Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3218379
Goed, wij gaan over 3 weken verhuizen.
We hebben twee honden waarvan eentje snel in de stress schiet. Voor onszelf maar ook voor haar is het prettig als alles zo rustig mogelijk verloopt. Dus misschien krijg ik hier nog wel tips over dingen waar ik zelf niet aan gedacht heb!
Haar uit logeren doen is geen optie want dat is voor haar meer stressvol dan in één keer over (het is ook maar een half uur rijden uiteindelijk). Het gaat mij dan ook meer over 'wennen' in het nieuwe huis etc.

We hebben een groot deel van de spullen al vóór de echte verhuisdag al verhuisd. Alleen de grote meubels en fietsen enzo zullen die dag zelf nog over moeten. We dachten zelf dat het handig is mij met de honden eerst over te brengen zodat men in het oude huis rustig alles kan inladen zonder dat zij daar dus bij hoeft te zijn. En dan bij het uitladen van de spullen kan ik met de honden in de tuin van het nieuwe huis gaan zitten (hopen dat het lekker weer is dan. :biggrin2: )

Ze krijgt al regelmatig kruiden en bijvoorbeeld l-tryptofaan om beter te slapen en ontspannen. Is het slim om dit de dagen ervoor qua dosering iets te verhogen? Of juist niks daarin veranderen?

We gaan van de stad naar een dorp dus voor haar zal het veel rustiger worden qua prikkels en eigenlijk verwacht ik dat ze het meteen heerlijk vindt met het wandelen. Dus op de verhuisdag zelf gewoon korte plasrondes want ze zal het druk zat hebben met de nieuwe omgeving. En dan de volgende ochtend met z'n allen er vroeg op uit en lekker ver wandelen had ik het plan. Of zouden jullie het juist anders aanpakken?
#3218404
Ik zou zoveel mogelijk doen wat je anders ook doet, dan is enkel het feit dat je nu ergens anders woont het verschil. Het zal ongetwijfeld spannend voor hem zijn, maar wat je zelf ook al aangeeft, zo,n nieuwe omgeving, nieuwe tuin e.d. zijn positief spannend en daar kan die maar zo positief mee druk zijn.

Kortgezegd vergroot ik dingen nooit uit, dat werkt hier het beste.
Door Lil
#3218409
Ik heb een hond met verlatingsangst 4 x verhuisd. Gewoon hoppa naar het nieuwe huis en klaar. Wel zorgde ik ervoor dat eerst zijn plek klaar was en wandelen was zelfde stramien als altijd alleen een andere plek.
Door Martine-Tom
#3218422
Lil schreef:Ik heb een hond met verlatingsangst 4 x verhuisd. Gewoon hoppa naar het nieuwe huis en klaar. Wel zorgde ik ervoor dat eerst zijn plek klaar was en wandelen was zelfde stramien als altijd alleen een andere plek.
Dat dus, Nou is Tom niet echt moeilijk, maar voordien is ie een week uit logeren geweest dus heb hem de dag van verhuizen zwaar gestresst opgehaald, in de auto gezet en gelijk naar het nieuwe adres gereden, dat was ook nog leeg...wel zsm zijn spullen klaar gezet, maar het was al vrij rap goed.
Niet meer drukte om maken dan noodzakelijk, dan komt het vanzelf goed.
#3218425
Ik zou de medicatie iets verhogen en bach rescue erbij geven. Ook zou ik de dagen ervoor en erna zorgen voor veel rust. Niet veel wandelen enzo maar gewoon heel rustig aan. Er zijn al prikkels genoeg met het verhuizen zelf.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Hope
#3218434
hannabelgje schreef:Ik zou de medicatie iets verhogen en bach rescue erbij geven. Ook zou ik de dagen ervoor en erna zorgen voor veel rust. Niet veel wandelen enzo maar gewoon heel rustig aan. Er zijn al prikkels genoeg met het verhuizen zelf.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
Dit deed ik dus niet. Baas maakt zich druk, hond voelt dat er iets veranderd en gaat zich druk maken.
Nee, ik maakte me juist niet druk. Om niks. Want als jij uitstraalt dat er niets is om druk over te doen geef je jou hond leiding en dat is precies wat hij nodig heeft: een stabiele baas.
#3218437
Ik ben 2 x verhuist met dezelfde hond. Ik heb hem overal bij betrokken en gezorgd dat ik altijd bij hem was.
Inderdaad, als eerste een rustig plekje voor hem maakt met zijn spullen (mand, deken (bv 1 week niet gewassen, zodat zijn geur er goed in zit), speelgoed, evt. kluif of iets waarmee hij 'blij' is).

