Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
#3217580
Fokkers van Duitse Herders, Markiesjes en Cavaliers kunnen gebruik maken van het kengetal 'fokwaarde' voor hun dekkingen. Wellicht nog meer rassen hoor, ik weet alleen van deze 3. mijn vraag is of deze fokkers zouden willen vertellen hoe ze dit toepassen en of ze veel voordelen zien voor hun eigen fokkerij maar ook voor de totale populatie? Ook andere input is welkom. We discussiëren er binnen ons ras over maar ik heb zelf mijn bedenkingen eerlijk gezegd.
Door yazzie
#3217590
Fokwaarde bij Duitse herders is alleen gebaseerd op HD - uitslag dus dat is helaas echt een wassen neus gezien de vele erfelijke aandoeningen die binnen dit ras voorkomen.
Door yazzie
#3217747
Sinds 1985 is HD bij Duitse herders met 5% afgenomen (onderzoek Universiteit Wageningen 2015). Het aantal Duitse herders met HD bedroeg in 2010 nog steeds 20% (onderzoek De Boer, Universiteit Utrecht).

Rasvereniging VDH stelt HD- onderzoek voor fokdieren verplicht indien je je hond wil laten aankeuren. Dit kan alleen met rontgenologische beoordeling ( met uitslag A, B of C). Penhip en dna - test heuplaxiteit (speling in heupgewricht) wordt niet geaccepteerd.

Sinds 1 januari 2007 is ook rontgenologisch onderzoek naar ED verplicht voor de aankeuring.

Verder geen gezondheidsonderzoeken die verplicht worden gesteld alleen nog de opmerking in het VFR dat je met honden die lijden aan hypofysaire dwerggroei, DM en epilepsie niet mag fokken. Maar testen voor DM en dwerggroei zijn niet verplicht gesteld. Test voor epilepsie is er niet. DM ontwikkelt zich pas op latere leeftijd dus als fokker daarop niet test bestaat altijd de kans dat nieuwe lijders worden geboren. Idem bij dwerggroei wanneer er twee dragers worden gecombineerd. Testen op DM is wel toegenomen. Testen op dwerggroei gebeurt mondjesmaat. Helaas... Beide testen zijn al ontwikkeld in 2008...

Officiële cijfers van DM en dwerggroei zijn er niet en zowel Rasvereniging als Raad van Beheer doen hier geen moeite voor.
Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3217780
Ik vond in den beginne de Zuchtwert een goed initiatief. Het zou, mits correct gebruikt, wel tot vermindering moeten leiden. Totdat ik zelf in een nest een pup had waarvan bij de fotos op 1 jaar de dierenarts zei dat die fotos beter niet ingestuurd konden worden omdat ze geen A stempel zou krijgen. Dat vond ik wat vreemd want dat was nou juist het doel van die Zuchtwert dus ik heb ze wel ingestuurd. De Zuchtwert van mama en broers/zussen schoot omhoog en hoe langer ik in het Duitse herder wereldje zat hoe vaker ik hoorde van voorrontgenen, en van niet insturen. Sindsdien vind ik de Zuchtwert een wassen neus.
En omdat de slechte dus vaak niet ingestuurd worden lijkt het op papier dus wel zo dat de HD verminderd.

Ik ben nu de cursus van Institute of Canine Biology aan het doen, Understanding Hip and Elbow Dysplasia, en daarin zit een stukje geschiedenis. In 1935 werd het voor het eerst gerapporteerd, en kijk waar we nu staan. De cursus is nog niet lang bezig dus ik weet niet wat er nog komt, maar de meeste aandoeningen die worden ontdekt doen er niet zooo lang over om drastisch te verminderen of zelfs te verdwijnen.
Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3217781
Lil schreef:En wordt er niet gekeken naar de bekende wervel te veel en lsi en zo?
De meeste fokkers laten bij het röntgenen de rug ook meenemen maar in Nederland wordt dat niet officieel beoordeelt. Sinds kort kan dat in Duitsland wel en ook in Finland doen ze dat al langer. In Finland wordt ook naar abnormale wervels gekeken en naar spondylose. Dit wordt ook geregistreerd en is openbaar.
Door Lil
#3217783
mizzsylver schreef:De meeste fokkers laten bij het röntgenen de rug ook meenemen maar in Nederland wordt dat niet officieel beoordeelt. Sinds kort kan dat in Duitsland wel en ook in Finland doen ze dat al langer. In Finland wordt ook naar abnormale wervels gekeken en naar spondylose. Dit wordt ook geregistreerd en is openbaar.
Go Finland!
Gebruikersavatar
Door kira
#3217873
Ik meen dat de fc fok waarde gebruikt bij pl en de labrador bij Ed.

Voor alle fokwaarde geldt dat als enkel goede uitslagen worden ingezonden de cijfers niets zeggen. Gezien de enorm goede uitslagen Ed en HD en hart bij newfoundlanders en de grote aantal dieren met slechte ellebogen HD en harten vrees ik dat de balans in inzenden niet optimaal is. Wellicht logisch als ik een hond heb die slecht loopt en de da stelt HD of Ed vast met eventuele operatie is dit voor 18 maanden. Waarom zal ik dan nog geld uitgeven voor een foto voor de raad. en tja vele fokkers zenden de slechte uitslag ook niet in en op social media worden enkel de goede uitkomsten gedeeld. Ik lees nooit helaas foto's laten maken en het valt tegen.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3217877
kira schreef:Ik meen dat de fc fok waarde gebruikt bij pl en de labrador bij Ed.

Voor alle fokwaarde geldt dat als enkel goede uitslagen worden ingezonden de cijfers niets zeggen. Gezien de enorm goede uitslagen Ed en HD en hart bij newfoundlanders en de grote aantal dieren met slechte ellebogen HD en harten vrees ik dat de balans in inzenden niet optimaal is. Wellicht logisch als ik een hond heb die slecht loopt en de da stelt HD of Ed va st met eventuele operatie is dit voor 18 maanden. Waarom zal ik dan nog geld uitgeven voor een foto voor de raad. en tja vele fokkers zenden de slechte uitslag ook niet in en op social media worden enkel de goede uitkomsten gedeeld. Ik lees nooit helaas foto's laten maken en het valt tegen.
:-X
Je meent het!
:-X
Nee serieus, ieder hartonderzoek is hartstikke OK. En idd de boekjes staat overal vol met A en ED vrij, totdat je met de normale 'man', de newfbezitter aan de praat raakt. Iets gaat er enorm maar dan ook enorm fout.
Eigenlijk zou je operaties zonder officiele foto's ( kan niet he voor de statistiek he) moeten kunnen insturen voor de database en tevens redenen van vroeg inslapen. Ik weet 100% zeker dat dan alles er minder florisant uitziet, want als je de uitslagen boekjes kijkt denk je dat het prima is, maar als je met de beziiters praat......

Dus tja eigenlijk pas zin als het overgrote gedeelte getest wordt en openbaar gemaakt wordt .
Maar heel eerlijk als hondenbezitter heb ik geen zin meer in om zoveel geld uit te gaan geven als ik weet dat het niet ok iof wel ok s, en dat het eigenlijk verder toch niet opschiet om meerdere redenen :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door