Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3221378
Bandit heeft vaak jeuk. Ik kan geen vat krijgen wát het nou precies triggert. Al een tijdje hypo-allergene brok geprobeerd, maar na de 1e zak begint de jeuk weer toe te nemen.

Nou ben ik maandag bij dieren-dermatoloog Dr. Vroom geweest, op aanraden van vele hier op Barfplaats. En inderdaad, wat een fijne vrouw!!

De kans is zeer groot dat Bandit een mijten-allergie heeft. Het is zeker dat hij voor rund een voedselallergie heeft, waarschijnlijk ook voor kip(achtigen) en konijn.

De eerste stap is het verminderen van de mijten in huis. Ik heb Neemboom-olie gekregen, dat is een natuurlijk middel wat je op het kleed spuit en de mijten doodt. Het moet over 1 mnd herhaald worden en daarna elke 3 á 4 mnd. Ik heb het er vanavond op gespoten, pff wat stikt dat! Haha, als het maar helpt!!
Nu staan alle ramen open en waait het lekker door.

Verder heb ik alle losse kleedjes en zijn pluche-mand weggedaan en het kussen gaat uit de bench. Hij krijgt er nu 2 vetbedden in (eentje ligt zo hard ;)). Als je de vetbedden 2 dagen in de diepvries legt zijn de mijten ook dood.

Ik ben benieuwd of het helpt.


Qua voer, mag ik terug op vlees. Ik heb nog vlees in de diepvries liggen zonder rund of kip (maar wel met een beetje konijn). Ze stelde voor dit gewoon te geven en daarna een enkelvoudige mix gedurende 6 weken van iets wat hij nog niet gehad heeft. Aangevuld met een preparaat om tekorten aan te vullen.
Omdat ik Bandit erg gevarieerd gevoerd heb, heeft hij al erg veel diersoorten gehad en is het moeilijk om precies te weten op welke hij nou niet goed reageert.

Voorlopig ben ik er nog heel lang mee aan het puzzelen.
Maar ik ben erg blij dat ik nu wat meer gericht kan zoeken.

Ik heb haar ook alle foto's van Bandit's neus laten zien. Ze dacht dat het eosinofiele fulliculitis is. Ja, en dan weet je het! Haha. Ik moet er nog even op googlen. De dacht niet dat het nog terug zou komen. Gelukkig is die nare auto-immuunziekte van de baan!!! :thumbup:


Nu moet ik heel goed bijhouden welke acties ik onderneem en hoe vaak en waar Bandit jeuk heeft.
Het kon namelijk ook nog met de seizoenen te maken hebben (pollen en zo). Dat zou verklaren waarom ik er geen vat op kon krijgen.
Door Lizzy
#3221575
Nou, stap 1 is gezet! Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt omtrent waar hij precies wel/niet last van heeft. Lastig he, dit soort dingen ........... :-\
Door smulpaap
#3221638
Ik hoop ook dat het lastige plaatje nu duidelijk(er) gaat worden :-*
Maar dat kan momenteel best lastig zijn gezien het seizoen
Maar wel een hele opluchting dat het geen auto-immuunziekte is
Gebruikersavatar
Door Hope
#3221670
Wat goed dat je bij Vroom bent geweest!

Even een tip voor de mijten.
De neemboomspray stinkt vreselijk en is ook behoorlijk duur. Je hoeft niet alles in te sprayen, maar alleen datgene van de grond tot 40 cm boven snuithoogte van de hond. Ik doe onze gordijnen dus voor de helft. En echt, dat werkt hier even goed dan helemaal!
Ik heb het idee dat om de drie maanden sprayen niet voldoende is. Ik spray elke maand.

Kussens etc weg, vetbedden nemen, allemaal top. Maar vergeet je ook het speelgoed niet? Alles in een kussensloop en heet wassen of een week in de vriezer gooien. Een flos gooi je beter gewoon weg.

