Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3221547
Het begint mooi weer te worden en dat geeft hier meteen weer een nieuwe uitdaging. Onze Lottepot wil heel graag door het openstaande raam naar binnen en dat mag dus absoluut niet! We hebben hier namelijk alleen maar van die kiep-kantel-ramen. De poes van een vriendin van mij, die ze gekregen heeft omdat de vorige eigenaar de zorg niet wilde dragen, kwam bij haar met een verlamde achterhand omdat hij dus vast had gezeten tussen zo'n raam.

Nu heb ik dus steeds de poezen opgesloten in de bijkeuken en dan het raam in de keuken/huiskamer open zodat ze er zeker niet bij kunnen. Met het mooie weer is dat behoorlijk frustrerend.
Ik zag op internet dat er rekjes voor zijn. Zijn er hier mensen die dat hebben? En hoe bevalt dat? Is dat veilig genoeg? Wij hebben kunststof kozijnen en er zal dus gewerkt moeten worden met lijm. Liefst lijm die er ook nog af kan anders krijg ik ruzie met manlief vrees ik ::)

Onze ramen kantelen naar binnen toe, het scharnierpunt zit onder. De poezen willen van buiten naar binnen.
Door Martine-Tom
#3221559
Ik heb er nooit een oplossing voor gevonden, ik had van die zwemwokkels op de V punt zodat ze iig niet klem kwamen te zitten en later had ik horren.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3221565
Martine-Tom schreef:Ik heb er nooit een oplossing voor gevonden, ik had van die zwemwokkels op de V punt zodat ze iig niet klem kwamen te zitten en later had ik horren.

Zwemwokkels... Hoe vind ik die?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3221589
Wanneer ze van buiten naar binnen willen zou ik ook overwegen om horren in de ramen te zetten.

Heb zelf ook wel gekeken naar van die rekjes inderdaad toen hier vorig jaar kunststof kozijnen geplaatst zijn met kantelkiepramen (daarvoor hadden we schuiframen). De recensies die ik erover las waren erg wisselend.
Heb ook wel gelezen over het plaatsen van handdoeken in de smalle punt zodat ze niet klem komen te zitten.

Tot nu toe hier nog niet echt gehad dat de ramen echt open hebben gestaan en ook niet zo'n avontuurlijke poes als Lotje ;D Wij zetten dan eerder de voordeur maar open omdat het makkelijker is, anders moet eerst de vensterbank leeg worden gehaald ::)
In de slaapkamer komt Dinky niet maar daar hebben we gelijk een hor aangeschaft toen de kozijnen geplaatst zijn en dat werkt ideaal omdat deze op maat gemaakt is voor dat raam. Je opent het raam (in de draaistand zodat hij helemaal open is), klemt het horpaneel erin en je kan het raam zelfs sluiten of dan op de kiepstand zetten. Heb de katten van de buren nog geen pogingen zien doen om erin te komen (bij de vorige ramen heb ik de kat van de buren wel eens binnen gehad en hebben we onderste deel afgeschermd met stuk karton als het raam open stond......)
Gebruikersavatar
Door koekje
#3221590
Wij hebben de rekjes. Wel meerdere per raam. Dubbelzijdig tape hield niet goed; ze kwamen naar beneden.
Ik wil nu hele sterke kit (van de reclame: als het echt goed vast moet zitten. Pattex?). Meneer heeft schroefjes gekocht, maar die heb ik liever niet in het kunststof kozijn.
Wij gebruiken ze om de katten binnen te houden. Om ze buiten te houden zou ik een hor met ijzeren horrengaas nemen. Of een frame met ander gaas voor je raam timmeren.
Door Martine-Tom
#3221603
Hope schreef:Zwemwokkels... Hoe vind ik die?
Afbeelding

Die dingen bedoel ik, ik kocht ze toen bij de action..
Gebruikersavatar
Door Hope
#3221641
koekje schreef:Wij hebben de rekjes. Wel meerdere per raam. Dubbelzijdig tape hield niet goed; ze kwamen naar beneden.
Ik wil nu hele sterke kit (van de reclame: als het echt goed vast moet zitten. Pattex?). Meneer heeft schroefjes gekocht, maar die heb ik liever niet in het kunststof kozijn.
Wij gebruiken ze om de katten binnen te houden. Om ze buiten te houden zou ik een hor met ijzeren horrengaas nemen. Of een frame met ander gaas voor je raam timmeren.
Dit klinkt goed! We hebben een hor voor dat raam maar "mama-laat-me-erin-Lotje" trekt dat waarschijnlijk stuk. Die gaat tegen het raam opstaan en laat zich dan met een hartverscheurend "miauw" omlaag zakken. Het arme kind heeft het ook maar slecht, natuurlijk. Ik ga eens kijken naar ijzeren horrengaas en manlief vragen de bestaande hor aan te passen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3221689
Angelique schreef:Kun je op zo'n raam nou niet een gewoon uitzetstangetje plaatsen, zodat die normaal open kan?
Dat is ook een idee, en misschien wel het minst bewerkelijk. Even kijken of dat zonder boren op een kunststof kozijn kan.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3221691
Hope schreef:Dat is ook een idee, en misschien wel het minst bewerkelijk. Even kijken of dat zonder boren op een kunststof kozijn kan.

Ik lees er o.a. dit over.

Officieel mag je in geen 1 merk kunststofkozijn iets bevestigen als u de voorwaarden van de profiel fabrikant na leest.
Dit zegt natuurlijk niet dat het niet kan, al het hang en sluit werk gaat ook door het kunststof heen, er moet goed over na gedacht worden voor dat je iets gaat bevestigen aan een kunststofkozijn hoe er rekening mee dat je fabrieksgarantie vervalt.
Als u iets aan de binnenzijde wilt bevestigen op een kunststofkozijn doe dot dan in de glaslat deze is altijd nog te vervangen omdat dit een los onder deel is let wel alleen korte schroefjes.
Door Anne in Zweden
#3221692
Hope schreef:Dat is ook een idee, en misschien wel het minst bewerkelijk. Even kijken of dat zonder boren op een kunststof kozijn kan.


Kun je niet aan de bovenkant van het raam, boven het kozijn (dus in de muur) iets haakachtigs bevestigen en die in, om of over de bovenkant van het venster laten vallen?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door