Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door moimo
#3216856
Onze kleine man barft er heerlijk op los, eet relaxed en heeft een natuurlijke rem.
Nu wil ik wat prooi gaan proberen en dan komt ook gelijk mijn vraag.
Barf eet hij per maaltijd zoˋ n 175 gram, wil ik een prooi als eend of konijn dan zijn die een stuk zwaarder.
Wil eigenlijk niet gaan hakken en delen invriezen.
Kan ik 2 of 3 dagen achter elkaar bijv. eend, duif , kwartel, vis, rat,gerbril, konijn e.d. voeren? Eet dan niet iedere dag compleet maar wanneer het hele prooi op is natuurlijk weer wel.
Dat zouden dan dus even 7 soorten zijn, die in zijn geheel worden gegeven.

Graag jullie mening ( en als het even kan tips waar ik het zou kunnen kopen, per stuk of paar. Eerst maar proberen)
mvg Monique
Door moimo
#3216883
De kleine man is bijna 18 mnd.
Wij zijn de 3e eigenaar en hij woont sinds een jaar bij ons, hij was in het begin veel ziek ( daarom w.s. wij 3e eigenaar) en na veel getob en dure rekeningen zijn we over gestapt van brok op barf.
Hij eet met veel plezier en heeft nergens meer last van, kan alleen absoluut niet tegen rund.

mvg Monique
Door Lizzy
#3216927
Bij een volwassen hond zou ik deze manier van voeren wel aandurven. Dan is er niks mis mee.

(ik zou dit met een pup niet doen. Ik vind dat zij gelijkmatiger een aanbod van voedingsstoffen nodig hebben).
Gebruikersavatar
Door Hope
#3217067
Op zich kan het wel denk ik maar ik vraag me wel af waarom je dit wil doen?

Besef ook dat het erg milieu onbewust is. Ik voer vrijwel nooit hele prooidieren of ze moeten hier van de jager komen. Ik vind het niet heel etisch als er dieren worden gefokt en geslacht puur voor mijn hond. Ik voer dan toch echt liever goed categorie drie vlees wat bestempeld wordt als afval.

Je hond zal het ook wel moeten accepteren dat jij halverwege zijn maaltijd zijn eten weg pakt. Zorg dat hij geen voernijd ontwikkeld, dat zou jammer zijn.
Door moimo
#3217122
Tja, waarom?
Wilde eerst niet antwoorden maar doe het toch, ook al hoef ik me niet uit te leggen/verantwoorden.
Ik rijd auto en rook. Millieue bewust? Etisch verantwoord?
Ik eet vlees, niet omdat het nodig is of goed voor de wereld maar gewoon omdat ik het lekker vind.
Wat de 1 afval noemt vind de ander een delicatesse.
Ik eet ook konijn, eend etc alleen dan netjes gefilleerd en schoongemaakt.
Dus, daarom.

Maar men kan tegenwoordig ook kieze voor vegetarische brokken.
Tenminste weleens ergens gelezen, nooit geprobeerd (de hond dan toch)
Door moimo
#3217123
Oh even vergeten.
Waar komt het stukje baknijd vandaan?
Was tot nu toe geen sprake van, maakt niet uit of het speeltjes of eten of wat dan ook betreft.
Waarom zou dat een verschil maken tussen karkas en het hele dier?
Door Too
#3217162
Voernijd waar Hope over spreekt is niet helemaal denkbeeldig wanneer je hond elke dag een deel van zijn maaltijd aan je moet afstaan [immers de prooi is groter dan 1 maaltijd]

