Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3212109
Hoihoi iedereen,

Ik ben Esmeralda en heb, samen met mn man, drie honden van 8, 4 1/2 en 4 jaar. Toen we de oudste hond nog hadden samen met onze eerste hond, ben ik na een lange zoektocht terechtgekomen bij de brokken van Canin. We leefden toen nog in 'brokkenland'. Inmiddels hebben we met de nieuwe roedel een hond met een doge/schilferige huid en een hond die snel dik wordt en eigenlijk nog moet afvallen; anaalklieren ook vaak verstopt bij deze hond. De oudste hond heeft langer last van zn slokdarm. Anderhalf jaar geleden zelfs acute bronchitis veroorzaakt door het opgeven van voer en het overgeven vlak voor maaltijden. De dierenarts heeft de oorzaak nooit gevonden. Bij mij zijn inmiddels de lampen aan; het moet wel aan de brokken liggen. Terug naar 1 keer voeren per dag heeft vooral voor de hond met slokdarm/maagproblemen al heel veel verschil gemaakt.

Nu ben ik dus ongeveer 8 weken bezig met BARF. Voor het gemak kocht ik eerst de kant-en-klare menu's uit de diepvries, maar op deze manier vreten ze ons kaal :biggrin2: Nu ik me erin heb verdiept, begrijp ik wel dat het kant-en-klare zo duur is (veel werk), mits alle verhoudingen kloppen natuurlijk; dat is in het begin ook een zoektocht geweest.

Ik heb nu een menuutje gemaakt voor de zwaarste hond en ben benieuwd of ik goed op weg ben. Ze weegt 28 , maar er mag nog iets af, dus ik heb afgerond naar 550. De plekken waar nu nog 'Barfmenu' staat, moeten nog worden omgewisseld met vleesbot/spier/orgaan waar ik nog een adresje voor moet vinden. De kip (plus organen) en de vis zijn al gelukt.

Menu 14 dagen Gewicht

1/4/8 Halve kip inclusief 1 orgaan 500
Groente 50

2/6/10/14 Barfmenu met Pens van rund en andere organen 500
Groente 50

3/7/11 Barfmenu bijzonder bv Konijn/Hert/Paard 500
Groente 50

5/13 Barfmenu Makreel 500
Groente 50
OF
Stukje verse vis 200
Rundersnijdsel 300
Groente 50

9 Visdag met zalmkoppen 500
Groente 50

12 Halve kip inclusief 1 orgaan 500
Groente 50
OF
Kippenhartjes+Vleugels/Barfmenu Hart 500
Groente 50


Dit menu wordt aangevuld met een snackje hier en daar. Konijnenoortje, vissenhuid of kippenvoet. Beetje karnemelk over de groenten en/of een eitje erbij. Hopelijk is alles een beetje in orde, maak ik geen cruciale fout en heb ik hier een goede basis om te perfectioneren.

