Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door jimbo_bear
#3215602
Goedendag allemaal. Ik ben nieuw hier en ben ook recent begonnen met voeden van rauw vlees en groenten aan mijn hond. Wij hebben een Amerikaanse bulldog van 11 maanden en hij weegt ongeveer 37 KG. Ik vraag me af hoeveel gram eten hij per dag nodig heeft aan vers voedsel? We waren begonnen met 11/2 kg per dag maar volgens mij was dat veel te weinig dus voeren we het langzaam richting 21/2 kg per dag. Kan iemand misschien aangeven of dit te weinig ( of te veel) is voor zo'n "grote" hond?

Mvg,
Jimbo
Door Mijati
#3215605
Meestal houd je voor een volwassen hond 2% van het lichaamsgewicht aan. Voor een opgroeiende hond is dat iets meer. Even van mijn bouvierpup uitgaande, die eet met 10 maanden 3%. Dan zou uw buldog 30gr x 37kg= 1110gr uitkomen.
Als hij zoveel meer nu eet en afvalt, is het belangrijk te gaan kijken of hij echt heel erg veel beweegt en of de voeding die je nu geeft (KVV, welk merk of Barf?) misschien niet van de juiste kwaliteit.
#3215608
Mijati schreef:Meestal houd je voor een volwassen hond 2% van het lichaamsgewicht aan. Voor een opgroeiende hond is dat iets meer. Even van mijn bouvierpup uitgaande, die eet met 10 maanden 3%. Dan zou uw buldog 30gr x 37kg= 1110gr uitkomen.
Als hij zoveel meer nu eet en afvalt, is het belangrijk te gaan kijken of hij echt heel erg veel beweegt en of de voeding die je nu geeft (KVV, welk merk of Barf?) misschien niet van de juiste kwaliteit.

Bedankt voor de feedback. Omdat hij 11 maanden is weet ik niet of ik het aan % voor pups of volwassen hond moet houden. Ik dacht dat grote rassen zijn pas tussen de 12-18 maanden volgroeid en ik wil zijn groei niet beperken. Dus heb ik de Barf rekenhulp geraadpleegd en ben er vanuit gegaan dat hij 7%-% (gemiddeld voor pups) van lichaamsgewicht moet eten. Hij krijgt vers vlees/vis die ik wekelijks bij de slager en visboer haal.
Door Mijati
#3215615
jimbo_bear schreef:Bedankt voor de feedback. Omdat hij 11 maanden is weet ik niet of ik het aan % voor pups of volwassen hond moet houden. Ik dacht dat grote rassen zijn pas tussen de 12-18 maanden volgroeid en ik wil zijn groei niet beperken. Dus heb ik de Barf rekenhulp geraadpleegd en ben er vanuit gegaan dat hij 7%-% (gemiddeld voor pups) van lichaamsgewicht moet eten. Hij krijgt vers vlees/vis die ik wekelijks bij de slager en visboer haal.
het percentage neemt af naar mate de pup ouder word.
Bedoel met vlees, alleen spiervlees of voer je ook bot en orgaan?
Door Too
#3215617
Welkom hier!

Lastig he om te weten of je het goed doet?
5%-7% of meer... dat kan inderdaad nodig zijn, voeren doe je nou eenmaal met je handen en ogen en richtlijnen zijn niet meer dan dat : richtlijnen.
Wordt je [gezonde!] hond te schraal dan mag er een hapje bij

Zou je je menu eens kunnen posten misschien maakt dat het meedenken wat makkelijker
#3215619
Mijati schreef:het percentage neemt af naar mate de pup ouder word.
Bedoel met vlees, alleen spiervlees of voer je ook bot en orgaan?
Vlees, bot en orgaan allemaal van kip. Hij krijgt ook sardientje en sinds vorige week heb ik een KVV pens mix erbij gehaald. Deze week heb ik groentemix gemaakt en ga ik morgen lam-/geitenvlees en konijn voor hem halen voor meer variatie.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3215621
Ik vind 1,5 tot 2,5 kilo als vrij veel klinken. Hoe lang voer je dit nu? Wat geeft je de indruk dat het te weinig is, wordt de hond mager?

