Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Freewheeler
#3215894
Ik heb twee honden die ik afwisselend BARF en KVV geef. Ze doen het er beide heel goed op.

Nu krijgen wij volgende week een kitten. Natuurlijk wil ik haar ook aan het rauw voer. Daar het al weer wat jaren geleden is dat ik katten heb gehad, kom ik even hier buurten.

Hebben jullie tips hoe ik onze jonge dame kan laten wennen aan rauw voer?

Ik denk er zelf aan om te beginnen met KVV en een beetje BARF in de vorm van kippennekjes die ik eerst met de hamer bewerk en verder kleine stukjes orgaan en vlees om de smaken vast te laten wennen. Van mijn vorige katten (die met mijn ex zijn meegegaan) weet ik dat een van de twee gek was op konijn en rustig een half konijn lag weg te werken in de tuin. Ik weet alleen niet meer hoe ik die twee heren aan de barf/kvv heb gekregen.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3215903
Je zou kunnen beginnen met te kijken of het kitten wellicht al gelijk de kvv eet.
Anders zou je het kunnen mengen met natvoer om te laten wennen.

Let er wel op dat de verhoudingen bij katten net iets anders liggen dan bij honden. Zo maken katten zelf bijvoorbeeld geen taurine aan.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3215908
In je berichtengeschiedenis is te lezen hoe je het de vorige keer hebt aangepakt :)
Ik denk dat je zoals bovenstaand best kunt beginnen.
Door Too
#3215946
.... gewoon doen of je gek bent :biggrin2:
en een bakje kvv of een frummel spiervlees, stukje kwartel, gehamerde hap oid neerzetten wie weet word je verrast
Alle kunstgrepen in je achterhoofd houden maar eerst maar s beginnen met aanbieden.

Ik ken 2 nestzusjes , de een heeft liever vers en eet pas brok als er niks anders wordt aangeboden , de ander gruwelt van vlees rauw, gedroogd is allemaal oneetbaar in haar ogen. Ze waren daar beid van dag één heel stellig in... je kunt er werkelijk niks van zeggen
Door frodo quin
#3216098
Ik zou het gewoon aanbieden. Ik heb nog maar één kat gehad die de eerste paar keer er een schepje natvoer doorheen wilde, de rest vond het onmiddellijk heerlijk. Als kitten er niet mee opgezet is kan je mengen met natvoer en/of warm water uit de waterkoker.
Door Freewheeler
#3216325
Jullie zijn zeer eenduidig in jullie advies. Ik ga het dus gewoon maar aanbieden en kijken wat ze gaat doen. Om te beginnen heb ik 5 verschillende smaken Tinlo 250 gram besteld. Mocht ze het niet snel (max 2 dagen in de koelkast) genoeg opeten, dan weet ik zeker dat mijn hondendames het geen probleem vinden om haar te helpen :-)

Verder zal ik regelmatig een klein stukje aanbieden van wat ik voor mijn honden heb (ligt een beetje aan wat).

Ik ben erg benieuwd hoe ze het gaat doen.

Op aanraden van koekje heb ik gekeken naar mijn berichtengeschiedenis. Leuk om dat terug te lezen. Vooral dat Weasley in het begin zo kieskeurig was. Vlak voordat mijn ex ze meenam, vrat meneer gerust hele stukken konijn. Ik hoop dat mijn nieuwe vriendinnetje het net zo goed doet als Dobbey toendertijd.
Door frodo quin
#3216346
Freewheeler schreef:Jullie zijn zeer eenduidig in jullie advies. Ik ga het dus gewoon maar aanbieden en kijken wat ze gaat doen. Om te beginnen heb ik 5 verschillende smaken Tinlo 250 gram besteld. Mocht ze het niet snel (max 2 dagen in de koelkast) genoeg opeten, dan weet ik zeker dat mijn hondendames het geen probleem vinden om haar te helpen :-)

Verder zal ik regelmatig een klein stukje aanbieden van wat ik voor mijn honden heb (ligt een beetje aan wat).

Ik ben erg benieuwd hoe ze het gaat doen.

Op aanraden van koekje heb ik gekeken naar mijn berichtengeschiedenis. Leuk om dat terug te lezen. Vooral dat Weasley in het begin zo kieskeurig was. Vlak voordat mijn ex ze meenam, vrat meneer gerust hele stukken konijn. Ik hoop dat mijn nieuwe vriendinnetje het net zo goed doet als Dobbey toendertijd.
Ik heb één kat gehad die die hele stukken wat vreemd vond en bij hem hielp het om het op een vork te prikken en voor zijn neus te houden, maar de rest reageerde alsof ze voor het eerst in hun leven eten kregen en ik werd zelfs door ééntje aangevallen omdat hij het direct wou hebben (is wel een vrij extreem geval hoor ;) ).

Denk er wel aan dat katten enkel vleesbot van kleine dieren mogen en als het niet gesnapt wordt kan je het eerst even meppen (kipennek is hier ideaal voor).
Door Freewheeler
#3218313
We hebben Alpha woensdag gehaald en gewoon de kvv onder haar neus geduwd. Ze vind het heerlijk!
Vandaag voor het eerst een gehamerde kippennek gegeven. Ook dat gaat er in. Het is geweldig om te zien dat ze het lekker vind.
Door Too
#3218321
Gefeliciteerd met de 'spruit' en wat geweldig dat het zo vanzelf gaat!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3218355
Freewheeler schreef:We hebben Alpha woensdag gehaald en gewoon de kvv onder haar neus geduwd. Ze vind het heerlijk!
Vandaag voor het eerst een gehamerde kippennek gegeven. Ook dat gaat er in. Het is geweldig om te zien dat ze het lekker vind.

Oooh heerlijk! En nu lekker veel afwisselen. Mijn twee katsels (en ik denk de andere twee van het nest ook) zijn ook van jongs af aan barf gewend en eten echt alles. Orgaan, wild, noem maar op. Of het nu ree is, hert, duif, konijn, paard, geit, lam... Ze eten alles met smaak weg. Dus zeker nu Alpha nog klein is zou ik zorgen dat ze niet gaat miepen en zoveel mogelijk afwisselen!
Diamantduifjes zijn ook leuk om te voeren, kuikens, kleine muizen...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door