Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3222256
Onze jongste telg P. mag nu met een jaar langzaam aan beginnen aan zijn opleiding tot werkhond :biggrin2:

Hier de 3e keer aan de schapen, en ondanks dat het zo'n pittig hondje is vind ik hem al goed "te regelen" voor een hond van net een jaar.
Als ie zo blijft gaan ben ik heel content.
Gisteren deed ie het zo goed dat ik hem al mee de grote wei in kon nemen met de schapen.

Helaas was het net al wat donker aan het worden, en de camera niet van de beste kwaliteit.
Maar zo krijg je toch een beetje een idee van wat ie doet aan de schapen, ik vind het niet verkeerd wat ie laat zien:


Rechtsom flankt ie van nature al heel mooi, linksom heeft ie de neiging wat korter in te komen, stoppen doet ie best al goed, en vanaf vandaag proberen we op 12u te gaan lopen.
Ik vind dat ie snel alles oppakt...

Enige probleem waar we een misverstand over hebben, mijnheer vindt dat ie nog wel even door kan gaan, en ik vind juist dat voor zo een jonge hond een korte sessie van 5 of 10 minuten genoeg is.
Daar discussiëren we momenteel wel over, vandaag 10 minuten nodig gehad eer dat ie zich liet vangen :P
#3222331
leuk! was die van mij ook maar zo wijd in het begin haha.
Die van mij was op come bye ook altijd wat krapper dan de away maar na veel geduld en mezelf beter te trainen is het resultaat een stuk beter

veel plezier, mooie drijver (en die van mij zei ook altijd 10 mins is wel erg kort, totdat ze daarna in de bench ging liggen en er toch wel achter kwam dat het niet heel kort was haha)
#3222337
Leuk om te zien dat zo een jonge hond het in zijn genen heeft om dit werk te doen.
Ik was pas geleden bij een "show", waar ze de verschillen lieten zien van honden en hun nivo's, 1 die al jaren werkte, 1 die pas een paar maanden werkte, en 1 in opleiding. Die in opleiding werd alleen aan een lijn getraind, er werd daar uitgelegd dat dit was ter voorkoming van in de fout gaan. Als ik jouw filmpje bekijk zie ik geen lijn, wel dat je met "iets"in je hand staat, jij traint je honden zonder lijn? En wat is dat "iets"?
Als je een hond gaat trainen, kies je dan ook bewust een aantal schapen uit?, ik kan me voorstellen dat niet iedere schaap tegen deze stress kan.
#3222475
Extreme schreef:Leuk om te zien dat zo een jonge hond het in zijn genen heeft om dit werk te doen.
Ik was pas geleden bij een "show", waar ze de verschillen lieten zien van honden en hun nivo's, 1 die al jaren werkte, 1 die pas een paar maanden werkte, en 1 in opleiding. Die in opleiding werd alleen aan een lijn getraind, er werd daar uitgelegd dat dit was ter voorkoming van in de fout gaan. Als ik jouw filmpje bekijk zie ik geen lijn, wel dat je met "iets"in je hand staat, jij traint je honden zonder lijn? En wat is dat "iets"?
Als je een hond gaat trainen, kies je dan ook bewust een aantal schapen uit?, ik kan me voorstellen dat niet iedere schaap tegen deze stress kan.
Ik heb er hier ook in verschillende stadia van opleiding, mijn Easy, die nu 7 jaar is, die samen met Jacky van 4 jaar het werk doet aan de kudde.
Die honden kennen alles wat ze nodig hebben voor het praktijkwerk, die mogen heel zelfstandig werken ook.
Eentje van 2 nu, die half opgeleerd is. En die honden kunnen en doen allemaal heel andere dingen in hun training.

Nu, Pearce is de eerste keer ook aan een lijn mee de wei in gegaan voor training, een 20 meter lijn die ik op de grond laat vallen als ik merk dat het goed gaat, maar ik laat hier ook geen hond van een jaar oud onbesuisd op de schapen afstormen.
Ik zorg liever ook meteen dat ze geen foute dingen aanleren.

