Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
#3216071
Op het weggetje voor ons huis komt een paar keer per week een mevrouw in een buggy met een paard ervoor langsgereden, drie keer op en neer, dus zes keer in totaal komt ze hier langs. De honden worden er helemaal wild van, die sjezen mee langs de omheining (wel een meter of 50-60), luid blaffend, affijn, het hele theater. Ik word er zelf horendol van, dus haal ik ze naar binnen tot mevrouw hier zes keer langs is gekomen, tot groot ongenoegen van vooral Lupi (de andere drie gaan rustig liggen tot ze weer naar buiten mogen). Mevrouw zelf, weet ik van de buurvrouw, vindt het niet erg, die blaffende honden (die toch niet bij haar in de buurt kunnen komen), en haar paard besteedt er ook geen aandacht aan. De enige die een probleem heeft met het gedrag van mijn honden, ben ik dus. Mijn honden vinden het een geweldig uitje. Wat vinden jullie, zal ik ze de volgende keer gewoon hun kwartiertje fun gunnen? Of toch beter voorkomen dat ze zichzelf zo opfokken?
Door Lil
#3216073
Ik zou dat echt absoluut niet willen. Ook niet omdat het voor de toekomst in andere situaties voor problemen zou kunnen zorgen. Niet alleen mbt najagen, maar ook omdat ze zichzelf opfokken. En ik heb nog een goede reden: ik zou mij daar groen en geel aan ergeren. Dat lees ik bij jou ook dus dat lijkt mij reden genoeg om het niet goed te keuren.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3216075
Dat ligt eraan.

Als mevrouw er geen last van heeft en paardlief ook niet zullen er geen gevaarlijke situaties ontstaan en hoef je ze wat dat betreft niet binnen te houden.
Je kan natuurlijk ook aan mevrouw vragen waarom ze 6 keer langs komt en of daar geen oplossing voor te bedenken is.

Als je honden het gewoon een leuk spelletje vinden liet ik ze begaan. Als het stress is voor je honden, ze vinden het bijvoorbeeld spannend of ze zien het als een inbreuk op hun territorium dan haalde ik ze naar binnen.

Derde mogelijkheid is dat jij de honden buiten laat en zelf naar binnen gaat zodat je ze niet zo goed hoort ::) ;D
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3216078
Als je honden het zo'n leuk spelletje vinden en jij laat ze begaan, dan zou ik heel huiverig zijn voor een treffen zonder hek er tussen.

Ik zou het dus niet toestaan. Ik vind "spelletjes" waarbij de opwinding zo hoog oploopt geen spelletjes. En los daarvan, als jij er horendol van wordt is dat reden genoeg toch. Nergens voor nodig, jou honden hebben fun genoeg in hun grote tuin en met hun heerlijke wandelingen.
Door Anne in Zweden
#3216090
Ik haal inderdaad ook liever de angel uit zulke situaties, omdat ik niet wil dat mijn honden denken dat het prima is om over de rooie te gaan. Ik merk overigens dat het vooral Lupi is die de boel opzweept. Toen mevrouw daarnet langsreed, waren Lupi en Max binnen en Scotch en Laika buiten. Die blaften wel, maar gingen niet uit hun dak en werden ook meteen weer rustig nadat paard en wagen voorbij waren. Ik had niet gezien waarom ze blaften, dus liet ik Lupi en Max ook naar buiten, en toen mevrouw weer terugkwam, begon het blaf- en renfestijn dus.

