Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3222047
Als ik ribben, konijnruggen etc geef, dan is het me duidelijk dat dat ongeveer 50-50 is. Maar als ik een bevroren eendenkarkas in stukken verdeel, dan zie ik bij het ontdooien dat daar veel meer vlees aan zit dan bot. Het is meer vlees met een beetje kraakbeen rondom en af en toe een botje. En nu zit ik te denken, hoe bereken ik dat? Moet ik hier 25-75 berekenen? (bot-vlees) Hoe zit dat dus met karkassen die een andere verhouding hebben dan 50-50
#3222049
Ik bereken dat (voor mijn katten) 'ongeveer'. Fazantenbouten zijn hol en over het algemeen dik bevleesd. Dan krijgen ze 's morgens wat meer vleesbot en haal ik 's avonds iets van het spiervlees af. Minder bevleesde karkassen vul ik op de dag zelf aan met wat spiervlees van de dag ervoor of wat extra orgaan (als ik bijvoorbeeld hart voer). Ik heb vaak wel meerdere dingen uitliggen om dit aan te kunnen vullen waar nodig. Zolang het binnen twee dagen op is vind ik dat niet zo'n probleem. Ik houd er ook wel rekening mee dat een zacht kwartelkarkasje makkelijker verteert dan haaskarkas, dus bij die laatste geef ik wat meer spiervlees als dat nodig is. Ik reken het nooit echt uit, gewoon op gevoel eigenlijk.
#3222362
dus het is een beetje zelf kijken naar de bevleesdheid en inschatten hoe en wat. Ik heb daar nu nog niet zoveel idee van maar dat zal naar mate ik meer ervaring krijg wel beter worden.
Een poot, vleugel of een karkas hebben allemaal een ander percentage bot. Ik dacht dat ik daarmee moest rekenen.

De ontlasting kijk ik ook altijd na, en de laatste tijd vond ik dat te zwart, vandaar mijn vraag. Ik ga ermee aan de slag, wil niet dat mijn hond een calium tekort krijgt oid.
#3222375
M0ppie schreef:dus het is een beetje zelf kijken naar de bevleesdheid en inschatten hoe en wat. Ik heb daar nu nog niet zoveel idee van maar dat zal naar mate ik meer ervaring krijg wel beter worden.
Een poot, vleugel of een karkas hebben allemaal een ander percentage bot. Ik dacht dat ik daarmee moest rekenen.

De ontlasting kijk ik ook altijd na, en de laatste tijd vond ik dat te zwart, vandaar mijn vraag. Ik ga ermee aan de slag, wil niet dat mijn hond een calium tekort krijgt oid.
Als je uitgaat van 45 tot 50 % vleesbot, dan krijg je geen tekorten.
Bevleesd vleesbot is fijn. Echt. Beter teveel vlees dan te weinig. Nu moet je natuurlijk niet elke dag vleesbot voeren wat bestaat uit 80% vlees, maar je zal zien dat het nog wel eens lastiger kan zijn om aan fatsoenlijk bevleesd bot te komen.

Neem nu konijnkarkas. Ik koop dat wild, omdat tam karkas gewoon vrijwel geen vlees meer bevat. Ze kunnen tegenwoordig zo goed uitbenen... Alleen als ik wild karkas koop van een goed bedrijf kom ik aan ongeveer 50% bot en 50% vlees. En dat is wat je ideaal gezien zou willen. Blijft schatten natuurlijk, maar daar wordt je handiger in naarmate je meer vleesbot in handen krijgt.
Haaskarkas wat je bijvoorbeeld bij dogmeat kan kopen bevat echt vrijwel geen vlees. Ik voer daar echt extra spiervlees bij. Konijnkarkas van dogmeat wordt ook zo goed uitgebeend. Daar kom je ook niet aan 50% spiervlees maar echt minder. Eend zit vaak ook een stuk vet/vel bij maar is inderdaad wel mooier bevleesd bot.
#3222438
M0ppie schreef:ja inderdaad.

Dus bij konijnenkarkas moet ik meer vlees toevoegen dan bij eendkk.
Maar hoeveel extra spiervlees dan? En bij reeribben dan?

En waar koop jij je wilde konijnkarkas als ik vragen mag?
Ik voeg dus alleen extra spiervlees toe als het echt kaal bot is. Haaskarkas bijvoorbeeld. Dat is echt kaal.
Reeribben voer ik dus zonder extra vleesbot. Ik heb de reeribben van Floris en die zijn heel mooi 50-50.

Konijnkarkas koop ik het liefst ook bij Floris (hier op BP dus, bij vraag en aanbod) en anders bij dogmeat. Het allerliefst heb ik het natuurlijk van de plaatselijke jager maar dat is niet makkelijk.
#3222477
Hope schreef:Ik voeg dus alleen extra spiervlees toe als het echt kaal bot is. Haaskarkas bijvoorbeeld. Dat is echt kaal.
Reeribben voer ik dus zonder extra vleesbot. Ik heb de reeribben van Floris en die zijn heel mooi 50-50.

Konijnkarkas koop ik het liefst ook bij Floris (hier op BP dus, bij vraag en aanbod) en anders bij dogmeat. Het allerliefst heb ik het natuurlijk van de plaatselijke jager maar dat is niet makkelijk.
Dank je wel voor je uitleg, ik snap het zo een stuk beter
#3222480
Hope schreef:Ik voeg dus alleen extra spiervlees toe als het echt kaal bot is. Haaskarkas bijvoorbeeld. Dat is echt kaal.
Reeribben voer ik dus zonder extra vleesbot. Ik heb de reeribben van Floris en die zijn heel mooi 50-50.

Konijnkarkas koop ik het liefst ook bij Floris (hier op BP dus, bij vraag en aanbod) en anders bij dogmeat. Het allerliefst heb ik het natuurlijk van de plaatselijke jager maar dat is niet makkelijk.
Dit moet natuurlijk spiervlees zijn ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door