Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door AmberH
#3217963
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum, dus zal me allereerst even voorstellen: ik ben Amber en ik heb een langharige weimaraner van 9 maanden. Ik heb haar vanaf kleins af aan BARF en Darf KVV gegeven en dat gaat prima. Ze is nu denk ik rond de 22,5 kilo en eet ruim een kilo per dag. Ze blijft vrij dun, maar is dan ook ongelofelijk actief, dus dat is dan niet zo gek... denk ik...? Zal straks, als ze wat ouder wordt, wel minder worden.

Maar nu de eigenlijke reden voor dit bericht:
Ik heb een vraagje in verband met een onderzoek wat ik (waarschijnlijk) ga doen voor mijn Msc opleiding. Als ik het goed begrijp is het BARF principe een beetje gebaseerd op hoe het in de natuur (bij de wolven) gaat. Ik ben op zoek naar wetenschappelijke literatuur waarop BARF (of NRV) is gebaseerd. Bijvoorbeeld over de hoeveelheid spier/orgaan/bot per (kilo) hond of wolf per dag/week/maand. Hoeveel hebben ze van wat nodig om op gewicht te blijven, en alles wat hierop van invloed is (activiteit, geslacht, thermo regulatie, jacht succes, pups grootbrengen, specifieke soorten prooidieren etc....). Ik kan online heel veel informatie vinden over dit onderwerp, maar vrij weinig wetenschappelijke publicaties, en dat is nou juist waar ik naar op zoek ben.

Ik ben benieuwd of jullie wat weten.
Alvast bedankt!

Groetjes, Amber
Door Lizzy
#3218000
Je zou literatuur van David Mech en Mogens Eliasen kunnen lezen. Wolves van Eliasen lijkt me een aardig boek voor je. Het is gebaseerd op gesprekken die hij heeft gehad met Mech. Maar echt wetenschappelijk....? Mag je dit ook niet noemen. Ik kan het boek wel aan je uitlenen. Stuur me maar een PB als je geinteresseerd bent.
#3218051
het is een goed vraagstuk alleen is het wel eentje die een commerciele achtergrond heeft: brokken.
aangezien daar het onderzoek een beetje gedaan wordt, zal dat dus ook in hun voordeel geraporteerd worden. Zelf ook al veel aan het zoeken geweest op science direct etc. maar er is zo weinig over te vinden dat dat eigenlijk ook wel weer iets bewijst natuurlijk.
Over wolven is wel wat meer te vinden, een review is o.a. hier te lezen: http://journals.cambridge.org/action/di ... 4514002311
als je een full online wilt dan even je email per pb.
nou is het verder natuurlijk ook zo dat het voor iedere hond weer anders is, uiteindelijk zijn het maar richtlijnen en harde wetenschap heeft geen nut omdat het niet zo toepasbaar is op een variabel metabolisme.

Dan zijn er bijv nog:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20073050
en op de website van Dave Mech staan veel links naar zijn artikelen, volgens mij staat daar ook wel het eea over voedsel bij wolven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door