Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door frodo quin
#3216206
Deze week is er nog eens een GT geweest omwille van de problemen tussen de katten. Het volgens haar grootste probleem was dat mijn katten niet onbeperkt brok kregen. Jullie zullen wel begrijpen dat ik heb uitgelegd dat ik dat absoluut niet wil, zowel de brok als eigenlijk ook het onbeperkt voeren zie ik als een probleem. De brok moet ik waarschijnlijk niet uitleggen ;) Het onbeperkt voeren in antischrokbakjes over het huis verspreid zie ik los van dat dat niet gaat met vers als een probleem. Ik vind het sowieso een ongezonde manier van voeren aangezien een kat er niet op gemaakt is om te grazen; Ze eten alle drie meer dan wat gezond is als ik ze laat doen, maar vooral wolf is heel extreem. Hij is al zo van in de nest en vreet zich gewoon dood.

Nu snap ik wel dat de GT het over onbeperkt voeren had als je denkt aan de bronnen die niet schaars mogen zijn. Zien jullie mogelijke oplossingen?
Door Martine-Tom
#3216228
De laatste onderzoeken wijzen idd uit dat katten het best onbeperkt eten. En ik heb dat ook altijd gedaan, zowel met brok als met vers, 2 vaste eetmomenten en verder zorgde ik dat er altijd eten stond, niet veel maar zeg 30 gr kvv, en als dat op was vulde ik bij. Dus met vers kan dat ook prima.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3216236
Martine-Tom schreef:De laatste onderzoeken wijzen idd uit dat katten het best onbeperkt eten. En ik heb dat ook altijd gedaan, zowel met brok als met vers, 2 vaste eetmomenten en verder zorgde ik dat er altijd eten stond, niet veel maar zeg 30 gr kvv, en als dat op was vulde ik bij. Dus met vers kan dat ook prima.
Zo doe ik dat ook. Het eten staat hier koel in de garage, daar is het een graad of 10 en ik durf het daar best even te laten staan. Geen hele week natuurlijk, maar het is altijd na een halve dag op.

Als het jou katten helpt om de rust te behouden zou ik het zeker eens een tijd proberen. 1 of 2 keer per dag een gewone maaltijd en de rest van de dag 2 eetlepels kvv in een bakje en regelmatig bijvullen.
Door frodo quin
#3216242
2 eetlepels helpt niet hoor, moet op op minstens 6 plaatsen staan. Het zou toch minstens een kilo of 5 per dag moeten zijn als ze het niet mogen op krijgen. In een garage van 10 graden snap ik dat je het aandurft, maar bij 25° is dat toch te gevaarlijk vind ik. Ik zie het ook niet zitten om de geur van vlees doorheen mijn huis te hebben, wordt flink misselijk van de geur en overal vlees te hebben staan zie ik eigenlijk ook niet zitten, zeker in de krabpalen op mijn bed eettafel, keuken en zetels niet. Maaltijden mag ik niet meer geven, ze mogen geen eten van mij krijgen.

Hoe zouden jullie het dan met Wolf oplossen, die wordt niet gewoon obees, zoals de andere twee, maar eet op een manier dat hij er op korte tijd van kan doodvallen, zeker met zijn hart en geen barf meer vind ik met zijn aanleg voor tandplak ook niet geweldig.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3216243
Onbeperkt voeren is natuurlijk in deze puur symptoombestrijding. Maar ik weet zo snel niet wat dan wel de oplossing kan zijn.
Kun je nog eens precies het probleem neerzetten en welke dingen je zelf al hebt gedaan, ook met welk resultaat?
Hoe is je huis verder ingedeeld en waar hebben de katten vrij toegang tot?
Door frodo quin
#3216275
Probleem: Wolf: Wolf is nu 6 jaar en de afgelopen 4 jaar steeds gepest. Hij werd door Cyc (overleden) geterroriseerd, op het einde zo extreem dat ik ze heb moeten scheiden en Cyc mede daarom ingeslapen is. Hij heeft daardoor een sterke associatie met pijn en angst als een kat in zijn buurt komt of belangstelling voor hem heeft. Wolf is een nogal hevige kat, toen hij jonger was viel hij je ook gewoon aan om je eten af te pakken of als je hem van je bord probeerde weghouden. Hij is een schatje, maar geraakt heel snel overprikkeld en reageert heel hevig op zo ongeveer alles. als kitten in de nest was hij ook al zo en ondanks dat hij wel binnen geboren is konden de meeste mensen niet in zijn buurt komen zonder dat hij boos werd. Broertjes en zusjes werden ook vakkundig op afstand van het eten gehouden, want alles was voor hem. Intussen is hij zover dat hij bezoek enkel maar een waarschuwingsbeet geeft als ze iets doen wat hij niet oké vind.

