Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3216226
Dag allemaal,

Ik heb mijn regelmatig terugkerende logeetje Beer, een Zwitserse Witte, 7 jaar oude reu, weer hier.
Hij had zwarte oogranden en lippen, zonder roze vlekken, tot een paar maanden geleden.
Nu heeft hij heel zichtbaar veel roze rond ogen en veel roze in lippen.

Hij staat, helaas, op brok (wat hij overigens slecht eet; I don't blame him).
Hij is ook onlangs geopereerd wegens verkleving aan niet volledig ingedaalde teelbal. Ik neem aan dat hij antibiotica heeft gekregen daarna.

Hij oogt verder gezond, is niet lusteloos of zo, gedrag is vrij normaal.

Enig idee waardoor dit snelle pigmentverlies komt?
Is het een probleem qua gezondheid? Of enkel cosmetisch?
Is er wat aan te doen?


Alle antwoorden welkom

Groeten,
Hans
#3216307
Hoi Enya,

Bedankt voor e reactie!

Geen jeuk, hij lijkt er ook geen last van te hebben.
Ik vroeg me af of het met voeding, ziekte of (antibiotica?)behandeling te maken heeft, en of het iets is om me zorgen over te maken.

Het verschil is groot: van compleet zwart rond ogen & lippen naar nu grotendeels roze.

En vers voeren: ja, ik ben voor. 1 van de eigenaars niet. In de perioden dat hij langer bij mij zat heeft hij vrolijk meegekvvt & meegebarft. Scheelde enorm in z'n verharen,in geur, in drolformaat & -consistentie, hoeveelheid drinken, energie etc.
Helaas niet mijn hond, en voor een weekend zet ik hem niet over.

Daarnaast:
zou vers helpen tegen het pigmentverlies?

Groeten,
Hans
#3216308
Toch zie ik dit wel vaker, als ze wat ouder worden.... Ik weet niet wat het is. En ook niet of het met de gezondheid te maken heeft of dat het alleen cosmetisch is. Ik zou dat toch even met de dierenarts overleggen, zeker gezien de ziektes waar ze aan zouden kunnen lijden. Pigmentbevorderend zijn zeewier, vlierbes en gedroogde vijgen.
#3216341
Hey Lizzy,

Ook bedankt voor e reactie.

Ja, ik zie het ook wel vaker, vooral bij de witjes.
Meestal geleidelijk, en bij oudere honden.
Beertje is relatief jong (7 jaar) en het proces relatief snel, lijkt mij (maanden ipv jaren).
Ik zal met de eigenaars overleggen en aansturen op controle bij dierenarts en evt fokker.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door