu had ook liever veel meer gegeten dan goed voor hem was, en die begon soms om 4 uur al te miepen dat hij honger had.... Zou ik toegeven werd hij tonnetje rond....

Je hoeft zeker niet tot 18 maanden 5% te voeren, voeren is echt op het oog. Worden ze dikker geef je minder en andersom, zo simpel is het eigenlijk. Groeien ze nog veel, zoals mijne nu met 3,5 maanden, hebben ze echt die 5% nodig. Mijn teefje heb ik ook groot gebracht op vers en die had al vanaf 10 of 11 maand geloof ik minder nodig.

Maar als hij inderdaad heel mager werd kan het nog net te vroeg zijn om te minderen. Maar let wel op, ook bij een bulldog gaat het teveel gewicht er lastig af....
Door Lizzy
#3220448
jimbo_bear schreef:Hallo allemaal,

Vorige week heb ik een gevarieerd menu voor Tyson gemaakt. Hopelijk krijgt hij op deze manier alle stoffen binnen die hij nodig heeft.
Ik zag dat sommige mensen hun honden ook yoghurt geeft. Kan iemand mij vertellen wat is de toegevoegde waarde hiervan? Verder geef ik Tyson geen extra vitamines zoals zalmolie omdat ik niet zo goed weet welke en hoeveel ik hem moet geven.
Yoghurt heeft op zich geen toegevoegde waarde. Soms vinden honden het heel lekker. En soms kan het handig zijn om yoghurt met melkzuurbacterieen te geven bij bijv. diarree. Maar je hond heeft het niet nodig.
Tyson is een Amerikaanse Bulldog (heel erg lief), wordt volgende week 1 jaar en weegt 38 Kg. Wij lopen elke dag minimaal 3 keer waarvan 1x minimaal 30 minuten en 2x minimaal 45 minuten. De menu is gebaseerd op 5% van zijn gewicht.
Prima uitgangspunt. Als hij te mager wordt: gewoon meer gaan voeren.
In totaal eet hij dus per dag 1900 gram, de helft krijgt hij 's ochtends en de ander helft 's avonds. Ik heb besloten om hem tijdelijk geen Rund meer te geven, want ik merk dat hij veel meer last heeft van jeuken en oogtraantje wanneer hij rundproducten eet.
45% (855 gr) Vlees bot
10% (190 gr) Groenten mix
25% (475 gr) Spiervlees
10% (190 gr) Organen
10% (190 gr) Pens
OK. Dit is prima.
Maandag
Kipkarkas
Groenten mix
Hertenvlees
Eenden hart
Lamspens
Extra: kokosolie

Dinsdag
Konijnendelen
Groenten mix
Paardenvlees
Geitenlong
Lamspens
Extra: 3 sardientje
Ja mag geitenlong voeren hoor. Maar erg veel voedingsstoffen bevat het niet. Ik zou dit zelf vervangen door of nier of lever. Want ik denk dat je in dit menu erg laag in nier en lever zit, terwijl deze twee orgaanvleessoorten de meeste vitamines bevatten. Die je hond wel nodig heeft (A en D vooral).
Woensdag
Eenden-nek
Groenten mix
Kangaroevlees
Kippenmaag
Lamspens
Extra: 1 ei

Donderdag
Parelhoenlijf
Groenten mix
Konijnenvlees
Geitenhart
Lamspens
Extra: kokosolie

Vrijdag
Kippenrug
Groenten mix
Geitenvlees
Konijnenniertjes
Lamspens
Extra: zalmsnippers

Zaterdag
Eenden nek
Groenten mix
Hazenvlees
Geitenlever
Lamspens
Extra: 1 ei

Zondag
Parelhoenlijf
Groenten mix
Reevlees
Kippenhart
Lamspens
Extra: duif/lamstrimming

Groentemix : komkommer, wortel, broccoli en selderij

Ik hoor graag feedback over de menu en wat ik misscien kan toevoegen en/of verwijderen.

Mvg,
Jimbo
Nou, je menu ziet er gewoon hartstikke goed uit en je kunt zien dat je je huiswerk hebt gemaakt, super!
Je groentenmix is niks mis mee, voor 1 keertje. Maar ik zou je wel aan willen raden om steeds andere groentes te gaan kiezen. Dit is erg beperkt. Ik zou ook zeker bladgroenten toe gaan voegen. Zoals andijvie, waterkers, paksoi, postelijn, etc. Verder kun je nog afwisselen met courgette (bevat meer voedingsstoffen als komkommer), bietjes, witlof, pompoen, etc. etc.
Gebruikersavatar
Door jimbo_bear
#3223851
Ik ben inmiddels overgegaan naar 2,5% van zijn lichaamsgewicht. Ineens at hij bijna de helft van zijn eten niet meer. Ik dacht dat hij bepaalde vlees niet lust. Ik heb hem een paar keer alleen gegeven wat hij "niet lust" en hij at het meteen op. Dus heb ik de hoeveelheid eten verminderd. Nu eet hij wel alles op. Ik voer hem nu 2x per dag en hij krijgt in totaal ongeveer 925 gr. per dag.
Ps. heb de yoghurt geprobeerd en hij is er dol op.
Door Lizzy
#3223950
jimbo_bear schreef:Ik ben inmiddels overgegaan naar 2,5% van zijn lichaamsgewicht. Ineens at hij bijna de helft van zijn eten niet meer. Ik dacht dat hij bepaalde vlees niet lust. Ik heb hem een paar keer alleen gegeven wat hij "niet lust" en hij at het meteen op. Dus heb ik de hoeveelheid eten verminderd. Nu eet hij wel alles op. Ik voer hem nu 2x per dag en hij krijgt in totaal ongeveer 925 gr. per dag.
Ps. heb de yoghurt geprobeerd en hij is er dol op.
Slim!! Dan gaf je dus inderdaad teveel. Sommige honden hebben zelf een heel duidelijke rem.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door