Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3219008
Ik hoop dat iemand hier meer weet over fokken met blue merle en nakomelingen van de combinatie merle x merle. Ik begrijp dat dat in de US een heel normale kruising is. Zijn er nog nadelen verbonden met het fokken van een hond uit een merle x merle combinatie? Iets waar je rekening mee moet houden?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3219011
Doofheid, blindheid en dat zijn dan de minst erge zaken. :-X Google maar eens op merle x merle en klik dan op afbeeldingen :-X

Gewoon niet doen en niks van willen hebben. Dat ze het in de VS doen.....ach, daar staan ze ook in de rij voor een dove Bopper, want die zijn zo schattig. Geen kynologisch land om ook maar enig voorbeeld aan te nemen.
Door hannabelgje
#3219015
Dat je hier niet mag fokken met combinatie merle X merle begrijp ik en dat wordt ook niet gedaan hier. Maar er wordt wel gefokt met nakomelingen uit een combinatie merle x merle en ik vraag me af of dat consequenties heeft voor de nakomelingen.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3219029
Angelique schreef:Doofheid, blindheid en dat zijn dan de minst erge zaken. :-X Google maar eens op merle x merle en klik dan op afbeeldingen :-X

Gewoon niet doen en niks van willen hebben. Dat ze het in de VS doen.....ach, daar staan ze ook in de rij voor een dove Bopper, want die zijn zo schattig. Geen kynologisch land om ook maar enig voorbeeld aan te nemen.
Dat dus.
Ik zou ook niks willen hebben uit een merle x merle combi wat er op het eerste oog gezond uitziet ;)

Daar zou ik met een grote boog omheen lopen, geen handvol maar een landvol.
Niets maar dan ook niets wat zo een keuze rechtvaardigen kan i.m.o.
Door hannabelgje
#3219033
Kallista schreef:Dat dus.
Ik zou ook niks willen hebben uit een merle x merle combi wat er op het eerste oog gezond uitziet ;)

Daar zou ik met een grote boog omheen lopen, geen handvol maar een landvol.
Niets maar dan ook niets wat zo een keuze rechtvaardigen kan i.m.o.
In mijn ras zit veel import uit de US en dus ook veel nakomelingen uit merle X merle. Als je die uit gaat bannen dan blijft er niks meer over van het ras om mee verder te fokken helaas. Maar genetisch is een gewone blue merle uit een merle X merle toch hetzelfde als een merle uit een andere combinatie, of niet?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3219034
De merles uit een merle x merle combi zijn gewoon merle, net zoals de andere merle's. Genetisch gezien, Dus je zou daarmee een gewone combi (merle x iets anders) kunnen fokken.
Echter zou ik nooit iets halen bij een fokker die zoiets doet, merle x merle dan, Ook niet de gezonde pups. In mijn ogen reinste broodfok/dierenmishandeling.
Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3219036
Kaio schreef:De merles uit een merle x merle combi zijn gewoon merle, net zoals de andere merle's. Genetisch gezien, Dus je zou daarmee een gewone combi (merle x iets anders) kunnen fokken.
Echter zou ik nooit iets halen bij een fokker die zoiets doet, merle x merle dan, Ook niet de gezonde pups. In mijn ogen reinste broodfok/dierenmishandeling.
Zie je het altijd? Het verschil tussen genetisch dubbel merle of enkel merle? Ik weet dat dubbel merles vaak veel meer wit hebben en dat zie ik wel, maar kan het ook onzichtbaarder zijn? Dat het enkel merle lijkt maar genetisch dus wel dubbel is?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3219038
mizzsylver schreef:Zie je het altijd? Het verschil tussen genetisch dubbel merle of enkel merle? Ik weet dat dubbel merles vaak veel meer wit hebben en dat zie ik wel, maar kan het ook onzichtbaarder zijn? Dat het enkel merle lijkt maar genetisch dus wel dubbel is?
Ik dacht dat je het wel altijd kon zien, misschien is dan een dnatest daarop wel zo fijn (als die bestaat)
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3219039
mizzsylver schreef:Zie je het altijd? Het verschil tussen genetisch dubbel merle of enkel merle? Ik weet dat dubbel merles vaak veel meer wit hebben en dat zie ik wel, maar kan het ook onzichtbaarder zijn? Dat het enkel merle lijkt maar genetisch dus wel dubbel is?
Dat zou je kunnen testen lijkt me.
Er zijn ook border collie kleuren waar je niet aan ziet dat het een merle is, bij EE Red bijv. Die worden vaker getest.
Door hannabelgje
#3219045
De dna profielen worden bij ons ras vastgelegd geloof ik. Dus het is zeker genetisch een gewone merle. En nee zelf zou ik van een fokker die merle x merle bewust doet geen pup willen. Ik vind het gewoon not done.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3219047
DNA profiel vastleggen is toch wat anders als op het merle gen testen?

Ga ik wel eens navragen bij SH, onze jongste border is pas DNA profiled via Progenus, maar niet getest op het merle-gen.
Om zeker te zijn dat de ouders ook diegenen zijn die op papier staan.

Ik meen dat dat tegenwoordig voor de fok verplicht is.
Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3219055
Een DNA profiel is inderdaad alleen om ouderschap vast te stellen.

Er is een test voor Merle.

Google gaf een stukje wat ik wel logisch vind klinken:
De reden waarom de vlekken op de vacht van een merle ontstaan is omdat de bloedtoevoer (aderen en slagaderen) onderontwikkeld zijn. Daar waar de bloedtoevoer onderontwikkeld is kan ook de melanine, verantwoordelijk voor de kleur in de vacht, niet ontwikkelen zoals het hoort met dus een lichtere kleur als gevolg.
Bij dubbele merles (MM) versterk je die onderontwikkeling, hierdoor ontstaat de kans dat bepaalde delen van het lichaam onderontwikkeld zijn. Dat kan gaan van onderontwikkelde ogen, oren, organen, teeltballen, vacht, ….
Als je op afbeeldingen googled van Double merle komen er ook foto's van honden zonder ogen langs.
Door Borke
#3219060
mizzsylver schreef:Een DNA profiel is inderdaad alleen om ouderschap vast te stellen.

Er is een test voor Merle.

Google gaf een stukje wat ik wel logisch vind klinken:

Als je op afbeeldingen googled van Double merle komen er ook foto's van honden zonder ogen langs.
Walgelijk zeg...die foto's...echt dierenmishandeling is dat!

Ik vraag me af of die honden echt zoveel goede genen in je populatie brengen? Zeker als je de stambomen over 10 of 20 generaties nakijkt?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door