Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Hope
#3223065
Het gaat hier allemaal maar nét, met het voeren van barf aan 3 beesten.
Ik vind het vooral voor de katten echt een boel gedoe omdat ik alles moet malen voor Lottepot. Die eet namelijk echt geen bot. Echt gewoon niet. Ze knaagt keurig het vlees eraf en laat echt alle botjes liggen. Of het nu karkas, vleugels, hele prooidieren zijn. Haar zelfgevangen muizen geeft ze aan Nelson. Haar gebitje is prima in orde. Ze eet wel gewoon brokjes dus kauwen is geen punt.

Katten kvv is behoorlijk duur.
Is het een optie om kvv voor honden te geven en die zelf aan te vullen tot de juiste verhoudingen? Of gaat hem dat gewoon niet worden?
Door Anne in Zweden
#3223070
Geen idee, maar zijn er in NL geen aanbieders die gemalen bot aanbieden in rollen? In Duitsland (Das Tierhotel) is dat vrij standaard, dus dan zou je voor Lotje gemalen bot kunnen kopen, en daarbij spiervlees en orgaan als barf voeren. Tierhotel heeft o.a. gemalen kalkoennekken, konijnenkoppen, kippennekken en andere kiponderdelen, vaak ook gemalen wildribjes, gemalen vis, gemalen ganzennekken/eendenbot. En nog wel meer ook. Daar kun je een heel eind mee komen. Het voordeel is dat je de verhoudingen zo ongeveer hebt zoals met barfbot, omdat je weet welke botdelen je gemalen koopt (nekken, karkassen, hele biokip hebben ze ook gemalen, eendagskuikens).

Kijk anders eens op http://www.das-tierhotel.de, en dan Frostfleisch. Tip: alles wordt 'Fleisch' genoemd, ook bot en orgaan. Als er dingen bij zitten die je aanspreken, kan ik ze wel voor je bestellen en meenemen in juni. Ik kom met de auto, dus kan ik wel wat kilootjes vervoeren. Ze leveren ook in NL, maar dan zijn de leverkosten hoger (7,50 € per 28 kilo in Duitsland, 12,50 meen ik per 28 kilo in NL). Het zijn keurige rollen, en je hebt meestal de keus uit rollen van 1 x 1000 gram, 2 x 500 gram en 5 x 200 gram.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3223071
Ik dacht dat je inderdaad wat Anne zegt ook gemalen bot kunt krijgen, weet zo even niet meer waar ik het heb gezien, sorry. Ik weet wel heel zeker dat ik het heb gezien omdat ik had bedacht dat het misschien wat was voor op vakantie, rollen nemen nou eenmaal minder ruimte in dan karkassen
Gebruikersavatar
Door koekje
#3223106
Ik heb voor Ot ook niet altijd de mogelijkheid om zelf te malen. Ot eet ook geen grote lappen spiervlees en vindt orgaan ook niet altijd lekker, dus krijgt ze alles voornamelijk gemalen. Ratten en muizen eet ze wel zo, maat die heb ik niet altijd.
Dus ik wissel honden- en kattenkvv af. KVV aandeel van haar menu is zo'n 40%, de rest prooitjes en in stukjes gesneden barf wat ze wel eet. Ot is kerngezond en een mooie witte race-eend.
Door san :)
#3223125
Bibi valt toch wel mee qua prijs? Dat staat hier ook met stip op 1 qua populariteit