Ik ben ook benieuwd naar je menu. Veel slagers bieden zelfbedachte prakjes aan van resten die zij kwijt willen, maar wat niet per definitie een goed hondenmenu maakt. Het idee van vers voeren is dat je weet wat je voert en begrijpt waarom je wat voert.
#3215622
Too schreef:Welkom hier!

Lastig he om te weten of je het goed doet?
5%-7% of meer... dat kan inderdaad nodig zijn, voeren doe je nou eenmaal met je handen en ogen en richtlijnen zijn niet meer dan dat : richtlijnen.
Wordt je [gezonde!] hond te schraal dan mag er een hapje bij

Zou je je menu eens kunnen posten misschien maakt dat het meedenken wat makkelijker
Thanks voor de reactie. Het kan ook aan mij liggen dat ik vind dat hij niet genoeg eet, ik ga het in de gaten houden. Ik zal binnenkort de menu posten.
#3215623
Ik heb ook Amerikaanse bulldoggen; een van (morgen) 6 en een van bijna 3 maanden. Die van zes krijgt iets meer dan 2% ze weegt rond de 29/30 kilo en eet rond de 500 gram per dag: dat bestaat uit ongeveer 250 gram vleesbot, 140 gram spiervlees en 120 gram orgaan of pens. Daar krijgt ze dan vaak nog een rauw eitje bij, of een vet visje zoals sardientje of haring. Ze krijgt ook dagelijks een lepel groente prutje.
En ik heb ook gebruik gemaakt van de barf rekenhulp hoor.

Pupje krijgt ongeveer 5 % en krijgt op dit moment rond de 600/700 gram per dag. Woog donderdag 12,4 kilo.
Wederom ongeveer 300 gram vleesbot, 170 gram spiervlees en 130 gram orgaan. De rest vul ik aan met kvv even, anders moet ik wekelijks porties maken. Nu maak ik ze voor 2 weken en vul ik eventueel aan. Ook hij krijg groente erbij. Een visje nog niet. Dat heb ik geprobeerd en dan kotste hij alles uit. Ook niet de bedoeling.

Ik voer heel erg op het oog, zeker een grote, zware hond is beter als hij iets minder dik opgroeit dan dat hij wat kilo extra heeft. Ambullen staan toch bekend om HD, nu ben ik er wel van overtuigd dat je manier van voeding daar ook mee te maken heeft maar als ze er al aanleg voor hebben is het niet erg als ze wat schraler staan.
#3215632
Ik lees dat je menu tot nu toe slechts kip was . Dat is naar mijn mening geen gevarieerd menu ;)
Ik denk idd dat het een goed idee is om hier eens te posten wat de hond krijgt
Een jonge opgroeiende hond heeft echt meer nodig dan alleen kip (en een volwassen hond ook )

En verder is het met een gevarieerd menu idd voeren met je ogen en goed kijken wat je hond nodig heeft
#3215639
Kaela schreef:Ik vind 1,5 tot 2,5 kilo als vrij veel klinken. Hoe lang voer je dit nu? Wat geeft je de indruk dat het te weinig is, wordt de hond mager?

Ik ben ook benieuwd naar je menu. Veel slagers bieden zelfbedachte prakjes aan van resten die zij kwijt willen, maar wat niet per definitie een goed hondenmenu maakt. Het idee van vers voeren is dat je weet wat je voert en begrijpt waarom je wat voert.
Ik ben nu ongeveer 4 weken volledig overgegaan aan BARF. Dus de eerste 3 weekjes 1,5 kg per dag en nu een paar dagen richting de 2Kg. Ik kocht kip karkas, -nekken, hart, maagjes en filet bij de slager (karkas en nekken moest ik laten bestellen) en ik heb in het begin niet aangegeven dat het voor de hond was.