Groet, Esmeralda en pootjes van Souki, Bullet en Piggelmee.
#3212769
Je hebt je menu een beetje vreemd neergeschreven moet ik zeggen. Het is eenvoudiger om te volgen als je de dagen.gewoon oplijst en daarachter wat je zou voeren. Dan hoef je ook geen OF te gebruiken en schrijf je gewoon een keertje het ene en een keertje het andere.
Vis mag je zeker niet hoger gaan zitten. En het valt af te wachten of je honden om kunnen met een volledige visdag. Dat durft nogal zwaar op de maag vallen.
Verder staat er nogal veel kip op het menu dus ik zou zeker op zoek gaan naar afwisseling.
En je percentages kan ik zo niet uitmaken. Hoe zit het met orgaan, hoeveel pens, hart en lever voer je en heb je ook nier? Hoe zit je vleesbot- spier-orgaan-groente verhouding?
#3212947
Hartstikke bedankt voor je reactie. Het schema is inderdaad een beetje onduidelijk zo. Het was een mooie tabel in Word. Het makreel menu en de visjes gaan erg goed. Deze week hebben we voor het eerst konijn geprobeerd (van tinlo); dat was heel lekker, maar wel wat dunnere en meer slijmerige ontlasting. Kwestie van gewenning neem ik aan. Ik gebruik nu voor de barfmenu's nog die van Barfmenu van tinlo omdat die ook botten erin hebben. Ik begrijp dat 3 keer een halve kip en een keer kippenhartjes in 2 weken teveel is? Dus 4x kip, 4x rund, 3xwild/wat anders, 3x vis, is geen goede verhouding voor een menu van 14 dagen? Ik las ergens dat een hele/halve kip plus orgaan een volledig menu kon zijn; los van de groente. De drie honden krijgen dan om en om een ander orgaan. Is het misschien een idee om ipv de kippenhartjes, runderhart te geven die dag? Ik begrijp dat de verhoudingen zo niet duidelijk zijn. Dat komt waarschijnlijk omdat ik nog overstappend ben van de menu's naar zelf maken. Zodra ik precies weet over welke dieren en delen in kan beschikken, zal ik een mooi schema maken volgens de rekenhulp ;-) Ben er op het moment hard mee bezig. Het opeten en verteren van de kippendelen en hele kip gingen gelijk probleemloos. Ook de zalmkoppen hebben we 1 keer gehad en 1 hond had toen wat diarree; de oudste. Was na 1 ontlasting weer over. Zodra ik mn aangepast menu heb, zal ik deze plaatsen en dan hoop ik dat je me weer commentaar zult geven.
#3212986
Piggelmee schreef:Hartstikke bedankt voor je reactie. Het schema is inderdaad een beetje onduidelijk zo. Het was een mooie tabel in Word. Het makreel menu en de visjes gaan erg goed. Deze week hebben we voor het eerst konijn geprobeerd (van tinlo); dat was heel lekker, maar wel wat dunnere en meer slijmerige ontlasting. Kwestie van gewenning neem ik aan. Ik gebruik nu voor de barfmenu's nog die van Barfmenu van tinlo omdat die ook botten erin hebben. Ik begrijp dat 3 keer een halve kip en een keer kippenhartjes in 2 weken teveel is? Dus 4x kip, 4x rund, 3xwild/wat anders, 3x vis, is geen goede verhouding voor een menu van 14 dagen? Ik las ergens dat een hele/halve kip plus orgaan een volledig menu kon zijn; los van de groente. De drie honden krijgen dan om en om een ander orgaan. Is het misschien een idee om ipv de kippenhartjes, runderhart te geven die dag? Ik begrijp dat de verhoudingen zo niet duidelijk zijn. Dat komt waarschijnlijk omdat ik nog overstappend ben van de menu's naar zelf maken. Zodra ik precies weet over welke dieren en delen in kan beschikken, zal ik een mooi schema maken volgens de rekenhulp ;-) Ben er op het moment hard mee bezig. Het opeten en verteren van de kippendelen en hele kip gingen gelijk probleemloos. Ook de zalmkoppen hebben we 1 keer gehad en 1 hond had toen wat diarree; de oudste. Was na 1 ontlasting weer over. Zodra ik mn aangepast menu heb, zal ik deze plaatsen en dan hoop ik dat je me weer commentaar zult geven.
Ik weet niet wat er in Barfmenu zit... Het is geen BARF, het is KVV. Maar als daar bijv. ook kip in zit qua bot, dan wordt nog meer kip best veel kip. Het voegt dus eigenlijk niet zoveel toe. En je schrijft dat je 3 keer per twee weken dan die kip voert, maar mij is niet duidelijk wat je dan die andere week voert? Verder: qua vette vis moet je niet meer dan 10% van het totaal aan voeding aan vis geven. Je komt anders echt in de knel met vitamine B1 (dat wordt vernietigt door de stof thiaminasis in vis). Voor meer informatie verwijs ik je graag hier naar toe: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... e#p3162303
#3213664
In de Barfmenu's van Tinlo zitten de botten en de organen van het beest waarvan het gemalen is. Ik ging er dus eigenlijk van uit dat het wel goed zat. Andere menu's hebben inderdaad een toevoeging voor calcium of werken met een basis van rund/kip (zoals smuldier). Barfmenu is ook de enige in mijn omgeving die hele dieren erg grof heeft vermalen en je hoort de botten ook kraken als ze eten. Die met makreel is wel aangevuld met Rund. Ik begrijp anders denk ik niet zo goed hoe je moet starten met barfen? Als je in het begin enkel kippenbotten kunt geven. Hoe kom je dan aan de afwisseling van 4 diersoorten?

Nu is het dus 4x kip, 4x rund, 3xwild/wat anders, 3x vis De dagen dat er kip staat is dus echt de enige dagen dat ze kip krijgen enz. enz. De dagen dat ze wat ander krijgen, krijgen ze dus ook de botten en organen van dat andere. Ik begrijp dat een maaltijd met vis voor een hond die 560 gram krijgt, dus niet meer mag zijn dat 56 gram? Dit geld niet voor de zalmkoppen toch? Nu krijgen ze als er vis staat dus de maaltijd van makreel met rund OF 2 sardientje/makreeltje, aangevuld met wat rundersnijdsel (pezen en zeentjes en vlees eraan) van de slager en groentemix. Ik moet er dan dus voor zorgen dat die sardientjes/makreeltje niet meer wegen dan 10% van die maaltijd?
#3213736
Vis mag maar 10% zijn, maar dat mag wel verdeeld over de week he. Je hoeft niet alle dagen vis te voeren, 1 of 2 keer per week kan ook. En dan dus Max 10% van wat hij in de week eet.

