Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door TomsBorders
#3217235
Ok, het is weer eens zo ver, er wordt weer minder gegeten dan ooit.
Ze was ontzettend dol op:
parelhoenkarkas
zalkoppen
zalmkarkas
tam en wild konijn karkas
konijnenniertjes (tam)
kwartel

ze eet niet eens meer een van deze dieren behalve het wilde konijn. het is zelfs zo als de zalmkop het spiervlees heeft aangeraakt (zelfs kipfilet) dat dit maar niet gegeten meer wordt.
Dit is sinds een paar maanden en de recente bestellingen. Kan het zo zijn dat erin een bepaalde periode de dieren net even wat anders smaken door dat ze aan paren gaan denken of iets anders of is dit weer zo'n Kaya lust ik niet meer verkoop je vriezer inhoud maar.
het wordt weer moeilijk om haar te voeren terwijl het een tijdje erg goed ging.
echter als ze het lekker vind dan eet ze bijna heel de bak wel op. over het algemeen lust ze alles qua orgaanvlees en spiervlees en ze is dol op reeribben en kipkarkassen, echter als ik haar voorheen favorieten aanbied wilt ze zelden nog naar de bak kijken. Een keer heeft ze snachts haar zalmkop toch maar opgegeten (per experiment heb ik de bak 24 uur laten staan en om 3.22 uur eet ze schijnbaar het liefste..., ik vind dit overigens niet eng want ik vertrouw haar met alle vleesbotten en als ze het niet door krijgt dan komt ze het aan mij apporteren (ik heb zelfs stukken bot waar netjes het vlees vanaf is gegeten en de rest vond ze te hard)).

Ik begin het steeds weer moeilijker te vinden om voornamelijk een goed karkas erbij te hebben, de rest lijkt wel redelijk te gaan en dan eet ze zeker wel 4 a 5 dagen van de 7.
Ik denk niet dat het iets met ziekte te maken heeft want dit betreft de hond die eten apporteert voor een spelletje, die gedroogde pens uitspuugt als ze iets leukers ziet etc., vleesbotten in mijn hand duwt want het is leuker om het samen te eten dan wanneer ik het niet vast houd (ja echte voernijd hier hahaha)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3217239
Wat een miepje is het toch ;)

Hormonen of medicatie van het dier zitten ook in het vlees, maar of dit iets met de smaak doet? Geen idee. de smaak van honden schijnt helemaal niet zo goed ontwikkeld te zijn, dus ik denk eerder aan een andere geur. Bij mensen is er toch ook iets met niet gecastreerde varkens? Dat die niet lekker zijn of zoiets.

stel dat het de geur of smaak is dan zie ik nog geen patroon met het paarseizoen, dan ga je er namelijk vanuit dat alle dieren die ze nu niet eet in de laatste maanden geslacht zijn. Dit kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Is Kaya geholpen? Bij vrouwen verschilt de smaak namelijk ook wel gedurende de maand door hormonen.
Ik merk hier ook wel dat er minder goed wordt gegeten door de warmte nu, maar dit speelt al langer begrijp ik.
Heb je al geprobeerd om op een ander tijdstip te voeren (vast wel)? Scott laat regelmatig s morgens wat liggen, nu hij weer s avonds z'n eten krijgt gaat het ineens op.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3217286
Border collies willen werken he.
Zou ze het spelen/werken met jou verkiezen boven het eten?

Het is wel een bekend dingetje voor borders, dat ze de tijd niet nemen om te eten.
Bandit eet dan wel, maar neemt buiten geen tijd om zijn behoefte te doen: werken met de baas is zoveel leuker!! Pas als we bijna thuis zijn, ik stil ga staan en hem een commando geef, lijkt hij te denken: o ja, dat moet ook nog!