Joran (2 jaar) is hem een jaar geleden beginnen pesten, daarvoor viel hij hem ook lastig, maar het was toen nog al spelend bedoelt. Joran is ook heel territoriaal en wou tot nu met de flying frenzy niet met speelgoed spelen. Hij geraakt dus zijn ei niet kwijt en heeft te weinig ruimte, dus veel frustratie. Ik denk ook dat hij van Cyc het gedrag heeft overgenomen. Momenteel speelt hij dus wel verschil. Ik hoop dat hij zijn nieuwe hengel niet beu geraakt, de valeriaanspeeltjes is hij inmiddels weer beu.

Finn (2 jaar) is er vorig jaar september bijgekomen, een heel lief katje en heel makkelijk met andere katten. Hij is er bijgekomen om als maatje voor Joran te dienen, het leek in eerste instantie te helpen, maar intussen loopt hij mee met Joran als die Wolf gaat pesten. Hij bedoelt het niet verkeerd hoor, maar hij is benieuwd. Op dit moment is hij geen probleem, maar ik vrees wel dat hij als de situatie niet snel veranderd het gedrag van Joran gaat overnemen. Hij is een verwilderd katje en met één jaar gevangen, maar hij is niet meer bang van mensen en kopieert het gedrag van andere katten enorm.

We wonen op een klein dak appartement met een overdekt terras. Het appartement is iets groter dan 60 m2 (open keuken living, wc, badkamer en slaapkamer) en het terras iets kleiner dan 10m2. Er staan drie grote krabpalen, krabgolf, bankjes en mandjes en enkele plankjes en hangmatten aan de muur. Er zouden eigenlijk rondom rond plankjes moeten hangen, maar dat gaat niet door de schuine muren en die in de rechte muren vallen er makkelijk uit. Ze mogen overal komen, maar op het terras (afgezet) enkel als ik er ben. Er staan normaal gezien 3 bakken, 2 maxi's en één gewone (momenteel 5 want moest er van een bepaald model van haar gaan halen, maar de katten zijn veel te groot voor de bakken). Ze krijgen drie keer per dag eten en voor ze eten probeer ik met hen te spelen, dat lijkt beter te gaan dan wanneer ik speel zonder daarna eten te geven.

Ik denk dat de ruimte voor Joran veel te klein is, jammer genoeg kan ik mij een groot huis of appartement helemaal niet veroorloven.
Het is de tweede GT die geweest is, ze had wel wat dingen die ik zou kunnen veranderen, maar vaak praktisch niet echt haalbaar.

Ik heb in de loop der jaren al heel veel geprobeerd qua spel, momenten van aandacht, medicatie,... Wolf krijgt momenteel nog bach bloesems en dat helpt een beetje, maar lost natuurlijk niets op.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3216321
Is de GT er nog niet over begonnen dat het probleem waarschijnlijk bij Wolf ligt en.niet bij de anderen? En dat een kat zo'n gedrag over zichzelf kan uitroepen?
Je geeft aan dat het bij Wolf eigenlijk al zijn hele leven is dat hij andere katten op een afstand houdt en dat het doorheen de jaren, mede doordat negatieve ervaringen met Cyc, verergerd is. Dat maakt de kans dat je dat omgebogen krijgt natuurlijk erg klein. Maar heeft de GT daar al met je op gewerkt?
Anders kan ik daar nog wel een paar tips in geven die echt wonderlijk werken. Ik heb hier ook zo'n dametje rondlopen, zij het niet zo erg. Maar er is een tijd geweest dat ze niet met de anderen in dezelfde kamer kon zijn zonder te grommen of zelfs op mij te grommen als mijn handen naar hen roken. Nu blaast ze gemiddeld een keer per dag als ze afstand wil en in perioden meer dan andere. Verder lopen en zitten ze gewoon naast elkaar ed en af en toe krijgt zelfs iemand een likje.
Je zou kunnen proberen of Wolf nog te leren is andere katten te vertrouwen.

Wat ik je alvast kan zeggen is dat het enige wat je zeker niet mag doen is de jonge katten onder hun voeten geven. Hoe tegenstrijdig dat ook voelt, het maakt het erger.
Als je het probeert zou je vrij snel moeten zien of het zin heeft en er verbetering op zit of niet.


