Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door denise1968
#3219454
Nou ondertussen ben ik weer iets verder met de uitslag oren van mijn kater en hij krijgt pukkeltjes en jeuk op oren van gevogelte. Hemeltje lief dacht nog alleen kip/rund, maar met rund gebeurt er niets rond zijn oren, maar met eend en kip wel. Kortom moet dus een kvv gaan samenstellen die voldoende voeding geeft zonder gevogelte. Dat is een hele uitdaging. Wie kan helpen?

Begrijp van voorgaande berichten dat kiezenbrink niet compleet is dus dat is geen optie want dan krijgen mijn kat een tekort. Als ik naar Tinlo kijk dan heb je alleen Lam, Makreel, Hert en Konijn want in paard zit Eendenorganen (hart en lever) en Eendennekken, Zit ik met Tinlo: Lam, Makreel, Hert en Konijn goed qua complete voeding kat?

Alvast bedankt want vind het uitzoeken een heel gedoe. Ondertussen zijn de oren van Foke bijna weer bultjes vrij en hij heeft geen jeuk meer.

Groet,
Denise
Gebruikersavatar
Door Thea
#3219473
Alroda puur heeft veel enkelvoudige soorten. oa geit,lam, haas,konijn, 4 soorten vis.
Mss kan die wel tegen de wild varianten. zoals gans, duif,wilde eend ect
Door denise1968
#3219475
Is dat een goede kvv alroda? nooit gegeven en ik ga nu geen eend geven want dat lijkt mij niet handig. Even helemaal vogeltjes vermijden. Hij had van de week zo n uitbraak en dat is echt zo zielig met al die jeuk dus neem geen risico.
Door Too
#3219476
Dan zou ik nu de eerste tijd inderdaad maar iets geven dat zeker goed gaat tot alles een tijdje lekker rustig en stabiel is
En dan heel rustig een nieuw dier introduceren
Zou het voor jou dan niet makkelijker zijn om zelf samen te stellen en malen of natuurlijk zelf laten kauwen?

Succes!
Door denise1968
#3219484
Ik snap dat samenstellen niet met barf. Al zo vaak naar gekeken en dat gaat mij gewoon niet lukken. Werk ook vier a vijf dagen in de week. Bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3219485
Om op.je eigenlijke vraag te antwoorden. Met 3 diersoorten vlees en vis zit je vrij krap. Maar op zich kan het wel. Hij zal er geen tekorten op krijgen maar nog minder moet je toch ook niet doen. Zeker bij allergiepatientjes kan het moeilijker zijn een gevarieerd menu samen te stellen.

Ik zou je wel zeker aanraden nog andere merken uit te proberen. Je moet wel opletten dat het echt zuivere merken zijn. Dus echt maar 1 diersoort per smaak of toch geen kipbot erin vb en geen rijst of premix. Tinlo is zo eentje, of er nog zijn, ben ik niet zo in thuis. Natuurlijk moet je er bij elk merk op vertrouwen dat er niets in zit dat er niet op staat of dat ze niet net voorheen kip hebben gemalen zonder grondig schoon te maken. Dat heb je nu eenmaal met kvv en daarom wordt aangeraden zelf samen te stellen als het enigzins kan.
Houdt het nu dan even bij veilige diersoorten bij andere merken maar binnenkort kan je dan toch wel eens proberen of vb fazant, kwartel of gans ook niet kan.
Als hij rekenen vertoont stop je gewoon meteen weer.
Door denise1968
#3219498
Ben het ondertussen aan het uitzoeken en tinlo heeft een premium versie en daar zou ik goed mee weg kunnen komen! Zit wel Eend in maar dat ruil ik dan om voor Hert ofzo en dan zit ik goed volgens mij?