áls het dit is, kun je haar misschien in de bench eten geven, of alleen in de keuken?
Ergens waar ze alleen is en geen afleiding heeft en aandacht kan krijgen.
Misschien dat ze het dan wel opeet? Zo van: nou, als ik écht níks anders kan doen...
Door Lizzy
#3217534
Ik vind het niet zo gek hoor, om haar 's nachts eten te geven (vleesbot). Lekker rustig voor haar. Zou ze het gemalen wel eten? Ik geloof niet heel erg dat de smaak per seizoen veranderd. Zeker zalmlijf en kop: dat is allemaal gekweekte handel. Weinig natuurlijks nog aan. Dus ik denk dat de invloeden daar ook minimaal zijn.
Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3217567
als ze het snachts wel eet kun je eens proberen overdag niet te voeren maar de bak neer te zetten als je naar bed gaat. Dan weet ze dat ze niks meer "moet" en heeft ze de rust om te eten. Dit werkt alleen als dat de oorzaak is natuurlijk.
Lastige eters zijn lastig, afwisselen wil wel eens helpen, dus paar weken 3 diersoorten en dan paar weken 3 andere diersoorten ipv constant 6 diersoorten bvb.
Door TomsBorders
#3217708
pluk schreef:Wat een miepje is het toch ;)

Hormonen of medicatie van het dier zitten ook in het vlees, maar of dit iets met de smaak doet? Geen idee. de smaak van honden schijnt helemaal niet zo goed ontwikkeld te zijn, dus ik denk eerder aan een andere geur. Bij mensen is er toch ook iets met niet gecastreerde varkens? Dat die niet lekker zijn of zoiets.

stel dat het de geur of smaak is dan zie ik nog geen patroon met het paarseizoen, dan ga je er namelijk vanuit dat alle dieren die ze nu niet eet in de laatste maanden geslacht zijn. Dit kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Is Kaya geholpen? Bij vrouwen verschilt de smaak namelijk ook wel gedurende de maand door hormonen.
Ik merk hier ook wel dat er minder goed wordt gegeten door de warmte nu, maar dit speelt al langer begrijp ik.
Heb je al geprobeerd om op een ander tijdstip te voeren (vast wel)? Scott laat regelmatig s morgens wat liggen, nu hij weer s avonds z'n eten krijgt gaat het ineens op.
Kaya is niet geholpen dus daar zit ik ook wel eens aan te denken, ze is een extreem slechte eter en heb letterlijk ieder tijdstip geprobeerd en heb inmiddels 38 condities getest (ja alles in triplo voor de wetenschappelijke waarde.........). Geen significante verschillen, misschien door de warmte of hormonen is het nu weer wat, even tellen wanneer ze loops wordt, al duurt dat nog wel een paar maanden (hoop ik).
Border Bandit schreef:Border collies willen werken he.
Zou ze het spelen/werken met jou verkiezen boven het eten?

Het is wel een bekend dingetje voor borders, dat ze de tijd niet nemen om te eten.
Bandit eet dan wel, maar neemt buiten geen tijd om zijn behoefte te doen: werken met de baas is zoveel leuker!! Pas als we bijna thuis zijn, ik stil ga staan en hem een commando geef, lijkt hij te denken: o ja, dat moet ook nog!