In het andere geval zie ik persoonlijk dat herplaatsen eigenlijk de meest diervriendelijke oplossing is... :(
Maar dat wil je natuurlijk vermijden.

Ombeperkt voeten zou ik ook niet meteen doen. Je wil vermijden dat hij van bakje naar bakje loopt om het op te schrokken voor de anderen ervan eten en dan doodziek van te veel eten toch nog alle bakjes lopen beschermen. Ik kan me dat zo voorstellen en dat zou pas stress geven bij iedereen. Blijkbaar is voedsel iets belangrijks voor Wolf dus zou ik hem wel apart voeren. Terzelfdertijd met de anderen maar zonder dat ze elkaar zien. Later kan je voedsel dan wel gebruiken om hen net dichter bij elkaar te brengen. Maar in eerste instantie zou ik de andere katten daar zeker niet bij betrekken, in tegendeel.
Door hannabelgje
#3216326
Is het mogelijk om grote prooidieren te voeren? Een hele kip of een hele eend ofzo? Voer je kvv of barf? Met barf in grotere stukken overeten ze zich vaak ook niet. Omdat het niet hap-slik-weg is hebben ze meer voldoening van hun eten en worden ze ook kalmer. Werkt hier erg goed bij de jongste.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
Door frodo quin
#3216334
pearlsofpassion schreef:Is de GT er nog niet over begonnen dat het probleem waarschijnlijk bij Wolf ligt en.niet bij de anderen? En dat een kat zo'n gedrag over zichzelf kan uitroepen?

Het probleem lag bij wolf, maar intussen niet enkel bij Wolf, Joran is zwaar gefrustreerd. Mijn idee is hierover dat Joran toenadering wou, maar Wolf door het gedoe met Cyc daar niet mee omkon en Joran daardoor gefrustreerd raakte en zijn poging tot spel uiteindelijk meer en meer pestgedrag is geworden. Joran heeft ook gewoon een groter territorium nodig, zeker omdat ik dus met twee sociale groepen zit (Finn overlapt een beetje)
Je geeft aan dat het bij Wolf eigenlijk al zijn hele leven is dat hij andere katten op een afstand houdt en dat het doorheen de jaren, mede doordat negatieve ervaringen met Cyc, verergerd is. Dat maakt de kans dat je dat omgebogen krijgt natuurlijk erg klein. Maar heeft de GT daar al met je op gewerkt?

Wolf deed dat de eerste twee jaar van zijn leven niet, integendeel, hij deed niets liever dan spelen met Cyc en de katten van mijn vroegere huisgenoot die dat wouden, ook op elkaar slapen vond hij super. Toen hij twee werd en dus volwassen en Cyc begon te sukkelen met zijn artrose en daarbovenop ook weer een niercrisis kreeg is het bergaf gegaan en wou Cyc niet meer met hem spelen. Cyc werd dus zwakker en Wolf sterker, ik denk dat Cyc bang was om de controle te verliezen en daarom Wolf psychisch is beginnen neer te halen. Wolf wil nog steeds contact met katten, maar de angst haalt het bijna altijd.

Op vlak van eten is hij dus al van bij zijn geboorte gestoord en hij eet dus ook nooit samen met andere katten in dezelfde ruimte en krijgt als eerste eten, anders bouwt de stress te veel op. Bij het laatste onbeperkt voeren experiment was het zo erg dat hij daar maar lag en nog met moeite kon ademen, was het naar lucht happen voorbij, dan ging hij weer eten.

Anders kan ik daar nog wel een paar tips in geven die echt wonderlijk werken. Ik heb hier ook zo'n dametje rondlopen, zij het niet zo erg. Maar er is een tijd geweest dat ze niet met de anderen in dezelfde kamer kon zijn zonder te grommen of zelfs op mij te grommen als mijn handen naar hen roken. Nu blaast ze gemiddeld een keer per dag als ze afstand wil en in perioden meer dan andere. Verder lopen en zitten ze gewoon naast elkaar ed en af en toe krijgt zelfs iemand een likje.
Je zou kunnen proberen of Wolf nog te leren is andere katten te vertrouwen.

Wat ik je alvast kan zeggen is dat het enige wat je zeker niet mag doen is de jonge katten onder hun voeten geven. Hoe tegenstrijdig dat ook voelt, het maakt het erger.
Als je het probeert zou je vrij snel moeten zien of het zin heeft en er verbetering op zit of niet.