@Hope: ik denk dat Lupi het heel spannend vindt en haar territorium wil verdedigen. De anderen zijn ouder en wijzer, die vinden het vooral leuk om mee te doen, heb ik de indruk. Die zijn ook zo weer kalm, terwijl Lupi ook nadat mevrouw uit zicht is verdwenen nog een paar keer over de volle lengte langs het hek heen en weer rent.
En mevrouw rijdt heen en weer omdat er geen andere mogelijkheid is. Ons weggetje komt uit op de hoofdweg, en daar is het gewoon niet fijn rijden met een paard+buggy. Ze moet dan ongeveer 7 km over de weg rijden om bij de volgende brug te komen die ze over moet om naar huis te gaan. Dat is voor het pitje ook niet fijn, qua ondergrond, en hoewel het geen drukke weg is, rijden er vaak van die met boomstammen volgeladen monstertrucks - ook niet prettig voor het paard. Daarom draait ze aan het eind van ons weggetje om, traint ze het paard door het weggetje (dat in totaal een km of drie lang is) zes keer op en neer te rijden, om via het andere uiteinde, dat op een rustiger asfaltweg uitkomt, weer naar huis te rijden.
Door Lizzy
#3216094
Lil schreef:Ik zou dat echt absoluut niet willen. Ook niet omdat het voor de toekomst in andere situaties voor problemen zou kunnen zorgen. Niet alleen mbt najagen, maar ook omdat ze zichzelf opfokken. En ik heb nog een goede reden: ik zou mij daar groen en geel aan ergeren. Dat lees ik bij jou ook dus dat lijkt mij reden genoeg om het niet goed te keuren.
+ 1 van A tot Z
Door Anne in Zweden
#3216097
Kaela schreef:Als je honden het zo'n leuk spelletje vinden en jij laat ze begaan, dan zou ik heel huiverig zijn voor een treffen zonder hek er tussen.

Ik zou het dus niet toestaan. Ik vind "spelletjes" waarbij de opwinding zo hoog oploopt geen spelletjes. En los daarvan, als jij er horendol van wordt is dat reden genoeg toch. Nergens voor nodig, jou honden hebben fun genoeg in hun grote tuin en met hun heerlijke wandelingen.

Nou, daar denk ik weleens aan, inderdaad, wat er zou gebeuren als zij ineens opduikt met haar paard terwijl ik met de honden aan het wandelen ben en ik haar niet op tijd hoor. Gelukkig heeft Lupi altijd haar Safestix bij zich en bestaat de wereld om haar heen dan nauwelijks, dus die is waarschijnlijk niet zomaar afgeleid, maar het risico bestaat natuurlijk dat mijn honden paard+buggy eerder horen dan ik. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het dan zou gaan. Max en Laika (en Lupi ook, die gaat nooit ver bij mij weg) zijn heel goed te stoppen en terug te roepen, maar als Scotch ineens vleugels krijgt, gaan ze wel achter hem aan. Nou is Scotch meestal liever lui dan moe, maar laatst liep ik ergens en toen meende hij ook dat hij ergens achteraan moest, en dan volgen ze hem wel. Overigens komt dat bijna nooit voor, hoor, anders zou ik hem niet los laten lopen hier in Zweden. Omdat het zo stil is hier en ik erop gespitst ben, hoor ik auto's altijd eerder aankomen dan de honden dat doen, dus roep ik ze bij me voordat de auto er is. Ik ga er maar van uit dat voor die buggy hetzelfde geldt.

Naja, mevrouw komt vandaag niet meer opdagen met d´r paard, dus we kunnen nu veilig gaan wandelen. Wat we ook gaan doen nu! :D
Gebruikersavatar
Door chery
#3216100
Ik zou dat ook absoluut niet willen. Jij bent de baas, jij wil het niet, dus de honden hebben daar naar te luisteren. En inderdaad, wat als je onverwachts bijv. een paard tegen komt? Ik rij zelf ook paard, mijn paard is honden gewend, maar niets irritanter dan honden die op je af komen vliegen als je aan het rijden bent. Honden gaan vaak in benen happen, met alle gevolgen van dien en wie krijgt er de schuld? Het paard....
#3216103
Als het alleen Lupi is zou ik dit ook als gelegenheid pakken om met haar hierop te trainen dat ze ook misschien in de toekomst als je wel 'in het wild' een paard tegenkomt ze ook niet over de rooie gaat.
Zeker als die mevrouw regelmatig langs loopt is dit wel een mooie gecontroleerde gelegenheid!
Door Mijati
#3216110
chery schreef:Ik zou dat ook absoluut niet willen. Jij bent de baas, jij wil het niet, dus de honden hebben daar naar te luisteren. En inderdaad, wat als je onverwachts bijv. een paard tegen komt? Ik rij zelf ook paard, mijn paard is honden gewend, maar niets irritanter dan honden die op je af komen vliegen als je aan het rijden bent. Honden gaan vaak in benen happen, met alle gevolgen van dien en wie krijgt er de schuld? Het paard....

