Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Meneer M Hond
#3218205
Hallo,

ik zal ons eerst even voorstellen; ik ben Linne en baasje van geweldige podenco-mix Marlo, afkomstig uit Spanje. Ik heb hem sinds half maart en heb hem gelijk over gezet op KVV en sinds kort BARF'en we. Hij is een super makkelijke eter: lust alles, kauwt goed en draait zn poot ook niet om voor een prooidiertje inclusief veren/vacht. Heerlijk om hem te zien genieten! Ook mijn gepureerde groentemixjes zonder toevoegingen gaan met smaak naar binnen en hij is gek op een stukje fruit. Maar zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan ;)

Mijn vraag:
Ik kwam op het internet het volgende tegen (http://mageenhond.nl/eieren/):
Een ei dat rauw is gemakkelijker verteerbaar dan een ei wat gekookt is. Wanneer het eiwit gestold is wanneer het gekookt is levert dat sneller allergische reacties op. [...] Wanneer je een gekookt ei aan je hond geeft, geef deze dan zonder schil. De schil veranderd van structuur tijdens het koken. Dit kan achteraf voor problemen zorgen. De veranderde structuur van de schil kan er namelijk voor zorgen dat deze moeilijker verteerd wordt.
[...]
Vaak ongekookte eieren geven kan op den duur vitaminen tekort veroorzaken. Een overvloed aan rauwe eieren kan een tekort aan aminozuur bij je hond veroorzaken. [..] De voorstanders van het laten eten van rauwe eieren door de hond zeggen dat ongeveer twee keer per week een ei goed is voor een grote hond. Er zijn ook dierenartsen die hier tegenstanders van zijn. Doordat er door het voeren van rauwe eieren op den duur een vitaminegebrek kan gaan ontstaan.
Ik vind het erg onduidelijk op welk vitaminetekort ze nou precies doelen en hoe vaak 'vaak' is. En dat 'tekort aan aminozuur', volgens zijn er meer dan 20 aminozuren (waarvan eieren zelf er ook vast wel een paar bevatten)?
Is er iemand die hier iets meer helderheid voor mij in kan brengen? Of er een interessante theorie over heeft? :P

Ondertussen krijgt Marlo gewoon 2x in de week lekker een rauw eitje welke hij vakkundig kraakt :cool:
Laatst gewijzigd door Meneer M Hond op za 14 mei 2016, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3218207
Rauw ei is prima, zeker als aanvulling op een verder uitgebalanceerd menu.
Mij komt het een beetje over als de zoveelste kreet van 'geef je hond vooral alleen brokjes'.
Hoe groot is je hond?
Gebruikersavatar
Door Meneer M Hond
#3218214
Hope schreef:Rauw ei is prima, zeker als aanvulling op een verder uitgebalanceerd menu.
Mij komt het een beetje over als de zoveelste kreet van 'geef je hond vooral alleen brokjes'.
Hoe groot is je hond?
Hij is +- 50 cm en 8 à 9 kg
Door Lizzy
#3218218
Het klinkt een beetje of ze de kok hebben horen fluiten en niet precies weten waar de lepel hangt (klok en klepel). Het zit zo: in rauw eiwit (het wit dus) zit een stof die adivine heet. En dat bindt zich met biotine. In theorie zou je hond dus een tekort aan biotine ontwikkelen als hij teveel rauwe eieren eet. Maarrrrrr..... de eierdooier bevat heeeeeel veel biotine. Meer dan dat de advine kan binden. Kortom, je kunt gerust een paar rauwe eieren per week voeren. Ook weer niet teveel want overal waar te voor staat: wordt te eenzijdig. Ik zou zeggen zo ongeveer: een kleine hond 1 tot 2 eieren per week, een middelgrote hond 2 tot 3 eieren per week en een grote hond 4 tot 4 eieren per week.

Als je nou van de hoed tot de rand wilt weten, kan ik je van harte dit oude topic aanbevelen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... &start=135
Gebruikersavatar
Door Meneer M Hond
#3218225
Lizzy schreef:Het klinkt een beetje of ze de kok hebben horen fluiten en niet precies weten waar de lepel hangt (klok en klepel). Het zit zo: in rauw eiwit (het wit dus) zit een stof die adivine heet. En dat bindt zich met biotine. In theorie zou je hond dus een tekort aan biotine ontwikkelen als hij teveel rauwe eieren eet. Maarrrrrr..... de eierdooier bevat heeeeeel veel biotine. Meer dan dat de advine kan binden. Kortom, je kunt gerust een paar rauwe eieren per week voeren. Ook weer niet teveel want overal waar te voor staat: wordt te eenzijdig. Ik zou zeggen zo ongeveer: een kleine hond 1 tot 2 eieren per week, een middelgrote hond 2 tot 3 eieren per week en een grote hond 4 tot 4 eieren per week.

Als je nou van de hoed tot de rand wilt weten, kan ik je van harte dit oude topic aanbevelen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... &start=135
Oh super dankje! In dat oude topic is het heel duidelijk en uitgebreid uitgelegd; het is helemaal helder nu! :)
Gebruikersavatar
Door pike
#3218303
Lizzy schreef:Het klinkt een beetje of ze de kok hebben horen fluiten en niet precies weten waar de lepel hangt (klok en klepel). Het zit zo: in rauw eiwit (het wit dus) zit een stof die adivine heet. En dat bindt zich met biotine. In theorie zou je hond dus een tekort aan biotine ontwikkelen als hij teveel rauwe eieren eet. Maarrrrrr..... de eierdooier bevat heeeeeel veel biotine. Meer dan dat de advine kan binden. Kortom, je kunt gerust een paar rauwe eieren per week voeren. Ook weer niet teveel want overal waar te voor staat: wordt te eenzijdig. Ik zou zeggen zo ongeveer: een kleine hond 1 tot 2 eieren per week, een middelgrote hond 2 tot 3 eieren per week en een grote hond 4 tot 4 eieren per week.

Als je nou van de hoed tot de rand wilt weten, kan ik je van harte dit oude topic aanbevelen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... [b]adivine[/b]&start=135
Het heet dus avidine :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door