Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3221560
Sam heeft al enige tijd last van helder vocht uit zijn neusgaten; als ik Google raadpleeg lees ik dat het kan duiden op vreemd voorwerp in neus, maar ook dat het een teken kan zijn van tumor in/ bij de neus :-\
Hij zit er niet met zijn poten over heen te wrijven, kleur van het vocht verandert niet, het blijft helder. Wel is het de ene dag iets meer dan de andere. Heeft iemand van jullie een idee wat dit kan zijn?

PS: Sam is niet gemakkelijk even naar de DA te brengen en te laten checken, helaas, anders hadden we dit natuurlijk allang gedaan...
Laatst gewijzigd door rosmin op vr 01 jul 2016, 11:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3221572
Hij niest niet, doet verder helemaal niet gek? Ja, ik zou toch zelf met een DA overleggen. Ze kunnen in de neus kijken met een scopie onder narcose.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3221576
Of er iets in de neus zit kun je zelf testen. Neem een spiegeltje, hou dit onder de neus, de spiegel zal beslaan door de warme lucht uit de neus. Als een neusgat verstopt is dan zal de spiegel aan die kant minder snel of niet beslaan.

Een helder uitvloeiing kan ook duiden op een allergie, verkoudheid of irritatie. Heb je al geprobeerd om te stomen? Gewoon Sam bij je in de badkamer leggen als je gaat douchen en de douchen extra lang laten lopen. De stoom kalmeert de slijmvliezen.
Door rosmin
#3221578
Nee, hij niest niet, als er een grasaar of iets in zou zitten, zou hij dat waarschijnlijk wel doen, dat irriteert volgens mij behoorlijk.

Ik ga sowieso maar brainstormen met de DA, hoe te handelen.
In maart is hij nog onder narcose geweest vanwege fotos voor poten/rug, had ie toen maar deze klachten gehad, dan hadden we gelijk zijn neus kunnen laten bekijken. Hij heeft een vergroeiing aan zijn elleboog en krijgt nu 1x dgs Novacam. Wat wel vreemd is dat hij af en toe uit het niets een luide blaf/grauw geeft, schijnbaar om niets; ik denk dat hij dan pijn heeft, maar waar en waarom? :-\
En een enkele keer wil hij niet echt lopen me twandelen, meestal heeft hij dan last van zijn poot, denk ik. Maar ja, misschien heeftie wel iets anders onder de leden? Zijn bloed was ok in maart.
Door rosmin
#3221579
pluk schreef:Of er iets in de neus zit kun je zelf testen. Neem een spiegeltje, hou dit onder de neus, de spiegel zal beslaan door de warme lucht uit de neus. Als een neusgat verstopt is dan zal de spiegel aan die kant minder snel of niet beslaan.

Een helder uitvloeiing kan ook duiden op een allergie, verkoudheid of irritatie. Heb je al geprobeerd om te stomen? Gewoon Sam bij je in de badkamer leggen als je gaat douchen en de douchen extra lang laten lopen. De stoom kalmeert de slijmvliezen.

Dat spiegeltje onder zijn neus, had ik zelf kunnen bedenken :doh:
Wat voor allergie zit je te denken, iets van grasstuifmeel/ pollen? Zou hij dan iet niezen? Hij loopt namelijk wel graag door het hoge gras.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3221598
Wat vervelend dat je je bezorgd maakt en niet zomaar even de DA kunt laten kijken.

Komt er veel uit?
Mijn honden hebben wel eens een dag of wat dat er wat druppeltjes uitkomen. Ik heb me daar nooit druk over gemaakt.

Het internet is ontzettend handig, maar laten je ook de meest akelige dingen zien. Soms is er gewoon niks ergs aan de hand.

Overleggen met de DA is natuurlijk altijd een goed plan! :)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3221601
rosmin schreef:Dat spiegeltje onder zijn neus, had ik zelf kunnen bedenken :doh:
Wat voor allergie zit je te denken, iets van grasstuifmeel/ pollen? Zou hij dan iet niezen? Hij loopt namelijk wel graag door het hoge gras.
Niet aan een specifieke allergie, maar stuifmeel of pollen zou kunnen.
Overigens zou ik me geen zorgen maken als de hond verder niets aangeeft van pijn of ongemak en de uitscheiding helder waterachtig is.
Door smulpaap
#3221636
rosmin schreef:Nee, hij niest niet, als er een grasaar of iets in zou zitten, zou hij dat waarschijnlijk wel doen, dat irriteert volgens mij behoorlijk.

