Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3211759
Hallo,

Eerste topic hier in de hoek :biggrin2:

Mijn loeders eten nu een maand of 7/8 kvv en de grote Dikkie Dik Scooby maakt het allemaal geen zak uit wat ik voer. Mijn prinsesje Liza (Bengaal) daarentegen eet het heel wisselend. Ik heb Carnibest, omdat dat redelijk prettig ruikt en ik denk/vind dat het goed spul is. Gisteravond zag ik ineens wat het probleem zou kunnen zijn:

Het lijkt wel alsof er stukjes bot tussen haar kiezen oid blijven zitten en wellicht is het dus verstandig om te zoeken naar wat grover gemalen kvv.

Iemand nog tips?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3211761
Zelf malen. Fabrikanten aanschrijven met vraag hoe grof de maling precies is en dan kiezen. Afwisselen met kitten ( amper kans op botstukjes) en hondenkvv. Liza vertellen dat KVV oplikbaar is.
Dat zijn de eerste opties die in me opkomen.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3211762
De laatste lijkt me het lastigst, zelf malen daarna, maar de rest zal ik eens over nadenken. Ik hoopte min of meer op tips voor wat grovere maling O0

Liza wil gewoon Barf en af en toe krijgt ze dat ook wel, maar over op Barf is gewoon niet te doen voor mij wegens tijdgebrek. Het blijft nu bij af en toe :'(
Gebruikersavatar
Door koekje
#3211763
Ik voer wel eens KVV, maar niet heel gevarieerd momenteel, ik zou zo snel niet weten wat het grofste merk is. Alle merken KVV die ik heb gevoerd waren fijner dan m'n eigen maalsel van 12mm.
Alleen hondenkvv is in de regel grover. Maar dat is meestal voor een kat niet zo geschikt om alleen dat tot het einde der tijden te eten.


Andere optie is om een deel gemalen (bv. hondenkvv) en de rest zo heel mogelijk zodat het voor jou weinig werk is; denk dan aan hele prooien. Doordat het grootste deel dan compleet en kat-geschikt is, is dat voldoende om de 'inferieuriteit' van de hondenkvv op te vangen. Maak dan voor je nietkvv-deel wel een goed en sluitend menu en neem producten/prooien van hele goede kwaliteit.
Door Anne in Zweden
#3211764
Ik heb bij Vaya juist het idee dat hoe grover gemalen, des te sneller blijft er iets tussen de tandjes zitten. Als het heel fijn gemalen is allemaal, hoeft ze niet te kauwen en hapt ze het gewoon op. Zodra er groter stukjes bot in zitten, moet ze daarop bijten, en dan raken er stukjes klem. Ik los het op door het bot tamelijk fijn te malen, en het spiervlees en orgaan wat groter te laten. Is voor schone tandjes misschien niet ideaal, maar Vaya is zo'n kat die na een vervelende ervaring weigert hetzelfde voedsel nog een keer te eten, alsof ze er een beetje bang van wordt. Dus bot geeft ik liever fijn gemalen.

Als jouw katzels wel graag kraken (die van mij doen dat niet), zou je ze tussendoor eens wat botwerk kunnen geven, naast een fijn gemalen kvv. Blijven de tandjes ook goed schoon.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3211771
Anne in Duitsland schreef:Ik heb bij Vaya juist het idee dat hoe grover gemalen, des te sneller blijft er iets tussen de tandjes zitten. Als het heel fijn gemalen is allemaal, hoeft ze niet te kauwen en hapt ze het gewoon op. Zodra er groter stukjes bot in zitten, moet ze daarop bijten, en dan raken er stukjes klem. Ik los het op door het bot tamelijk fijn te malen, en het spiervlees en orgaan wat groter te laten. Is voor schone tandjes misschien niet ideaal, maar Vaya is zo'n kat die na een vervelende ervaring weigert hetzelfde voedsel nog een keer te eten, alsof ze er een beetje bang van wordt. Dus bot geeft ik liever fijn gemalen.

Als jouw katzels wel graag kraken (die van mij doen dat niet), zou je ze tussendoor eens wat botwerk kunnen geven, naast een fijn gemalen kvv. Blijven de tandjes ook goed schoon.
Goed punt inderdaad, Liza begint het liefste aan een paard (oid) te knagen, des te groter de stukken, des te mooier ze het vindt. Misschien bij Kiezebrink eens wat prooi meebestellen, zodat ze net iets meer te knagen heeft. Zoals gezegd Scooby maakt het allemaal niets uit en waarschijnlijk begint hij ook aan een kuiken als het in die grote kop doordringt dat dat niet de decoratie, maar het voedsel zelf is. En dan dus fijngemalen, zodat Liza het op kan likken als een paté.

Offtopic, je oude vriezertje lekt wat lucht en bouwt dus heel wat ijs op, ben op zoek naar een nieuw deurrubber ;-)
Door hannabelgje
#3211852
De kattenkvv van darf is heel grof gemalen. Die staat volgens mijn katten qua smakelijkheid met stip op 1.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3212476
hannabelgje schreef:De kattenkvv van darf is heel grof gemalen. Die staat volgens mijn katten qua smakelijkheid met stip op 1.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
Die ken ik wel uit mijn vorige leven, die ruikt wel behoorlijk toch?

[Edit]Heb nu 20 kilo Kiezebrink mix besteld, kijken of dat wat is[/edit]
Door hannabelgje
#3212574
Goh ik vind de katten kvv van darf niet echt ruiken eigenlijk.
De mixen van kiezebrink vinden ze hier ook lekker en die is ook vrij grof gemalen. Poepen ze alleen wat moeilijker van.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3216527
De Kiezebrinkmix is bij Liza een stuk populairder dan Carnibest. Ga deze 20 kilo dus opmaken en wellicht daar dan mee door.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door koekje
#3216537
Let erop dat (de meeste of allemaal?) Kiezebrinkmixen niet compleet zijn, je moet er het eea zelf nog aan toevoegen. Dus niet alleen een beetje smaakjes afwisselen.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3217491
koekje schreef:Let erop dat (de meeste of allemaal?) Kiezebrinkmixen niet compleet zijn, je moet er het eea zelf nog aan toevoegen. Dus niet alleen een beetje smaakjes afwisselen.
Ze geven zelf aan op de site dat afwisselen van 5 smaken voldoende is om compleet te voeren. Wat zou ik volgens jou dan nog moeten toevoegen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Door frodo quin
#3217518
5 diersoorten zijn inderdaad compleet, maar enkel als de mixen in verhouding zijn samengesteld, wat bij kiezebrinck niet zo is. De meeste mixen missen spiervlees en ook lever en hart zit er niet altijd in of niet in de juiste verhouding. Het lastige met dit soort mixen is dat je niet kan weten wat er nu allemaal wel of niet in zit en in welke verhouding. Persoonlijk vind ik dat deze mixen veel te riskant zijn en zou ik ze niet in een menu steken. Doe je het één keer per maand, dan zal je kat er nu ook geen last van onder vinden, maar structureel vind ik dus zeer gevaarlijk.
Door Martine-Tom
#3217604
EliScooby schreef:Ze geven zelf aan op de site dat afwisselen van 5 smaken voldoende is om compleet te voeren. Wat zou ik volgens jou dan nog moeten toevoegen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Ook dat staat op de site, een schema hoe je de mixen compleet kan voeren, veelal is het botgehalte veeeeeeel te hoog zeker voor katten
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door