De GT stelde daar klikkeren voor voor. Ik heb "kliks" waar hij heel goed op reageert (bepaalde liedjes als ik ze zing), maar die worden dus ontkracht doordat als hij van de kast komt Joran er boven op sprngt. Een kat onder zijn voeten geven werkt inderdaad omgekeerd als moet ik zeggen dat mijn emmer af en toe wel overloopt en ofwel begin ik dan te janken ofwel wordt ik boos op Joran.


In het andere geval zie ik persoonlijk dat herplaatsen eigenlijk de meest diervriendelijke oplossing is... :(
Maar dat wil je natuurlijk vermijden.

Ik wil dat vermijden, maar niet ten koste van Wolf, hij leeft al 4 jaar met voortdurende angst en dat is al veel te lang.

Ombeperkt voeten zou ik ook niet meteen doen. Je wil vermijden dat hij van bakje naar bakje loopt om het op te schrokken voor de anderen ervan eten en dan doodziek van te veel eten toch nog alle bakjes lopen beschermen. Ik kan me dat zo voorstellen en dat zou pas stress geven bij iedereen. Blijkbaar is voedsel iets belangrijks voor Wolf dus zou ik hem wel apart voeren. Terzelfdertijd met de anderen maar zonder dat ze elkaar zien. Later kan je voedsel dan wel gebruiken om hen net dichter bij elkaar te brengen. Maar in eerste instantie zou ik de andere katten daar zeker niet bij betrekken, in tegendeel.

Momenteel krijgen ze dus 3 keer per dag eten, vroeger twee keer en dat ging opzich beter, maar was praktisch op een bepaald moment soms een probleem doordat Cyc misselijk werd als het langer dan 12 uur duurt tussen maaltijden en Joran dat ook heeft.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3216337
Ja, klinkt doenbaar.
Natuurlijk heeft Joran nu een probleem met Wolf, maar dat kan je niet oplossen voordat Wolf beter in zijn vel zit.
Eigenlijk komt het erop neer dat je met Wolf mor werken tot hij stevig genoeg in zijn schoenen staat om Koran eens op zijn plaats te zetten. Stomme is dat je dat echt niet in zijn plaats kan doen.

Ik wil gerust wat meer uitleg geven en proberen helpen maar ik vertrek net op weekend, heb geen tijd voor een uitgebreide uitleg, dus das nu lastig. Na het weekend zal ik me er eens aan zetten, goed?

Houdt er wel rekening mee dat je niet binnen het jaar zult zeggen dat het goed zit. Dit soort zaken vragen tijd. Maar het zou wel vrij snel al wat beter en leefbaarder moeten zijn.
Door frodo quin
#3216342
hannabelgje schreef:Is het mogelijk om grote prooidieren te voeren? Een hele kip of een hele eend ofzo? Voer je kvv of barf? Met barf in grotere stukken overeten ze zich vaak ook niet. Omdat het niet hap-slik-weg is hebben ze meer voldoening van hun eten en worden ze ook kalmer. Werkt hier erg goed bij de jongste.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
Ik voer zelf samen gesteld, kvv als extra in de periodes dat ze meer nodig hebben of als de oppas voert of soms als ik anders te weinig diersoorten heb. Wolf heeft ook echt hele stukken nodig, anders is zijn gebit op een paar weken tijd bruin heb ik gemerkt wanneer hij even geen hele stuken omdat hij een duifkarkas had doorgeslikt en het er ook nog met grote stukken is uitgekomen, de foto's waren oké, maar kleine schade zie je er niet op. Ik voer in ieder geval nooit meer vleesbot als er iemand anders in huis is, ookal kan hij het goed met hen vinden.

Hele dieren voer ik niet. Met de kleine hoeveelheden zou dat ook lastig zijn en ik durf niet bij een dood dier of iets wat daar op lijkt in de buurt te komen. Wolf stopt ook maar met eten als hij echt zijn mond niet meer kan bewegen en overeet zich dus altijd. Dat is ook de reden waarom hij rond zijn 6 maand op beperkt is overgegaan en toen kreeg hij brok wat hij eigenlijk niet zo lekker vind. Ik denk moest ik er een konijn van pakweg drie kilo leggen dat hij wel op de helft zou geraken per maaltijd.
Door frodo quin
#3216345
pearlsofpassion schreef:Ja, klinkt doenbaar.
Natuurlijk heeft Joran nu een probleem met Wolf, maar dat kan je niet oplossen voordat Wolf beter in zijn vel zit.
Eigenlijk komt het erop neer dat je met Wolf mor werken tot hij stevig genoeg in zijn schoenen staat om Koran eens op zijn plaats te zetten. Stomme is dat je dat echt niet in zijn plaats kan doen.

