Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3217689
Nou... het was een hele stap maar ik heb sinds vandaag een scootmobiel.
Ik ben het zo beu dat er dagen zijn dat ik niet met Nelson op pad kan omdat ik simpelweg niet meer kan lopen, en fietsen kan ik sinds het ongeluk ook niet.

Dus heb ik nu een scootmobiel. Net even met Nelson op de wei geoefend maar haha, het valt nog niet mee om een manier te verzinnen die voor ons allebei fijn werkt.

Dus hier de vraag: hoe doen jullie dat? Loopt jullie hond aan een riem of aan een Springer? Hebben jullie de riem gewoon vast of maak je die ergens aan?

Ik had hem aan de leuning van de stoel gemaakt. 1 keer trekken, stoel draait een halve slag ;D
Ik heb namelijk een stoel die je kan draaien om makkelijk in te stappen. Ik heb een vierwielige scoot dus hij is wel lekker stabiel maar ik zou zo 1,2,3 niet weten waar ik zo'n Springer aan kan maken.
Gebruikersavatar
Door Janneke
#3217702
Een vriendin van mij heeft haar hond, een labrador, gewoon aan de riem er langs lopen. Met de riem in de hand voor zo ver ik weet. Haar jonge hond kan het inmiddels ook.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3217736
constance.blokzijl schreef:Is het niet net zoals fiets een kwestie van oefenen? Ik heb geen idee hoor, maar hier was het fietsen ook even wennen voor dat ze dat door hadden namelijk
Ja, kan hoor. Maar ik was gewoon ook benieuwd naar ervaringen van wat handig is. Los is natuurlijk geen optie dus zit je hoe dan ook met een riem of iets dergelijks.
Door Lil
#3217738
Ach als ik energie had gehad was ik je komen helpen. Veel ervaring met scoots en Boris had precies die maat.

Kun je die stoel niet vastzetten? Konden wij wel. Kan er geen speciale hondenbevestiging aan? Meestal kan dat. Springer zijn k*tdingen. Boris kon aangelijnd er langs; gewoon lijn in de hand. Maar pa liet hem op straat tussen de benen zitten (stuur naar voren kantelen) en verder liep hij altijd los. Luxe van perfect wonen en hond die mega goed luisterde. Laats nog de artikelen gelezen waarin zijn wedstrijdprestaties geprezen werden. Eh dat is gemijmer of topic.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3217740
Lil schreef:Ach als ik energie had gehad was ik je komen helpen. Veel ervaring met scoots en Boris had precies die maat.

Kun je die stoel niet vastzetten? Konden wij wel. Kan er geen speciale hondenbevestiging aan? Meestal kan dat. Springer zijn k*tdingen. Boris kon aangelijnd er langs; gewoon lijn in de hand. Maar pa liet hem op straat tussen de benen zitten (stuur naar voren kantelen) en verder liep hij altijd los. Luxe van perfect wonen en hond die mega goed luisterde. Laats nog de artikelen gelezen waarin zijn wedstrijdprestaties geprezen werden. Eh dat is gemijmer of topic.
De stoel vast zetten ga ik eens uitzoeken. Wat bedoel je met een speciale hondenbevestiging?
Door Lil
#3217751
Ik kreeg het niet in het bericht veranderd, dus hier. Dierbare foto met mooie herinneringen.

Afbeelding

En ik zou echt gaan voor zo'n officieel oog en geen Walky dogs en zo. Het was een gek*t (pa kreeg het mbt bewegingsvrijheid niet voor elkaar om zich zo te bewegen om de hond vast te kunnen leggen aan zo'n ding en al helemaal niet snel).

Dus dat wat de leverancier danwel hulphondenschool je levert. Oog aan het frame op de juiste plek voor jou en hond
Door Truida
#3217762
Ik heb eerst een paar ritjes gemaakt zonder de hond om vertrouwd te raken met de scootmobiel.
Toen dat goed ging hond aan de gewone lijn. Lijn in mijn rechter hand en langzaam hondebeest laten wennen.
Bonny was ook een labrador en ze had al snel door wat de bedoeling was.

Ruim 5 jaar geleden kwam Rocky bij mij wonen, een kruising malteser/dwerg poedel. Ook hij had heel vlug door wat de bedoeling is.
Ik geef gas en stuur dan alleen met mijn linker hand. Op zandpaden en grasland is dat wel een stuk lastiger. Ik heb trouwens een 3-wieler.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3218461
Het gaat goed hier! Met een klikker en een kilo gedroogde long loopt meneer nu keurig aan een lijn die ik heb vastgemaakt aan de armleuning van de scoot.

Ik kan nu in feite gaan beginnen met trainen. Wat is een fijn, fair trainingsschema? Er staan veel verschillende op internet.