Wil je die spray wat minder laten stinken kan je er Lemon Grass doorheen doen. Als je tenminste geen katten hebt want die kunnen hier niet tegen!!! Ik maak mijn spray voortaan zelf, scheelt behoorlijk wat in prijs!
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3221694
Bedankt voor de lieve reacties!
En jou tips, Hope, zijn zeeeeer welkom!! :)

Ik heb eergisteren het vloerkleed en een los kleedje (wat ik wilde laten liggen) ingesprayed en vanacht heeft hij in een 'schone' bench' geslapen.
Eigenlijk heb ik niet de meubels of gordijnen ingespoten. :-\ De gordijnen zijn alleen dicht als ik slaap en op de bank o.i.d. komt Bandit niet.
Misschien moeten de gordijnen ook nog een keer. Bedankt voor de tip dat ik alleen het onderste stuk hoef te doen!

De dag na het sprayen van het vloerkleed nam Bandits jeuk aanmerkelijk toe! Ik denk maar dat die mijten een ander heenkomen zochten en dat was dan mijn hond!?
Vandaag heeft hij beduidend minder jeuk!!! Zoooo blij!!!!!!

Ik moet zijn speelgoed wat vaker wassen en invriezen. Dat doe ik nu ongeveer eens per maand, dat is te weinig begrijp ik.

Hope, fijn dat jij dat spul ook vind stinken, dan ligt het niet aan mij, hihi. :biggrin2:

Kun jij het zelf maken!? Dat is handig! Zou je mij het recept willen geven?
Misschien een keertje proberen met lemmon grass erdoor (ik heb geen katten, dus dat scheelt ;) )
Gebruikersavatar
Door Hope
#3221845
Border Bandit schreef:Bedankt voor de lieve reacties!
En jou tips, Hope, zijn zeeeeer welkom!! :)

Ik heb eergisteren het vloerkleed en een los kleedje (wat ik wilde laten liggen) ingesprayed en vanacht heeft hij in een 'schone' bench' geslapen.
Eigenlijk heb ik niet de meubels of gordijnen ingespoten. :-\ De gordijnen zijn alleen dicht als ik slaap en op de bank o.i.d. komt Bandit niet.
Misschien moeten de gordijnen ook nog een keer. Bedankt voor de tip dat ik alleen het onderste stuk hoef te doen!

De dag na het sprayen van het vloerkleed nam Bandits jeuk aanmerkelijk toe! Ik denk maar dat die mijten een ander heenkomen zochten en dat was dan mijn hond!?
Vandaag heeft hij beduidend minder jeuk!!! Zoooo blij!!!!!!

Ik moet zijn speelgoed wat vaker wassen en invriezen. Dat doe ik nu ongeveer eens per maand, dat is te weinig begrijp ik.

Hope, fijn dat jij dat spul ook vind stinken, dan ligt het niet aan mij, hihi. :biggrin2:

Kun jij het zelf maken!? Dat is handig! Zou je mij het recept willen geven?
Misschien een keertje proberen met lemmon grass erdoor (ik heb geen katten, dus dat scheelt ;) )
Hier was dat ook. De dag na de eerste keer sprayen nam de jeuk toe (ik boos: heb ik al dat werk voor niets staan doen?!) maar de dag erna ging het beter. Ik heb de eerste keer een halve liter gebruikt. Deurmatten, gordijnen, onze bank en de eerste 5 treden van de trap (Nelson komt niet op de trap maar legt er wel altijd zijn kop op als ik naar boven ga). Ik heb het toen ook vrij drastisch aangepakt en Nelson de eerste tijd laten slapen op 100% katoenen dekbedhoezen. Niet heel zacht, verre van, maar ik vond jeuk beperken even belangrijker. Later ben ik gaan experimenteren en hier werkt nepleer over zijn kussen voldoende.

Kijk ook vooral even naar de luchtvochtigheid in je huis. Kom ik weer aan met mijn luchtvochtigheid ;D
Huisstofmijt leeft het beste bij een temperatuur van 20-30 graden met een luchtvochtigheid van 60-70%. Dat wil je natuurlijk niet. Daarom: veel luchten in huis. Elke dag minimaal 15 minuten, liefst 's ochtends vroeg, ramen en deuren tegen elkaar open zetten. Huisstofmijt houdt niet van trek en ook niet van frisse lucht. Verder dus goed kijken naar luchtvochtigheid.
Komt die onder de 40% heb je kans op een droge huid, droge ogen en meer jeuk. Ergens rond 50% is dus ideaal. Zit je er boven dan moet je meer ventileren en misschien zelfs stoken met de ramen een stukje open. Zit je eronder moet je bevochtigen. Dat kan heel mooi met een luchtbevochtiger maar wij laten gewoon de was binnen drogen en dat is hier voldoende.