Ik wil gerust wat meer uitleg geven en proberen helpen maar ik vertrek net op weekend, heb geen tijd voor een uitgebreide uitleg, dus das nu lastig. Na het weekend zal ik me er eens aan zetten, goed?

Houdt er wel rekening mee dat je niet binnen het jaar zult zeggen dat het goed zit. Dit soort zaken vragen tijd. Maar het zou wel vrij snel al wat beter en leefbaarder moeten zijn.
Ik begrijp dat het niet van vandaag op morgen koek en ei zal zijn, maar ik ben het met je eens dat het nu wel duidelijk in de goede richting moet evolueren.

Wat we nu dus aan het doen zijn is spel met beide. Dat lukt voor het eerst doordat Joran die vogels van de flying frenzy leuker vind dan Wolf en dus niet gewoon wordt geprikkeld om dan Wolf achterna te gaan (apart spelen werkt niet doordat ze overstuurd geraken als ik een deur toe doe). Wolf is een vogelman en vind ze ook super waardoor hij niet veel aandacht voor Joran heeft en dus ook meespeelt. Dat hebben ze beide echt nodig, Joran om zijn emmer leeg te maken en Wolf is een heel felle kat (de gemiddelde Bengaal is er sloom tegenover), hij die niet van een kast kan komen is dus niet bepaald behulpzaam zoals je wel zal begrijpen. Wolf bouwt zo ook zelfvertouwen op. Het lastige bij hem is dat hij dus zeer temperamentvol is en zijn gedrag dus sowieso reactie bij anderen uit lokt. Hij is zelf zeer respectvol voor andermans grenzen, maar is er zelf nooit in geslaagd om die af te dwingen door zijn manier van doen (zeer snel overprikkeld en dan kwaad weglopen).

Je input is zeker welkom. Ik heb permanente begeleiding van de GT genomen, dus ik kan ook bij haar te recht, maar als ik op ons consult af ga heb ik blijkbaar zeer vreemde katten, dus een andere kijk kan volgens mij zeker waardevol zijn. Na het weekend is prima hoor :)
Door frodo quin
#3216914
Ik word onnozel van het gedoe. Elke keer als Wolf de moed vindt om wat vrijer rond te bewegen wordt Joran boos en begint hij hem aan te vallen. Wolf heeft deze ochtend wat durven meespelen met de hengel en ja hoor, Joran is er de rest van de ochtend heel de tijd op gevlogen. Ik heb hem er weer een paar keer moeten aftrekken. Joran is een schatje, maar ik zou hem toch vaak zijn lieftallige nek willen omdraaien. >:(
Door enya13
#3217013
ik word al gestressed alleen al van het lezen, dat moet toch een hel zijn voor die katten. waarom blijf je door tobben? ze zitten teveel op elkaars lip in dat kleine huisje. hoe moeilijk ook, ik zou er snel eentje herplaatsen. soms gaat het gewoon niet met katten onderling, dat is geen schande.
ze koste wat het kost samen willen houden wel vind ik.
Door Droppie
#3217043
Wat een vervelende situatie zit je in. Bij ons hebben er 2 ook weleens ruzie, soms heel heftig, maar gelukkig niet zo vaak. Zij krijgen nu wel op maat gemaakte bloesems en ik heb het idee dat het werkt.
Ik lees dat Wolf ook bloesems krijgt, weet niet of dit op maat gemaakte is, anders zou je dat nog een keer kunnen proberen en ik zou dan ook bloesems laten maken voor Joran. Degene die hier de ander aanvalt, doet heel stoer, maar is in eigenlijk erg bang en daar krijgt hij nu bloesems voor. Mogelijk dat er bij Joran ook zoiets speelt.

wat betreft onbeperkt voeren. misschien is de surefeed iets. Wij hebben er hier ook eentje voor onze kat die slecht eet en als wij dan weg moeten en hij heeft zijn eten nog niet op, dan gaat zijn kvv in de surefeed en eigenlijk gaat het altijd op. Het verbaast mij hoe goed het vlees blijft in de surefeed.
meer tips zou ik zo niet kunnen bedenken, volgens mij heb je al heel veel gedaan. Succes!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door