Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Daphne-Tyson
#3217233
Goede avond allemaal,

Ik ben Daphne van Bruggen en mijn Duitse Herder Tyson is inmiddels 1,5 jaar oud.
Vanaf pup af aan had hij veel jeuk en als snel kwamen we erachter dat onze kleine man een allergie had voor kip.
Om te voorkomen dat hij kip binnenkreeg zijn we overgestapt van kvv naar zelf samenstellen.
Zo weet ik zeker wat hij wel en niet binnenkrijgt en kan ik voorkomen dat hij allergie krijgt.

Sinds enkele weken begon Tyson weer erg veel te jeuken en had hij ook kleine huidschilfertjes.
Ik ben met hem naar de dierarts geweest en die heeft een bloedtest bij hem gedaan om te testen op allergieën.
Hieruit is naar voren gekomen dat hij positief is getest op mijten en schimmels wat betekend dat hij hier een allergie voor heeft.
Ze heeft mij aangeraden om in ieder geval zijn kleed wat op de poef ligt waar hij 's nachts op slaapt te vervangen voor een nylon versie.
Daarnaast heeft ze aangegeven medicijnen te kunnen geven om de jeuk te verminderen.
Zelf sta ik hier niet zo achter, omdat ik liever eerst wil proberen op natuurlijke wijze zijn jeuk te verminderen.
Zodra hij weer begon te jeuken ben ik begonnen met hem puur jeuk te geven 's avond op een gedroogde snack en merk dat hierdoor de jeuk al iets is afgenomen. Ben erg benieuwd of er hier nog mensen zijn die mij kunnen helpen aan tips van dingen die ik kan doen/ voeren om hem op een natuurlijke manier van zijn allergische reactie af te helpen..

Alvast bedankt voor het meedenken!

Gr. Daphne
Door Lizzy
#3217536
Daphne-Tyson schreef:Goede avond allemaal,

Ik ben Daphne van Bruggen en mijn Duitse Herder Tyson is inmiddels 1,5 jaar oud.
Vanaf pup af aan had hij veel jeuk en als snel kwamen we erachter dat onze kleine man een allergie had voor kip.
Om te voorkomen dat hij kip binnenkreeg zijn we overgestapt van kvv naar zelf samenstellen.
Zo weet ik zeker wat hij wel en niet binnenkrijgt en kan ik voorkomen dat hij allergie krijgt.

Sinds enkele weken begon Tyson weer erg veel te jeuken en had hij ook kleine huidschilfertjes.
Ik ben met hem naar de dierarts geweest en die heeft een bloedtest bij hem gedaan om te testen op allergieën.
Hieruit is naar voren gekomen dat hij positief is getest op mijten en schimmels wat betekend dat hij hier een allergie voor heeft.
Ze heeft mij aangeraden om in ieder geval zijn kleed wat op de poef ligt waar hij 's nachts op slaapt te vervangen voor een nylon versie.
Daarnaast heeft ze aangegeven medicijnen te kunnen geven om de jeuk te verminderen.
Zelf sta ik hier niet zo achter, omdat ik liever eerst wil proberen op natuurlijke wijze zijn jeuk te verminderen.
Zodra hij weer begon te jeuken ben ik begonnen met hem puur jeuk te geven 's avond op een gedroogde snack en merk dat hierdoor de jeuk al iets is afgenomen. Ben erg benieuwd of er hier nog mensen zijn die mij kunnen helpen aan tips van dingen die ik kan doen/ voeren om hem op een natuurlijke manier van zijn allergische reactie af te helpen..

Alvast bedankt voor het meedenken!

Gr. Daphne
Hoi Daphne,
Ja, dit zijn vervelende problemen...

Welke medicijnen heeft je dierenarts voorgeschreven?

Voor welke mijten is je hond allergisch? (je hebt huisstofmijten maar ook voorraad mijten en die zijn toch anders te bestrijden).

Het beste voorkom je natuurlijk zoveel mogelijk aanraking met mijten en schimmels. En daarom is bijv. de luchtvochtigheid in je huis ontzettend belangrijk. Heb je enig idee wat de luchtvochtigheid in je huis is? Kun je anders een hygrometer aanschaffen en het meten?