Heb je een waterblazer? Zo ja, dan is dat ideaal. Elke dag 1 maar liefst 2x je hond helemaal afblazen werkt echt uitstekend tegen de jeuk. Een droge vacht uitblazen scheelt echt zóveel stof in huis! :o

Verder zou je nog kunnen overwegen om supplementen toe te voegen aan het eten. Hier is quercetine (van Solgar) echt onmisbaar. Geef ik het 2 dagen niet dan neemt de jeuk echt vreselijk toe. Kurkuma met biologische kokosolie en wat zwarte peper helpt ook wel, maar lang niet zo goed als de quercetine.
En, raar maar waar, de luchtwegkruiden forte van Groene Os hebben hier echt een kentering gegeven. Sinds ik dat geef voor zijn longen is de overgebleven jeuk echt met 60% afgenomen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3221850
Ik hoef in huis gelukkig geen maatregelen te nemen omdat Harrie niet voor huisstofmijt allergisch is. Wij zijn onder begeleiding van Margreet Vroom aan het desensibiliseren. Het gaat langzaamaan steeds beter met Harrie. Zat hij eerst op 1 1/2 tablet apoquel per dag, zit hij nu op nog maar 1/2. Gisteren heb ik zelfs zijn apoquel overgeslagen. Behalve het desensibiliseren doen wij eigenlijk verder helemaal niets.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3221851
Doranto schreef:Ik hoef in huis gelukkig geen maatregelen te nemen omdat Harrie niet voor huisstofmijt allergisch is. Wij zijn onder begeleiding van Margreet Vroom aan het desensibiliseren. Het gaat langzaamaan steeds beter met Harrie. Zat hij eerst op 1 1/2 tablet apoquel per dag, zit hij nu op nog maar 1/2. Gisteren heb ik zelfs zijn apoquel overgeslagen. Behalve het desensibiliseren doen wij eigenlijk verder helemaal niets.

Dat kan ook een keuze zijn natuurlijk, om te gaan desensibiliseren. Wij wilden dat met Nelson niet zonder het eerst op natuurlijke wijze een kans te geven. Dat heeft hier erg goed uitgepakt.
Fijn om te lezen dat het voor Harrie zo goed helpt!
Gebruikersavatar
Door doranto
#3221856
Hope schreef:Dat kan ook een keuze zijn natuurlijk, om te gaan desensibiliseren. Wij wilden dat met Nelson niet zonder het eerst op natuurlijke wijze een kans te geven. Dat heeft hier erg goed uitgepakt.
Fijn om te lezen dat het voor Harrie zo goed helpt!
Ik zie het desensibiliseren zeker als een natuurlijk iets. Ik had van Margreet begrepen dat door het regelmatig toedienen van de verdunde allergenen, het eigen afweersysteem deze stoffen leert accepteren. Hoeveel natuurlijker wil je het hebben? ;)
Wat ook heel fijn is, is dat de injecties absoluut niet gevoeld worden door Harrie vanwege het extreem dunne naaldje. Het is werkelijk een fluitje van een cent. Hij gaat er zelfs voor zitten omdat er iets lekkers volgt als hij braaf stil blijft zitten, (wat op zich een hele prestatie is voor een drukke hond als Harrie.)
Maar ja, het is natuurlijk heel individueel en waarschijnlijk ook afhankelijk van de soort allergenen waar hij gevoelig voor is.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3221867
Wat fijn om andersmans ervaringen te lezen!!
Het is nu nog allemaal nieuw voor mij.

Ik heb geen waterblazer. Ik kan me voorstellen dat dat kan helpen omdat je dan je hond schoon blaast.
O ja, die luchtvochtigheid. Ik heb altijd wel snel de deur (en als het even kan alle ramen) open, gewoon omdat ik van frisse lucht houd. Liever een trui aan en frisse lucht, dan een warme kamer. :biggrin2:
Ik zal eens kijken of ik zo'n meter kan kopen vanmiddag.

