Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
#3219308
Zo wat vreemds! Vrijdag tijdens wandelen zeer plotseling flinke pijn in mijn scheenbeen (voor zover ik weet of gevoeld heb ook niet verstapt, was ook gewoon op verharde weg dus straat/fietspad). Dit wordt dus steeds erger: kan nauwelijks nog lopen en doet continu erg zeer en het is dik en nu ook rood en warm over zo'n 20 cm. Ik lees overal overbelasting bij HARDlopers (nog geen pas dat ik hard kan lopen) etc. Maar zoooo raar; overbelasting in een periode dat ik minder wandel??? Gewoon spontaan en accuut zonder enig voorteken?

Iemand een idee en tips: traumeeltabletten en zalf werkt niet koelen is absoluut niet fijn (alsof je een botbreuk koelt zo voelt dat, gaat mij er echt van duizelen). O en ik slik al geruime tijd zeer hoge dosering ontstekingsremmers ivm peesklachten in mijn hand.

Normaal zou ik zeggen ga wel ff langs de ha, maar de komende twee weken krijg ik daar geen vrij voor. Hier zijn vast mensen met tips.
Laatst gewijzigd door Lil op wo 18 mei 2016, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3219309
Iets dat zo accuut op komt zetten is zelden iets goeds Lil. Neem zoveel mogelijk rust, alleen rustig wandelen en ga toch naar een dokter (desnoods in je avonduren) voor je onherstelbare schade aanricht.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3219313
Ik heb vrij pittig scheenbeenklachten door overbelasting bij hardlopen. Het kan verschillende oorzaken hebben. Bij mij komt het (wat niet de meest gebruikelijke oorzaak is) vanuit mijn kuiten. Zijn je kuiten hard, gespannen, gezwollen? Dan zo masseren en rekken kunnen helpen. Je spieren zijn dan gezwollen en zetten zoveel spanning op het vlies om de spier heen, die weer aan je bot vast zit en dat doet dan zo pijn. Je kuitspieren kunnen ook door bijvoorbeeld veel traplopen of iets op je tenen staand doen daar last van krijgen.

Maar ik ga met Els mee, als het zo acuut opkomt en je hebt geen duidelijke oorzaak, dan zou ik voorzichtig doen en naar de dokter gaan.
Door Lil
#3219314
mizzsylver schreef:je kunt altijd even de huisartsenpost bellen voor advies. Klinkt niet fijn, beterschap. :fever:
O echt? Wacht wel tot morgen hoor.

Dank je, komt wel goed.

@ Els de onherstelbare schades van de afgelopen twee jaar kwamen juist DOOR artsen: goed blijven bewegen terwijl het kraakbeen van de knie stuk was. VEEL bewegen na prednisonspuit in de peesschede ja daar pluk ik ni de vruchten van. Ben haast banger van de ha dan van niets doen. Hoewel het is mei dus ik heb weer een nieuwe.
Door Lil
#3219316
Kaela schreef:Ik heb vrij pittig scheenbeenklachten door overbelasting bij hardlopen. Het kan verschillende oorzaken hebben. Bij mij komt het (wat niet de meest gebruikelijke oorzaak is) vanuit mijn kuiten. Zijn je kuiten hard, gespannen, gezwollen? Dan zo masseren en rekken kunnen helpen. Je spieren zijn dan gezwollen en zetten zoveel spanning op het vlies om de spier heen, die weer aan je bot vast zit en dat doet dan zo pijn. Je kuitspieren kunnen ook door bijvoorbeeld veel traplopen of iets op je tenen staand doen daar last van krijgen.

Maar ik ga met Els mee, als het zo acuut opkomt en je hebt geen duidelijke oorzaak, dan zou ik voorzichtig doen en naar de dokter gaan.
Pling! Ik kan morgenavond wel ff naar de fysio gaan! Die vertrouw ik 100% (niet dat ik denk dat het de kuiten zijn, hoewel het is mijn langste been zoals altijd. Ik heb nooit wat aan mijn korte been).
Door Mandarijn
#3219339
Nu misschien te laat, maar ik koelde de plek altijd door met een ijsklontjes draaiende bewegingen te maken. Zo'n 20 minuten lang. Dat vermindert de zwelling. Dat deed ik dan 3x per dag en dat zoveel dagen.

En TomsBorders niet alleen bij defensie noemen we het zo. In het handballen is het ook een bekend verschijnsel. Vooral aan het begin van een seizoen.
Door Lil
#3219348
TomsBorders schreef:heb je toevallig hoge schoenen die je redelijk strak aantrekt?
Bij defensie komen hierdoor de meeste blessures (shin splint noemde we dat)
De kistjes trek ik in de bebouwde kom nooit aan :biggrin2:

Maar ja halfhoge schoenen die strak zitten heb ik wel vaker aan. Vrijdag toen het gebeurde trouwens gewoon de lage nette leren schoenen van het werk.
Door Mandarijn
#3219350
Lil schreef:Dus toch koelen. Ok, gaat heel hard op tanden bijten. ;)
Ik vond het altijd ook een beetje verlichting geven. Vind zelf een ijsklontje fijner dan zo'n coldpack. Met een ijsklontje kun je fijn wrijven over je schenen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3219352
Shint splint is de verzamelnaam voor alle scheenbeen blessures. Bij het hardlopen ook een van de meest voorkomende blessures. Maar dat kan dus wel om verschillende problemen gaan. Alle spieren en vliezen in je onderbeen kunnen er bij betrokken zijn.

Fysio lijkt me slim! De mijne heeft me samen met mijn hardloopcoach ontzettend goed geholpen.
Door Lil
#3219362
Mandarijn schreef:Ik vond het altijd ook een beetje verlichting geven. Vind zelf een ijsklontje fijner dan zo'n coldpack. Met een ijsklontje kun je fijn wrijven over je schenen.
Nee doet giga zeer dat koelen :-X
Daar waar ik normaal dus altijd wel koel ;)

Edit fysio is de komende tijd onderbezet en heeft daarom een wachtlijst :-\ :'(

Morgen dan maar naar mijn eigen huisarts; hij (mijn eigen ha dus, geen AIO...) wilde dat ik vandaag nog langs kwam.... ehhhhh nee!!! Morgen is vroeg genoeg en kost mij ook al genoeg problemen. Of ik koorts wilde meten en doorbellen, eh nee zit op mijn werk en denk niet dat ik koorts heb en ga dat al helemaal niet ff meten nu. Echt waar al die keren mocht ik niet terecht en nu moet het nu. Tis maar een pijnlijk en dik en warm been en gelezen hebbende zou die shin splints heel goed kunnen. De laatste tijd meer op asfalt gewandeld dan normaal en ik trek daar dus geen wandelschoenen voor aan, maar doe dat op de leren schoenen die eigenlijk voor de mooi zijn natuurlijk en niet om te wandelen.
Door Lil
#3219532
Martine-Tom schreef:Ik denk dat ze trombose uit willem sluiten ;)
Bij iemand die 7 km per dag gemiddeld wandelt! .... Hahaha stelletje malloten denken dat ik de hele dag niet beweeg of zo.

Ik ben zojuist terug van zangles en letterlijk uit mijn echt leren schoen gescheurd :'( Mijn mooie goede schoenen. :'( Been is nu dus echt dik geloof ik, dus ok veter knappen kon met gescheurde enkelbanden ook maar gescheurd leer. Ik baal. >:(
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door