Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Fleurelot
#3220537
Na een hele tijd wachten gaan we deze week onze corgi pup ophalen. Tijdens het wachten heb ik me goed in kunnen lezen en was ik er al snel uit dat ze barf zou moeten krijgen omdat er veel (gezondheids)voordelen aanzitten. Nadeel ben ik ook al achter gekomen na het portioneren, wat een hels karwei :biggrin2:
Kun je geen brokken kopen zei m'n man... Nee dus!

Het menu, ik ga van 4kg uit en hou 6% aan nav m'n voorstelbericht.
Vleesbot 108 gr
Orgaan 24 gr
Pens 24 gr
Spiervlees 60 gr
Groentemix 24 gr (zoete aardappel, paksoi, courgette, sla, komkommer, broccoli)

Dag 1:
Kippennek
Runderhart
Lamspens
Rundvlees
Groentemix

Dag2:
Kippennek
Reevlees
Runderhart
Lamspens
Groentemix

Dag3:
Kippen/eendennek
Runderhart
Lamspens
Reevlees
Groentemix

Dag4:
Eendennek/kwartel
Runderlever
Lamspens
Reevlees
Groentemix

Dag5:
Kippennek
Rundvlees
Runderhart
Lamspens
Groentemix

Dag6:
Kwartel/parelhoen
Rundvlees
Lamspens
Runderhart
Groentemix

Dag7:
Eendennek
Reevlees
Runderlever
Lamspens
Groentemix

Deze week krijgt ze ook een rauw ei en een haring als extraatje.
Week 2 ben ik van 4,5 kg uitgegaan en ook 6%
Vleesbot is polderhoen, eendennek en kwartel.
Orgaan polderhoenhartjes
Lamspens
Rundvlees en geitenvlees.

Ik denk dat ik zo qua afwisseling wel goed zit toch?
Voor de komende weken heb ik ook nog runder lever/nier/hart, geitenhart en schapenlever, konijnkarkas, kippenkarkas en sprot buiten wat er nu al op het menu staat

Ik hoor graag van jullie of ik op de goede weg ben of dat jullie nog tips hebben.
Groetjes Mendy
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3220628
Waarom voer je de eerste week nog geen nier ? En je geeft 5 van de 7 dagen hart. Dat lijkt me wel wat veel. Dat is niet de juiste verhouding van orgaan. Je kan hart- lever- nier vb in gelijke delen voeren. Je kan ook vb het aandeel hart iets hoger maken of het niergehalte iets lager maar niet overdrijven.

Nu heb je wel heel kleine hoeveelheden. Dat komt natuurlijk omdat je pup nu nog zo klein is en omdat je elke dag echt elk onderdeel voert. Ook bij het orgaan steeds pens plus ander orgaan. Dat heeft natuurlijk voordelen bij kleine pupjes maar ik zou je aanraden later alles wat meer over de week te verdelen ipv elke dag volledig compleet te voeren. Dat zal het portioneren ook al veel minder werk maken.
Door Fleurelot
#3220641
Bedankt voor de tips!
Ik heb alles bij Oervoer besteld waar op het moment geen nier in het assortiment zit. Ik heb wel de hart/nier/lever mix dat is niet gemalen maar alles in stukjes gesneden via een biologische boerderij met eigen vleesverwerking. Die had ik achteraf beter kunnen gebruiken dan.
Omdat ik zo'n kleine hoeveelheden nodig had wilde ik niet alle verpakkingen open maken maar eerst het ene opmaken...

Is het heel bezwaarlijk om de eerste week zo te laten??
Het verschil tussen de organen en spiervlees is in bevroren toestand niet makkelijk te zien.

Ik heb voor week 2 de orgaan die in de parelhoen en kwartels zit wat aangevuld met de kippenhartjes maar die hartjes kan ik er wel uithalen en vervangen door de runder orgaanmix.

In het boek van Lizzy heb ik gelezen dat je pups het beste compleet kunt voeren dus vandaar dat ik het zo verdeeld heb. Ik wil het zo goed mogelijk doen en zorgen dat ze niks tekort komt :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3220714
Ik veronderstel dat 1 weekje geen kwaad kan. Zelf zou ik dan gewoon eens minder orgaan voeren ipv het door hart te vervangen, maar voor een keertje zal dat niet zo'n kwaad kunnen.
Ik zou wel nog nier apart ergens zoeken, vb bij een islamslager, want je wil je ander orgaan ook kunnen opvoeren en meer dan 1 diersoort orgaan voeren. Lamsorgaan is ook heel leuk om te geven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3220717
Je afwisseling is voldoende. Niet heel ruim, maar voldoende. Wel zou ik al je diersoorten in elke week voeren. Zeker van je spiervlees. Omdat je daar toch maar 3 soorten in hebt is het niet zo verstandig die ook nog eens over verschillende weken te verdelen. En probeer ze alledrie evenveel te voeren. Nu is je rundaandeel nogal hoog, zeker omdat je er ook nog orgaan van voert. Je mag er gerust orgaan van voeren hè, maar dan niet overdreven veel spier ook nog eens.
Probeer steeds per diersoort niet meer dan een kwart van je menu mee in te vullen. Dus als je per week, ik zeg maar wat, 1000gr voert, mag daar mag 250gr rund van zijn. Dat geldt natuurlijk ook voor de andere diersoorten, dus let later vb ook op met je kippennekken.
Door Fleurelot
#3220928
Bedankt, ik ga er mee aan de slag!
Ik ga volgende keer bij het portioneren wat gestructureerder te werk en ik ga kijken of ik aan nieren kan komen.
Dat moet lukken :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door