Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3212693
Vorige week vond Spike het nodig twee waarschijnlijk stekelnootjes in te slikken met als gevolg een giga verstopping.
Woensdag geprobeerd het door de dierenarts er uit te laten krijgen, maar ze kon er geen grip op krijgen. Klysma, laxeermiddelen hielpen ook niet. Donderdag is de dierenarts ruim een uur bezig geweest te proberen om het object er uit te krijgen (het zat in de endeldarm), klysma's. Er kwamen stukjes af en uiteindelijk was het zo klein gemaakt dat het 's nachts er uit kwam. Hij bleef sip, wilde ook weinig eten.
Zaterdagnacht kwam er weer een klont uit, en vanaf dat moment eet hij weer (macaroni met gekookte kip) en is hij weer vrolijker. Maar hij blijft persdrang houden en er komt nu behalve wat brijachtige ontlasting ook veel darmslijmvlies met bloed mee. Dit is dus vanaf zondag, en iedere nacht ligt de kamer onder. Hij kan het echt niet ophouden, ook overdag komt hij soms overeind en hurkt dan meteen.
Tijdens wandelen kan hij redelijk meelopen, maar ook veelvuldig persen.

Vanochtend lag de kamer weer onder en ik heb de dierenarts gebeld met de vraag of er iets te doen is aan het continue moeten persen. Zij gaat hierover nadenken.
Heeft iemand hier misschien tips hoe het herstel van de darmwand wat op gang te krijgen en de persdrang wat te minderen? Dit lijkt me ook niet goed voor het herstel.
Laatst gewijzigd door hamada op di 10 mei 2016, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#3212730
Bah,wat naar :(
Misschien is het een idee om hem wat zeer fijngekneusde psyllium husk te geven ?
Als deze poederachtig gemalen is en goed vermengd wordt met wat bouillon denk ik dat het de darmen niet verder irriteert en gaan misschien de laatste restjes eruit.
Mits hij ruim voldoende erbij drinkt kan dit veel verlichting geven.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/nat ... ezels.html
Door hamada
#3212927
Dank voor jullie reacties. De ontlasting is nu wel zacht tot zeer zacht, met veel resten darmslijmvlies. Dierenarts adviseert nog even te af te wachten, omdat zijn darmen natuurlijk flink te lijden hebben gehad. Hij kreeg al isogel, maar mogelijk levert dit ook extra slijmvorming.
Door hamada
#3212941
Lizzy schreef:Ik denk hier aan (nog steeds) een verstopping... heeft de DA al een foto gemaakt?
Nee, nog niet, is wel een overweging als het niet snel beter gaat. Sinds de 2e "klont" op zondag er uit is gekomen is Spike vrolijk, erg gericht op eten, wil ook graag mee wandelen, geïnteresseerd in andere honden en de blaadjes die hij altijd zo leuk vindt. en gezien de hoeveelheid ontlasting die er toch uit komt, lijkt verstopping momenteel niet waarschijnlijk.
de darmen hebben natuurlijk een flinke klap gehad, meer dan een uur gewroet, gedoe met pincetten, tangen, vingers om de eerste belemmering in stukjes te breken en er uit te halen.....
We kijken het morgen nog even aan.
Door hamada
#3213738
Lief dat je het vraagt :)
Het gaat wel een stuk beter, hij heeft veel minder aandrang, kan het nu ook 's nachts ophouden, eet met veel smaak en wandelt graag. Heeft ook weer meer interesse in de blaadjes die hij op straat ziet.
Hij krijgt nu volkoren macaroni, groente en gekookte kip, dus wat meer vezels. Heeft nog wel drabbige diarre, maar zo te zien geen bloed meer.
Morgen maar even overleggen met de DA.
#3213776
Tje, ik lees het nu pas...
Wat een rot-week heb je achter de rug!

Wel erg fijn om te lezen dat het al beter gaat.
Inderdaad, de darmen zijn door die dingen 'gewond' geraakt en het duurt voordat dat herstelt.
Super dat hij zo'n zin in eten heeft en weer belangstelling heeft voor zijn omgeving!!

Hopelijk herstellen de darmen snel!
Beterschap!
#3217110
Vandaag weer naar de DA omdat Spike nu weer verstopt lijkt te zitten. Foto's gemaakt, inwendig onderzocht en er lijkt een verkleving/bindweefsel te zitten in het rectum :-[ . Contact met de Wagenrenk en donderdag wordt Spike geopereerd.
Vandaag wordt zijn darm gespoeld en tot operatie mag hij niet eten, om darmen zo schoon mogelijk te laten zijn.
Dit wordt dus erg spannend.
DA gaf aan dat hij mogelijk na operatie blijvend op vezelarm, niet rauw voer moet blijven.
Natuurlijk allereerst duimpjes gevraagd in deze spannende dagen.
Maar ook een vraag of i.d.d. Kvv zo vezelrijk is als mijn DA vaak noemt?
Waarbij mijn ervaring is dat wat gekookte groenten door de kvv bij alledrie de honden positief effect op de ontlasting heeft.
Voorlopig zal Spike wel op de lichtverteerbare blik en daarna op de witte macaroni en gekookte kip staan :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door