áls het dit is, kun je haar misschien in de bench eten geven, of alleen in de keuken?
Ergens waar ze alleen is en geen afleiding heeft en aandacht kan krijgen.
Misschien dat ze het dan wel opeet? Zo van: nou, als ik écht níks anders kan doen...
Nouja veel borders zijn nog altijd dol op eten, ik was met miik op vakantie en daar was het echt hysteria als de etensbakken werden gepakt, behalve Kaya dan. Het is zelfs zo dat als ik haar eten pak, ze gewoon in een andere kamer gaat slapen, het is maar eten, who gives a damn. Ze is niet super gericht op mij hoor, ze is ook wat aan het puberen (hoop dat dat het is tenminste) maar wel constant op zoek naar een type werk. Ik heb letterlijk op alle plekken gevoerd en ze eet overal hetzelfde (wel een voordeel is dat ze op vakantie ook even goed eet of bij vrienden etc. dus niet nog minder).
Het is echt iets dat eten gewoon nul interesse heeft, ze vind angst nog leuker dan eten volgens mij... ja.... Maar buiten is het indd ga eens plassen, oja dat moet ook gebeuren...
Ze eet het beste na het schapendrijven misschien dat haar instinct dan wat verzadigd is ofzo.
Lizzy schreef:Ik vind het niet zo gek hoor, om haar 's nachts eten te geven (vleesbot). Lekker rustig voor haar. Zou ze het gemalen wel eten? Ik geloof niet heel erg dat de smaak per seizoen veranderd. Zeker zalmlijf en kop: dat is allemaal gekweekte handel. Weinig natuurlijks nog aan. Dus ik denk dat de invloeden daar ook minimaal zijn.
ik ga het een tijdje snachts laten staan, ik weet niet of malen werkt, ze loopt erop af, ruikt en meteen loopt ze weer weg. Het enige nadeel aan de nacht is dat ze, met alles wat ze wilt eten, altijd even toestemming komt vragen haha of het nou een korreltje op de grond is of iets anders. Heb dat misschien onbewust aangeleerd door haar te belonen voor als ze ging eten dno, maar ze doet dat altijd, ze moet echt het commando horen ga eens eten voordat ze uberhaubt overweegt om richting de voederbak te lopen.
Is er vis anders dan zalm dat over het algemeen wel goed gegeten wordt als redelijke maaltijd aandeel? (ik weet niets van vis want vind het smerig).
mizzsylver schreef:als ze het snachts wel eet kun je eens proberen overdag niet te voeren maar de bak neer te zetten als je naar bed gaat. Dan weet ze dat ze niks meer "moet" en heeft ze de rust om te eten. Dit werkt alleen als dat de oorzaak is natuurlijk.
Lastige eters zijn lastig, afwisselen wil wel eens helpen, dus paar weken 3 diersoorten en dan paar weken 3 andere diersoorten ipv constant 6 diersoorten bvb.
Bedankt voor die laatste tip, misschien moet ik maar een tijdje minder afwisselen per korte periode zodat er misschien steeds wat nieuwigheid aanzit, ow die weer, lekker dat lang geleden.

Over het algemeen lijkt ze wel erg op mij aangezien ik het meeste vies vind, maarja dat is humane psychologie tegenover een hond die mijn smaak papillen niet heeft en mijn hersenkronkels hopelijk ook niet hehe.

Groente is ook nog altijd een enorm probleem, ik krijg dat niet lekker voor haar (mijn moeder eigenlijk, ik doe niet zoveel met groentes behalve brocoli en mixen die niet herkenbaar meer zijn... hahaha, zie zin hierboven).
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3218048
Pffff.... Allemaal herkenbaar... Hier ook alles geprobeerd.. Orgaan is bah, kreeg meneer eerst orgaan, dan pas bot, ook goed, bot is toch te hard werken... Kreeg hij eerst bot, at hij weer om de groentjes heen.. Lijkt hij eindelijk het concept 'groentjes' te snappen, bedenkt hij 'ineens' dat het niet meer te eten is...

