Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3218118
Ervaringen gezocht!
Wij gaan met Sofi naar Zuid Frankrijk. Als we de kortste weg nemen in kilometers dan rijden we via Parijs. Doen we dat niet, dan is het flink omrijden. Dat laatste is wat we eigenlijk altijd doen.

Liever nemen we de snelle route, maar we zijn zeker al 30 jaar niet meer via Parijs gereden. Daarbij zit Sofi achterin de auto en onze Prius heeft een vlakke achterruit. Komen we in de brandende zon in de file te staan, dan wordt het bloedheet achterin. Sofi is al 11 jaar, dus wel iets om rekening mee te houden. Haar op de achterbank plaatsen is geen oplossing, dan zit ze in zo'n tuig helemaal te stressen.

Kortom: wat zijn jullie ervaringen met het rijden via Parijs? Over de tolweg als die daar is. Op een vrijdag, zaterdag of zondag. Vermoedelijk op een vrijdag heen en op een zondag weer terug naar Nederland. Periode buiten het hoogseizoen.
#3218122
eelke schreef:Ik zou zo'n aluminium ding op je achterruit fixen op de een of andere manier. Verder geen tips, ik kom daar ook nooit ;)
Dat werkt niet in een Prius. De ruimte voor de hond is niet groot en dan gaat zij met haar staart er langs en dan laat het los. We hebben al van alles geprobeerd. De hoogte is dus niet groot, het vloeroppervlak dus weer wel en meestal ligt ze dan ook breeduit. Maar als ze gaat zitten, dan hangt zoiets in haar nek.

Het is ook geen probleem, zo lang we maar doorrijden.
#3218124
Andere auto ? :biggrin2:
Zonder gein, snap het probleem helemaal, weet niet wanneer jullie gaan? En wat de temperaturen dan zijn? Als wij naar zuid-frankrijk zouden rijden zouden we dus 's nachts gaan. Airco wel of niet, doet er niet zo veel toe. Het gaat om stil komen te staan in de zon.
Je zou ook iedere dag even kunnen kijken hoe de files staan in Frankrijk. Over langs parijs zelf kan ik niks zeggen. We hebben zelf alleen altijd route de soleil genomen, tol, maar die betaalde ik graag om door te rijden. Oja vantevoren even kijken bij welke tolpoorten je kan gaan staan, dat zijn er vaak meer dan je denkt als je met creditcard wil betalen, bijna geen rij, omdat de meeste niet weten dat je ook die poort kunt pakken :biggrin2:
Voor file leed zou je evt een witte doek mee kunnen nemen en die aan de buitenkant tussen de klep vastklemmen ? Is wel lastig als het ineens doorrijd.
#3218126
wij rijden al jaren naar Zuid-Frankrijk/Spanje en een aantal keren over Parijs. Wij vertrekken meestal tussen 23.00 en 01.00 omdat in de nacht rijden prettig is,minder verkeer op de weg en warmte. De periferic rond Parijs is altijd een ramp,ook wanneer we er voor de 'spits' er waren,de weg naar het zuiden wordt daarna erg mooi,maar ik bergachtig,vulkanengebied. Ik neem aan dat jullie dan over Millau rijden,die brug is waanzinnig(wel tol) om even te stoppen. Maar onze ervaring is toch dat over Lyon rijden sneller is,mits je niet in een uren lang file bij Lyon komt! Je kan ook om Lyon rijden,is qua kilometers langer,maar mits geen file,sneller.
Een Creditcard voor het betalen van de tol,scheelt erg veel tijd.
#3218162
Volgens mij is Parijs altijd druk.
T.a.v. de hitte/zonwering zou je kunnen overwegen de Privacyshades, zijn wel redelijk duur, maar worden op maat per automerk gemaakt.
En hier hebben we de coolvests altijd voor het grijpen, om evt. de natte vesten aan te kunnen doen als de honden het warm krijgen achterin.
#3218192
Borke schreef:Ervaringen gezocht!
Wij gaan met Sofi naar Zuid Frankrijk. Als we de kortste weg nemen in kilometers dan rijden we via Parijs. Doen we dat niet, dan is het flink omrijden. Dat laatste is wat we eigenlijk altijd doen.

Liever nemen we de snelle route, maar we zijn zeker al 30 jaar niet meer via Parijs gereden. Daarbij zit Sofi achterin de auto en onze Prius heeft een vlakke achterruit. Komen we in de brandende zon in de file te staan, dan wordt het bloedheet achterin. Sofi is al 11 jaar, dus wel iets om rekening mee te houden. Haar op de achterbank plaatsen is geen oplossing, dan zit ze in zo'n tuig helemaal te stressen.

Kortom: wat zijn jullie ervaringen met het rijden via Parijs? Over de tolweg als die daar is. Op een vrijdag, zaterdag of zondag. Vermoedelijk op een vrijdag heen en op een zondag weer terug naar Nederland. Periode buiten het hoogseizoen.
Toen ik naar school ging in Zuid-Frankrijk gingen we gewoon door Parijs. Nooit last gehad!
Is het een vakantie? Dan gewoon zo plannen dat je niet in spitstijden in Parijs zit. Maar hier nooit file gehad op de dagen die jij wil rijden.
#3218294
Sinds 5 jaar gaan we op vakantie naar Frankrijk, niet ver, bourgogne, Auvergne, Limousin, maar wel voorbij Parijs. We gaan eigenlijk altijd over de periferic en hebben nog nooit file gehad. We vertrekken meestal zo tussen 6 en half 7 op een zaterdagochtend. Het is druk en verkeer rijdt aan alle kanten langs je, maar gelukkig nog nooit in de file gestaan (knock on wood). een goede tom tom helpt enorm met het ervaren van chaos en kiezen van de juiste baan.
Vorig jaar hadden we op de terugweg op de periferic een lekke band, daar word je niet vrolijk van kan ik je zeggen. Gelukkig liep de band langzaam leeg en konden we na Parijs stoppen om de band te verwisselen.... in de stromende regen.

Er is een route om Parijs heen scheelt ongeveer 80 km maar is wel veel rustiger.
#3218304
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties, vooral van de mensen met ervaring op de route door Parijs.

Zaken aan onze auto aanpassen is geen optie.
De auto is niet ons eigendom, het is een lease auto.

Ik kreeg hier echter de tip voor privacy shades en die heb ik nu precies op maat besteld voor onze Prius. In een vorige auto hadden we ook zoiets, maar dan universeel en dat voldeed uitstekend. Voor die auto leek het wel op maat gemaakt. Voor in de Prius past zoiets voor geen meter. Dan moet je het met zuignapen vastmaken en met zo'n grote schuine ruit blift dat niet zitten. Die privacy shades zitten met gelijmde clips, dat ziet er veel degelijker uit. Nu maar hopen dat de clips blijven zitten :D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door