Ik denk dat jouw plan prima is. Zo te lezen is ze al een paar keer in de nieuwe woning geweest, dus die is niet helemaal vreemd. Dan is alleen het verhuizen op zich (erg) onrustig. Terugtrekken in de tuin is een prima idee. Misschien een stukje wandelen zodat ze minder van de drukte meekrijgt? Daarna staan alle vertrouwde spullen er weer.
Ik zou proberen zo rustig mogelijk te zijn en er voor haar zijn.

He, idee. Houd ze van autorijden?
Je kan ook als het te druk wordt een stukje gaan rijden, of naar een bekende fijne plaats voor haar, waar ze lekker kan wandelen. Dan wel vanuit je nieuwe huis vertrekken, anders verlaat ze het oude huis en komt er nooit meer terug.

Je hebt nog 3 weken. Heb je mogelijkheden om een aantal keren met de honden naar het nieuwe huis te gaan en daar te wandelen? Dan went ze vast en is het meer vertrouwd met en na de verhuizing.

Probeer maar naar je intuïtie te luisteren, jij kent haar het beste. ;)

Heel veel succes!
Verhuizen kost altijd zoveel energie he!?
En daarna lekker genieten van jullie nieuwe huis en rustige omgeving! :)
#3218448
Hope schreef:
Dit deed ik dus niet. Baas maakt zich druk, hond voelt dat er iets veranderd en gaat zich druk maken.
Nee, ik maakte me juist niet druk. Om niks. Want als jij uitstraalt dat er niets is om druk over te doen geef je jou hond leiding en dat is precies wat hij nodig heeft: een stabiele baas.
Wat doe je dan niet?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
#3218460
hannabelgje schreef:Wat doe je dan niet?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
Ik ging gewoon verhuizen, liet verder zoveel mogelijk alles hetzelfde: voer, medicijnen, wandelingen. Op de dag van verhuizing het mandje mee, hondlief mee en hop: schat, we zijn verhuisd.
Dikke kans dat het dan gewoon prima gaat.

Er veranderd niet zo veel hé, met een verhuizing. Voor ons idee wel maar als alle meubels/geuren/huisdieren/mensen mee gaan is dus alleen de plek van de woning anders.
Door Lil
#3218463
Hope schreef:Ik ging gewoon verhuizen, liet verder zoveel mogelijk alles hetzelfde: voer, medicijnen, wandelingen. Op de dag van verhuizing het mandje mee, hondlief mee en hop: schat, we zijn verhuisd.
Dikke kans dat het dan gewoon prima gaat.

Er veranderd niet zo veel hé, met een verhuizing. Voor ons idee wel maar als alle meubels/geuren/huisdieren/mensen mee gaan is dus alleen de plek van de woning anders.
Voor een hond met verlatingsangst veranderd er gigantisch veel hoor!

Maar juist daarom hield ik al het andere zo veel als mogelijk hetzelfde. ;)
#3218471
Lil schreef:Voor een hond met verlatingsangst veranderd er gigantisch veel hoor!

Maar juist daarom hield ik al het andere zo veel als mogelijk hetzelfde. ;)
Ja, dat is wel zo. Maar wat je wel vaak ziet is dat de enotie van de baas de hond beïnvloed en daar moet je echt mee oppassen. Zelf de dingen niet groter maken dan ze zijn helpt vaak echt het beste.
Door Borke
#3218475
Sofi heeft verlatingsangst. Ieder jaar verhuizen we een paar keer (tijdelijk) als we op vakantie gaan. Dan gaan we naar een ander huis, waar ook andere honden kunnen zin geweest.
Zo lang wij in de buurt zijn, maakt ze zich nergens druk om. Ploft in haar stretcher en dat was het dan.
We laten haar nooit alleen tijdens de vakantie, hooguit even in de eigen auto als dat qua weer mogelijk is.
#3218479
Hope schreef:Ja, dat is wel zo. Maar wat je wel vaak ziet is dat de enotie van de baas de hond beïnvloed en daar moet je echt mee oppassen. Zelf de dingen niet groter maken dan ze zijn helpt vaak echt het beste.
Ja dat zullen wij ook zeker niet doen. Het ging mij ook een beetje om ervaringen van anderen wat goed heeft gewerkt.
Vorige verhuizing was maar 5 minuten verderop maar onze stresskatten hadden daar enorm last van, bleven een dag weggekropen zitten. Die zijn inmiddels overleden maar ik heb dus geen ervaring met honden verhuizen en hoe dat kan gaan.