In het begin is het normaal.dat je wat meer kip voert, maar al vrij snel kan je uitbreiden met konijn, eend, parelhoen enz... kwartel kan vb ook al van in het begin.
Je kan je menu beter meteen invullen met andere dirsoorten en dan gewoon in het begin een deel van je vleesbot vervangen door zachtere soorten.

Tinlo is inderdaad opgebouwd uit spier orgaan en bot maar er zit nogal veel bot in. Het percentage is nogal hoog.
Op zich kan je wel deels kvv voeren, maar het idee zeker niet noodzakelijk. Gewoon een heel menu barf is zeker niet ingewikkelder.
#3213931
Helemaal bedankt voor de duidelijke uitleg ::)

Dat de Barfmenu's meer bot hadden vermoedde ik al, want de jongste hond heeft erg harde drollen na het eten ervan en ik deed bij haar al wat meer groente en spiervlees bij zo'n menu. Ik begrijp dat ik de botten nu het beste nog van kip, eend of kwartel kan gebruiken en die dan aanvul met de organen en spiervlees van de andere dieren?

De vis is niet helemaal duidelijk. In de rekenhulp wordt vis ook niet meegenomen. Komt de vis dan in plaats van het spiervlees?

Bijvoorbeeld de hond van 28 kilo krijgt 560 per dag, dus 3920 per week. De vishoeveelheid per week mag dan niet meer zijn dan 392. Van welke onderdelen haal ik die 392 dan af? Anders voer je toch structureel 392 per week teveel?
#3214028
Bij sommige honden kan af en toe een extraatje geen kwaad, maar als dat wel zo is reken je het mee in je weekmenu
. Je kan vb zalmkop of karkas rekenen onder vleesbot. Maar vele mensen doen dat niet en rekenen het vb als vleesbot en spier of orgaan samen. Omdat visbot toch merkbaar minder calcium bevat en zo'n kop vaak erg sterk bevleesd is. Als je hond gemakkelijk aan de dunne gaat kan het ook nodig zijn om zalmkop met vleesbot te combineren. Dan kan je dat in rekening brengen en alle andere dagen een tikje minder vleesbot voeren of dat gewoon laten. Zo heel nauw komen die percentages niet en als er 1 dag in de week een beetje van afwijkt, maakt dat op het weektotaal meestal niet zo'n verschil. Als je het zeker wil weten, reken je dat gewoon eens uit.

Hele vissen reken je best als compleet. Maar je kan ze ook gewoon onder spier laten vallen, dat beetje bot en orgaan maakt niet zoveel verschil.
Compleet wil zeggen dat het buiten je menu valt en dus niet onder bot, spier of orgaan valt. Ofwel hou je daar rekening mee en hou je een paar procent in je menu opzij voor extra's. Dan heb je naast spier orgaan en bot ook vb 10% extra in je menu. Ofwel geef je dat naast je menu en haal je de voerhoeveelheid bij je menu een beetje omlaag. Dan voer je vb een 50 of 100 gr minder per dag en voer je soms wat extra compleet. Denk aan een visje, een eitje of een ander compleet prooitje. Dat ze de ene dag dan meer krijgen dan de andere want die vis weegt meer dan een ei, dat is niet erg. Je kijkt naar je weektotaal.
Je kan ook een dag compleet invoeren waarop je dus geen onderdelen apart voert maar enkel complete zaken.

Er zijn dus heel veel mogelijkheden. Tis maar wat je zelf het aangenaamst vind. En wat je wil gaan voeren. Zalmkoppen geef je gemakkelijker als deel van een maaltijd, een hele sardien iets eenvoudiger als extra.

Houdt gewoon in je achterhoofd dat het niet op een paar grammen komt. Niet in het dagtotaal en niet in de verhoudingen. Rond dat wat af zoals het uitkomt. Een eendennek weegt ook niet altijd precies 200gr. En de ene keer wat meer, de andere keer wat minder. Dat is prima zo. Begin die niet op maat te hakken. ;)
#3216937
Okay, daar was ik weer. Nog bedankt voor de reactie over de vis; dat was eerst niet zo duidelijk. Ik heb er maar voor gekozen om de vis als extraatje te doen voor 2 van de 3 doggies. De vetklep krijgt vis i.p.v. maaltijd.

