Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Doedels
#319665
Petr heeft twee jaar geleden voor het eerst last van strufietstenen gekregen. Hij at toen nog brokken en met vit c was dat in de hand te houden. Na bijna een jaar moest hij aan de dieet brokken. Gelukkig heb ik het licht gezien en sinds februari een hij cb. Dat ging tot april goed. Toen werd er een enkele strufiet steen ontdekt met een iets verhoogde ph en wat leuko's. Na een maand was de toestand onveranderd en heb ik ingestemd met en ab kuur. Ik ben weer vit c en 2x/d cranberry gaan geven. Na de ab kuur ben ik probiotica en meer pens gaan geven. Na afloop van de ab kuur is de ph 7/8, barst hij van de strufietstenen en zitten er bloedcellen in de urine. Komende dinsdag wordt er een echo gemaakt om te zien of de verslechtering niet komt door een blaassteen die aan het oplossen is. De da dreigt met een breed spectrum ab. Ik ben behoorlijk ongerust. Ik heb dit forum al doorgespit op blaasgruis maar kan maar niet vaststellen wat er aan de hand kan zijn. Wie kan mij helpen?
Door Lizzy
#319740
Misschien helpt deze link ook een beetje: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=826

Maar goed, een pH waarde van 7 a 8 is niet goed nee. Veel te alkalisch. Het probleem is een beetje dat het een kip/ei verhaal is. Meestal beginnen dit soort problemen bij een blaasontsteking. Door de bacterieen verhoogd de pH waarde van de urine, waardoor struviet kan ontstaan. De vraag is nu alleen: waarom heeft jouw hond een steeds terugkerende blaasontsteking en/of struviet? Want dat is op zich natuurlijk niet normaal. Is er al eens in de blaas gekeken? Heel zelden gebeurd het wel eens dat er een afwijkingkje in de blaas zit waardoor er urine in de blaas blijft staan (de hond niet goed uitplast) waardoor er gemakkelijk bacterieen in komen, waardoor er gemakkelijk een ontsteking ontstaat en er weer struviet in de urine komt.

In plaats van te dreigen met een breedspectrum AB denk ik dat het een beter idee is als jouw DA een wat dieper onderzoek gaat verrichten. En laat hij ook de urine op kweek zetten. Misschien zit er een bacterie in die niet met een normale standaard AB-kuur uit te roeien is. En in plaats van een breedspectrum is het misschien beter te weten met welke bacterie je exact te maken hebt en een specifiek AntiBiotica voor te schrijven. Want stel het is een pseudomonas-bacterie, om maar eens wat te noemen! Die roei je niet uit met een breedspectrum.

Overigens denk ik dat het niet onverstandig is om ook vitamine C (zure, dus ascorbinezuur) te blijven geven. En cranberry. En laat hem vooral veel drinken. En laat hem vooral vaak uit en laat hem dan vooral zijn hele blaas leegplassen. Blijf hem ook vooral vers geven en geef hem ook zoveel mogelijk vochtrijke voeding. Geef hem desnoods lekker een stuk komkommer per dag. En meloen. En appel.

Maar goed, ik zelf aandringen op een uitgebreider onderzoeken van de blaas en eveneens moet zijn urine op kweek.
Door Doedels
#319798
Dank je wel Lizzy, ik kan weer wat beter voorbereid naar de da. Ik heb al bouillon gemaakt om hem meer te laten drinken en hij wordt zo veel mogelijk om de twee uur uitgelaten. Je merkt wel dat hij last heeft met plassen, want het zijn veel kleine plasjes. Ik durf hem geen extra groente te geven om zijn urine niet alkalischer te maken. Kan ik alle soorten fruit geven?
Door Doedels
#321567
Zoals afgesproken zijn we dus met hond met kaalgeschoren buik naar de da gegaan om een echo te laten maken. Die had zich voorbereid om evt. ook röntgenfoto's en contrastfoto's te maken. Let wel, contrastfoto's gaan onder narcose. Gelukkig was ik zo helder geweest om urine mee te nemen. Ik had al gemerkt dat Petr zich veel beter voelde en veel beter plaste. Volgens de urine strips thuis had zich een wonderbaarlijke genezing voltrokken. Ph 6,5, ery's -, leuko's -, alleen nitraat is verhoogd. Bij de da bleek de densiteit nog wel knap hoog, maar er was maar één strufietkristal te vinden. Kortom geen reden tot al die onderzoeken. :D De da vroeg of ik nog wel dieetbrokken gaf. Nou nee, ik geef vers voer. Wel eens een da gezien die water zag branden? ??? ???. Ik wel dus. ;D Maar daar zit toch heel veel Ca in? Ja, en het geeft ook zure urine ;) Ze moest wel vaststellen dat ik iets goed doe. Dus we hebben afgesproken dat ik vooral zo doorga. Als het mis gaat doen we alsnog allerlei leuke onderzoeken met blote buiken. Over een tijdje lever ik weer urine in. En ik heb besloten om mijn DA een college voedingsleer voor carnivoren te geven. Ze staat er wel voor open en geeft toe dat niet alles dat in Urecht wordt gedoceerd ook per definitie waar is. Ik ben enorm opgelucht, erg tevreden dat ik niet direct met het advies van de DA ben meegegaan en vooral erg blij met de inzichten die ik heb opgedaan bij dit forum. Dank jullie wel. Eindelijk gaan mijn poedels echt lekker in hun vel zitten ;)
Door Nando
#2573251
Hoi hoi,

Heb hier een pup lopen van 4 1/2 maand. Ben inmiddels de derde eigenaar :(...
Was ondervoed enz, maar knapt nu gelukkig op! Maar deze pup heeft Strufiet Blaasgruis! En is door twee verschillende dierenartsen onderzocht...Blijkt dat hij het maar een heel klein beetje heeft. Wij hebben Sanimed Anti-Struvite mee gekregen, het is wat duurder maar haalt de kristallen uit de urine enzo! Tevens drinkt hij nu al een stuk minder..
Voor een pup van bijna 5 maanden is dit veels te vroeg!
Sanimed hoef je maar 6 weken te gebruiken en daarna moet je over op brokken die die Strufiet tegen gaat. Tevens is vers vlees ook oke! Tijdens het geven van die Sanimed mag de hond niks anders bij hebben, dus geen koekjes enzo, alleen die brokjes! En het werkt echt! Misschien het Proberen waard, overleg dit eens met de dierenarts.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door