Sent from my iPhone using Tapatalk
Door Parelridder
#3223136
Ik zou geen honden-kvv aan katten geven. voor honden komt verhouding en kwaliteit wat minder nauw en t.a.v. katten-kvv hóóp ik dat dat dit idd allemaal beter/preciezer is. De prijs is er iig wel naar.
Ik zat laatst naar de samenstelling van Dogmeat enkelvoudige gemalen voeding voor honden te kijken. Daar was een haas-versie tussen die bestaat uit 90% gemalen haaskarkas en 10% orgaan http://www.dogmeat.nl/index.php?main_pa ... cts_id=853 Helaas geen specificering van het orgaan, maar je zou daar een mail aan kunnen wagen. Daarnaast veroopt Dogmeat gemalen vleesbot van kip en eend onder de naam 'botmix': http://www.dogmeat.nl/index.php?main_pa ... cPath=7_91 dat is niks anders dan gemalen - vrij kaal - karkas. Ik zou zo iets gebruiken en dan het spiervlees en orgaan zelf ongemalen geven. Althans, ik begreep dat ze dat wel gewoon eet? Dan heb je een veel beter kwaliteit vlees, los van de waarde van kauwen en het niet verleren van de mate van knagen die ze nog wel doet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3223146
Heb je zelf een molen?
Dan zou ik gewoon zelf vleesbot voor haar malen. Hoef je niet speciaal nog haar inkopen te doen, gewoon om de zoveel tijd eens wat door de molen halen en portioneren. Ik doe meestal het meeste al als het binnen komt terwijl ik voor de anderen portioneer. Wat ik nog niet wil malen stop ik als een blok in een grote zak voor later.
Hier eet eigenlijk alleen Cuzco vrijwel altijd ongemalen bot. Luis moet echt alles gemalen hebben want zijn maag verdraagd het anders niet en bij Kleintje is het afhankelijk van de hardheid. Ik heb dus altijd 2 delen bot per dag,eentje ongemalen en eentje gemalen. Spiervlees en orgaan wordt steeds in stukken gegeten en per dagpotie voor hun drie samen ingevroren.

Ik vind het zo eigenlijk prima te doen.
Door Anne in Zweden
#3223176
pearlsofpassion schreef:Heb je zelf een molen?
Dan zou ik gewoon zelf vleesbot voor haar malen. Hoef je niet speciaal nog haar inkopen te doen, gewoon om de zoveel tijd eens wat door de molen halen en portioneren. Ik doe meestal het meeste al als het binnen komt terwijl ik voor de anderen portioneer. Wat ik nog niet wil malen stop ik als een blok in een grote zak voor later.
Hier eet eigenlijk alleen Cuzco vrijwel altijd ongemalen bot. Luis moet echt alles gemalen hebben want zijn maag verdraagd het anders niet en bij Kleintje is het afhankelijk van de hardheid. Ik heb dus altijd 2 delen bot per dag,eentje ongemalen en eentje gemalen. Spiervlees en orgaan wordt steeds in stukken gegeten en per dagpotie voor hun drie samen ingevroren.

Ik vind het zo eigenlijk prima te doen.
Ik heb begrepen dat ze dat al doet en dat dat nou juist zo veel werk is steeds.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3223177
Anne in Duitsland schreef:Ik heb begrepen dat ze dat al doet en dat dat nou juist zo veel werk is steeds.
Ik dacht dat ze alles maalde.... En dat is een stuk meer werk natuurlijk...
Als, als vleesbot malen te veel werk is,heb ik toch geen nuttige tips. ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3223193
Ik heb alleen een handmolen, en ik maal alleen het vleesbot. Maar dat is dus echt. Niet. Grappig. Het is veel werk, zwaar en het molentje trekt het eigenlijk niet.

Ik zit met vriezerruimte en met de hoeveelheid werk. Vleesbot malen, spiervlees portioneren, orgaan portioneren. Het wil met mijn lijf gewoon eigenlijk niet.
Vandaar dat ik liever op een kvv over zou gaan maar ik vind dat wel erg duur. Maar kvv zou wel als voordeel hebben dat het minder portioneerwerk en minder nadenken is. Het gebeurd namelijk nogal eens dat ik voor de katten vergeet te ontdooien. Of dat er weer geen geportioneerd spul klaar ligt.

Ik puzzel nog maar even verder. Liefst zou ik ze op een kvv doen die een beetje leuk geprijsd is. Kan ik ze nog steeds geregeld een barfhap geven, maar kwam dat niet meer zo spits.
Door Anne in Zweden
#3223194
Hope schreef:Ik heb alleen een handmolen, en ik maal alleen het vleesbot. Maar dat is dus echt. Niet. Grappig. Het is veel werk, zwaar en het molentje trekt het eigenlijk niet.

