Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nadine
#3216091
Hallo allemaal!

Het is al weer een tijdje geleden dat ik op dit forum ben geweest.
Ik heb hier erg veel steun gehad en zit nu weer met een zieke kat, dus wil graag weer om hulp en advies vragen.

Bij mijn allerliefste kat Max van 18 jaar (wordt eind juli 19) zag ik een maand geleden gedragsveranderingen.
Hij werd ineens kritisch met diverse smaken en merken kvv, at ineens minder en kwam slomer over.
Sindsdien geef ik hem alleen de smaken die hij lust. Hij komt nog steeds altijd eten, maar eet wel minder dan normaal.
Ik dacht eerst dat het gewoon ouderdom was, maar het viel me op dat hij sterk afviel.
Vergeleken met een weging van anderhalve maand terug was hij een halve kilo afgevallen en zat hij ineens op 2,8 kg.

Afgelopen dinsdag ben ik bij de dierenarts geweest, die zijn bloed heeft afgenomen en gisteren kreeg ik de uitslag daarvan.
Tot mijn verbazing waren zijn nierwaarden goed, maar er waren wel 2 andere afwijkingen.
Hij neigt tot bloedarmoede en zijn leverenzymen zijn verhoogd (volgens de dierenarts niet door ondervoeding of leververvetting).
Geen chronische ontsteking, maar wel afbraak van rode bloedcellen.
Wel nieuwe rode bloedcellen, maar niet genoeg.

De dierenarts zegt dat dit niet het einde hoeft te zijn van Max en zegt dat ik een echo kan laten doen en eventueel een injectie kan laten toedienen die hem een boost kan geven zodat hij meer rode bloedcellen aan gaat maken.
Erg duidelijk was hij verder niet wat betreft hoeveel zin verder onderzoek heeft op zijn leeftijd.

Nu wil ik alles doen voor Max, maar wil hem absoluut niet laten lijden.
Hij loopt gewoon nog de trap op en af, komt 2x daags om eten vragen, loopt niet instabiel, braakt niet en zijn vacht ziet er nog goed uit.
Kortom weinig te zien aan de buitenkant, alleen duidelijk niet helemaal in zijn hum en gaat bijna niet meer naar buiten.
Hij is sinds een paar dagen wel een beetje verkouden geworden, weegt nu 3 kg, dus toch iets aangekomen.
Ik dien extra vocht toe met een spuitje aangezien hij wel wat uitgedroogd is.
Ook geef ik hem ander voer, zakjes vlees met gelei of blikjes kipfilet waar veel geur aan zit. Dit eet hij aanzienlijk beter.
Vanmorgen een beetje lever door dat voer gedaan aangezien daar veel ijzer in schijnt te zitten.

Max kwam altijd bijzonder jong over in zijn laten en doen en zijn normale gewicht is al jaren rond de 3,4 kg.
Deze achteruitgang is zeer plotseling gegaan, hij komt totaal niet over als zielig oud katje.
Vandaar dat ik hem niet zomaar wil laten gaan vanwege zijn hoge leeftijd, ondanks dat dit misschien toch het begin van het einde is..

Heel verhaal, maar ik vraag me zo af waar verder onderzoek toe zal leiden en hoeveel hoop er nog is voor Max.
Kan natuurlijk een levertumor zijn, maar wat zou er uit kunnen komen dat wel nog te behandelen is?
Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij advies geven omtrent wat te doen?

Alvast bedankt!
Groetjes Nadine en Max
#3216124
Bedankt voor je reactie.
Heb geen idee welke merken kvv een leverdieet hebben.
Heb alle smaken en merken van mijn leverancier al geprobeerd, maar naar mijn weten zijn dat allemaal "gewone" soorten.
Bovendien heeft Max bijna geen interesse meer in kvv, alleen van Carnibest eet hij nog een beetje, maar veels te weinig.
Belangrijker is nu dat hij voeding binnenkrijgt, dus daarom geef ik nu zakjes en blikjes van Almo nature en Natures menu.
Vooral de laatste eet hij redelijk, hier zit veel geur aan.
Zijn verkoudheid van de laatste dagen zal ook meespelen.
Ik geef via een spuitje nu ook Viyo (soort kattenmelk met veel vitamines) met daaraan toegevoegd L-Lysine.