In huis hier bij rare dingen (werkers in huis of drukke visite) dan houden we haar eerst apart dus bijvoorbeeld in de tuin. En als ze dan kalm genoeg is kan ze vaak gewoon naar binnen. Maar met deuren die steeds opengaan en mensen die in en uit lopen gaat ze niet rustig worden. Dus op zich is op dat moment gaan wandelen helemaal geen gek idee! Daar had ik zelf nog helemaal niet aan gedacht.
#3218487
Mijn ervaring is dan ook dat jou stress en goedmoeds toestand het aller belangrijkste zijn.

Ik ben 3x verhuist met mijn kleine stresskipje.
De eerste keer, vluchte ik weg vanwege stress bij mij mijn oude woonplek. Overlast, bedreigingen en veel slaaptekort zorgenden ervoor dat ik er onderdoor ging. Ik heb toen 3/4 jaar in een caravan gewoont, lita vond het een heerlijk plekje, maar stresste als ik te lang weg bleef. Ze heeft een deel van mijn caravan gesloopt. Na de zomer was het helemaal drama. Gelukkig kon ik haar meer meenemen en op mijn werk in de auto laten, omdat de temp niet meer zo hoog was.
Uiteindelijk omdat ik de winter er niet kon blijven ben ik weer teruggegaan naar mijn oude woonplek. Stress bij lita was over, maar bij mij niet, er kwamen ook nog brandstichtingen bij. Enige voordeel was dat de politie en woningstichting zich er wat meer mee gingen bemoeien. De overlast nam af, bedreigingen vonden niet meer plaats, maar brandstichtingengingen door.

Eindelijk genoeg punten, en kom naar een anderewoning. Deze 2de x verhuizen was drama. Het moest op stel en sprong vanwege korte overstaptijd (had geen reserves meer door de dubbele koste, het kopen van een caravan en het vervangen van de in brand gezette auto) en misschien wel het bekangrijkste het was nog steeds wegvluchten op de plek waar ik woonde.
Nou dat was drama, was er wel al geweest met lita en ze was er ook bij met verven. Had haar bij mijn ouders gelaten tijdens de verhuizing zelf, want verhuizen deed ik zelf en haar in de auto erbij leek mij geen goedplan.
Enorme verlatingsangst en ik kon niks doen, niks hielp, ze sloopte het het huurhuis, kreeg het voor elkaar om uit het raam van de eerste verdieping te springen, het was verschrikkelijk. Ik wist niet meer wat ik moest doen, behalve haar te gaan heplaatsten, uiteindelijk heeft een dierentolk en stenen schijnbaar geholpen(?).

Ik heb er een half jaar gewoont en heb toen een huis gekocht, de 3de verhuizing in bijna 2 jaar. Dat is fantastisch gegaan. Direct na de koopovereenkomst ben ik er steeds (bijna dagelijks) gaan wandelen zodat ze de omgeving ging kennen. Een maand later was de sleuteloverdracht.
Heb 2 mnd de tijd genomen voor de verhuizing, lita is gewoon mee gegaan, tijdens alle werkzaamheden. Ben er al gaan slapen af en toe, waarbij lita heel rustig was. Ik heb bewust al ruim van te voren extra kleden in haar mand gelegd, daardoor kon ik al een deel meenemen naar het nieuwe huis.
Dit keer verhuizers in de arm genomen. Lita wel bij mijn ouders gebracht omdat ze bang is voor vreemden. In 1 dag alles verhuist, lekker in de al bekende omgeving gaan wandelen. En daarna net nieuwe huis ingegaan.
Samen hebben we aangelijnt het hele huis verkend, met de bekende geuren van mijn spullen en de vreemde geuren van de verhuizers.

De 3de x keer is goed gegaan, ze had geen problemen met er blijven en nooit geen verlatingsproblemen meer gehad.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door