Verder kun je zeker ook inwendig dingen geven die zijn weerstand verhogen. Ik denk dan bijv. aan kurkuma (gemengd met of biologische extra vergine kokosolie of extra vergine olijfolie en zwarte peper - zie daarvoor ook het Golden Paste recept in de bieb).
Gebruikersavatar
Door doranto
#3217540
De dermatoloog waar ik met een van de honden ben, vindt een bloedtest niet betrouwbaar. Als je betrouwbaardere informatie wilt hebben, zou je door een goede dermatoloog een huidtest kunnen laten doen.
Door Lizzy
#3217548
Doranto schreef:De dermatoloog waar ik met een van de honden ben, vindt een bloedtest niet betrouwbaar. Als je betrouwbaardere informatie wilt hebben, zou je door een goede dermatoloog een huidtest kunnen laten doen.
Een goede dermatoloog vindt een bloedtest inderdaad niet betrouwbaar genoeg... Ze doen dat altijd tegelijkertijd met een huidtest en die resultaten tellen ze bij elkaar op. Ik heb nu zelf ook weer ervaring met bloedtesten bij allergie: Leo is zo allergisch voor katten, die hoef je maar 1 minuut een kat op schoot te geven en de tranen rollen over zijn wangen. Rode ogen, niesen, benauwdheid. En volgens de bloedtest is ie niet allergisch. De longarts zei letterlijk : tis ook een test van niks. Ik vind het wat dat betreft wel jammer hoor, dat dit soort testen door dierenartsen zelf kunnen worden uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3217582
Lizzy schreef:Een goede dermatoloog vindt een bloedtest inderdaad niet betrouwbaar genoeg... Ze doen dat altijd tegelijkertijd met een huidtest en die resultaten tellen ze bij elkaar op. Ik heb nu zelf ook weer ervaring met bloedtesten bij allergie: Leo is zo allergisch voor katten, die hoef je maar 1 minuut een kat op schoot te geven en de tranen rollen over zijn wangen. Rode ogen, niesen, benauwdheid. En volgens de bloedtest is ie niet allergisch. De longarts zei letterlijk : tis ook een test van niks. Ik vind het wat dat betreft wel jammer hoor, dat dit soort testen door dierenartsen zelf kunnen worden uitgevoerd.
Kennelijk niet altijd Lizzy. Margreet Vroom vond een bloedtest bij Harrie niet nodig, want het voegde volgens haar niets toe.
Gebruikersavatar
Door Daphne-Tyson
#3217622
Bedankt voor jullie reactie!

De dierenarts heeft zijn bloed alleen getest op de hoofdgroepen en niet ook op de onderliggende soorten zoals huismijt of voorraad mijten.
Dit zou een aparte bloedtest worden die weer € 90,00 gaat kosten.
Loont het de moeite dat te laten uitvoeren?

Daarnaast heeft ze aangegeven dat er 3 soorten medicijnen mogelijk zijn. Prednison en 2 andere minder agressieve soorten (ben de naam even kwijt, want kreeg alles telefonisch toegelicht terwijl ik in de auto zat en dus geen pen en papier bij me had) of een desensibilisatiekuur waarbij na een verder uitgebreidere bloedtest kan worden bepaald welk serum benodigd is afhankelijk van het aantal mijten en schimmels waarvoor hij allergisch is.
Daarbij gaf ze aan dat de medicijnen gemiddeld 2 euro per dag gaan kosten en hij deze de rest van zijn leven zal moeten slikken.
Aangezien Tyson pas 1,5 jaar oud is en de jeuk geen extreme vormen aanneemt, wil ik hem het liefste niet zijn hele leven op medicijnen zetten.

Voordat de bloedresultaten binnen waren had ik Tyson een paar keer Puur Jeuk gegeven en hij heeft nu vrijwel geen last meer...
Daarom wil ik eerst proberen zonder medicatie het in de toom te houden.

Ik heb alvast probiotica besteld en daarnaast een hoes voor op de poef waar hij normaal op ligt waar mijten zich niet in kunnen nestelen i.p.v. het kleed dat er nu overheen ligt.
Wat de huidige luchtvochtigheid is in huis zou ik niet weten. Kan inderdaad eens een meter aanschaffen om dit te testen..

Groetjes,
Daphne
Gebruikersavatar
Door doranto
#3217630
Daphne-Tyson schreef:Bedankt voor jullie reactie!

