Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3220150
Hoi,
Ik ben Anika en samen met mijn vriend en dochtertje hebben we 4 honden, waaronder 1 golden retriever van 12,5 jaar, 2 border collies van 5 en 8 jaar en 1 oud-duitse herder van 10 maand oud. Nu zou ik de ODH graag volledig overschakelen op barf, momenteel krijgt hij 's ochtends nog brok (Acana) en 's avonds KVV (Kivo en Degomeat). Hij doet het hier wel goed op maar ik zou hem graag volledig op rauw vlees zetten.
Hij is 10 maand en weegt ongeveer 32kg.
Ik heb even de rekenhulp erbij genomen en voor 4% van zijn gewicht ben ik dan op volgende verhoudingen uitgekomen (uitgaande van 45% vleesbot, 25% spiervlees, 20% orgaanvlees en 10% groenten):
- vleesbot 580 gr/dag
- spiervlees 320 gr/dag
- orgaanvlees 260 gr/dag
- groenten 130 gr/dag

Hiermee heb ik dan volgend week menutje opgesteld:

ma: kippenrugstukken 570gr
geitensnippers 300gr
lamspens 250 gr
groentenmix 130 gr
extra: ei

di: eendennekken 570 gr
kopvlees (kalf) 300 gr
orgaanvlees geit 250 gr
groentenmix 130 gr
extra: sardien of makreel

woe: kipkarkas 570 gr
paardenvlees 300 gr
lamspens 250 gr
groentenmix 130gr
extra: yoghurt

do: konijnkarkas (of iets anders van het konijn) 570 gr
geitensnippers 300 gr
orgaanvlees geit 250 gr
groentenmix 130 gr
extra: yoghurt (overschot van woe)

vr: eendennekken 570 gr
rundvlees 300 gr
pens 250 gr
groentenmix 130 gr
extra: ei

za: kippenrugstuk 570 gr
kopvlees (kalf) 300 gr
orgaanvlees 250 gr
groentenmix 130 gr
extra: zalmkop

zo: konijnkarkas 570 gr
rundvlees 300 gr
pens 250 gr
groentenmix 130 gr

Dit is mijn eerste zelf samengestelde menu, enkel qua pens en orgaanvlees weet ik nog niet echt welke te nemen of wat het beste is.
Is het een beetje in orde zo of wat zouden jullie aanpassen? Ik moet nog wat adresjes opzoeken waar ik wat kan vinden. In België zijn er minder leveranciers dan in Nederland.
Alvast bedankt voor jullie bijdrage :biggrin2:
#3220446
Welkom op Barfplaats!

Je menu ziet er prima uit. Ik heb wel een paar opmerkingen, ik hoop dat je dat niet erg vindt.

Kopvlees van kalf en rundvlees zijn twee dezelfde diersoorten. Buiten dat je aan afwisselingen in diersoort een beetje weinig hebt is het kalfskopvlees vaak van bizar slechte kwaliteit. Ik zou je willen adviseren het kalfskopvlees te schrappen van je menu en dit te vervangen door bijv. lamsvlees of ganzenvlees of hertenvlees. Spiervlees van goede kwaliteit.

En verder mijn complimenten voor het huiswerk dat je gemaakt hebt om tot dit menu te komen!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door