Het is hier ook af en aan drama, hoewel het de laatste tijd goed lijkt te gaan... Eerder kreeg hij 's avonds eten en dan lieten we dat staan, dat at hij ergens halverwege de nacht of de volgende ochtend...
Nu krijgt hij 's ochtends of na de grootste wandeling begin van de middag eten en hij eet alles. 's Avonds na ons avondeten loopt vriendlief nog met hem, dan krijgt hij nog wat groentjes van tafel, die eet hij soms op als hij terugkomt, soms later, soms niet.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoe we van het mutsen rond botwerk en orgaan af zijn gekomen, mogelijk toch eroverheen gegroeid?
Door miik
#3218096
Tja, zoals je weet allemaal goede eters hier....
Blijkbaar krijgt ze voldoende binnen. Tess, die Duitse staande at ook zo vreselijk slecht, maar ik ben daar heel makkelijk in.
Niet dat eindeloze gedoe. Ben met Tess begonnen met ipv 500 gram eerst 200 gram te voeren... ze at eerst een paar dagen niet. Toen ze wel ging eten kreeg ze dus nog steeds te weinig, dus ze had trek en dus at ze.... Toen ze steeds "graag" wilde eten ben ik wat meer gaan geven.... Nu eet ze goed. Maar zodra ze gaat miepen krijgt ze gewoon weer de helft of minder... net zo lang tot ze weer graag eet.... Ik doe dit trouwens met de katten ook.
Het lastige is dat -omdat ze mager worden- je ze zooooo graag meer zou willen voeren, maar mijn mening is dat dat echt averechts werkt ! Je moet juist zien dat je ze eager krijgt op het eten....
Ik zou het niet zozeer zoeken in smaakjes ed. Wel inderdaad eerst werken, moe maken en daarna eten.
En ik zou proberen het los te koppelen van jou en jouw mening/ toestemming vragen ed. Daar maak je het alleen maar moeilijker mee. Dus hond in de bench voerbak erbij, deur dicht en weg gaan, evt kleedje ervoor, rust - geen contact met jou.
Gebruikersavatar
Door DebbieV
#3218110
Hier ook een draak met eten.... enige wat inderdaad helpt is op de helft van de voeding zetten. Meneer is nu dus 5kg magerder dan die zou moeten zijn. Hij heeft veel haar dus dat zie je niet. Maar dat is de enige manier om hem aan het eten te krijgen...
Door Lizzy
#3218121
Kan het trouwens niet zijn dat zij gewoon de seizoenssmaak heeft? Met dat warme weer een vette hap zalm vindt ze misschien gewoon wel niet te pruimen.... Misschien houdt ze liever van wat lichter eten als het warm is? Je krijgt er een Border bij, toch? Best kans dat ze beter gaat eten als er meer concurrentie is. Hier is het heel simpel: als jij dat niet opeet, eet ik het op. En de honden bedenken zich dan ook wel 3 keer alvorens truttig te gaan doen.
Door src_esther
#3218209
De hond die mijn moeder had, was ook een slechte eter. Als hij een paar dagen bij haar ouders logeerde dan at hij vrijwel niets.
Zij is hem 2x per dag gaan voeren, daardoor kreeg hij dan net voldoende binnen.
Zou het bij Kaya kunnen helpen als ze moet werken voor haar eten? Fysiek dan wel mentaal.
En het idee van Lizzy dat een "vette" hap niet zo goed past bij warm weer kan ik me ook goed voorstellen.

Groet, Esther
Door TomsBorders
#3218254
hmm, ik heb het eens 3 weken volgehouden net zoals zij het 3 weken volgehouden had bijna niets te eten en dat was voor mij echt de max. Zelfs in die periode was het werken voor voedsel minimaal door haar. Sommige dagen wilt ze wel graag beloond worden met voedsel maar vaak ook niet, binnenshuis meestal wel, dus ik doe veel free shaping games (alle poten in een andere doos etc.) en zo krijgt ze wat gedroogd spul binnen. In de bench stoppen = ik ga liggen, 2 uur later ligt ze nog steeds. Het is niet dat ik haar toestemming wil geven, maar ze komt er zelf om vragen, als ik de bak neer zet loopt ze naar mij toe, zeg ik niets, gebeurt er niets, ga eten dan, loopt ze soms naar de bak. Misschien is het een combinatie van, het is warm ik wil niet eten plus ik krijg voldoende voor mezelf in 3-4 dagen. Ik heb ook al een lange tijd erg weinig gegeven en toen was het probleem niet veel anders.
Tot nu toe ging het laten liggen wel goed, de maaltijden waren in de ochtend wel op, maar het zijn maar 2 metingen dus ook moeilijk te zeggen.
Verder heeft Kaya regelmatig eten afgestaan aan andere honden, net zoals speeltjes en dergelijke dus durf ik niet met zekerheid te zeggen dat een nieuwe hond heel veel verandert maar ik hoop het wel (in de positieve zin).