De dierenarts heeft zijn bloed alleen getest op de hoofdgroepen en niet ook op de onderliggende soorten zoals huismijt of voorraad mijten.
Dit zou een aparte bloedtest worden die weer € 90,00 gaat kosten.
Loont het de moeite dat te laten uitvoeren?

Daarnaast heeft ze aangegeven dat er 3 soorten medicijnen mogelijk zijn. Prednison en 2 andere minder agressieve soorten (ben de naam even kwijt, want kreeg alles telefonisch toegelicht terwijl ik in de auto zat en dus geen pen en papier bij me had) of een desensibilisatiekuur waarbij na een verder uitgebreidere bloedtest kan worden bepaald welk serum benodigd is afhankelijk van het aantal mijten en schimmels waarvoor hij allergisch is.
Daarbij gaf ze aan dat de medicijnen gemiddeld 2 euro per dag gaan kosten en hij deze de rest van zijn leven zal moeten slikken.
Aangezien Tyson pas 1,5 jaar oud is en de jeuk geen extreme vormen aanneemt, wil ik hem het liefste niet zijn hele leven op medicijnen zetten.

Voordat de bloedresultaten binnen waren had ik Tyson een paar keer Puur Jeuk gegeven en hij heeft nu vrijwel geen last meer...
Daarom wil ik eerst proberen zonder medicatie het in de toom te houden.

Ik heb alvast probiotica besteld en daarnaast een hoes voor op de poef waar hij normaal op ligt waar mijten zich niet in kunnen nestelen i.p.v. het kleed dat er nu overheen ligt.
Wat de huidige luchtvochtigheid is in huis zou ik niet weten. Kan inderdaad eens een meter aanschaffen om dit te testen..

Groetjes,
Daphne
Volgens mij staat in de reacties dat bloedtesten om allergie te onderzoeken onbetrouwbaar zijn. Ik vind het dus zonde van het geld.
Voor allergieonderzoek moet je sowieso niet bij een gewone dierenarts zijn maar bij een dermatoloog.
Door Lizzy
#3217631
Doranto schreef:Kennelijk niet altijd Lizzy. Margreet Vroom vond een bloedtest bij Harrie niet nodig, want het voegde volgens haar niets toe.
Nou, ik drukte me eigenlijk verkeerd uit. Ze doet of beide of de huidtest maar nooit alleen de bloedtest.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3217638
Lizzy schreef:Nou, ik drukte me eigenlijk verkeerd uit. Ze doet of beide of de huidtest maar nooit alleen de bloedtest.
Klopt :) Zo zei ze dat bij Harrie ook.
Begrijp de vraag van TS ook niet helemaal, ná de reacties :-\
Gebruikersavatar
Door Daphne-Tyson
#3217643
Heb wat verder gezocht op het forum.
Wat ik nu al gedaan heb is:
- Geef hem puur jeuk op een snackje;
- Als vervanging van zijn kleed een hoes gekocht waar mijten zich niet in kunnen nestelen;
- Was hem eens per week met Beaphar Shampoo Conditioner;
- Voor zijn voedselallergie een eliminatiedieet uitgevoerd en voer hem uitsluitend zelf samengestelde maaltijden met hetgeen ik weet dat hij tegen kan en zelf gedroogde snacks van diersoorten waar hij tegen kan.

Daarnaast kom ik de volgende tips tegen:
- Kurkuma geven met kokosolie/ extra vergine olijfolie en peper;
- Probiotica geven;
- Luchtvochtigheid meter halen en zorgen dat luchtvochtigheid tussen 40 en 60% is (overigens hoe kan ik de luchtvochtigheid verhogen/verlagen indien nodig?);
- Huis van boven naar beneden reinigen en neem olie toepassen om het huis te reinigen;
- Langs gaan bij een dermatoloog voor nader onderzoek naar zijn specifieke allergieën.

Zit ik hiermee op het juiste spoor?
Door Lizzy
#3217831
Daphne-Tyson schreef:Heb wat verder gezocht op het forum.
Wat ik nu al gedaan heb is:
- Geef hem puur jeuk op een snackje;
- Als vervanging van zijn kleed een hoes gekocht waar mijten zich niet in kunnen nestelen;
- Was hem eens per week met Beaphar Shampoo Conditioner;
- Voor zijn voedselallergie een eliminatiedieet uitgevoerd en voer hem uitsluitend zelf samengestelde maaltijden met hetgeen ik weet dat hij tegen kan en zelf gedroogde snacks van diersoorten waar hij tegen kan.