Ik zie de overeenkomst met vega brokken eigenlijk niet, hier op BP voeren we sowieso geen brok maar kiezen voor een 'species appropriate' manier van voeren.
En ja prooidier voeren past daar in net als zelf samenstellen
Door Lizzy
#3217164
moimo schreef:Oh even vergeten.
Waar komt het stukje baknijd vandaan?
Was tot nu toe geen sprake van, maakt niet uit of het speeltjes of eten of wat dan ook betreft.
Waarom zou dat een verschil maken tussen karkas en het hele dier?
Ik neem uit principe geen eten weg van mijn honden. Ik ben er ook niet van gecharmeerd als ik een schoteltje met 4 heerlijke bonbons voor mijn neus krijg en iemand pakt m'n schoteltje (met bonbons) weg als daar nog 2 op liggen. Of me bakje chips :biggrin2: . En ik vind dus ook niet dat mijn honden hun eten af hoeven te staan. Ze kunnen het wel hoor, daar ben ik van overtuigt. Maar ik probeer het niet uit tenzij dat echt niet anders kan. Als je vaak de helft van de prooi af moet gaan pakken, loop je wat risico dat je hond bak agressie gaat vertonen, dat ben ik met Hope eens. Tenzij je ruilt en je hond dat echt helemaal prima vindt. Maar niet alle honden vinden dat (volstrekt terecht) prima.
Door moimo
#3217535
Ik neem ook geen eten weg.
Met de zin; "natuurlijke rem" probeerde ik aan te geven dat wanneer hij voldaan is niet verder eet, of dit nu zijn barf of een snack betreft.
Als hij voldaan is komt hij bij me, daarna gaat hij over de mat liggen rollebollen. Zolang hij dit niet gedaan heeft laat ik hem.
Zou dus ook zo met de prooi gaan.
Is soms te veel voor 1 dag maar gaat in 2 wel op.
Dus...wat hij laat geef ik morgen.
Bij de opvoeding heeft hij ook geleerd dat als ik zeg GEEF dat hij dan afgeeft wat hij in zijn bek heeft (imv veiligheid) geen enkel punt.
Door Lizzy
#3217547
moimo schreef:Ik neem ook geen eten weg.
Met de zin; "natuurlijke rem" probeerde ik aan te geven dat wanneer hij voldaan is niet verder eet, of dit nu zijn barf of een snack betreft.
Als hij voldaan is komt hij bij me, daarna gaat hij over de mat liggen rollebollen. Zolang hij dit niet gedaan heeft laat ik hem.
Zou dus ook zo met de prooi gaan.
Is soms te veel voor 1 dag maar gaat in 2 wel op.
Dus...wat hij laat geef ik morgen.
Bij de opvoeding heeft hij ook geleerd dat als ik zeg GEEF dat hij dan afgeeft wat hij in zijn bek heeft (imv veiligheid) geen enkel punt.
Als hij een goede natuurlijke rem heeft, gaat dat vast goed werken zo. En als ie de prooi voor 2 dagen wel in 1 keer op eet, zou je kunnen overwegen om hem de dag erop niks te geven. Natuurlijke manier van vasten.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3217587
moimo schreef:Tja, waarom?
Wilde eerst niet antwoorden maar doe het toch, ook al hoef ik me niet uit te leggen/verantwoorden.
Ik rijd auto en rook. Millieue bewust? Etisch verantwoord?
Ik eet vlees, niet omdat het nodig is of goed voor de wereld maar gewoon omdat ik het lekker vind.
Wat de 1 afval noemt vind de ander een delicatesse.
Ik eet ook konijn, eend etc alleen dan netjes gefilleerd en schoongemaakt.
Dus, daarom.

Maar men kan tegenwoordig ook kieze voor vegetarische brokken.
Tenminste weleens ergens gelezen, nooit geprobeerd (de hond dan toch)
Ooh nee je hoeft je niet te verantwoorden hoor! Ik was gewoon benieuwd, ieder maakt daarin zijn eigen keuzes.
Hier zou het echt niet werken. Niet om mijn gevoel van hele prooidieren geven en ook met het gevoel van mijn hond niet, die vrat zich tonnetje rond denk ik, haha!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3219435
Er zijn een aantal katteneigenaren die voornamelijk of enkel prooi voeren. Die halen het inderdaad ook niet weg tenzij het er anders te lang zou liggen. Als het niet meer opgegeten zou worden, zou ik het ook weghalen. Sommige prooien zullen zo klein zijn dat ze geheel op gaan, andere zullen dus langer blijven liggen en dan de volgende dag de rest teruggegeven worden.
Op zich zou dat dus prima moeten lukken, als je hond zich niet gaat overeten.
Het is wel een heel mooie manier van voeren als dat lukt.

Ik vermijd ook om hele dieren te voeren omdat ik liever de resten van de dieren voor humane consumptie voer. Wat er overblijft wanneer dus die filets waar jij voor jezelf van spreekt eraf zijn. Ik vind het wel zonde van het dierenleven wanneer die resten weggesmeten worden en er dan wel een ander dier moet sterven om je hond of kat te voeren. Terwijl het ook met die resten had gekund.

Maar er zal niemand je daarom veroordelen hoor, je moet zelf je keuzes maken. Maar er is toch ook niets mis mee om jou even uit te leggen waarom wij dat vermijden. Dan kan je daar tenminste even over nadenken. ;)

Ik voer ook wel wat prooitjes. Zo voer ik Cuzco af en toe een duifje.
Maar ik probeer daarbij ook zoveel mogelijk ' afval' te voeren. Zo voer ik ex- layer kwartels en kuikens. De kwartels zijn dus de moeders van de vleeskwarteltjes voor menselijke consumptie die uitgelegd zijn, en de kuikens zijn de mannetjes uit de legindustrie. Beide zouden toch vernietigd worden als ze niet gevoerd zouden worden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door