Ben de afgelopen 2 weken druk in de weer geweest om gevarieerd eten te regelen. De Barfmenu's zijn nu verleden tijd :P

Ik heb nu:

- vlees/bot van eend, kip, kalkoen en kwartel
- orgaan van geit, lam en rund. bij de kip en kwartel zitten ook soms organen. de pens is wat lastig te krijgen hier en heb ik maar van Smuldier genomen.
- spiervlees van rund, geit en lam. natuurlijk zit er ook wat aan de eend, kwartel, kip en kalkoen.
- groentemix van per week 3 of 4 verschillende groente
- 1 x per week vis; wat ik kan krijgen.
- extraatjes in de vorm van komkommer, gedroogd spul en een eitje.

De gewichten zet ik er niet bij, omdat ik het schema aanhoud van barfplaats en probeer die per week uit te laten komen. Heb al gemerkt dat het anders een lastig hak en snijwerk wordt. Ook heb ik de fout gemaakt om te verdelen per hond per week. Nu sta ik elke keer te hannesen met meerdere verpakkingen. Volgende keer lijkt het me slimmer om per soort per week te verpakken. Oja en spul voor 4 weken past dus niet in mijn vriezer ha haha. Gelukkig woont mn moeder om de hoek.

Ik heb bij de vetklep al gemerkt dat ze mooi aan het afvallen is; de diëtiste bij de DA ook helemaal blij. Dat de honden minder zouden stinken en een schoner gebit zouden krijgen, heb ik helaas nog niet gemerkt. Ik zie juist een viezer gebit met een wat donkere aanslag, die er eerst niet zat. Moet ik nu gaan poetsen? Het stinken is mega-erg, tot het voedsel is verteerd, dan valt het weer mee in tegenstelling tot de brok; daar ruftten ze de hele dag van door.

Over het vlees/bot. Ik merk dat alle vlees/bot van het gevogelte goed wordt verteerd. De honden kauwen er ook supergoed op en ik zie dat ze de stukken goed inspecteren voor ze deze doorslikken. Betekent dit dat ik zou kunnen overstappen naar wat ribbetjes?
#3216991
Piggelmee schreef:Okay, daar was ik weer. Nog bedankt voor de reactie over de vis; dat was eerst niet zo duidelijk. Ik heb er maar voor gekozen om de vis als extraatje te doen voor 2 van de 3 doggies. De vetklep krijgt vis i.p.v. maaltijd.

Ben de afgelopen 2 weken druk in de weer geweest om gevarieerd eten te regelen. De Barfmenu's zijn nu verleden tijd :P

Ik heb nu:

- vlees/bot van eend, kip, kalkoen en kwartel
- orgaan van geit, lam en rund. bij de kip en kwartel zitten ook soms organen. de pens is wat lastig te krijgen hier en heb ik maar van Smuldier genomen.
- spiervlees van rund, geit en lam. natuurlijk zit er ook wat aan de eend, kwartel, kip en kalkoen.
- groentemix van per week 3 of 4 verschillende groente
- 1 x per week vis; wat ik kan krijgen.
- extraatjes in de vorm van komkommer, gedroogd spul en een eitje.

De gewichten zet ik er niet bij, omdat ik het schema aanhoud van barfplaats en probeer die per week uit te laten komen. Heb al gemerkt dat het anders een lastig hak en snijwerk wordt. Ook heb ik de fout gemaakt om te verdelen per hond per week. Nu sta ik elke keer te hannesen met meerdere verpakkingen. Volgende keer lijkt het me slimmer om per soort per week te verpakken. Oja en spul voor 4 weken past dus niet in mijn vriezer ha haha. Gelukkig woont mn moeder om de hoek.

Ik heb bij de vetklep al gemerkt dat ze mooi aan het afvallen is; de diëtiste bij de DA ook helemaal blij. Dat de honden minder zouden stinken en een schoner gebit zouden krijgen, heb ik helaas nog niet gemerkt. Ik zie juist een viezer gebit met een wat donkere aanslag, die er eerst niet zat. Moet ik nu gaan poetsen? Het stinken is mega-erg, tot het voedsel is verteerd, dan valt het weer mee in tegenstelling tot de brok; daar ruftten ze de hele dag van door.
Dat is heel ongewoon. Ik zou zeker gaan poetsen. En het ruiken heeft misschien nog meer tijd nodig. Je kunt chlorella geven om dat proces te versnellen en ondersteunen.
Over het vlees/bot. Ik merk dat alle vlees/bot van het gevogelte goed wordt verteerd. De honden kauwen er ook supergoed op en ik zie dat ze de stukken goed inspecteren voor ze deze doorslikken. Betekent dit dat ik zou kunnen overstappen naar wat ribbetjes?
Ja, zolang de ribbetjes maar zacht zijn en snoeischaarproof. Je hoeft geen ribben te gaan voeren trouwens. Maar het kan.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door