Ik ga sowieso maar brainstormen met de DA, hoe te handelen.
In maart is hij nog onder narcose geweest vanwege fotos voor poten/rug, had ie toen maar deze klachten gehad, dan hadden we gelijk zijn neus kunnen laten bekijken. Hij heeft een vergroeiing aan zijn elleboog en krijgt nu 1x dgs Novacam. Wat wel vreemd is dat hij af en toe uit het niets een luide blaf/grauw geeft, schijnbaar om niets; ik denk dat hij dan pijn heeft, maar waar en waarom? :-\
En een enkele keer wil hij niet echt lopen me twandelen, meestal heeft hij dan last van zijn poot, denk ik. Maar ja, misschien heeftie wel iets anders onder de leden? Zijn bloed was ok in maart.
dat klopt hoor , ik had ooit een kat met een grasaar in zijn neus , heel veel niezen irritatie en druppels bloed uit zijn neus
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3221667
rosmin schreef:Erge zorgen maak ik me (nog) niet, maar omdat hij het al een aantal weken continu heeft, heb ik wel het gevoel dat er iets niet in orde is.
Als je je zorgen maakt, zou ik proberen er een goed filmpje van te maken en dit aan de dierenarts laten zien. Dat doen wij ook altijd als er wel naar gekeken moet worden, Oscar is ook (bijzonder) lastig bij de dierenarts. Een filmpje of foto's helpt de dierenarts om een inschatting te maken.

Als hij af en toe niet mee wil wandelen en pijn lijkt te hebben, kan de dosering of soort pijnstiller aangepast moeten worden. Novacam heeft maar een korte werkingstijd, dus als de bloedspiegel daalt voor de volgende dosering, kan de pijn daar wel doorheen komen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3221669
Staat er toevallig niets in de bijsluiter van de novacam?

Nelson heeft dit ook, en bij hem komt dit echt door zijn allergie. Niet zo erg als Sam, maar regelmatig hangt er een druppel helder vocht aan zijn neus. In het pollenseizoen is het erger.
Hij niest of hoest dan niet, is soms wel wat sneller moe.
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#3221863
Vroeger had ik een hond die dit ook had. Ik denk dat het bij haar een restverschijnsel was van vaccinaties.
Ik wist toen niet beter en liet elk jaar enten... Gelukkig is ze wel ruim 14 jaar geworden en de laatste jaren nooit meer geënt.
Wanneer heb jij hem voor het laatst gevaccineerd?
En de eerdere reacties over allergie al dan niet voor pollen lijkt me ook een goede mogelijkheid.
Door rosmin
#3221882
Het zou best kunnen dat het een allergische reactie is, Sam loopt graag door bloeiende bermen met grassoorten tot 40 cm hoog. Ik zal eens opletten of het op bepaalde dagen meer/minder is als er meer pollen in de lucht zijn.

@Kaela
De Novacam krijgt hij 's morgens, en als hij niet wil lopen dan is dit vaak in de middag(ca. 6-7 uur na inname Novacam) , ik had begrepen dat Novacam een spiegel opbouwde die 24 uur zou moeten overbruggen?! Maar dit klopt dus niet :-\
We geven het juist in de ochtend, zodat hij er overdag het meeste baat bij heeft.

Sam is 4 jaar geleden voor het laatst geent, hij is nu bijna 8 jaar.

Dank voor jullie reacties, ik ga bijhouden hoeveel hij "lekt" en er zo nodig filmpje van maken voor DA en dan plan trekken wat te doen. Ik heb gisteren foto's genomen van zijn neus, als uitgangspunt voor de komende tijd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3221931
rosmin schreef:Het zou best kunnen dat het een allergische reactie is, Sam loopt graag door bloeiende bermen met grassoorten tot 40 cm hoog. Ik zal eens opletten of het op bepaalde dagen meer/minder is als er meer pollen in de lucht zijn.

@Kaela
De Novacam krijgt hij 's morgens, en als hij niet wil lopen dan is dit vaak in de middag(ca. 6-7 uur na inname Novacam) , ik had begrepen dat Novacam een spiegel opbouwde die 24 uur zou moeten overbruggen?! Maar dit klopt dus niet :-\
We geven het juist in de ochtend, zodat hij er overdag het meeste baat bij heeft.

Sam is 4 jaar geleden voor het laatst geent, hij is nu bijna 8 jaar.

Dank voor jullie reacties, ik ga bijhouden hoeveel hij "lekt" en er zo nodig filmpje van maken voor DA en dan plan trekken wat te doen. Ik heb gisteren foto's genomen van zijn neus, als uitgangspunt voor de komende tijd.
Dat weet ik niet, ik weet alleen dat het kort werkt en dat geeft hoe dan ook schommelingen. Op zich zou bij een dagdosering de werking in de uren na toedienen wel het beste moeten zijn. Oscar krijgt trocoxil, dat geef je 1 keer per maand. Wij zien bij hem dat hij het vaakst en eerst de avondwandeling staakt, pas als het erger is de middagwandeling, maar dat gebeurd veel minder vaak. De ochtend gaat hij eigenlijk altijd wel mee. Misschien is na de ochtendwandeling de middagwandeling pittig voor Sam, het is maar net hoe het bij ze valt.
Misschien dat er wat dat betreft nog wat uit te proberen is qua moment van toedienen? Ik zou smorgens ook het meest logisch vinden, maar misschien maakt het wel verschil als je het in de avond geeft ofzo?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door