Ik twijfel zo of verder onderzoek nog zin heeft op zijn leeftijd, dus of er nog iets hoopvols uit kan komen.
De dierenarts kan er niks over zeggen met alleen de bloeduitslagen zegt hij.
#3216241
Bij mijn weten bestaat er ook geen commercieel rauw leverdieet, maar je kan altijd wat KVV-fabrikanten aanschrijven.
De 'verkoudheid' is wel gewoon niesziekte. Het zal hem uitputten, aangezien hij weinig tot geen reserves meer heeft.
Beterschap.
#3216316
Ik zou eens navragen wat die injectie is, want als het prednison is, ga je gewoon wat tijd kopen. Een injectie om hem bloedcellen te laten aanmaken, klinkt mij altijd wel als tijd kopen eerlijk gezegd.
Daar is natuurlijk niets mis mee als er geen alternatief is. Maar ik zou het zelf wel willen weten.

Wat ik mij ook afvraag is of hij te weinig rode bloedcellen aanmaakt of ze te snel afbreekt en niet voldoende aanmaakt. Dat eerste is relatief vol te houden, het laatste is erg progressief normaal... Dus wel belangrijk om weten.

Ik weet niet precies wat een leverdieet inhoudt,dat kan je opzoeken, maar ik geloof dat er minder vet in zit? Dan kan je daar dus rekening mee houden wanneer je zijn voeding uitzoekt. Als hij geen vers meer wil, zou ik hem ook blik geven. Maar lees er dan de ingrediënten en vb het vetgehalte op na. En kies de magerste en die met het hoogste vleesgehalte. Ik zou wel af en toe vers blijven aanbieden. Gewoon wat spiervlees of orgaan. Alles wat hij daar nog van binnen krijgt kan zijn immuunsysteem en zijn lichamelijke conditie verbeteren en veel katten hebben de neiging beter te eten als je afwisselt.

Ijzervijlsel voedsel geven lijkt mij ook verstandig. In rood vlees zit dat sterk, en dat zal in rauw vlees en orgaan altijd wel meer zitten dan in blik.

Of je verdere testen laat doen,moet je eigenlijk zelf uitmaken. Dat hangt af van in hoeverre je nog verder zou behandelen als hij te behandelen zou zijn. Ik zou eens goed met de dierenarts praten wat er mogelijks mis is en wat in elk scenario de behandelingsmogelijkheden zijn, en dan kan je op basis daarvan beslissen of het nog zin heeft.
#3216328
Bij een leverdieet geef je wit vlees van bijvoorbeeld kip en konijn, witvis, weinig orgaan en producten als Hüttenkäse, kwark, yoghurt enz.
Rood vlees en rood orgaanvlees als hart, nieren, lever zo weinig mogelijk.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
#3216364
Heb vandaag de echo laten doen. Blijken maagzweren te zijn. De dierenarts beweert dat het aan de rauwe voeding ligt.
Zou te zure maagsappen aanmaken waar de maag onder is gaan lijden.
Is dus duidelijk geen voorstander.
Heb nog 4 katten waarvan er 1 alleen maar rauw verdraagt, dus weet niet hoe ik dit moet oplossen.
Voor nu heeft max hypo allergeen voer, maar als ik er niet ben staat er altijd rauw.
Hoe denken jullie hier over?
Rauw kan toch niet de oorzaak zijn, daar zijn ze toch op gebouwd.
Of zou het door stress komen en dat het maagzuur het verergert?
Ik geloof de dierenarts eigenlijk niet zo...maar heb nu dus wel een probleem.
#3216368
Overigens geen tumoren, milt en nieren zijn goed en volgens de bloeduitslag geen ontstekingen.
Maar een maagzweer is toch een ontsteking?
Begrijp hier niks van, kan me niet voorstellen dat het door rauwe voeding komt.
#3216378
Nadine schreef:Overigens geen tumoren, milt en nieren zijn goed en volgens de bloeduitslag geen ontstekingen.
Maar een maagzweer is toch een ontsteking?
Begrijp hier niks van, kan me niet voorstellen dat het door rauwe voeding komt.
Een maagzweer is idd een ontsteking en die kan ook behandeld worden. Het is ronduit een zwaktebod van je da om vers voer de schuld te geven en je een zak dieetvoer te geven en geen fatsoenlijke behandeling inzet wat betreft die maagzweer.

Is er geen andere da in je buurt. Ik zou in deze geen enkel vertrouwen meer hebben. :(
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door