Ik ga inderdaad ook liever eerst die jeuk laten afnemen/stoppen. Daarna zoeken naar een oplossing voor een zachte slaapplek. ;)

Zo, wat werken die suplementen goed voor Nelson!!
Dat kan ik overwegen en proberen als de spray en wat aanpassingen in huis onvoldoende werken. Ik wil eerst nog even dit afwachten...


Zal ik eens beginnen met heel goed nieuws: ik heb Bandit vandaag nog niet zien krabben!!!! :circle:
Nou slaapt hij vandaag wel veel, maar toch... :)

Gisteravond ben ik gaan douchen en was ik meneertje kwijt. Zo vond ik hem:

Afbeelding

Doe je je best je huis mijt-vrij te maken, ZOEKT hij de mijten op door op mijn dekbed te gaan liggen.
Serieus: dat doet hij anders nooit! :D

Het is nu allemaal nog even uitzoeken en puzzelen.
Gisteravond bedacht ik me dat ik de mat bij de voordeur en de loper voor het aanrecht (nog) niet gesprayed heb. Op beide zit hij hoogstens even, hij verblijft er niet lang.

Ik wil even kijken hoe dit zich ontwikkelt. Tot nu toe ben ik erg tevreden, maar het is pas een paar dagen. Bandit krabt zijn huid ook niet kapot en hij wordt ook niet wakker van de jeuk (ik heb steeds Nelsons filmpje in mijn hoofd). Ik hoop dat het zo goed blijft gaan, anders moet ik drastischere maatregelen gaan nemen.
Toen ik (tijdelijk!) naar hypo-allergene brokken ging, ging het ook 1 mnd erg goed en daarna begon het weer.
Dus ik moet even afwachten of de verbetering van nu blijvend is. :duimen:
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3221885
Hope schreef:Kijk ook vooral even naar de luchtvochtigheid in je huis. Kom ik weer aan met mijn luchtvochtigheid ;D
Huisstofmijt leeft het beste bij een temperatuur van 20-30 graden met een luchtvochtigheid van 60-70%. Dat wil je natuurlijk niet. Daarom: veel luchten in huis. Elke dag minimaal 15 minuten, liefst 's ochtends vroeg, ramen en deuren tegen elkaar open zetten. Huisstofmijt houdt niet van trek en ook niet van frisse lucht. Verder dus goed kijken naar luchtvochtigheid.
Komt die onder de 40% heb je kans op een droge huid, droge ogen en meer jeuk. Ergens rond 50% is dus ideaal. Zit je er boven dan moet je meer ventileren en misschien zelfs stoken met de ramen een stukje open. Zit je eronder moet je bevochtigen. Dat kan heel mooi met een luchtbevochtiger maar wij laten gewoon de was binnen drogen en dat is hier voldoende.
Net een meter gekocht: 49%.
Dus dat is netjes. :thumbup:

En ............ Bandit heeft nog steeds niet gekrabt!!!!
Het is toch geweldig!! Ik hoop zo dat het zo blijft, dan spray ik wel elke maand en stinkt het een paar dagen. :D

Ik kan het haast niet geloven.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3221893
Doranto schreef:Ik zie het desensibiliseren zeker als een natuurlijk iets. Ik had van Margreet begrepen dat door het regelmatig toedienen van de verdunde allergenen, het eigen afweersysteem deze stoffen leert accepteren. Hoeveel natuurlijker wil je het hebben? ;)
Wat ook heel fijn is, is dat de injecties absoluut niet gevoeld worden door Harrie vanwege het extreem dunne naaldje. Het is werkelijk een fluitje van een cent. Hij gaat er zelfs voor zitten omdat er iets lekkers volgt als hij braaf stil blijft zitten, (wat op zich een hele prestatie is voor een drukke hond als Harrie.)
Maar ja, het is natuurlijk heel individueel en waarschijnlijk ook afhankelijk van de soort allergenen waar hij gevoelig voor is.
Ik zie dat dus niet als natuurlijk. En dat komt omdat er behoorlijk geheimzinnig wordt gedaan over de overige bestanddelen van de injecties. Net als bij vaccinaties zal de injectie niet puur en alleen uit de werkzame stof bestaan. Grote vraag is voor mij wat er nog meer in zit. Je schrijft zelf al dat de allergenen worden verdund. Maar stel dat er ook nog stoffen inzitten om de houdtbaarheid te bewaren of verlengen. Of iets om de stof daar in het lichaam te krijgen waar het nodig is.
Bij humane desensibilisatie zijn bijwerkingen gemeld van jeuk over het gehele lichaam en zwellingen, tot chronische vermoeidheid, shock en hartstilstand. Kennelijk gaat er dan dus echt wat mis. Klachten als astma kunnen zwaar verergeren en vrouwen die zwanger zijn mogen niet worden behandeld. Waarom niet, vraag ik me dan af.

