Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door fox
#3222773
Hallo allemaal

mijn golden retriever van 17 weken krijgt vers vlees.
hij knaagt graag aan een bot.
nu adviseerde mij iemand van de dierenwinkel (natuurlijke) waar ik vers vlees haal om hem eens een runderknokkel te geven.

Maar om eerlijk te zijn vind ik het best eng.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zitten toch best harde stukjes aan.....

ben ik gewoon zelf onzeker? Ben dan bang dat hij stikt of dingen vast krijgt te zitten
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3222777
Ik heb geen idee wat een runderknokkel is, maar het klinkt als een stuk knieschijf of heupbot. Geef nooit dragende delen van grote dieren, en alleen ribbetjes van jonge dieren.. Dus jonge geiten/paardenribben, lamsribben. Van runderen geeft ik niets, behalve vlees of orgaan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3222781
Geen goed idee.
Het zijn tandenbrekers en als jij er toch stukken van binnen krijgt loert een verstopping om de hoek.
Laat hem gewoon lekker op verantwoorde vleesbotten knagen. Krijgt hij barf of kvv?
Door fox
#3222799
Hij krijgt kvv.
hij kauwt wel op gewone botten en die van farmfood die witte. Ik wilde eens een keer wat extra geven om op te kauwen. Die man zei dat dit kraakbeen was.....? Een knie geloof ik merk carnis
Door Lizzy
#3222915
Runderbotten zijn 2 keer een no-no. Deze botten zijn van een volwassen groot dier EN dragend. Dus nee, laat die maar lekker in de winkel :) . Je zou eens per week een zalmkop en eens per week een eendenkarkas bijv. kunnen gaan geven voor de kluif. Dat is niet gevaarlijk en toch lekker kluifwerk voor je hond! Of gewoon helemaal gaan BARF'en, dat kan ook :)
Door fox
#3222926
Helemaal barfen.....niks voor mij ;)

ik vind een gewoon bot al eng als die te klein wordt. Dan schiet ik al in de stress. Fox is een echte vreetzak en schrokt liever alles gelijk naar binnen. Ik hou het wel bij vers vlees.... met kleine stukjes bot ha ha.

ik dacht stoer te zijn en toch eens zoiets te proberen. Maar goed dat ik hem heb laten liggen.

Ik dacht dat is veilig lekker groot en niet door te slikken ineen keer.

Ik denk dat ik eerst wat vertrouwen in zijn kauw en eetgedrag moet krijgen voordat ik wat aandurf :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3222937
Als je zo bang bent voor doorslikken kan je gerust wel eens een groot karkas of een zalmkop proberen zoals Lizzy aanraadt. Die kan hij echt niet in 1 keer doorslikken. En visbot is ook zachter dan vleesbot dus minder een probleem als hij toch een groot stuk binnen krijgt. Een halve braadkip of grote duif vb kan natuurlijk ook...

Kijk eens wat hij ermee doet want als hij je verbaasd en toch rustig op een groot stuk wil kauwen is het wel een erg leuke aanvulling als je vb een hele sardien of zalmkop wekelijks op het menu kan zetten.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3222990
fox schreef:Helemaal barfen.....niks voor mij ;)

ik vind een gewoon bot al eng als die te klein wordt. Dan schiet ik al in de stress. Fox is een echte vreetzak en schrokt liever alles gelijk naar binnen. Ik hou het wel bij vers vlees.... met kleine stukjes bot ha ha.

ik dacht stoer te zijn en toch eens zoiets te proberen. Maar goed dat ik hem heb laten liggen.

Ik dacht dat is veilig lekker groot en niet door te slikken ineen keer.

Ik denk dat ik eerst wat vertrouwen in zijn kauw en eetgedrag moet krijgen voordat ik wat aandurf :biggrin2:
Ik begrijp je helemaal, ik heb namelijk ook op die stoel gezeten. Maaaar....
Als je kvv geeft, dan schrokt je hond. Dat gaat niet minder worden. Echt niet. Kvv is prima voeding dus dat kan je echt zijn leven lang blijven geven. Maar het is gewoon hap-slik-weg. Op een lepel yoghurt ga jij ook niet uitgebreid staan kauwen. Toch?

De "botten" die jij geeft als snacks, zijn geen eten. Het is een snack. En snacks zijn bewerkt.
Kauwgedrag wat hij daarmee laat zien is niet hetzelfde als kauwgedrag op echt vleesbot. Zo'n snack kan inderdaad flink verkeerd vallen als ze die doorslikken als het nog te groot is. In de tijd dat ik dat nog gaf ging onze hond daar in elk geval altijd flink van staat kotsen. Nu ik weet wat er allemaal in zit aan rotzooi geef ik het spul niet meer. Dan heb ik het over de onnatuurlijke spullen die je in de winkel ziet liggen. Dit soort:

Afbeelding

De andere botten die je in de winkel kan vinden zijn vaak gerookt of op andere wijze bewerkt om ze houdtbaar te krijgen. En je weet waarschijnlijk van deze website dat je botten alleen rauw mag voeren. Ga je verhitten veranderd de structuur en heb je kans op splinters. Daarnaast geef je alleen botten die je met een snoeischaar door kan knippen, en dat kan je zo'n knook niet. Mergpijp en dergelijk ook niet dus. Kan je het niet met een snoeischaar doorknippen dan heb je op twee punten een risico. De darmen kunnen het dan niet (goed) verteren dus kans op verstopping en het gebit van je hond is er ook niet voor gemaakt. Kans op schade dus (van slijtage tot gebroken tanden).
En dan bedoel ik dit soort botten:
Afbeelding

Als je (gedeeltelijk) barf zou willen voeren dan kom je er niet onderuit dat je in het begin doodsbenauwd zal zijn. En je zal op de ervaring van anderen mensen moeten vertrouwen, zo voelde dat in elk geval voor mij. Je zal merken dat je hond op een zalmkop op een flink stuk karkas wel moet kauwen. Zoals jij een biefstuk ook niet in 1 keer door kan slikken.
Wat je zal merken is dat de hond in het begin nog heel gulzig staat te doen maar dat al snel het kwartje zal vallen dat het geen zin heeft.