Behalve toen ie nog pup was van 3,5 mnd, toen mocht ie een keer kijken, los, aan een grote kudde, maar met een ervaren hulphond die de schapen bij elkaar houdt, maar dat is nog geen training, puur kijken wat er aan instinct inzit :biggrin2:

Maar die lijn had ik bij hem vanaf de tweede training al niet meer nodig, sterker nog, ik merkte dat ie daar alleen gefrustreerd van werd.
Dan kun je ze beter gecontroleerd op een flank zetten en de eerste energie eruit laten rennen, en dan na twee minuten beginnen controle te pakken over je hondje en daadwerkelijk beginnen te trainen.
Door lichaamstaal, je stem (waarbij ik zeker in het begin niet te veel commando's geef), en door mijn "iets", geniaal hulpmiddel, dat is een korte longeerzweep van de paarden, waar ik aan het uiteinde een plastic zak heb geknoopt.
Als je hond dan te hevig is kun je hem daar mee tot de orde roepen, van dat geluid zijn ze wel onder de indruk (je slaat je hond er uiteraard niet mee, voordat iemand dat verkeerd begrijpt, het is niet de bedoeling dat je met dat ding ook maar in de buurt van je hond komt!)

En nogmaals ja, als ik met een jonge of onervaren hond begin te trainen dan doe ik dat niet op mijn kudde ooien met lammeren, maar op deze groep, dat zijn rammen van een jaar oud, de lammeren van vorig jaar, waar ik de hele winter al met mijn oudere honden mee getraind had.
En het is niet de bedoeling dat mijn schapen te veel stress hebben van de training, een hond die ik niet ken (van iemand anders) gaat meestal zelfs niet eens aan een lijn bij de schapen, maar die zet ik in een round pen (een vaste cirkel, of een met koppel-bare hekken gemaakt) waar de schapen in gaan, en de hond aan de buitenkant loopt.
Vind ik niet ideaal, ik geloof zelf dat je dan als je dat te vaak doet het "instinct" van de hond kapot traint, maar voor de eerste keren gaat de veiligheid van mijn schapen boven alles.

Ik kijk dus eigenlijk naar wat voor hond ik voor me heb, en pas daar mijn training op aan.
TomsBorders schreef:leuk! was die van mij ook maar zo wijd in het begin haha.
Die van mij was op come bye ook altijd wat krapper dan de away maar na veel geduld en mezelf beter te trainen is het resultaat een stuk beter

veel plezier, mooie drijver (en die van mij zei ook altijd 10 mins is wel erg kort, totdat ze daarna in de bench ging liggen en er toch wel achter kwam dat het niet heel kort was haha)
Dank je :)
Voor een deel is dat genetica, ik heb er hier een daar zit dat op door de lijnen waar hij uit gefokt is, en voor de rest is dat training ;)
Gewoon hard werken dus met je hondje samen ;D
Mooie honden in je onderschrift btw!
#3222736
ja, en het zal ook schelen dat je ervaring hebt, die ik dus niet heb (had) haha!
de mijne heeft een wat krappe genen zullen we maar zeggen en was ruimte vragen in het begin erg moeilijk. (onderschrift is zelfde hond trouwens, alleen zijn de haren wat langer geworden).
Als eerste hond en eerste keren schapendrijven geeft een krappe hond wat weinig denktijd heb ik gemerkt en gaat alles zo snel haha! Verder schiet ze snel door op de Away (zie bijvoorbeeld aan het begin
je doet met de schapen begrazingen? Heb je n grote kudde? lijkt me een erg leuke ervaring in ieder geval :)

Een ander nut van de stok/zweep/arm is dat je een bepaalde flank tegenhoud (je legt op de flank druk). Dus als je je linker arm uitsteekt dan blokeer je die kant en duw je hem als het ware met de klok mee. Een langere stok is een verduidelijking van je hand, zeker als er wat afstand is, help je de hond in het begin goed te zien welke kant je blokkeert. Het is niet de bedoeling je dieren er mee te slaan maar het is meer een duidelijk hulpmiddel
#3222747
Wat ontzettend gaaf!! Wij zijn helaas gestopt bij de schapen, we deden het te weinig om de regelmaat te krijgen die nodig was..
Jacy heeft zoveel druk nodig, zelfs mijn trainster kon er niet mee omgaan. Luisterde perfect zolang je hem kort hield, maar keek je weg of draaide je je om klapte hij er weer in, omdat je teveel druk zette.. >:(
Om te voorkomen dat het in onze hond-mensrelatie mis zou gaan, mochten we kiezen, of vaker trainen, of stoppen. Helaas voor dat laatste gekozen, we doen al zoveel met de hond, het moet wel leuk blijven ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door