Daarnaast kom ik de volgende tips tegen:
- Kurkuma geven met kokosolie/ extra vergine olijfolie en peper;
- Probiotica geven;
- Luchtvochtigheid meter halen en zorgen dat luchtvochtigheid tussen 40 en 60% is (overigens hoe kan ik de luchtvochtigheid verhogen/verlagen indien nodig?);
- Huis van boven naar beneden reinigen en neem olie toepassen om het huis te reinigen;
- Langs gaan bij een dermatoloog voor nader onderzoek naar zijn specifieke allergieën.

Zit ik hiermee op het juiste spoor?
Ja, hiermee zit je in mijn ogen wel op het juiste spoor. Hoewel ik er toch weer op wil hameren dat het voor jou belangrijk is om te weten of het om huisstofmijt of om voorraadmijt gaat. Deze twee vragen een andere behandeling en je huis in sprayen met neem terwijl je hond geen allergie heeft voor huisstofmijt is zinloos.

Puur Jeuk moet je niet meer op een snackje geven maar met een spuitje en een beetje water zo in de bek.

Luchtvochtigheid moet je eerst meten een over een iets langere periode. Als de luchtvochtigheid te hoog is kan ik je maar 1 advies geven en dat is ventileren, ventileren en ventileren. Als de luchtvochtigheid te laag is, zijn er zat apparaatjes om deze te verhogen (die zijn ook niet zo duur en die verbruiken weinig stroom - er zijn ook apparaten om de luchtvochtigheid te verlagen maar die vreten stroom, niet normaal meer!).
Gebruikersavatar
Door doranto
#3217865
Lizzy schreef:Ja, hiermee zit je in mijn ogen wel op het juiste spoor. Hoewel ik er toch weer op wil hameren dat het voor jou belangrijk is om te weten of het om huisstofmijt of om voorraadmijt gaat. Deze twee vragen een andere behandeling en je huis in sprayen met neem terwijl je hond geen allergie heeft voor huisstofmijt is zinloos.

Puur Jeuk moet je niet meer op een snackje geven maar met een spuitje en een beetje water zo in de bek.

Luchtvochtigheid moet je eerst meten een over een iets langere periode. Als de luchtvochtigheid te hoog is kan ik je maar 1 advies geven en dat is ventileren, ventileren en ventileren. Als de luchtvochtigheid te laag is, zijn er zat apparaatjes om deze te verhogen (die zijn ook niet zo duur en die verbruiken weinig stroom - er zijn ook apparaten om de luchtvochtigheid te verlagen maar die vreten stroom, niet normaal meer!).
Helemaal mee eens. Harrie bleek niet allergisch voor huisstofmijt, maar wel o.a. voor voorraadmijt. Kleedjes vervangen en huis insprayen was helemaal niet nodig.
Ik zou eerst beginnen met een goede diagnose.
Gebruikersavatar
Door Daphne-Tyson
#3217996
Bedankt voor de tips.
Dan ga ik naar een dermatoloog om het nader te onderzoeken.
Sinds gisteravond heeft hij ineens enorm diarree zo erg dat hij het soms gewoon binnen laat lopen, omdat hij het niet red naar buiten terwijl de deur openstaat.
Zou dit een effect kunnen zijn van de puur jeuk of probiotica waarmee ik gestart ben?

Gr. Daphne
Door Lizzy
#3218018
Daphne-Tyson schreef:Bedankt voor de tips.
Dan ga ik naar een dermatoloog om het nader te onderzoeken.
Sinds gisteravond heeft hij ineens enorm diarree zo erg dat hij het soms gewoon binnen laat lopen, omdat hij het niet red naar buiten terwijl de deur openstaat.
Zou dit een effect kunnen zijn van de puur jeuk of probiotica waarmee ik gestart ben?

Gr. Daphne
Het heerst ook, heb ik begrepen, diarree.
Maar dit kan heel goed de probiotica zijn. Van Puur Jeuk verwacht ik deze reactie niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door