Beginnen met kleine dingen zoals bijvoorbeeld kippennek gaat je angst alleen maar vergroten. Ik weet wat voor hond je hebt, maar kippennekken worden hier gegeten als haringen: zonder de tanden te raken de keel in :biggrin2:
Hoewel je natuurlijk wel beginnersbot geeft aan een hond die geen rauw vleesbot gewend is kan je dan inderdaad denken aan zalmkop, eendenkarkas, konijnkarkas (of, als je daar een beetje tegen kan, een heel of half konijn), een houtduif etc.
Kom ook niet in de verleiding iets vast te gaan houden. Ik vind dat echt totaal averechts werken. Honden worden er erg bezitterig van en gaan juist schrokken.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3223001
Ik denk dat ik in bezit ben van de grootste schrokker die er op 4 poten rondloopt en toch barf ik... Omdat hoe groter het stuk karkas/botvlees is hoe minder ze schrokt en gewoon echt kauwt en eet. KVV is hap slik weg bij haar.
Ik geef haar wel 'makkelijke' karkassen, zoals konijn, parelhoen, fazant, zalmkop. En dat wat 'mis' gaat geef ik niet meer. Een zalmlijf bijvoorbeeld, dat kan ze te makkelijk en in te groot stuk inslikken. Ik snijd/knip bijvoorbeeld de pens en spiervlees dan weer in wat meer hapklare stukken. En wat Hope zegt, vasthouden werkt averechts. Zeker in het begin grotere stukken karkas geven zodat ze moeten kauwen werkt het beste!
Ik ben inderdaad ook ooit begonnen met zalmkoppen; daar deed ze de eerste paar keren bijna een half uur over...
Gebruikersavatar
Door Hope
#3223025
constance.blokzijl schreef:Ik denk dat ik in bezit ben van de grootste schrokker die er op 4 poten rondloopt en toch barf ik... Omdat hoe groter het stuk karkas/botvlees is hoe minder ze schrokt en gewoon echt kauwt en eet. KVV is hap slik weg bij haar.
Ik geef haar wel 'makkelijke' karkassen, zoals konijn, parelhoen, fazant, zalmkop. En dat wat 'mis' gaat geef ik niet meer. Een zalmlijf bijvoorbeeld, dat kan ze te makkelijk en in te groot stuk inslikken. Ik snijd/knip bijvoorbeeld de pens en spiervlees dan weer in wat meer hapklare stukken. En wat Hope zegt, vasthouden werkt averechts. Zeker in het begin grotere stukken karkas geven zodat ze moeten kauwen werkt het beste!
Ik ben inderdaad ook ooit begonnen met zalmkoppen; daar deed ze de eerste paar keren bijna een half uur over...
En ik dacht nog wel dat de grootste schrokop bij mij zat :biggrin2:
Spiervlees en pens snijd ik ook. Een lap pens gaat er *slurp* zo in en dan *burb* zo weer uit :-X
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3223044
Hope schreef:
En ik dacht nog wel dat de grootste schrokop bij mij zat :biggrin2:
Spiervlees en pens snijd ik ook. Een lap pens gaat er *slurp* zo in en dan *burb* zo weer uit :-X
Dat gaat hier dus precies hetzelfde Afbeelding
Door jasmijn
#3223174
Even off topic, maar waar haal je zo'n schrokop?

Nu mijn 2de miep hond en deze is nog erger dan de eerste :-X
Wat zou ik graag een hond willen die om me heen danst van blijdschap voor het eten :-\
Stom beest van mij moet ik heel duidelijk op zijn eten wijzen en dan word het met helen lange tanden heel langzaam op gegeten ::)
Door Mijati
#3223192
Met de eerste zalmkop wist mijn schrokop niet echt hoe ze het naar binnen moest krijgen, glibberig, raar, groot. Gehalveerd snapte ze het beter, daar moet je op kauwen. Kippennekken waren ook in een hap weg, dat was eng. Maar leverden ook geen problemen op.

De eerste periode barf voeren was echt continue kijken, gaat het goed, slikken ze het niet te snel door, maar hier nog nooit een te groot stuk ingeslikt.
Door src_esther
#3223398
Hier ook een schrokker als het om KVV gaat. Als hij een keer iets te kauwen krijgt, kauwt hij ook netjes. De eerste keren moest dat wel zo snel mogelijk, inmiddels doet hij het iets rustiger. Bij de zalmkop neemt hij tegenwoordig zelfs even tijd om om zich heen te kijken.
Helaas staat hier een minivriezertje - 30 tot 40 liter waarin een paar dingetjes voor onszelf en een paar rollen KVV zitten - en is er echt voorlopig 0 ruimte voor een grotere vriezer, anders mocht meneer elke dag barfen.

Groet, Esther
Door fox
#3223425
Bedankt voor alle reacties.

ja ben gewoon een beetje bang aangelegd geloof ik. ;)

Ik koop het vers vlees bij een speciaalzaak die alleen maar natuurlijk eten heeft. Maar ook dus inderdaad van die grote botten met gedroogd vlees eraan. Dus dat is niet goed?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door