2x BARFmenu-PAARD *premium*,
2x BARFmenu-LAM *premium*,
2x BARFmenu-VIS *premium*,
2x BARFmenu-KONIJN *premium*,
2x BARFmenu-EEND *premium*

volgens mij zit Darf ook erg goed in zijn verhouding van vlees en lukt het ook om op meerdere diersoorten uit te komen. Precies doe het nu even veilig met de diersoorten waar hij geen problemen mee heeft. Na ongeveer 8 weken kan ik kijken om een vogel te introduceren.

groetjes,
Denise
Laatst gewijzigd door denise1968 op di 17 mei 2016, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3219514
Kan je het voor de duidelijkheid even gewoon bij je kater houden en wat je daaraan wil voeren? Anders gaat het even te verwarrend worden en gaan er misverstanden komen hoor. ;)
Door Anne in Zweden
#3219559
Bij het Duitse bedrijf Das Tierhotel kun je afzonderlijke gemalen diersoorten kopen, bijv. gemalen konijnenbot of -vlees, gemalen wild (met of zonder bot), dat soort dingen. Ook orgaan is daar apart gemalen verkrijgbaar. Misschien is dat een idee om te bestellen? Het kost wel iets meer qua verzenden (12,50 € per 28 kilo), maar dan heb je in ieder geval zekerheid dat er geen dingen doorheen zitten waar je kat allergisch voor is.
Ook moet je het dan zelf nog in de juiste verhoudingen mixen, maar dat is niet zo moeilijk. Ik laat vaak verschillende soorten ontdooien, mix die dan, en vries de boel weer in porties in.

www.das-tierhotel.de/frostfleisch.html
Door Droppie
#3219573
Premium lijn van Tinlo is toch voor de hond? Kan zo snel niet terugvinden wat de verhoudingen zijn, denk wel dat je hier extra hart aan moet gaan toevoegen.
Verder zie ik dat in de lam uitvoering er ook pens inzit. Katten, die 4 van mij in ieder geval lusten geen pens. En in de hert zit kip en in de paard maling zit eend.

In geval van een mogelijk allergie voor een diersoort is het makkelijker om te bepalen wanneer je kater 1 diersoort krijgt. Hier viel het mij bijvoorbeeld op, dat onze kat niet alleen begint te krabben van kip, rund en eend, maar sinds kort ook van duif.
Zelf heb ik enkel gemalen kvv van oervoer of van alroda en soms van dogmeat. Bij dogmeat kan het wel voorkomen dat ze andere diersoorten er door malen, bijvoorbeeld de kwartel voor de kat zit ook weer kip in.
Door denise1968
#3219592
Dat klopt idd is voor de hond even niet gezien. Valt mij wel op dat er in veel kvv voor katten kip is verwerkt. Is niet zo gek dat katten daar op een gegeven moment een intolerantie van krijgen. Het valt niet mee om meerdere diersoorten samen te stellen voor de kat. Als ik de Darf wild zou nemen heb ik volgens mij al vier diersoorten en nog wat meer van Darf bijbestellen en dan kom ik er wel denk ik? Hier kun je de samenstelling van Darf zien http://www.voerwijzer.com/darf Zie nu dat het de Darf voor de hond is. Voor katten is Darf erg minimaal.

Zelf mixen dan moet ik even weten hoe ik de juiste samenstelling maak. Heb zelf het idee dat ik met zelf samenstellen de mist inga, maar kan er eens naar kijken. Vlees ontdooien en daarna weer invriezen dat mag toch helemaal niet of heb ik dit mis? Met wat voor machine mix je alles door elkaar of doe je dit zelf met de hand?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3219596
Tinlo zou toch ook enkelvoudige kvv moeten hebben. Of is dat veranderd?
Gewoon hart toevoegen aan een honden versie maakt het niet geschikt voor katten. Er zijn wel wat meer verschillen... Als hij pens lust en hij krijgt er geen verstopping van, kan een hondenversie af en toe wel. Maar in hoofdzaak wel kattenversie voeren.

Ook bij zelf samenstellen met gekochte gemalen onderdelen lijkt het mij dat je de leverancier moet geloven dat er echt enkel en alleen dat in zit... Net als bij enkelvoudige kvv.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door