Voor mijn idee waren zijn ribben wat zichtbaarder geworden en hij begon vak te piepen voor zijn etenstijd.
#3215641
Als diner heeft hij vanavond het volgende gekregen.
ongeveer de volgende hoeveelheden:
100 gr groentemix (wortel,broccoli,selderij,komkommer en een stuke gember)
100 gr hartjes en maagjes
350-400 gram kipkarkas
300-400 gram kipfilet
10 sardientjes
250 gr KVV pensmix.
#3215648
jimbo_bear schreef:Ik ben nu ongeveer 4 weken volledig overgegaan aan BARF. Dus de eerste 3 weekjes 1,5 kg per dag en nu een paar dagen richting de 2Kg. Ik kocht kip karkas, -nekken, hart, maagjes en filet bij de slager (karkas en nekken moest ik laten bestellen) en ik heb in het begin niet aangegeven dat het voor de hond was.

Voor mijn idee waren zijn ribben wat zichtbaarder geworden en hij begon vak te piepen voor zijn etenstijd.
Hart en maagjes zijn prima . Maar ik mis wel lever en nier ? Heeft je hond dat ook al gehad ? Dat hebben ze nl ook nodig ;)

En wij kijken hier naar percentages . Niet naar een dagmenu
Dus je kan het beste even je gehele menu posten , en de percentages die jij hebt bedacht
Dan kunnen wij beter meekijken
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3215654
jimbo_bear schreef:Als diner heeft hij vanavond het volgende gekregen.
ongeveer de volgende hoeveelheden:
100 gr groentemix (wortel,broccoli,selderij,komkommer en een stuke gember)
100 gr hartjes en maagjes
350-400 gram kipkarkas
300-400 gram kipfilet
10 sardientjes
250 gr KVV pensmix.
Ik zou als ik jou was snél aan een goed menu beginnen. Hiervoor kun je de rekenhulp gebruiken. Je gaat uit van 45% vleesbot, 25% spiervlees, 20% orgaan, waarvan de helft pens is en de andere helft gelijke delen hart-lever-nier en 10% groente.

Je voert maximaal 5% vette vis (dit kan onder spiervlees vallen als je bijvoorbeeld zalm uit de supermarkt geeft, onder vleesbot als je zalmkop of zalmlijf geeft, of je kunt het als compleet beschouwen als je hele visjes als haring en sardien voert). Is je hond aan de slanke kant, mag je het als extra geven, dan voer je eigenlijk 105%. Net als een ei, daarvan geef je 1 ei per 10 kilo lichaamsgewicht per week. Te veel vis is niet goed, het breekt een B vitamine af.

Of gember slim is in een groentemix betwijfel ik. Dat zou je na kunnen zoeken in de bieb.

Je voert minimaal 4 liever 5 diersoorten plus vette vis. Van die diersoorten verdeel je het een beetje, dus het liefst 3 soorten vleesbot (bijvoorbeeld kip, konijn, parelhoen), een stuk of 3 soorten spiervlees (bijvoorbeeld paard, rund en hert). De orgaan komt wat minder aan op variëren, maar mag natuurlijk ook best eens afgewisseld worden.

Piepen voor het eten kan goed enthousiasme zijn. Hij vindt het lekker. Verder voer je op het oog. Wordt ie slanker, dan voer je meer, wordt ie dikker, dan voer je iets minder. De ene diersoort is vetter dan de andere, dus daar kun je ook in zoeken wat jou hondje het beste past.

Van heel even alleen kip voeren valt je hond niet om, maar het is écht belangrijk om te variëren. Elk dier bevat zijn eigen voedingsstoffen en verhoudingen. Lees je goed in. Er is best wat marge in de %, maar het is niet voor niets zo uitgepuzzeld. Je hond is nog in de groei en heeft bouwstoffen nodig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door