Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door doranto
#3223401
Kwam op facebook de tip tegen dat je naaktslakken heel goed kunt lokken door een bakje met kattenbrokjes in je tuin te zetten.
Ik weet niet of hier toevallig mensen zijn die dat ook hebben gehoord en het een goed idee vinden, daarom plaats ik hier voor de zekerheid maar even dat het een heel slecht idee is!
Als honden of katten van de brokjes eten en er zit slijm van de slakken op, zouden ze zich zomaar met Franse hartworm kunnen besmetten.
Heb je veel overlast van naaktslakken en heb je de mogelijkheid, dan is het houden van een paar loopeendjes een beter idee. Deze vinden naaktslakken heerlijk, zodat je er zo van verlost bent.
Door Parelridder
#3223416
Doranto schreef:Kwam op facebook de tip tegen dat je naaktslakken heel goed kunt lokken door een bakje met kattenbrokjes in je tuin te zetten.
Ik weet niet of hier toevallig mensen zijn die dat ook hebben gehoord en het een goed idee vinden, daarom plaats ik hier voor de zekerheid maar even dat het een heel slecht idee is!
Als honden of katten van de brokjes eten en er zit slijm van de slakken op, zouden ze zich zomaar met Franse hartworm kunnen besmetten.
Heb je veel overlast van naaktslakken en heb je de mogelijkheid, dan is het houden van een paar loopeendjes een beter idee. Deze vinden naaktslakken heerlijk, zodat je er zo van verlost bent.
Jemig, wat een goede waarschuwing! Als je je niet zo bewust bent van het gevaar van slakken(slijm) zou je het zo opvolgen!
Overigens vind ik voor al die lokmiddelen het probleem dat je misschien wel méér slakken krijgt dan je had, óók vanuit buurtuinen.
Loopeendjes zou ik nog steeds een feest vinden, wat en leuke beestjes! (stuk leuker ook dan slakken :biggrin2: ) Maar ik heb hier een hond die echt héél erg onbetrouwbaar is t.o.v. watervogels. Als ze kans ziet, slaat ze aan het apporteren. En een loopeendje moet lopen he, niet gedragen worden ;)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3223441
Parelridder schreef:Jemig, wat een goede waarschuwing! Als je je niet zo bewust bent van het gevaar van slakken(slijm) zou je het zo opvolgen!
Overigens vind ik voor al die lokmiddelen het probleem dat je misschien wel méér slakken krijgt dan je had, óók vanuit buurtuinen.
Loopeendjes zou ik nog steeds een feest vinden, wat en leuke beestjes! (stuk leuker ook dan slakken :biggrin2: ) Maar ik heb hier een hond die echt héél erg onbetrouwbaar is t.o.v. watervogels. Als ze kans ziet, slaat ze aan het apporteren. En een loopeendje moet lopen he, niet gedragen worden ;)
;D ;D :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3223451
Parelridder schreef:Loopeendjes zou ik nog steeds een feest vinden, wat en leuke beestjes! (stuk leuker ook dan slakken :biggrin2: ) Maar ik heb hier een hond die echt héél erg onbetrouwbaar is t.o.v. watervogels. Als ze kans ziet, slaat ze aan het apporteren. En een loopeendje moet lopen he, niet gedragen worden ;)
Hé, wat een leuke dieren zijn dat! Die kende ik nog helemaal niet. Het stikt hier echt van de slakken, en de tuin is groot genoeg.
Meneer wil toch al tijden water in de tuin. 1+1= ...... *gaat het voorzichtig aankaarten*

Enig nadeel is dat je terras dan weer onder de schijt ligt. :-\ En we moeten waarschijnlijk wel een nachthok hebben vanwege de rovers hier. Maar goed, dat is dan weer een leuk knutselprojectje. :biggrin2:
Moyra kon vroeger goed samen met de kippen, dus eend zal ook wel lukken.

Jakkes, dit had ik helemaal niet willen lezen! ;D
Gebruikersavatar
Door doranto
#3223493
Hier lopen ze overdag op de wei. 's-Avonds sluit ik ze op vanwege de vossen. Ze houden de wei vrijwel helemaal vrij van slakken ondanks dat ik maar 2 eendjes heb. En doordat de wei grenst aan de moestuin heb ik daar ook nauwelijks nog slakken. :D
Ik had ze aangeschaft nadat Harrie een besmetting met Franse hartworm had opgelopen. We hadden hier toen een slakkenplaag en dit leek me de beste oplossing daarvoor. Ook had een van de bokken toen last van leverbot (wordt ook overgebracht door slakken). Sindsdien gelukkig nergens meer last van.
Het zijn hele leuke beestjes, die aan een stuk door lopen te kwebbelen. (Heb het opgenomen en er een ringtone van gemaakt :biggrin2: )
Door monster
#3223532
Lijkt me geweldig, loopeenden en slakken genoeg voor wel 20 eenden, maar mijn moestuin ligt op 10 minuten fietsen. Dat gaat niet lukken. Ik vang er zoveel mogelijk en gooi ze bij de sloot voor de eenden.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3223590
pearlsofpassion schreef:Eenden vervuilen hun water sterk. Dus moet je ht wel zien zitten de vijver geregeld,minstens maandelijks schoon te maken...
Kwestie dat je weet waaraan je begint.
Wij hebben zo'n blauw schelpenzandbakje gekocht voor kinderen. Beide helften staan nu naast elkaar gevuld met water (ieder een eigen privé zwembadje ::) ). Iedere dag even omkieperen en opnieuw vullen en ze zijn helemaal gelukkig :D
Een vijver lijkt me inderdaad moeilijk, tenzij die héél groot is.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door