Ik moet zo met de warmte misschien ook nog minder voeren. Het kan me niet zo erg schelen als ze weer meer afvalt, daar ben ik dan weer redelijk hard in, maar ze is te actief om het niet nodig te hebben lijkt mij.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3218281
Is ze al eens helemaal door de medische molen gehaald?
Dat je zeker weet dat er niks speelt.

Zouden eetstoornissen ook bij dieren kunnen bestaan?
Ik weet dat het bij heel jonge kinderen wel voorkomt. Van de week nog een klein meisje van een jaar of 4 dat zelfs was opgenomen in een kliniek.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3218333
Ik bedacht me net een verhaal wat ik gehoord heb.

Is Kyra een hondje die alleen naar jou luistert en weinig eigen initiatief neemt (kan heel makkelijk met border collies)?

Een dog-frisbee trainer had een border collie overgenomen van de oorspronkelijke eigenaren. Die hond volgde alleen maar bevelen op. Als de baas vroeg of hij wilde gaan liggen, dan bleef hij net zo lang liggen tot de baas iets anders zei. In een thuis-situatie is dat best lastig...
Die man is toen dog-frisbee gaan doen, omdat de hond daarbij 'zichzelf' kan zijn en niet hoeft te luisteren. Het was in het begin heel erg moeilijk voor die hond, maar is er later echt vrijer door geworden.

Zou Kyra zo op jou gericht zijn dat ze dus niet eet?
(ik bedoel dit absoluut niet als kritiek of zo hoor! Je hond is zo, of is niet zo, dat heeft niks met opvoeding en training te maken. Ik zit alleen een beetje mee te denken ;) )
Misschien is ze in haar hoofd zo met gehoorzamen bezig, dat ze niet voelt dat ze moet eten.

Ik heb een jonge hond gehad die gewoon 5 dagen zijn eten liet staan. Ik heb hem toen ook erg kleine porties KVV gegeven (zonde om weg te gooien) en ben veel smaken gaan afwisselen.
Belangrijkste is denk ik, dat je geen aandacht geeft aan het eten (geven). Bak neerzetten en klaar. Weglopen en je eigen ding doen. Hond negeren.

Lastig he!?
Ik hoop dat je snel een oplossing kunt vinden. :)
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3220422
Ik heb hier soms ook honden die opeens iets niet meer zo graag eten. Toen ze zo jong als jouw hond was ook. De een bliefte geen eend en de ander geen fazant. Soms is het idd een kwestie van smaak leren kennen, maar dit keer hebben mijn oudjes ook weer kuren. Zo aten ze een tijd lang prima fazant. fazantfilet ook prima.. maar de laatste keer fazantenboutjes zijn op een gegeven moment tegen heug en meug op gegeten. Ze waren iets vetter en misschien ook wat later uit het seizoen. Dan krijgt het vet ws een andere smaak en is het opeens oneetbaar.
Eten ze graag eendenennekken. (wild) vroeger hoefde ik ze geen wilde eend voor te zetten. Heb ik nu een paar eendenkarkassen van tamme eend .. willen ze die opeens niet meer. Tja ik verzin meestal wel foefjes om het toch op te krijgen. Zo heb ik de fazantenboutjes half gedroogd gegeven en toen waren ze opeens wel eetbaar.

Dus conclusie deze soorten laat ik nu even voor wat het is en koop het even niet meer. totdat het weer herfst winter is.. en dan lusten ze het wel weer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door