Tel daarbij op dat er gedurende lange tijd een middel wordt gegeven als apoquel om de jeuk te beperken. Een middel dat toch zo fantastisch nog niet is (zie artikel in de bieb), dat de kostten van behandeling hoog zijn en succes niet gegarandeed is. Ik wil het niet in mijn hond hebben.

Wat iedereen natuurlijk helemaal vrij laat om de keuze te maken dat wél te doen!
Door de schade die Nelson heeft opgelopen door vaccinatie ben ik uiterst kritisch als het aankomt op chemische stoffen in of op de hond te gebruiken. En ik geloof niet dat de injecties uit natuurlijke allergenen en zout water bestaan.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3224850
Qua jeuk gaat het nog steeds goed. :circle:

Sinds 2 dagen eet Bandit weer vlees. Oh, ik geniet zo om hem te zien genieten.
Ik ben zijn KVV aan het drogen om beloningsstukjes te krijgen. Telkens als ik even controleer hoe ver ze zijn komt Bandit even snuffelen en kijkt je dan ZO lief aan, daar smelt ik gewoon van. Tuurlijk krijgt hij dan een stukje.
Die lauw-warme stukjes zijn toch wel het aller aller lekkerst. :smitten:

Ik ben een paar dagen bij iemand geweest met een konijn. Overal stro en poepjes. Bandit kreeg daar echt meer jeuk van. Ik verwacht dat het toch de mijten zijn.
Zo fijn om te weten hoe ik het in ieder geval in mijn huis voor hem zo aangenaam mogelijk kan maken! :)


Weet iemand of mijten ook in karton zitten? Ik krijg het niet op internet gevonden. :(
Ik heb een stuk karton naast en op de bench staan/liggen om een holletje te creëren.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3225052
Border Bandit schreef:Qua jeuk gaat het nog steeds goed. :circle:

Sinds 2 dagen eet Bandit weer vlees. Oh, ik geniet zo om hem te zien genieten.
Ik ben zijn KVV aan het drogen om beloningsstukjes te krijgen. Telkens als ik even controleer hoe ver ze zijn komt Bandit even snuffelen en kijkt je dan ZO lief aan, daar smelt ik gewoon van. Tuurlijk krijgt hij dan een stukje.
Die lauw-warme stukjes zijn toch wel het aller aller lekkerst. :smitten:

Ik ben een paar dagen bij iemand geweest met een konijn. Overal stro en poepjes. Bandit kreeg daar echt meer jeuk van. Ik verwacht dat het toch de mijten zijn.
Zo fijn om te weten hoe ik het in ieder geval in mijn huis voor hem zo aangenaam mogelijk kan maken! :)


Weet iemand of mijten ook in karton zitten? Ik krijg het niet op internet gevonden. :(
Ik heb een stuk karton naast en op de bench staan/liggen om een holletje te creëren.
Wat fijn! Heerlijk dat je vooruitgang ziet!

Heeft je hond behoefte aan die holletjes, of is het meer als extra? Want je zou het kunnen testen. 2 weken zonder karton, 2 weken met. Als hij dan in die laatste weken meer jeuk heeft, heb jij je antwoord.
Je zou ze ook lichtjes kunnen sprayen met neemboomspray en goed laten drogen. Niet kletsnat maken, maar gewoon licht vochtig. Een beetje karton moet daar toch tegen kunnen zou je zeggen.
Ik zou het met Nelson in elk geval niet aandurven om hem bij karton te laten slapen. Die krengen kruipen overal in/op/tussen/onder.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door