Dan nog een vraag. Ik liep eerder altijd in het hos, op zandpaden, maar die zijn met de scoot simpelweg gewoon niet te doen. Hier betekend dat dat er eigenlijk alleen gelopen kan worden op gravel/grind/gebroken asfalt. Hoe ga ik dat met zijn voetjes doen? Kan dat uberhaupt? Of trek je dan beter schoentjes aan of zo?
Door Lil
#3218462
Hope schreef:Het gaat goed hier! Met een klikker en een kilo gedroogde long loopt meneer nu keurig aan een lijn die ik heb vastgemaakt aan de armleuning van de scoot.

Ik kan nu in feite gaan beginnen met trainen. Wat is een fijn, fair trainingsschema? Er staan veel verschillende op internet.

Dan nog een vraag. Ik liep eerder altijd in het hos, op zandpaden, maar die zijn met de scoot simpelweg gewoon niet te doen. Hier betekend dat dat er eigenlijk alleen gelopen kan worden op gravel/grind/gebroken asfalt. Hoe ga ik dat met zijn voetjes doen? Kan dat uberhaupt? Of trek je dan beter schoentjes aan of zo?
Gewoon fietsschema aanhouden. Hoe hard kan de scoot? Als het tempo lager ligt dan aan een fiets kun je wat sneller opbouwen. Maar sommige scoots gaan doodleuk 15 km per uur dan moet je inhouden voor je hond en fietsschema aanhouden.

O ja in de zomer deden wij hond op treeplank en in het bos laten lopen. Ja er ligt daar asfalt in het "bos". Ofwel fietspad. Dat was niet heet door de schaduw.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3218470
Lil schreef:Gewoon fietsschema aanhouden. Hoe hard kan de scoot? Als het tempo lager ligt dan aan een fiets kun je wat sneller opbouwen. Maar sommige scoots gaan doodleuk 15 km per uur dan moet je inhouden voor je hond en fietsschema aanhouden.

O ja in de zomer deden wij hond op treeplank en in het bos laten lopen. Ja er ligt daar asfalt in het "bos". Ofwel fietspad. Dat was niet heet door de schaduw.

Dat is slim! Eens zoeken of er hier ook zo'n plekje is!

De scoot gaat met gemak 15 km/uur. Dat is echt te hard (uiteraard).
Op de wei vind ik Nelson het lekkerst bewegen bij 9,5 km/u.
Door Lil
#3218481
Hope schreef:Dat is slim! Eens zoeken of er hier ook zo'n plekje is!

De scoot gaat met gemak 15 km/uur. Dat is echt te hard (uiteraard).
Op de wei vind ik Nelson het lekkerst bewegen bij 9,5 km/u.
O dat ligt best langzaam. De herders liepen 12-14 (tempo uv test) en Kimba liep 10! Op die korte hobbelpootjes dus met aan de lijn te voet (4-5 km/h) hebben wij in het begin vaak ruzie gehad hahaha. Maar elke hond op zijn eigen tempo!!! Dus 9,5 is dus prima.

Ik zou uv test schema aanhouden en als er staat wandelen je tempo iets verlagen naar pffff 5 km of zo? Tenzij hij in hoger tempo lekkerder loopt. Je ziet aan de lijn vaak dat tempo voor hond niet fijn (te laag) is.

Mocht die 9,5 zijn ideale tempo zijn dan kun je heel snel gewoon doen wat je te voet ook deed, maar dat merk je wel. In de berm laten lopen en los laten lopen scheelt ook echt enorm! Maar goed dat wordt voor jou allemaal ff testen mbt opbouwen, maar dat zie jij toch snel genoeg wat voor jou lieverd het beste is.

Tips: leer stop, links en rechts commando aan als hij dat nog niet kent. En snuffel om hem lekker ff zelf te laten rondscharrelen. Merk dat Kimba nu na een jaar pas echt snuffelt en zo. Zij bleef eerst altijd naast mij en los een stukje voor mij uit lopen op het pad te weinig besef van ooo je kunt ook snuffelen buiten.
Gebruikersavatar
Door winni
#3218510
Je stoel moet je even met de hendel die daarvoor bestemd is, vastzetten. Ik heb om diezelfde stoelkolom een korte lijn vastgemaakt met musketon eraan. Dit om af en toe een hond aan vast te zetten die even tussen mijn benen zit.
Maar verders lopen ze hier samen aan 1 kant met de riem in mijn hand. Maar aangezien ik IN een losloopgebied woon en die kl*te baasjes ook hun honden los op t fietspad laten lopen, gaat regelmatig mijn schouder aan gort omdat die honden op/tussen/onder/over mijn honden springen. Ik heb nu voor ons eigen veiligheid maar een zonnebril met filmcamera aangeschaft, maar dit even terzijde ;).
Ik zit eraan te denken om een extra riem om mijn middel te doen. zodat ik ze los kan laten als dit gebeurd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door