Daar sluit ik me zeker bij aan, die van ons reageert rustig op blaffende honden, totdat ze hard haar kant uit gerend komen. Ziet ze dat er een hek tussen is, is het snel ok, maar anders is paard in paniek. Dus ik zou zelf het niet toestaan dat mijn honden zo enorm te keer gaan. Daarnaast vind ik ook dat mevrouw niet 6x langs hoeft te rijden. Een paard kan prima op asfalt lopen. En trainen doe je niet op een plaats waar je anderen tot last bent.
#3216117
Lil schreef:Ik zou dat echt absoluut niet willen. Ook niet omdat het voor de toekomst in andere situaties voor problemen zou kunnen zorgen. Niet alleen mbt najagen, maar ook omdat ze zichzelf opfokken. En ik heb nog een goede reden: ik zou mij daar groen en geel aan ergeren. Dat lees ik bij jou ook dus dat lijkt mij reden genoeg om het niet goed te keuren.
+2 dat is echt niet gezond dat enorme opfokken van zoiets.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#3216122
Als het paard er toch niets om geeft, kan je ook proberen het te gebruiken. Paard net zo lang laten staan voor het hek tot de honden rustig zijn. Dan pas verder. Moet je wel goed overleggen/afspraken maken met de vrouw. Nu is het een feestje voor de honden. Hoogst zelfbelonend.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3216125
-Saskia- schreef:Als het paard er toch niets om geeft, kan je ook proberen het te gebruiken. Paard net zo lang laten staan voor het hek tot de honden rustig zijn. Dan pas verder. Moet je wel goed overleggen/afspraken maken met de vrouw. Nu is het een feestje voor de honden. Hoogst zelfbelonend.
+1
Ik vind het eigenlijk vooral gek dat dit alleen jouw probleem is. Mevrouw kan vast ook wel wat bedenken dat het best irritant is wat ze doet. Ik vind het ook haar verantwoordelijkheid om te zorgen dat zij ergens traint waar ze geen (over)last veroorzaakt. Dat doet ze nu wel. Jij hebt je honden in de tuin en zij wil daar rijden, prima. Maar dan moeten jullie in goed overleg afspreken hoe jullie dat gaan doen.
Bijvoorbeeld even een sms sturen dat ze komt en dat jij de honden binnen kan doen voordat ze onrustig zijn geworden. Of zodat jij tijd hebt om een trainingsmomentje ervan te maken.
Door Borke
#3216196
Hope schreef:+1
Ik vind het eigenlijk vooral gek dat dit alleen jouw probleem is. Mevrouw kan vast ook wel wat bedenken dat het best irritant is wat ze doet. Ik vind het ook haar verantwoordelijkheid om te zorgen dat zij ergens traint waar ze geen (over)last veroorzaakt. Dat doet ze nu wel. Jij hebt je honden in de tuin en zij wil daar rijden, prima. Maar dan moeten jullie in goed overleg afspreken hoe jullie dat gaan doen.
Bijvoorbeeld even een sms sturen dat ze komt en dat jij de honden binnen kan doen voordat ze onrustig zijn geworden. Of zodat jij tijd hebt om een trainingsmomentje ervan te maken.
Dit vind ikeen goede, in combinatie met die van Saskia!

Ik zou het pertinent niet willen. Zowel niet om mijn eigen ergernis, dat het niet goed is de hond op te fokken en wat als er een keer zo'n situatie is zonder een hek :???:

Gewoon even aanslaan zou ik wel goed vinden, maar het moet stoppen en niet doordraaien en doorgaan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door