Ik zit met vriezerruimte en met de hoeveelheid werk. Vleesbot malen, spiervlees portioneren, orgaan portioneren. Het wil met mijn lijf gewoon eigenlijk niet.
Vandaar dat ik liever op een kvv over zou gaan maar ik vind dat wel erg duur. Maar kvv zou wel als voordeel hebben dat het minder portioneerwerk en minder nadenken is. Het gebeurd namelijk nogal eens dat ik voor de katten vergeet te ontdooien. Of dat er weer geen geportioneerd spul klaar ligt.

Ik puzzel nog maar even verder. Liefst zou ik ze op een kvv doen die een beetje leuk geprijsd is. Kan ik ze nog steeds geregeld een barfhap geven, maar kwam dat niet meer zo spits.
Nee, met een handmolen is het een ramp inderdaad. Ik zou echt kiezen voor het kopen van gemalen bot, en daar spiervlees en orgaan bij geven. Katten-kvv is ook een kwestie van hopen dat er kwalitatief beter vlees in zit. Uiteindelijk is de kwaliteit van het spiervlees het belangrijkste bij katten, omdat dat het grootste deel van het menu uitmaakt. En als je alleen voor Lotje moet malen, zou dan een klein vriezertje voor haar rollen niet voldoende zijn? In een tafelmodel gaan heel veel rollen, daar kun je een hele tijd mee vooruit.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3223205
Hope schreef:Ik heb alleen een handmolen, en ik maal alleen het vleesbot. Maar dat is dus echt. Niet. Grappig. Het is veel werk, zwaar en het molentje trekt het eigenlijk niet.

Ik zit met vriezerruimte en met de hoeveelheid werk. Vleesbot malen, spiervlees portioneren, orgaan portioneren. Het wil met mijn lijf gewoon eigenlijk niet.
Vandaar dat ik liever op een kvv over zou gaan maar ik vind dat wel erg duur. Maar kvv zou wel als voordeel hebben dat het minder portioneerwerk en minder nadenken is. Het gebeurd namelijk nogal eens dat ik voor de katten vergeet te ontdooien. Of dat er weer geen geportioneerd spul klaar ligt.

Ik puzzel nog maar even verder. Liefst zou ik ze op een kvv doen die een beetje leuk geprijsd is. Kan ik ze nog steeds geregeld een barfhap geven, maar kwam dat niet meer zo spits.
Oh ja, dat snap ik.
Met een handmolen hield ik het ook niet vol.

Ik hoop dat je dan een kvv vind die naar je keuze is.
Jammer dat het niet mogelijk is ze grotendeels met Nelson mee te laten eten. Zijn menu is natuurlijk ook zo moeilijk...
Je kan af en toe wel eens hondenkvv voeren zeker als je er een beetje spier of orgaan bijvoert als barfhap. Of een visje,kwarteltje en kuikentjes natuurlijk. Maar probeer in hoofdzaak toch kattenkvv te voeren hè.
Door Hilde__
#3223208
Ik voerde ze hier heel soms honden kvv, misschien 1x per week, maar de rest was barf. Als het een hoofdonderdeel van je menu gaat worden zou ik voor katten kvv gaan.

Nu heb ik een tandloze kat dus moet ik ook alles klein snijden/hakken etc. en het is inderdaad Niet Leuk ;) Ik geef hem nu regelmatig Tinlo cattery, hij vond het eerst niet lekker maar nu gelukkig wel. Als je een doos tegelijk koopt is het € 4,50/kg, zelf vind ik dat wel meevallen, maar ik weet natuurlijk niet wat jouw budget is. Heb ook wel eens dogmeat geprobeerd maar de kwaliteit wisselt daar heel erg waardoor ze het niet altijd lusten. Dan zit ik weer met kilo's die ze niet willen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3223213
Ik denk dat het gemalen vleesbot wat Anne zegt, de beste optie is.
Dan hoef ik niet te malen maar kan ik de rest gewoon laten zoals het is. Dat scheelt in elk geval het malen, en dat is het meeste werk.

Ik wil niet dat ze wat tekort komen dus ga ik het voorlopig eens zo proberen.
En met Nelson mee-eten, nee, dat gaat niet echt. Alleen al omdat geit en lam gewoon niet te malen is met de hand en voor katten ongemalen gewoon niet te eten is. Dus ze kunnen mee-eten met zijn spiervlees en zijn orgaan, maar dan houdt het op.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door